Nosto vyö.

Meta title: 🔥 SALIVYÖ – TURVAA SELKÄ JA NOSTA RASKAAMPIA PAINOJA 🔥

Meta description: Vyö lisää keskivartalon tukea ja auttaa pitämään selän vakaana raskaissa nostoissa

Jännä.. mulla näkyy vain näin.
xah1ZSC

View: https://imgur.com/xah1ZSC

Itsehän käytän vyötä kyykätessä ja itselläni painot on alle 100kg tangossa. Selkä on sen verran paskana, että muutaman kerran kyykkäilessäni ilman vyötä on selkä kipeytynyt niin helvetisti, että salitreenit joutuu jättämään pois. Kuitenkin mielummin käytän sitä vyötä ja kyykkäilen kun olen kyykkäämättä. Antaa kuitenkin sen verran minulle tukea ja turvaa että pystyy tekemään.

Mulla hävii voimat jos laitan vyön. Ekaa kertaa laitoin vyön ku testasin ykkösmaksimia. En saanu vedettyy happea täysii eikä se rauta sitten noussut. Heitin vyön takas nurkkaan ja kyykkäsin sen painon ylös. Ei mun mielestä edes ollut mitenkään hirveen kireellä. Yks pykälä löysempi on sellainen et kämmenet saa työnnettyä väliin

Oho tuolla edellisellä sivulla joku just neuvoo että oikee kireys on sellainen johon saa työnnettyä kämmenet väliinxD. Pitää kokeilla uusiksi joku kerta

Mulla hävii voimat jos laitan vyön.
Niin kuin jsjarvin tuossa aiemmin sanoi, niin vyön käyttökin on taito ja taidot tuppaa kehittymään usein treenaamalla. Kyllä se varmasti muutaman kilon antaa kun siihen tottuu ja oppii käyttämään sen hyödykseen.

Mäkin hankin polvisiteet ihan huvikseni, että saa kokeilla. En ole käyttänyt niitä kuin pari kertaa, kun on niin vittumaista hommaa. Vedän niin kireälle kuin ikinä menee ja niin ettei jaloissa veri kierrä, mutta en saa niistä grammaakaan hyötyä, koska en osaa käyttää niitä. Siteet on kuitenkin sellaiset, että isot pojat ottaa niistä ainakin 20-30 kg.

Lainaanpa tätä vanhaa ketjua:

Aloitin uudestaan treenaamisen (taukoa 10v!) ja voimannoston hengitystekniikka on vanhastaan tuttu juttu.

Nyt ongelmana on alaselkä, jossa on diagnisoitu nivelrikko. Se ärtyy mavessa ja kyykyssä 130kg+ perkuleesti ilman vyötä.

Olen lueskellut vähän ristiriitaisia kirjoituksia vyön haitoista. Itse en ihan ymmärrä, että miksi vyön käyttö estäisi isommissa kuormissa coren kehittymisen, koska lihakset tekevät työtä, kuten muutenkin? Laitan vyön yleensä +100kg lukemissa.

Pitäisikö pienentää painoja reilusti vai jatkaa vyön käyttöä isommilla? Mielipiteitä?

No jostainhan se kertoo, että ilman vyötä kipu tulee ja vyön kanssa ei.. Tekniikka/asentovirhe, keskikropan voiman/hallinnan puute?

No jostainhan se kertoo, että ilman vyötä kipu tulee ja vyön kanssa ei.. Tekniikka/asentovirhe, keskikropan voiman/hallinnan puute?

Liittyy olennaisesti tähän "vaivaan". Ärtyy myös staattisesta kumarrusliikkeestä tai esim. metsähommista moottorisahan kanssa.

Tekniikkaa hiotaan tietty jatkuvasti ja core kehittyy parhaiten näissä moninivelliikkeissä, mutta pitäisiköhän kyykyn, soudun, maven, penkin, pystypunnerruksen ja leukojen mukaan laittaa pari alaselkä/vatsaharjoitusta ja tiputtaa painoja vai jatkaa vyöllä isommissa painoissa, koska muuten isommat romut eivät ole ongelma.

Tuollaiset nivelrikot ovat varsin yleisiä ja normaaleja löydöksiä varsinkin jos ei ihan poikanen enää ole. Siksi en siitä mitään ylempänä maininnut kun en usko, että tuo kivuliaisuus nyt siihen välttämättä edes suoranaisesti liittyisi. Joka tapauksessa, kyllähän se ihan suotavaa on niitä keskivartalon lihaksia erikseenkin harjoittaa.

Itse perustelen oman vyön käyttöni sillä, että se ehkäisee tapaturmia kovissa nostoissa.

selkääni on vuosien aikana tullut rappeumaa ja yhteensä 3 välilevynpullistumaa, joista viimeisin leikattiin. Mikään näistä ei ole salihommista saatuja.

Core kuuluu treeneihin normaalisti ja vyön käyttökin on progressiivista, eli maksimin noustessa nousee myös vyönkäyttö paino. Eli jos vaikka kyykky maksimi 150, tehdään 120 asti ilman vyötä ja keskitytään tekniikkaan ja coreen vahvasti. Vyön kanssa voi sitten millin antaa periksi tekniikassa ja keskittyä siihen maksimi tulokseen.

Uskon, että tällä ei ole juurikaan negatiivista vaikutusta coreen. Terveillä ihmisillähän vyön käyttö kannattaa pitää minimissä, koska loukkaantumis riski on kuitenkin himpun verran pienempi.

Samasta syystä käytän polvilämppäreitä, koska tapaturmaisesti nuorena loukkaamani polvi saattaa kipeytyä ja lukkiintua jo ihan kehonpaino kyykyissä. Niissä ja pienillä kuormilla se ei juurikaan haittaa, mutta mentäessä lähelle maksimeja on se jo aikas hazardia.

Ja jotta varmasti tuntee itsensä keski-ikää lähenteleväksi, niin rannesiteetkin täytyy olla

Pari kaveria kaupittelivat mulle näitä vöitä kun asia tuli puheeksi ja kiinnitin huomiota siihen että tyypit mavettavat ja kyykkäävät selvästi rankemmilla painoilla mutta core strength tuntuu olevan selvästi jäljessä. Mä teen mm. ab-wheelillä muina miehinä pitkiä sarjoja ja staattisia pitoja, mutta nämä eivät jaksa tehdä kuin pari toistoa todella kurjalla tekniikalla. Omalla kohdalla pitäydyn siis vöistä ja tuista toistaiseksi.

Voisko myös johtua siitä, että kaverit ei treenaa niin paljon ab-wheelillä? Seikka on kyllä saletti, että jos ei paria toistoa enempää jaksa sillä tehdä, on keskikropassa todennäköisesti pito-ongelmia (olettaen, että nyt puhutaan polviltaan tehtävästä versiosta). En kyllä suoraan yhdistäis tätä kuitenkaan vyön käyttöön tai käyttämättömyyteen.

Itse koitan pitää huolta corestakin, vaikka vyötä käytänkin.

Voimapyörää 4×15 satunnaisesti, istumaannousut, jalkojennosto ja supermiehet joka viikko treeneihin lisättynä.

Jos haluaa, että core on kunnossa, niin pitää sen eteen tehdä vähän töitäkin. Ei se tule pelkästään raskailla perusliikkeillä ilman vyötä. Toki se hieman kehittyy siinäkin.

Back
Ylös Bottom