Nosto vyö.

Meta title: 🔥 SALIVYÖ – TURVAA SELKÄ JA NOSTA RASKAAMPIA PAINOJA 🔥

Meta description: Vyö lisää keskivartalon tukea ja auttaa pitämään selän vakaana raskaissa nostoissa

Voisko myös johtua siitä, että kaverit ei treenaa niin paljon ab-wheelillä? Seikka on kyllä saletti, että jos ei paria toistoa enempää jaksa sillä tehdä, on keskikropassa todennäköisesti pito-ongelmia (olettaen, että nyt puhutaan polviltaan tehtävästä versiosta). En kyllä suoraan yhdistäis tätä kuitenkaan vyön käyttöön tai käyttämättömyyteen.

Voimapyörä on aktiivisessa käytössä. Teen yleensä välipäivinä tiukan 20min HiiT-treenin (tunnin juoksulenkin sijasta), jossa tulee tehtyä mm. voimapyörällä n. 4x-5x 10 toiston sarjaa. Myös jalannostot leuanvetotangolla onnistuvat. Voimannosto on vaikuttanut erittäin positiivisesti alaselän kipuihin, mutta erityisesti maastaveto ilman vyötä ärsyttää alaselkää niin maan pr***sti. Kyykyssä alaselkä ei kipeydy ilman vyötä.

Taidanpa tehdä niin, että käytän vyötä noissa isommissa nostoissa ja treenaan corea vielä erikseen. Jos jokin toimii niin mitä tuota suotta muuttamaan :)

Keskikroppa on semmonen, mitä kannattaa oikeasti treenata ja etenkin huoltaa paljon. Ihan lihasten aktivointia ja verenkierron parantamista. Moni saliseppo tulee tuon oppimaan vasta kantapään kautta.

Vyön käytöstä ei ole mitään haittaa, mutta siitä on monille hyötyä. Jos esimerkiksi laitat vyön tarpeeks tiukalle, niin huomaat että vatsalihaksia on pakko jännittää sitä vyötä vasten. Se puristus sattuu muuten... Oikein laitettu vyö tavallaan pakottaa pitämään vatsan tiukkana.

Hommasin vyön ja tykästyin siihen heti ja olen siirtynyt liputtamaan sen puolesta - sen kanssa saa jämäkkyyttä ja sitä kautta lisää tehoa niihin liikkeisiin mitä yrittää tehdä(mave, kyykky, pystärit ym.) ja core voi kehittyä jopa tehokkaammin vyön kanssa, koska vyö vaatii toimiakseen coren aktivointia - se ei ole mikään ulkoinen tukiranka vaan tehokas työkalu. Jos core on paska, niin sitä ei pelasta mikään vyö, mutta vahva core ja hyvä vyö on kingi kombo.

Suosittelen standing rollouttia tai siihen tähtäämistä reseptiksi kaikille vyöllisille ja vyöttömille. Mulla on projekti meneillään ja odotan sitä päivää lähitulevaisuudessa kun saan tehtyä ekan voimapyörävedon suorin jaloin, niin pääsen hieromaan sitä ihan kunnolla.

Vyön käytössä olen huomannut tärkeäksi löytää sopiva vyön kireys. Liian löysä, niin ei saa täyttä hyötyä. Sitten taas jos vetää niin tiukkaan, kuin väkisin saa, ei saa enää jännitettyä keskikroppaa optimaalisella tavalla. Omalla Duke fitness merkkisellä vyöllä huomannut, että kun etsii sen tiukkimman reikä välin, johon omin voimin saa vyön vedettyä ja siirtää siitä yhden reikävälin verran löysemmälle, on siinä se paras kohta.

Voiko vyön takia reväyttää pakaran yläosan ja alaselän väliltä vasemmalta puolen jonku paikan jos vyö on liian tiukalla ja alhaalla? Mavessa tehdessä. Tein ilman vyötä monta lämittelysarjaa ja ei mitään tuntumia alaselässä mutta laitoin sitte vähän lisää painoa ja vvyön. Sitte vähän revähti joku paikka. Vyö oli ehkä normaalia kireämmällä ja vähän turhan alhaalla. Ei kuitenkaan mitenkään pahasti revähtänyt eikä nuo olleen edes mitään maksimi sarjapainoja.

Vyöhän ei ole turvavaruste. Mäennenän kirjassa on vyön käytöstä hyvää tekstiä myös.
Nyt kun on vähän saatu jo tekniikoita hanskaan, ajattelin hankkia vyön kovimmille treeneille.
Ja kun omat väärät käsitykset vyön käytöstä on korjattu.

Suosituksia hyvästä vyöstä? Voimanosto- vai painonnostovyö? Pikalukollinen vai ei?
Ja haluaisin siis ostaa kerralla kunnollisen. Paskoilla vehkeillä ei kannata tehdä mitään. :giggle:

Kokemuksia? Kaupan SSB-tanko ainakin on pirun hyvä.

Kokemuksia? Kaupan SSB-tanko ainakin on pirun hyvä.

Mulla on toi. Ensimmäinen vyö minkä olen ostanut niin vertailupohjaa ei hirveesti ole. Olen kyllä käyttänyt eri vöitä paljonkin mutta kun vyö vaihtuu/muutkin käyttävät sitä niin ei se ei kuitenkaan ole ihan sama asia. Anyway, hyvä vyö mielestäni.

Mulla on toi. Ensimmäinen vyö minkä olen ostanut niin vertailupohjaa ei hirveesti ole. Olen kyllä käyttänyt eri vöitä paljonkin mutta kun vyö vaihtuu/muutkin käyttävät sitä niin ei se ei kuitenkaan ole ihan sama asia. Anyway, hyvä vyö mielestäni.
Näyttää löytyvän monelta voimanosta kilpailijalta. Ei voi olla paska.

Mä olen ottanut itse käytännön, että viimeiseen kovaan sarjaan (jos siis edetään vaikka prosentteina ensin 5x70%, 5x80% jne.) mä sallin itselleni vyön maastavedossa tai kyykyssä, mutta muuten mennään ilman. Jos vyötä käyttää ihan alusta alkaen jatkuvalla syötöllä niin siitä tulee valitettavasti tapa, ja jossain kohtaa sitä ei enää osaa vetää ilman.

Mä oon huomannut nyt ku selkä taas sallii semi kovan vetämisen, etten saa vyöstä maastanostossa grammaakaan hyötyä. Kyykyssä jeesaa ehkä 5-10kg mutta vedossa se tuntuu aina olevan väärässä paikassa ja jopa häiritsee paineiden ottamista.

Mä oon huomannut nyt ku selkä taas sallii semi kovan vetämisen, etten saa vyöstä maastanostossa grammaakaan hyötyä. Kyykyssä jeesaa ehkä 5-10kg mutta vedossa se tuntuu aina olevan väärässä paikassa ja jopa häiritsee paineiden ottamista.

Mulla jopa päinvastoin. Siksi kyykyssä melko vähän tulee käytettyä. Tuntuu vaan hemmetin epämukavalta kun kyykkää.

Mulla auttaa vyö helposti yli 10 kyykyssä, mavessa tuntuu kuin perse olisi jousitettu kun saa asennon kasaan vyönkanssa, ei tartte ku antaa kropan paukata suoraks.
Kaikki kevyet työsarjat ja lämpät aina ilman, kyykyssä jos otan kovia sarjoja niin "totuttelen" vyöhön 1-2 sarjaa ennen kovia, rinnallevedossa en käytä kun painot niin pieniä vrt mave joka on ohjelmassa samaan aikaan, jopa samana päivänä.
Jos tahtoo olla raa´asti mahdollisimman kova niin en käyttäis, jos on tarkotus saada keskivartaloon lisävoimaa en käyttäs ja jos "harrastelisin" voimanostoa niin käyttäisin.
Ehkä myös bodausharrastelussa jotta saa kyykyn enempi reisistä riippuvaks.

Vyö ei vähennä keskivartalon aktivaatiota.
Tutkitusti ehken jopa hivenen lisää sitä.

"Tutkimustulosten perusteella painonnostovyön käyttäminen ei tämän tutkimuksen mukaan näyttäisi vaikuttavan ainakaan negatiivisesti lihasten EMG-aktiivisuuden määrään. Tämä tutkimus osaltaan vahvistaa vääräksi yleistä uskomusta painonnostovyön negatiivisesta vaikutuksesta etenkin keskivartalon lihasaktiivisuuteen."

Viimeksi muokattu:
Vyö ei vähennä keskivartalon aktivaatiota.
Tutkitusti ehken jopa hivenen lisää sitä.

"Tutkimustulosten perusteella painonnostovyön käyttäminen ei tämän tutkimuksen mukaan näyttäisi vaikuttavan ainakaan negatiivisesti lihasten EMG-aktiivisuuden määrään. Tämä tutkimus osaltaan vahvistaa vääräksi yleistä uskomusta painonnostovyön negatiivisesta vaikutuksesta etenkin keskivartalon lihasaktiivisuuteen."

Siistiä, noi emg-aktiivisuus jutut tuli mulle ihan uutena juttuna 5v tauon jäljiltä, eivät varmaan ole upouusi idea, mutta ennen taukoa en ollut kuullutkaan, nyt niistä puhutaan jo kotikellarissa. Ja siksi siistiä että tuossa tapauksessa käytän vyötä jatkossakin maven ja kyykyn kovimmissa sarjoissa hyvällä mielellä, ennen aina luulin että vyönkäyttö kyseenalaisessa keskivartalotilanteessa nostaisi loukkaantumisriskiä ja että esim. peruskaudella sitten luonnollisesti ilman vyötä yms. seuraamuksia.

Mä en nyt tiedä höpäjänkö vaan omiani, mutta musta tuntuu että osa käyttää vyötä salilla siksi, että sen kuvitellaan tekevän nostosta turvallisemman ja korvaavan esimerkiksi paskan tekniikan. Tuo "vyö ei vähennä keskivartalon aktivaatiota" tuli mulle uutena tietona.

Ihmettelenpä nyt tänne ongelmaani.
Maastavedossa ei tule vyön käytöstä yhtään mitään. Ajattelin ensin että se olisi liian leveä, mutta 2,5 tuumaa olikin. Eli ei se kai paljon kapeampi enää voisi ollakkaan?
Vyö ottaa alimpiin kylkiluihin kiinni sen verran pahasti, ettei ala-asennossa oikein tunnu järkevältä. Haittaa vaan tekemistä. Onko mulla jotenkin liikaa luita vai mitä ihmettä? :unsure:

Olisiko sitten vieläkin kapeampia vöitä olemassa, en ainakaan ihan äkkiä nähnyt missään? Tai entäs joku pehmeämpi/joustavampi vyö, joka kuitenkin kestäisi maastavetoa tehdessä...Tukivyö tai joku vastaava?

Ihmettelenpä nyt tänne ongelmaani.
Maastavedossa ei tule vyön käytöstä yhtään mitään. Ajattelin ensin että se olisi liian leveä, mutta 2,5 tuumaa olikin. Eli ei se kai paljon kapeampi enää voisi ollakkaan?
Vyö ottaa alimpiin kylkiluihin kiinni sen verran pahasti, ettei ala-asennossa oikein tunnu järkevältä. Haittaa vaan tekemistä. Onko mulla jotenkin liikaa luita vai mitä ihmettä? :unsure:

Olisiko sitten vieläkin kapeampia vöitä olemassa, en ainakaan ihan äkkiä nähnyt missään? Tai entäs joku pehmeämpi/joustavampi vyö, joka kuitenkin kestäisi maastavetoa tehdessä...Tukivyö tai joku vastaava?
Vedä se vyö suosiolla reilusti korkeammalle, tuohon pallean päälle. Silloin se on sivusta kylkiluiden päällä eikä tunnu niin pahalta. Ja auttaakin paljon paremmin kuin alempana ollessaan. Uusi vyö on myös useimmiten kova ja epämukava. Sitä kannattaa pyöritellä, hangata ja rullailla, niin pehmenee siitä.

Edit: 2.5" on muuten aivan sairaan kapea vyö. En tiedä voiko olla siitä kiinni, että se onkin liian kapea.

Back
Ylös Bottom