Nosto vyö.

Meta title: 🔥 SALIVYÖ – TURVAA SELKÄ JA NOSTA RASKAAMPIA PAINOJA 🔥

Meta description: Vyö lisää keskivartalon tukea ja auttaa pitämään selän vakaana raskaissa nostoissa

Semisti off topicia, mutta vetoremmeistä tuli vielä mieleen, että ne on isommissa sarjoissa melkein pakolliset, kun Elixiassa ja sen kaltaisissa "hyvinvointikeskuksissa" on magnesiumin käyttö kielletty. Ilman mankkua ei kyllä hikinen käsi pysy painavassa tangossa sitten yhtään.

Saako tuollaisissa paikoissa edes tehdä isoilla romuilla?

No sehän tietysti riippuu siitä, mitä kukin käsittää isoilla romuilla... Eipä mikään estä latomasta tankoon vaikka 250kg, mutta itse kyllän käytän SJMV:ssä vetoremmejä jo vähän yli 100 kg:n jälkeen.

Sjmv ja takaolkapääsoutu ainoita missä tulee käytettyä vyötä, tosin taidan tehdä kummatkin hassulla tekniikalla.

:offtopic:

Elixiassa ja sen kaltaisissa "hyvinvointikeskuksissa" on magnesiumin käyttö kielletty.

Ai on vai? No eipä meikäläistä ole vielä bännätty, enkä ole ainut.

No tuskin isojen romujen nostajat edes haluaa moisiin mestoihin. Harvemmin tuolla Elixialla yli kahdensadan rautoja näkee.

Vyötä tulee käytettyä etukyykyssä ja jalkaprässissä ihan vaan noiden sisuskalujen sisällä pitämiseksi kun on on vähän tuota orastavaa napatyrää. Ei kiinnosta nimittäin yhtään antaa sille tilaa lähteä kasvamaan. Muissa liikkeissä en ole edes ikinä kokeillut.

Ai on vai? No eipä meikäläistä ole vielä bännätty, enkä ole ainut.
No mitäs hittoa, muistikuvat on kyllä sellaiset, että asiasta on liittymisen yhteydessä sanottu tai sitten olen itse lukenut sen jostain muualta... Pitääpä tänään kysäistä vastaanottotiskiltä kanta asiaan.

Epätietoinen kysyy?

Sattuiskohan joku tietään minkälaisesta vyöstä saisin parhaan tuen/edun treenatessa, joka ei kuormittais painetta alavatsaan/nivusiin kun molemmilta puolilta leikattu nivustyrä 2007 ja 2014..ettei enään tulis.. Lääkäriki kehotti että hanki vyö nyt kun alat leikkauksen jälkeen taas treenaan..??

eiks tyrät oo hoidettu jo niillä verkoilla, joten ei pitäis olla mahdollista, et ne uusis..
jaa nii jos heti leikkauksen jälkeen.. no sit ehkä voin ymmärtää.

eiks tyrät oo hoidettu jo niillä verkoilla, joten ei pitäis olla mahdollista, et ne uusis..
jaa nii jos heti leikkauksen jälkeen.. no sit ehkä voin ymmärtää.

Kyl se tyrä voi pulpahtaa sieltä verkosta huolimatta jos on sopiva aukko. Tietty mikäli vyötä käyttää joka liikkeessä kyykyssä esimerkiks, kannattaa tehdä niitä tasapainottavia selän lihaksia erikseen, kun ne ei hirveesti kehity/vahvistu jos on vyö aina ympärillä.

Jahaa, hyvä tietää...Joo näin mieki oon kuulu että ei net verkotkaan 100 prosenttisia ole. Nyt ku olen päättäny että hommaan jonkulaisen vyön tukemaan muutenki niin mikähän mulle sopis parhaiten? onko niissä minkälaisia hyötyjä/haittoja? semmonenki vielä että minkä kaikkien liikkeiden kans kannattaa käyttää, täältä oon lueskellu ja nähny että ainaki kyykyssä, mavessa ja penkissä porukka käyttää..?

Onkos muilla koskaan ilmennyt samaa, aimakin omalla kohdalla näin massa painoitteisempana ihmisenä nion kun pääsee kyykyssä pohjaan niin maha jää purituksiin vyön reunaa vasten ja sehän tekee kipeää toki. Tuo siis silloin jos vyö esim navan kohdilla, jos pallean päällä niin homma ok mutta taitaa olla liia ylhäällä vyö silloin?

Aloitan kyykkyni aina 60kg:sta ja nostan portaittain 20kg korotuksilla työsarjoihin. Vyö tulee yleensä mukaan jo tokassa sarjassa eli 80kg:ssä. Maksimi 160@90kg, nyt 145@80kg. Tykkään aina aika-ajoittain kyykkäillä myös voimapainotteisesti, mutta yleensä kyykky on mulle jalkatreeneissä vain ikäänkuin esiväsytys ja keskityn siinä vain reisillä tekemiseen vaikka nousisinkin johonkin 3x90% sarjoihin. En näe syytä miksi vyön käyttöä tulisi vältellä tai ottaa vasta työsarjoissa tms. verrattuna sen etuihin. Keskivartaloa kun pystyy monella muullakin tavalla vahvistamaan. Vyön välttelyn ymmärtäisin vain sillä että kohdehenkilö kisais jossain sellaisessa voimalajissa jossa vyö olis kyykyssä kielletty apuväline.

En käytä nykyään enää vyötä kyykyssä, koska en koe sitä tarvitsevani. En käytä vyötä mavessa enkä staattisissa pidoissakaan. Vahvistuu keskivartalo näin paremmin.

Onkos muilla koskaan ilmennyt samaa, aimakin omalla kohdalla näin massa painoitteisempana ihmisenä nion kun pääsee kyykyssä pohjaan niin maha jää purituksiin vyön reunaa vasten ja sehän tekee kipeää toki. Tuo siis silloin jos vyö esim navan kohdilla, jos pallean päällä niin homma ok mutta taitaa olla liia ylhäällä vyö silloin?

Laitat vyön vähän löysemmälle ja menet kyykkyasentoon ilman tankoa tai painoja. Säädät sen siellä ala-asennossa hyvän tuntuiseksi, nouset ylös ja kiristät.

Enemmän se on siitä kiinni mikä osa on ns. heikko lenkki. Monella on asento pettää helpommin lähempänä keskiselkää, varsinkin vedossa, jolloin jolloin korkeampi vyön asento toimii paremmin. Tuolloin saa myös latsit jännitettyä sitä vyötä vasten mikä lisää painetta.

Enemmän se on siitä kiinni mikä osa on ns. heikko lenkki. Monella on asento pettää helpommin lähempänä keskiselkää, varsinkin vedossa, jolloin jolloin korkeampi vyön asento toimii paremmin. Tuolloin saa myös latsit jännitettyä sitä vyötä vasten mikä lisää painetta.
Just näin. Mulla on kyykyssä vyö tuossa pallean päällä enemmänkin ja vedossa tuuman verran alempana ihan siitä syystä ettei nouse eväät ylös. Muuten pitäisin samassa, koska siinä on heikoin kohta.

Kyl. En tiiä, miks toi vyö tuntuu niin oudolta käyttää? Kyykyssä se tavallaan jeesaa vähän, mut jotenki kyl muuttaa koko liikkeen suoritusta. Jotenki katoo kokonaan tunto keskikropasta, & alas mennessä on meinannu karata paino liikaa eteen ja keikata. Ei niinku tunne yhtään, mitä siel torsossa tapahtuu. Mavessa vyöllä taas tuntuu, ettei saa haettuu yhtä hyvää alotusasentoa :O. Voisin kuvitella, et jos on laardia, ni sit ymmärrettävää, ku voi alkaa maha tulla eteen tai jtn, mut ei kyl itellä juurikaan moista löydy. Pitäs ehkä kokeilla erilaisia kireyksiä vyössä, jos merkkaa. Ne harvat kerrat ku käyttäny, ni on ollu aikalailla niin kireellä ku saa, ilman, että vyö painaa koko mahan ihan lyttyyn.
Vedätköhän tuon vyön liian tiukalle? Sitä ei ole tarkoitus vetää mahdollisimman tiukalle vaan sopivan kireälle.

Aattelin tähän ketjuun pistellä:
Tilasin jenkeistä kunnon vyön, aattelin nyt painojen noustessa alkaa treenaamaan vyönkäyttöä.
Olisiko järkeä treenata tuota vyötä vasten painamista kotona ihan ns kuivaharjoitteluna?

Back
Ylös Bottom