Nosto vyö.

Meta title: 🔥 SALIVYÖ – TURVAA SELKÄ JA NOSTA RASKAAMPIA PAINOJA 🔥

Meta description: Vyö lisää keskivartalon tukea ja auttaa pitämään selän vakaana raskaissa nostoissa

Käytän mavessa ja penkissä vyötä tukea antamaan ja rannesiteitä käytän myös penkissä.
Vetoremmejä käytän mavessa ja muissa selkäliikkeissä, mutta olenkin kynis.

Ei vyönkäyttö estä vatsalihaksia kehittymästä. Vyön pointtihan on se, että vatsoilla puristetaan vyötä vasten ja saadaan lisää painetta. Sitä pitää oppia käyttämään oikein että siitä olisi mitään hyötyä. Ei se alaselkää hirveästi suojaa jos tekniikka on päin persettä.

Ei vyönkäyttö estä vatsalihaksia kehittymästä. Vyön pointtihan on se, että vatsoilla puristetaan vyötä vasten ja saadaan lisää painetta. Sitä pitää oppia käyttämään oikein että siitä olisi mitään hyötyä. Ei se alaselkää hirveästi suojaa jos tekniikka on päin persettä.

Tottahan tuokin on. Mutta ei se minusta mikään pakollinen ole ja varsinkaan aloittelijoiden ei pitäisi itseään ensimmäisenä vuorata lisävarustein, kun tekniikatkin on mitä on.

Vatsalihasten roolihan on kuitenkin erilainen vyön kanssa kuin ilman? Paineentuotto estettä/kuormaa vasten ei ole mielestäni niitä luonnollisimpia tapoja vatsalihasten työskennellä. Itse en käytä vyötä enää ollenkaan, koska sen kanssa kontrolli alaselkään häiriintyy helposti, ja huonoselkäinen kun olen niin sellainen vähän jänskättää

Vatsalihasten roolihan on kuitenkin erilainen vyön kanssa kuin ilman? Paineentuotto estettä/kuormaa vasten ei ole mielestäni niitä luonnollisimpia tapoja vatsalihasten työskennellä. Itse en käytä vyötä enää ollenkaan, koska sen kanssa kontrolli alaselkään häiriintyy helposti, ja huonoselkäinen kun olen niin sellainen vähän jänskättää

Minä taas ymmärrän vyön merkityksen niin, että ego ei kestä treenata niin pienellä painolla jotta vatsa pysyy paketissa tai
kun oikeasti se max. löytymässä , niin on mahdollista, että paketti sortuu ja silloin vyön antama tuki ennalta ehkäisee vammoja? Ainakin kilpailussa vyön käyttö voi myös antaa mahdollisuuden pariin lisäkiloonkin/itseluottamusta ainakin.

Treenissä tuo jatkuva vyön käyttö kusee omaan nilkkaan ja lihakset tottunee ennenpitkää tukemaan tuota vyötä hyväksi käytellen.> max. nostot tai muut vammat päällä vyö ok. jos perusterve olisi ilman vyötäkin hyvä opettaa keskikroppaa tavoille.

Ainakin kilpailussa vyön käyttö voi myös antaa mahdollisuuden pariin lisäkiloonkin/itseluottamusta ainakin.

Maksiminostot on sitten erikseen. Voi olla että itsekin käyttäisin maksimiyrityksessä vyötä, mutta sen kerran kun sen käytön opettelee, niin siitä saa maksiminostossa lisäkiloja vaikka muuten treenaa ilman vyötä

Maksiminostot on sitten erikseen. Voi olla että itsekin käyttäisin maksimiyrityksessä vyötä, mutta sen kerran kun sen käytön opettelee, niin siitä saa maksiminostossa lisäkiloja vaikka muuten treenaa ilman vyötä

Tuo löysällä oleva vyö estää lämmön haihtumista pitää kai selkää lämpösenä paremmin kuin pelkkä paita,tosin kyseinen lämmittävä "tuki" olis siihenkin parempi? Joo ei perusterve treenari vyötä kaipaa.>vatsatreeniä monipuolisesti niin kuin kaikki muutkin taitaa tarvita.

> eriasia ne olympianostot, vaan siinähän pitää opetella se oikea suoritustekniikka(kaatuu useimmilla siihen, koska vaatii pitkää pinnaa/kärsivällisyytä), vyö onkin sitten makuasia/tottumustekijä sitä psyykettä hakiessa ku nippa nappa maasta irtoo ja kuitenkin on etykyykkyyn navan korkeudelta ehdittävä?> vaatii sitä rohkeutta ja kanttia nopeuttakin kohtuullisesti, (se painohan mennään nostamaan ylös! Eikä "kokeilemaan" meneekö!) siinä ainakin minun järki teki kepposet ja ilman vyötä tuo ykkönen ylöstyönnössä noin 10% heikompi. Treenasin kyllä sekä ilman, jotta vyön kanssa> varsinkin esim. rinnan korkeudelta tehdyt telineestä irrotukset tanko pystykyykky paikalla, joissa kilomäärät pyöri lähes kaksinkertaisena niskakyykkypainoihin verrattuna oli mielestäni aihe vyönkäytölle. Tämähän on tosi vaarallinen liike! Antoi tosi mukavasti sitä jämäkkyyttä tekemiseen (enemmän kuin mitkään vatsarutistukset ymv.) ja vaatii ehdotonta osaamista teknisesti. Pikkuherpaantuminen tekemisessä, niin voi heittää välilevyille hyvästit.> Ja vatsaakin treenailtiin niiden lonkankoukistajien lisäksi.

Yhteenvetoni vyönkäytöstä: ÄLÄ SORRU JOS EI IHAN PAKKO, Jää helposti koukkuun.

Unohda vyö jos vedossa nousee vaan 80kg. Kannattaa sinne keskikroppaan hankkia voimaa. Itse ainakaan en vyötä käyttäisi jos vedossa nousee pitkästi alle 200kg ilman vyötä.
^komppaan

Mutta kannattaahan niitä erilaisia tukia/siteitä sun muita käyttää varmistukseksi jos on erityisen heikot nivelet vaikkei painot olisikaan pilvissä.

Ite ainakin nähny parhaaks vaan treenata ilman siteitä ja vyötä. Ennen ranteet vihotteli pahasti penkissä, mutta nyt kun on vaan tehny ilman siteitä niin vahvistunu eikä ainakaan vielä vaivaa. Päättäny treenata niin kauan ilman tukia, kun kroppa vaan kestää.

juu kehittää sitten noita tukevia lihaksia samalla kun ei käytä tollasia vöitä yms. yms. jos paikat kestää. Itsekkin treenaan ilman tukia/siteitä.

No pistetään tähän threadiin, kun aiheesta jo jotain tässä jutellaan:

Itselläni on vasen ranne ollu parin vuoden ajan sellanen "akilleen kantapää", joka tasaisin väliajoin kipeytyy ja sitten taas paranee. Nyt parin kuukauden ajan kipu on pysynyt poissa, kun aloin käyttää liikkeissä rannetukia. Teen kaikki lämmittelyt ja suurimman osan muistakin liikkeistä ilman tukia ranteiden vahvistamiseksi, mutta esim haba scotissa, dipit, penkki, ranskalainen punnerrus yms. vaativat tuon tuen. Näissäkin pyrin lämmittelyt vetämään ilman. Mutta sitten suorittavassa liikkeessä pitää tuki laittaa, tai taas ranne alkaa vittuilemaan parissa viikossa.

Toivoisin, että tuo ranne ajansaatossa sitten vahvistuu sen verran, että tuet voi jättää kokonaan pois. Eli itselläni tää ainakin on sellainen kaksiteräinen miekka, että tahtooko kipeän ranteen, vai varmistaa sen, että seuraavallakin viikolla voi vetää kovan treenin ilman kipuja.

Toivoisin, että tuo ranne ajansaatossa sitten vahvistuu sen verran, että tuet voi jättää kokonaan pois. Eli itselläni tää ainakin on sellainen kaksiteräinen miekka, että tahtooko kipeän ranteen, vai varmistaa sen, että seuraavallakin viikolla voi vetää kovan treenin ilman kipuja.

Kyllä rannesiteitä voi käyttää vähän huolettomammin kuin vyötä. Ranteiden vääntymistä voi jossain määrin estää forkkuja vahvistamalla, mutta välttämättä esim. dipin suureen kuormaan ei voi rannevoimin vastata.

Kyykky on kehittänyt itselläni paremmin vatsalihaksia kuin mikään suora vatsalihasliike.

Itse käytän treenissä vyötä ainostaan kyykyssä treenin kovimmassa sarjassa. Muuten menee ilman, Varsinkin mavessa kun on rasvaa hieman viel niin tuntuu erittäin epämiellyttävältä vatsassa. Rannesiteet kans ainostaan viimeisissä sarjoissa esim penkissä. Taikka sitten löysällä ranteissa suojana jos liike on semmoinen että KP hiertää ranteeseen yms.

Eli itsellä on lievä välilevynpullistuma jostain vuosien takaa, joka kuitenkin keskivartaloharjotteilla saatu fysioterapiassa hallintaan. Oon kuitenkin aatellut ottaa tollasen voimanostovyön käyttöön kahteen liikkeeseen viikossa eli kyykkyyn ja maveen/SJMV joita molempia tulee kerran viikkoon tehtyä.

Onkos muilla välilevyongelmaisilla ollut apua vyöstä?

Kaikkihan aina meuhkaa et sitä vyötä ei sais käyttää koska keskikroppa kuihtuu liiallisen tuen takia.

Ilmeisesti tällasten vammojen kanssa sen pitäs olla OK. Itellä meinaa tuntunu kyykyssä jotain pientä tuntemusta alaselässä yleensä, mut tänään ku kokeilin ihan vittuilun vuoks salilla sellasta paksua voimanostovyötä ni alaselkä oli täysin kivuton. Lisäks olin tehny samalla painolla jo neljää sarjaa alle ja viimeseen ku laitoin vyön ni tuntu vähän kevyemmältä eli tod. näk. vyö oli oikein päälläni... Ja ne sarjapainot oli tänään alle satasen eli mistään suurista romuista ei ollu kyse...

Meikäläisellä on kans ollut aika paljon selkäprobleemia. Pamahti välilevy joku puolitoista vuotta sitten ja samalla löytyi vähän muutakin syntymästä asti ollutta häikkää selästä. Mulla on myös parit nikamavälit höllentyneet aika paljon eli olen todella altis välilevynpullistumille. Orastavia pullistumia oli myös muissakin väleissä kuin siinä, joka pääsi pullahtamaan.
Itse käytän vyötä pääasiassa laittaessani (minulle) isoja rautoja pään yläpuolelle; pari kertaa muljunut selkä ykkösnostoissa aika ilkeästi varsinkin vauhti- ja tukkipunnerruksen kanssa, joten tunnen saavani vyöstä niin henkistä kuin fyysistäkin tukea ja turvaa siltä varalta että nosto menee jotenkin pieleen.
Vedoissa ja kyykyissä tulee käytettyä silloin harvoin jos selkä tuntuu erityisen hakatulta ja tunnen kaipaavani sitä pientä lisätukea. Tällöinkin vyö on messissä vain mennessä suurinpiirtein +80% maksimeista ja ylöspäin. Mielestäni on melko turhaa pelätä tuota keskivartalon heikkenemistä vyön myötä jos sen käytön pitää kohtuullisena, eli todellakin käyttää sitä vain silloin kun oikeasti tuntee sitä tarvitsevansa. Jos minulla ei olisi nykyisiä vammojani ja vamma-alttiuttani pyrkisin olemaan ilman vyötä. Henkilökohtaisista mieltymyksistähän se on kiinni, ja osaavat käyttäjät kuulemma saavat vyöllä hieman lisää rautaa tankoon. Kylmä totuushan on se että jos tarvitsee vöitä, pukuja, remmejä, rannetukia, siteitä, trukkia tms. ei ole tarpeeksi vahva nostamaan kyseistä painoa.

Feikki edit: Kunhan provoilen, älkää tulko isot varustenostajat kuristamaan ;)

Se keskikroppa mitään kuihdu. Päinvastoin vyöllä treenaantuu sitä pihviä vatsapaloihin.
Oikein käytettynä vyöllä ja hyvällä ontelopainehallinnalla tulee kroppaan lisää pitoja ja treeniin volyymiä.

Ja taas vahvat lihakset pitää ruodon ryhdissään.

Back
Ylös Bottom