Nosto vyö.

Meta title: 🔥 SALIVYÖ – TURVAA SELKÄ JA NOSTA RASKAAMPIA PAINOJA 🔥

Meta description: Vyö lisää keskivartalon tukea ja auttaa pitämään selän vakaana raskaissa nostoissa

Kapeasta vedosta en tiedä mitään, mutta sumossa oli itselläkin alussa alempana ja sitten tuli stoppi, tyrät tuli kipeiksi ja vetäminen loppui melkein kokonaan, kun kävi alasmeno jo kipeää. Sitten kuulin oldskoolzeilta (en viitsi droppailla nimiä), että joillakin ei kestä lantio(ts. alavatsa) sitä painetta ja ehdottivat kokeileen eri kohtaa vyölle ja lopussa löytyi paikka, joka kyllä varmasti huvittaa bodimiehiä, mutta kivut lähti ja tuki säilyi.
Kyykyssä käytän ihan normaalisti tossa about navan kohdalla, mutta kyykkäänkin huomattavasti kapeammalta kuin vedän. Mutu-tuntumalla mennään, mutta itsellä tosiaan auttoi kipuiluihin tuon vyön nosto.
Ja paineista sen verran, että alussa vedin aivan liian kireälle vyötä, ei ollut tilaa rakentaa painetta(samat pro-vetäjät heristi heti sormea) ja nyt löysemmällä vyöllä saa repun niin turvoksiin ilmaa(lue:painetta), että jo pelkkä paine vaikeuttaa alaslaskua ja irrotus on helppoa. Näin siis vyön KÄYTTÖÄ, ei PITOA :D

Jeh. Itse saan myös nuo paineet hyvin kun jättää tilaa sopivasti ja sitten paineet kehiin.

Hyvä kuitenkin tietää jos alkaa selkä oireilemaan niin pitää kokeilla nostaa vyötä. Näillä mennään vielä toistaiseksi kun selkä kestää ja pikkupainot käytössä :D

ite pidän pääsääntösesti niin että penkissä mahd. alhaalla, kyykyssä ylhäällä, ja raakavedossa 3-4cm alempana ku kyykyssä. Siitä kohtaa mistä todennäköisimmin katkeais..

itse pidän nykyään koko treenin ajan sellaista kevyttä schliekin vyötä päällä, kun lämmittää alaselkäää niin mukavasti :D Sitten kiristän sen kun on jokin iso liike vuorossa.

Vähentääkö se vyön käyttö olennaisesti keskivartalon lihasten työtä? Kyykyssä ja mavessahan nämä lihakset aktivoituvat, mutta onko asia toisin jos käyttää vyötä? Itse olen käyttänyt näissä liikkeissä vyötä jo jonkin aikaa, tosin luulen kyl et voisin elää ilman sitä ainakin kyykyssä

Ei se vyö kyllä mitenkään estä keskivartaloa vahvistumasta. Sehän nimenomaan auttaa käyttämään niitä lihaksia tehokkaammin. Kyllä vyötä kannattaa ehdottomasti käyttää, jos tuntee, että siitä saa hyötyä.

Itse olen kokenut hyödyn vain kyykätessä jolloin se tukee hyvin selkää. Tuntuu myös hyvältä tehdä toistoja isoilla painoilla. Olevinaan tuo lisää tehoja tiedä sitten :)

Vyötä käyttäessä vinot vatsalihakset ei aktivoidu niin tehokkaasti kuin ilman, kun taas jossain tutkimuksessa huomattiin, että alaselkä ja suorat vatsalihakset aktiovitui jopa tehokkaammin vyön kanssa kuin ilman. Syy on varmaan se, että usein 'unohdetaan' tai ei jännitetä niin tehokkaasti noita alueita kun ei käytetä vyötä.

Jos tarvitsee vyötä yhdessä liikkeessä koko reenissä niin voihan sitä kantaa löysästi vyötäisillä ettei vyö unohdu salille? Itsellä unohtunut lukuisia kertoja, enkä käytä vyötä muussa kuin penkissä "kovissa" nostoissa tueksi ja paineen saanniksi.

Itse käytän vyötä aina kun teen kyykkyä. Ja kyllä vaikka painoja on yleensä sarjoissa vaan se 50-80kg niin käytän vyötä tukemassa selkää, koska selässä on välilevypullistuma ja olen todennut että vyö tukee mukavasti selkää. Ilman vyötä joskus selässä vähän on tuntunut kipua, mutta vyönkaa ei ikinä. Selän takia olen ollut useissa tutkimuksissa ja aina on tullut lääkäriltä neuvoja että tee vaan sitä kyykkyä kevyillä painoilla selkä tuettuna.

Asiasta on näköjään erilaisia kokemuksia. Itellä vyönkäytön lopettaminen on vähentänyt selkävaivoja. Alussa joutui tiputtamaan painoja aika reilustikkin.

Ja vyöhän ei suoranaisesti tue selkää. Tukee vatsaa lisäämällä vatsaontelon painetta ja hyvät vatsaontelon paineet sitten tukee selkää. Pilkunnussimista, tiedän :).

ysikymppinen, ei toi musta todellakaan ole pilkunnussimista. Tärkeä tieto ettei vyötä käytetä väärin. Koska se vyö ei mitään auta jos se vaan vedetään päälle ja aletaan heilumaan.
Tai sit se pitää olla niin tiukalla ettei varmasti saa paineita sisään.

Perus treenaajalle ite suosittelen treenaamaan ilman vyötä ja vahvistamaan keskivartalon lihaksia progressiivisesti. Yuri Spinov kyykkäsi 425kg ja veti 355 ilman vyötä ja sanoi; "We make our own belt," said Spinov tapping his midsection.

Jees eli kaikki tutut ketä tunnen niin tosiaan kyykkää ilman vyötä, mutta itse olen todennut vyön käytön hyödylliseksi juuri tuon välilevynpullistuman takia ja tuntuu siitä olevan apua...

Selän hajoamisen jälkeen on tullu kyl käytettyä vyötä turhankin paljon. Keskiroppaa ja syviälihaksia tietenki reenaan sen minkä muu reeni antaa periks.

Back
Ylös Bottom