Gillyanne
Vaa'at kaatikselle ry
Angelica-82 sanoi:Yks mitä oon kans ihmetelly on se, että miksi laihaläski on jotenkin huonompi kuin vähän isompi läski...
T.K. sanoi:Whatever, laihaläski on silti mun mielestä aina parempi kuin lihaskimppuläski
Jos nyt jätetään hetkeksi ulkonäköasiat syrjään ja ajatellaan puhtaasti terveyden ja toimintakyvyn kannalta, niin ns. "lihaskimppuläski" = kohtalaisesti sekä lihasmassaa että rasvaa omaava ihminen hakkaa ns. laihaläskin = ei juurikaan lihaksia, mutta rasvaa kylläkin, kirkkaasti 6-0. Lihaksista kun on hyötyä jo ihan arkielämänkin kannalta, lihaksikas ihminen jaksaa ja pystyy monenmoiseen - lihakseton taas ei. Treenatut lihakset myös tukevat niveliä ja tukirankaa - tämänhän näkee siitäkin, että lihaksikkailla ihmisillä on usein huomattavasti parempi ryhti kuin "pulkannaruilla". Ja mitä tulee kiristelyyn/läskinpoistoon, niin siinäkin "lihaskimppuläski" on paremmassa tilanteessa: lihasmassa on aktiivista kudosta, joka polttaa huomattavasti enemmän energiaa kuin se pelkkä rasva.
Angelica-82: Ei kukaan ole täällä väittänyt kiristelyn olevan kiellettyä. Päinvastoin, jatkuvasti on korostettu sitä, että jokainen toki tekee niin, kuin miltä itsestään parhaalta tuntuu. Sitä vain on ihmetelty - ja mielestäni kyllä ihan aiheesta - miksi täysin normaalipainoiset ja normaalilta näyttävät naiset (ja tämäkään ei mitenkään erityisesti viittaa nyt Pakkiksen mimmeihin) tuntuvat olevan myötäänsä dieetillä.
Kauneus todentotta on katsojan silmässä, mutta kun niitä terveys- ja toimintakykynäkökohtiakaan ei pitäisi unohtaa, kts. ylempi kappale laihaläski vs. lihaksikkaampi läski. Esim. osteoporoosilta välttymisen kannalta naisen olisi parempi olla normaalipainoinen/HIEMAN pulska kuin kovin laiha (kevyt). Samoin naisen hormonitoiminta vaatii tietyn määrän rasvaa toimiakseen kunnolla.
Faidra:
Faidra sanoi:Niin, siis se tavoite ja syy. Haluan kisata aikanaan, ja vajaa 70kg on mun pituiselle liian iso offipaino. Kisadieetti tulis kestämään niin järkyttävän kauan, että mulla hajoais pää ja hävittäisin todennäköisesti samalla ne vaivalla hankitut lihakset.
Gillyanne sanoi:Fitness- ja kehiskilpailijat tai sellaisiksi joskus aikovat ovat toki asia ihan erikseen, mutta kun puhutaan sellaisista treenaajista, joilla ei ole kilpailullisia intressejä ainakaan fitness- tai kehispuolella, niin uskaltaudun kyllä voimakkaasti kyseenalaistamaan jatkuvien bulkki- ja dieettikausien vuorottelun.
Tuntuisi, että ensin olisi hyvä saavuttaa se tasapaino ja löytää terveellinen ja järkevä syömisrytmi ja elämäntapa, ennenkuin sitä aletaan HARKITUSTI suuntaan tai toiseen järkyttää = massakausi tai vaihtoehtoisesti dieetti. Jos tilanne nimittäin on se, että lähtötilanne on tasapainosta kaukana ja sen lisäksi vielä aloitettaan heti voimakas bulkki/dieetti -vaihtelu, niin tämä voi johtaa ajan myötä jopa syömishäiriöihin - näistähän löytyy fitness- ja kehiskilpailijoidenkin joukosta monta esimerkkiä, valitettavasti. :(
Tottakai ulkonäölläkin on merkitystä, sitä en edes yritä kieltää - mutta IMO se terveys, toimintakykyisyys ja hyvinvointi on VIELÄ tärkeämpää. :piis: