Nolla leukaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja deimos
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Joo eli itselläni tilanne on sellainen että haluaisin kehittyä leukojenvedossa, mutta en saa tällä hetkellä edes yhtä. Ajattelin kysyä että kuinka moni on joskus ollut vastaavassa tilanteessa, millä keinoilla ja miten pitkään kesti että kehitystä alkoi tapahtua? Tarviiko vahvistaa lihaksia muilla liikkeillä (millä?) ensin vai sitkeästi vain yrittää leaunvetoa?

Kävin muutama päivä sitten yrittämässä ja ensimmäisellä yrityksellä (vastaotteella) pääsin noin puoleen väliin yhtä leukaa.. Päädyin tekemään 2x5 negatiivista toistoa. Seuraavina päivinä on ollut käsivarret tuosta kyynertaipeen seudulta melko kipeät.:)

Parin päivän päästä olisi taas tarkoitus lähteä tankoon sätkimään..

---

Taustatietoa (elämäntarina..)
Nuorempana en harrastanut urheilua juuri ollenkaan. Salilla olen käynyt noin vuoden, jossa on taukojakin kyllä ollut. Alussa ei ollut kovin hyvää ohjelmaa ja lähinnä sellaista harjoittelua ja tekniikan hakemista on ollut. Leuanvetoja en ole pahemmin yrittänyt aiemmin. Treenaan nyt 3 kertaa viikossa ohjelmalla jossa on kaksi erilaista treeniä jotka vuorottelevat.

A: Kyykky 5x5, Penkkipunnerrus 5x5, Soutu tangolla 5x5, Punnerrukset 3xMax, Vatsa rutistus 3x12
B: Kyykky 5x5, Pystypunnerrus 5x5, Maastaveto 1x5, Leuanveto 3xMax, "Prone bridge" staattinen pito 3x30sec.

Kaikissa pääliikkeissä painot ovat 50kg kieppeillä (paitsi soutu 30kg ja pystypunnerrus 25kg) tällä hetkellä ja tarkoituksena olisi jatkaa tätä ohjelmaa 2 kuukautta lisäten painoja joka treenissä jos edellinen onnistuu ja kehittää tekniikkaa samalla. Maksimeita en ole testaillut mutta joskus olen huonolla tekniikkalla kyykännyt sarjaa 80 kilolla ja sama mavessa, penkissä 60 kilolla. Pystypunnerrus on näistä ainoa joka tekee lopussa tiukkaa jo tuolla 25 kilolla.

Olen siis vähän päälle parikymppinen mies, pituutta 180cm ja painoa 85kg ja rasvaprosentti elektronisella mittarilla oli 21%.

Leuanvetoahan et saa treenattua muulla kuin sillä itsellään. Eli jatkat vain tuota yrittämistä. Selkää et saa kuitenkaan kunnolla treenattua noilla leuoilla, koska et saa yhtään toistoa. Tällöin ei myöskään kehityskään niiden suhteen ole paras mahdollinen. Kannattaa siis tehdä ainakin kerran viikossa ylätaljaa/alataljaa/kulmasoutua. Jotain selkäliikettä siis millä saat tehtyä puhtaita toistoja ja selkään lisää paukkuja.

E: Nähtävästi teitkin soutua tangolla jo. Ota noiden leuanvetojen tilalle sitten vaikka ylätalja, tai alatalja. Teet tätä jonkin aikaa ja sitten yrität uudestaan niitä leukoja.

tee normaalisti treenisi ja jatka vaan yrittämistä sitkeästi kyllä se siitä! sivuun voit tehdä vaikka ylätaljaa/ym selkäliikettä selän vahvistamiseen.
itellä oli sama tilanne mutta olen vaan reenannut ja koittanut niitä leukoja, edelleen paskasti menee leuat mutta menee kuitenkin, 3 saan yleensä, maximi taitaa olla 4...
itellä aikas samanlainen tarina kun sulla paitsi vähemmän salia takana, parikymppinen kloppi joka lähinnä datannu ekat 18 vuotta elämästään >_>

Kiitokset vastauksista! Aion kyllä jatkaa yrittämistä ja pitää tosiaan varmaankin lisätä tuo ylä- ja alatalja ohjelmaan että selkä tulisi treenattua paremmin.

itellä oli sama tilanne mutta olen vaan reenannut ja koittanut niitä leukoja, edelleen paskasti menee leuat mutta menee kuitenkin, 3 saan yleensä, maximi taitaa olla 4...
Teitkö negatiivisia alussa vai miten? Kiinnostaisi myös että kuinka kauan kesti että tulokset alkoivat parantua? Ajattelin itse ottaa tavoitteeksi että tämän 2 kuukauden jälkeen saisin ainakin sen yhden tehtyä. :)

http://twentypullups.com/ Kokeileppa tuota ohjelmaa ja aloita viikosta -2, taatusti tulee tulosta! BTW jos kulmasoutua kuitenkin teet niin mielestäni turha tehdä alataljaa lisäksi, koska rasittavat lihaksia melkolailla samalla tavalla.

http://twentypullups.com/ Kokeileppa tuota ohjelmaa ja aloita viikosta -2, taatusti tulee tulosta! BTW jos kulmasoutua kuitenkin teet niin mielestäni turha tehdä alataljaa lisäksi, koska rasittavat lihaksia melkolailla samalla tavalla.

Tässähän voisikin olla ideaa että yhdistäisin tuon nykyiseen ohjelmaan niin että leuanveto tulisikin joka treeniin. Kuulostaa ainakin hyvältä että jo parissa viikossa pitäisi se yksi tulla.

Teet vaikka sellaisia 1/3 leukoja. Ensin hyppäät niin, että sun leuka on tangon yläpuolella. Ja lasket ihan pikkasen alas (20cm) ja koitat nostaa ylös. Kun alkaa mennä tolla tavalla, niin sen jälkeen rupee menemään ihan kunnon leukojakin. (myöhemmin) :)

Mulla oli tos vuos sit sama ongelma. Treenasin ylä-taljassa siten, että pistin siihen sellaisen kapean kapulan/vetorauta/mikälie ja sillä sit ''vedin leukoja''. Mun kohalla toimi, muista en tiedä.

Tsemppiä sulle. :thumbs:

joskus 14-15 v menin 0 -> 15 toistoon pelkällä voluumilla. Dynaamisesti ylös tarvittaessa ponnistaen jaloilla. Tanko ovenpieliin vaan ja siitä sit 1-2 toistoa joku 60 kertaa päivässä tjsp.

Juu,tanko kotiin ehdottomasti. Itsellä salilla käyntiä säännöllisen epäsäännöllisesti vuosi takana. Pari kuukautta sitten hommasin tangon kotiin ja leuat nousseet 5->12.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla menee leuat huonompaan suuntaa treeni treeniltä?! 1.päivä 6,5,4 2.päivä 5,4,3 3.päivä 4,3,2 saa nähä miten huomenna 3,2,1? :D

Mulla menee leuat huonompaan suuntaa treeni treeniltä?! 1.päivä 6,5,4 2.päivä 5,4,3 3.päivä 4,3,2 saa nähä miten huomenna 3,2,1? :D

jos nain on niin kannattaa ehka treenata vahan harvemmin tai muuten tehostaa palautumista

*pahoittelen eraan pohjoismaisen kirjaimen puuttumisesta.

Jep pitääpi koittaa hillitä itseään, mutta kun se on vaan niin hyvä tunne ku salilta pääsee kotiin lötköttämään ja tietää että on tehnykki jotain:)

edit: mutta toisaalta vois johtua myös siitä että en kauaa ole salilla käyny ja samantie Kultane 6 kehiin?

Jep pitääpi koittaa hillitä itseään, mutta kun se on vaan niin hyvä tunne ku salilta pääsee kotiin lötköttämään ja tietää että on tehnykki jotain:)

edit: mutta toisaalta vois johtua myös siitä että en kauaa ole salilla käyny ja samantie Kultane 6 kehiin?

Riippuu siitä onko sulla monta lepopäivää treenien välissä. Kutonen on kyllä aika rankka ohjelma, kun ennen leukoja tulee kyykky ja penkki.

Itse aloitin leuanvedot kaksi viikkoa sitten. Sain alussa vasta kaksi kertaa suorille käsille, mutta treenattuani hyvin, saan tällä hetkellä noin 8, max 10 suorille käsille.

Vomien hankintaan ylätalja ja soudut on hyviä liikkeitä, mutta itse suosittelisin runsasta lajinomaista harjoittelua, eli nimenomaan niitä negatiivisia- ja avustettuja toistoja kehiin. Kannattaa kokeilla sellaista jumppakuminauhaa muuten ehdottomasti alussa apuna - siis sellainen joita urheiluliikkeistä saa, kuminauha kainaloiden alta selän takaa niin, että päät tulevat kouriin, kämmenestä kerran ympäri ja eikun rekkiin rimpuilemaan! :D Tolla todennäköisesti voisit pari toistoa saada, jolla pääsee jo leukojen vetelyn makuun.

Itsekään en treenailua alotellessa saanut yhtä ainutta leukaa, joten tilanne on tuttu. Kyllä se siitä lähtee!

No, tulin juuri salilta. Yritin muutaman kerran tehdä 1/3 leukoja joita tuli jokseenkin onnistuneesti ehkä yksi. Yritin tällä kertaa rinnakkaisotteella eli kädet melko lähekkäin ja kämmenet osoittavat toisiinsa päin. Sen jälkeen tein taas negatiivisia ja lopuksi muutaman sarjan ylätaljassa (leveällä myötäotteella ja 40 valittuna pakasta jolla saan puhtaasti tehtyä viiden sarjoja, ehkä pitäisi tehdä vähän isommilla).

Tanko kotona kuulostaisi kätevältä mutta ajattelin nyt toistaiseksi ainakin tehdä salilla ja tosiaan ottaa leuanvedon (yrittämisen) jokaiseen treeniin mukaan. Saapa nähdä koska se ensimmäinen leuka sieltä tulee...

Saapa nähdä koska se ensimmäinen leuka sieltä tulee...
Pitääpäs hieman valaa kannustusta eli itsellä oli melkein samanlainen ongelma, leukoja meni tiukasti ehkä kaksi joten ei oikein hyvältä näyttänyt.

Huomasin Pakkikselta 20-leukaa-ohjelman ja ostin tangon kotiin ja säännöllisesti treenasin eka kolme viikkoa ohjelman mukaisesti, välillä kyllä tuntui semmoiselta rimpuilulta koko homma. Eilen kokeilin sitten salilla montako menee, en ajatellut vetäväni neljää, viittä enempää mutta vedinkin yhdeksän eli kannattaa vain säntillisesti harjoitella, kyllä ne tulokset sieltä nousee.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom