Nokian Windows Phone puhelimet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TML
  • Aloitettu Aloitettu
Onhan tuossa langattomassa latauksessa sekin etu, että usb-liittimen hajoaminen ei tarkoita maailmanloppua, vaan puhelimen sisältö on vielä pelastettavissa.
Pistää meinaa hieman sylettämään, kun taloudesta löytyy kaksi tablettia, joista usb-liitin on paskana eikä niitä kannata korjata, kun tulee halvemmaksi ostaa uusi.
Ja juu, kumpikaan ei ole Nokian tabletteja :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja lisäks pöytä täytyy pitää siistinä ettei sen alustan päällä ole muuta. :D

Offaria: Pitääki kattoa mitä hintoja noista usb-liittimestä hajonneista tableteista pyydetään. Liitin maksaa varmaan euron.. :)

Onko oikeasti joku sitä mieltä, että ei olisi hyvä asia jos tuo tekniikka yleistyisi niin, että KAIKKI kännykät, läppärit, padit, akut ja dildot ja kaikki latautuisivat kuin huomaamatta kun sen laskee pöydälle?

Olen oikeasti sitä mieltä, ettei nähdyt langattomat lataukset ole mitään mullistavia tekijöitä. Se, ettei lataukseen tarvitse liittää latauspiuhaa on toki pieni plussa, mutta miinukset menevät tässä plussien edelle. Isoin miinus on se, että laite on sidottu siihen latauspyötään, -tyynyyn tai mihin milloinkin. Piuhan päässä laitetta voi sentään käyttää jo kohtuullisen säteen sisällä. Ainoa mobiililaite, jota ylipäätään käytän ja säilytän pyödällä, on työläppäri. Siinä käytössä telakoitumisasema on ylivoimaisen toimiva vaihtoehto. Nykyisin läppärin akku riittää pidempäänkin palaveriin, enkä siksi enää kantele latureita mukanani. Reissussa piuha toimii niin

Näen sen pyötätilaa vievän ja pölyä keräävän "langattoman" latausaseman lähes tulkoon puhtaana turhakkeena. Ilmeisesti en ole ainoa. En ole nähnyt vielä yhtään langattoman latauksen käyttäjää, vaikka mahdollisuus tuohon on ollut jo pitkään.

Itse en mielellään luopuisi langattomasta latauksesta, duunissa luuri makaa tyynyn päällä ja on aina täynnä työpäivän päätteeksi, piuhan päähän sen laittaminen tuntuisi liian työläältä.
Viikonloppuisin lataan kertaalleen johdolla, ja usein silloin kun onkin jo akku hyvin finaalissa, eli ongelma jo edessä, langattomalla latauksella tätä ongelmaa ei ole tullut viikolla vastaan, että akku olisikin tyhjä kun puhelinta tarvitsee.

Isossa kuvassa itse ainakin näen aina suurenevan määrän laitteita langattomasti ladattavana. Samalla tapaa kosketusnäytön hyödyllisyydestä alkuun ajateltiin, koska tekniikka oli puutteellista ja toteutus kehnoa. Mun mielikuvissa puhelin/läppäri/mitänäitänyton latautuu työpöydällä (siis ilman erillistä lataustyynyä) ja auto työpaikan parkkiruudussa / kotona autotallissa. Tuo auton langaton lataus tulee olemaan todella merkittävä muutos sähköautojen/hybridien käytössä, sitten joskus kun se teknillisesti on mahdollista ja latauslaitteen hinnat kohtuullisia.

Ongelmana Nokian kannalta oli huono markkinaosuus. Mikäli Apple olisi tuonut vastaavan latausmahdollisuuden olisi se todennäköisesti levinnyt jo huomattavasti laajemmalle. Tai Nokia 5v sitten.

Olen oikeasti sitä mieltä, ettei nähdyt langattomat lataukset ole mitään mullistavia tekijöitä. Se, ettei lataukseen tarvitse liittää latauspiuhaa on toki pieni plussa, mutta miinukset menevät tässä plussien edelle. Isoin miinus on se, että laite on sidottu siihen latauspyötään, -tyynyyn tai mihin milloinkin. Piuhan päässä laitetta voi sentään käyttää jo kohtuullisen säteen sisällä. Ainoa mobiililaite, jota ylipäätään käytän ja säilytän pyödällä, on työläppäri. Siinä käytössä telakoitumisasema on ylivoimaisen toimiva vaihtoehto. Nykyisin läppärin akku riittää pidempäänkin palaveriin, enkä siksi enää kantele latureita mukanani. Reissussa piuha toimii niin

Näen sen pyötätilaa vievän ja pölyä keräävän "langattoman" latausaseman lähes tulkoon puhtaana turhakkeena. Ilmeisesti en ole ainoa. En ole nähnyt vielä yhtään langattoman latauksen käyttäjää, vaikka mahdollisuus tuohon on ollut jo pitkään.

Isossa kuvassa itse ainakin näen aina suurenevan määrän laitteita langattomasti ladattavana. Samalla tapaa kosketusnäytön hyödyllisyydestä alkuun ajateltiin, koska tekniikka oli puutteellista ja toteutus kehnoa. Mun mielikuvissa puhelin/läppäri/mitänäitänyton latautuu työpöydällä (siis ilman erillistä lataustyynyä) ja auto työpaikan parkkiruudussa / kotona autotallissa. Tuo auton langaton lataus tulee olemaan todella merkittävä muutos sähköautojen/hybridien käytössä, sitten joskus kun se teknillisesti on mahdollista ja latauslaitteen hinnat kohtuullisia.

Ongelmana Nokian kannalta oli huono markkinaosuus. Mikäli Apple olisi tuonut vastaavan latausmahdollisuuden olisi se todennäköisesti levinnyt jo huomattavasti laajemmalle. Tai Nokia 5v sitten.

Mielestäni kosketusnäyttöjen kehitysmahdollisuudet ovat olleet aina paljon ilmeisemmät kuin tuon langattoman latauksen. Samoin mahdolliset hyödyt ovat olleen aivan eri luokkaa. Näytöt paksuus, tarkkuudet ja vasteet ovat perinteisiä insinöörityöllä kehitettäviä ominaisuuksia, mutta tuo langaton sähköenergian siirto on fysikaalinen ilmiö, joka tunnetaan varsin hyvin, eikä siinä ole kovin paljon tapahtunut sitten Teslan aikojen. Joissakin laitteissa tuo toimii hyvin. Esimerkiksi sähköhammasharjassahan langaton lataus on toiminen hienosti jo pitkään, mutta mobiililaitteen käyttö poikkeaa olennaisesti hammasharjasta.

Langaton lataushan on ollut saatavilla myös Samsungin luureihin, mutta eipä siitä oikein moni ole halunnut maksaa. Samsungilla luulisi nyt olevan markkinaosuutta riittävästi. Itse näen myös niin, että nyt kun noiden puhelinten käyttöajat ovat taas kasvussa, niin tarve "jatkuvaan tiputukseen" on laskussa. Itse olen käyttänyt vain puhelimia ja tabletteja, joilla yksi päivä sujuu ongelmitta ilman latausta. Se on mun mielestä ehdoton minimi, enkä halua tuosta tinkiä lataustavasta riippumatta. Työpöydän äärellä tulisin varmaan toimeen vähemmälläkin, mutta reissatessa alle kahden päivän latausväli tuntuu jo liian vähältä.

Mitä tulee autoihin, niin niissä akun kapasiteetin puute on se iso ongelma. Kyllä se akku saadaan varsin vaivattomasti ladattua myös johdolla. Vetävätpä monet sähköjohdon auton keulaan ihan vain mukavuussyistä esilämmittääkseen talvella autoa.

Kyllä NHB:ltä nyt nimenomaan puuttuu tämä iso kuva. Silloin kun langaton lataus oikeasti alkaa rokkaamaan niin et tiedosta milloin laite lataa itseään.

Kyllähän joku varmaan vielä nykyään vääntää että langaton tiedonsiirtokin on turhake :rolleyes:

Kyllä NHB:ltä nyt nimenomaan puuttuu tämä iso kuva. Silloin kun langaton lataus oikeasti alkaa rokkaamaan niin et tiedosta milloin laite lataa itseään.

Olen kyllä täysin samaa mieltä tuosta rokkaamisesta. Kai kommenttiisi isosta kuvasta sisältyy sitten jonkin suuri piiloviisaus, koska näin ensivaikutelmaltaan se on järjetön.

Sehän tosiaan olisi hieno juttu, jos latautuminen tapahtuisi itsestään. En vain ymmärrä, että mitä tekemistä tuolla on näiden nähtyjen toteutuksien kanssa? Samalla nimellähän noita voi tietenkin kutsua... Mun mielestä se näkyy ja tuntuu aika tavalla, jos puhelin pitää laittaa johonkin tiettyy pisteeseen latautumaan. Langattomuuskin on aika kyseenalainen termi, jos vain viimeiset millit siirrosta tapahtuvat langattomasti.

EDIT: Ja mitä tulee tiedonsiirtoon, niin aika kyseenalainen olisi Wi-Fi:nkin hyödyllisyys, jos se mobiililaite pitäisi asetella "langattoman" tiedosnsiirtotyynyn päälle.

No jos sitä tekniikkaa ei kehitetä niin ei se koskaan kehity. Ajattele positiivisesti, muut kehittää ja kun homma on tarpeeksi pitkällä niin Apple julkaisee siitä toimivan sovelluksen. Sitten saa taas muut sanoa että mitä uutta tuossa on. Nokiassa oli jo viisi vuotta sitten :)

No se on totta, että kun kännykkä on sen ohkaisen muoviläpyskän (latausasema?) päällä, niin sillä on hankala tehdä mitään. Eikun hetkonen...onhan siinä vielä se USB liitin, mihin voi johdon työntää jos siltä tuntuu.

Olen kyllä täysin samaa mieltä tuosta rokkaamisesta. Kai kommenttiisi isosta kuvasta sisältyy sitten jonkin suuri piiloviisaus, koska näin ensivaikutelmaltaan se on järjetön.

Sehän tosiaan olisi hieno juttu, jos latautuminen tapahtuisi itsestään. En vain ymmärrä, että mitä tekemistä tuolla on näiden nähtyjen toteutuksien kanssa? Samalla nimellähän noita voi tietenkin kutsua... Mun mielestä se näkyy ja tuntuu aika tavalla, jos puhelin pitää laittaa johonkin tiettyy pisteeseen latautumaan. Langattomuuskin on aika kyseenalainen termi, jos vain viimeiset millit siirrosta tapahtuvat langattomasti.

EDIT: Ja mitä tulee tiedonsiirtoon, niin aika kyseenalainen olisi Wi-Fi:nkin hyödyllisyys, jos se mobiililaite pitäisi asetella "langattoman" tiedosnsiirtotyynyn päälle.

Siis ideahana onkin, että joskus lähitulevaisuudessa, kun tekniikka on tarpeeksi yleistynyt niin kaikki pöydät ja muut vastaavat pinnat toimisivat itsessään latausalustoina. Eli tyyliin baarissa/ravintolassa on pöytä, joka itsessään on kyllä töpselin nokassa, toimisi latausalustana siten, että ei ole väliä mihin kohtaan sen puhelimen laskee, tai että niitä kohtia on niin tiheään se on käytännössä melkeimpä sama mihin sen puhelimen laskee. Mahdollisesti pöytäliina voisi toimia jne. Ja sitten kauempana tulevaisuudessa latausväli voisi olla jotain kymmenistä senteista metriin jnejne.

Ei tietenkään niin, että baari tarjoaa johdon johon asiakas sitten kiinnittää oman latausalustansa, jotta voi ladata puhelintaan.

Edit: oot sä oikeasti näin pihalla vai oletko joku japin lisänimimerkki?

Taas samat vitun hehkutukset samoilta kaiffareilta samoista jutuista taas on baarin pöydät ihan just kaikki latausalustoja. Ostakaa valmiiksi multa enkelipölyllä käyviä autoja, vielä ei enkelipölyä saada kerättyä talteen mutta tulevaisuudessa noista autoista maksetaan maltaita, ilmoitatte viikkoa ennen minkä värisen enkelipölyllä käyvän auton haluatte niin hommaan valmiiksi tohon pihalle hinattavaksi pois. Kymmpitonnilla 1 ja supertarjouksella 25 tonnilla 2.

NHB toi jo hyvin esille että sitä hyppysähköä ei kauhean pitkälle saa siirrettyä joten sitä on turha verrata Wifiin tai radioohjattaviin autoihin kun se hyppää muutaman millin niin se on tarkkaa mihin sen asettaa ja kuten kuluttajat osoittavat, niin aivan turha lisä tällä hetkellä.

Ei se mitään, voitte säästää ne fatboynne sitten jos joskus lapsia saatte niin lapsienne hamsterien häkkeihin, näyttää varmaan reteeltä.

Vai että pöytäliinat pubeissa mihin johdetaan sähköä, varmaan ehtii maksaa itsensä takaisin ennen kuin siihen on kaadettu kaljat päälle ja se on oikosessa. Perusta vaikka huhtis tollanen baari minkä ideana on sähköpöytäliinat ja nokian puhelimet. :face:

Taas samat vitun hehkutukset samoilta kaiffareilta samoista jutuista taas on baarin pöydät ihan just kaikki latausalustoja. Ostakaa valmiiksi multa enkelipölyllä käyviä autoja, vielä ei enkelipölyä saada kerättyä talteen mutta tulevaisuudessa noista autoista maksetaan maltaita, ilmoitatte viikkoa ennen minkä värisen enkelipölyllä käyvän auton haluatte niin hommaan valmiiksi tohon pihalle hinattavaksi pois. Kymmpitonnilla 1 ja supertarjouksella 25 tonnilla 2.

NHB toi jo hyvin esille että sitä hyppysähköä ei kauhean pitkälle saa siirrettyä joten sitä on turha verrata Wifiin tai radioohjattaviin autoihin kun se hyppää muutaman millin niin se on tarkkaa mihin sen asettaa ja kuten kuluttajat osoittavat, niin aivan turha lisä tällä hetkellä.

Ei se mitään, voitte säästää ne fatboynne sitten jos joskus lapsia saatte niin lapsienne hamsterien häkkeihin, näyttää varmaan reteeltä.

Vai että pöytäliinat pubeissa mihin johdetaan sähköä, varmaan ehtii maksaa itsensä takaisin ennen kuin siihen on kaadettu kaljat päälle ja se on oikosessa. Perusta vaikka huhtis tollanen baari minkä ideana on sähköpöytäliinat ja nokian puhelimet. :face:
Niin ja 1900-luvun alkupuolella olisi varmaan poltettu noitana jos olisi sanonut, että tulevaisuudessa puhe ja teksi kulkevat puhelimesta toiselle puolelle maailmaa "ilmassa".

Niin minullahan ei tuollaista langatonta latausta ole, mutta kuluttajan näkökulmasta se vain olisi aika helvetin hyvä juttu jos tuo saataisiin niin toimivaksi ja yleiseksi, että se olisi käytössä joka puolella. Silloin mä vaikka ostaisin mun galaxyyn sen lisäosan tuonne takaukuoren alle millä voisi ladata puhelinta langattomaksi.

Rautalangasta aaseille:
- tällä hetkellä tuo ei ole tarpeeksi yleinen (toimiva) että siitä olisi mainittavaa hyötyä.
- mutta jos tuo tekniikka saataisiin tarpeeksi yleiseksi (ja toimivaksi) niin se olisi pelkästään hyvä asia. Ei sitä japin ja NHB:n tarvitsisi käyttää jos se muistuttaisi liikaa nokiasta.:face:

Nää samat jätkät vois mennä vaikka tonne iPhone-ketjuun nillittämään, että NFC on ihan paska keksintö, kun se ei toimi kilometrin päästä.

Niin ja 1900-luvun alkupuolella olisi varmaan poltettu noitana jos olisi sanonut, että tulevaisuudessa puhe ja teksi kulkevat puhelimesta toiselle puolelle maailmaa "ilmassa".

Niin minullahan ei tuollaista langatonta latausta ole, mutta kuluttajan näkökulmasta se vain olisi aika helvetin hyvä juttu jos tuo saataisiin niin toimivaksi ja yleiseksi, että se olisi käytössä joka puolella. Silloin mä vaikka ostaisin mun galaxyyn sen lisäosan tuonne takaukuoren alle millä voisi ladata puhelinta langattomaksi.

Rautalangasta aaseille:
- tällä hetkellä tuo ei ole tarpeeksi yleinen (toimiva) että siitä olisi mainittavaa hyötyä.
- mutta jos tuo tekniikka saataisiin tarpeeksi yleiseksi (ja toimivaksi) niin se olisi pelkästään hyvä asia. Ei sitä japin ja NHB:n tarvitsisi käyttää jos se muistuttaisi liikaa nokiasta.:face:

Edelleen radiosignaalit ovat täysin eri asia kuin hyppysähkö. Radiosignaali ollaan saatu kulkemaan jo ennen mainitsemaasi ajankohtaa 1900-luvun alkupuolta. Ja se on kehittynyt siitä paljonkin. Mutta kuten NHB mainitsi niin hyppysähkö joka on samoilta ajoilta ei ole juurikaan kehittynyt niin siitä on ihan turha hehkuttaa että se on metrejä kohta. Se saattaa joskus vielä olla mutta on ihan turhaa hehkuttaa sen toimimista siviilimaailmassa siinä määrin että sillä olisi viakutusta tänä päivänä tai ihan lähitulevaisuudessa. Se olisi helvetin hyvä juttu jos se olisi niin tehokas että kun tulet kotiin kännysi latautuu, tai toimistossa hengaillessa. Se että sulla pitää olla margariinipaketti pöydällä mihin sen lasket ei juurikaan tee siitä kuluttajaystävällistä. Tai ainakaan yleistä sitä niin että se toimisi pubien pöydällä tai vaikka lentokentillä mitä täällä muutama vuosi sitten kohistiin. Kyseinen tekniikka on edelleen yhtä lapsenkengissään kuin silloin.

Rautalankaa sun on turha vääntää kun et ymmärrä koko asiaa.

Tutustu vaikka tähän.
Minne menet, langaton lataaminen? - Elektroniikkalehti

Ei sen tarvitse ilmassa siirtyä. Tuskin Japikaan saa samppaansa leijumaan. Jo nyt on kehitetty ohut muovi joka kykenee lataamaan esimerkiksi puhelinta ja sillä pystyy päällystämään vaikkapa kirjan kannet tai mitä nyt ikinä haluaakaan. Ongelma on tällä hetkellä hinta. Niinku muuten oli aikoinaan aurinkopaneeleissakin. Mutta eiköhän tuo jossain vaiheessa tule kun esimerkiksi autot alkavat olemaan android pohjaisia (kuten jo ovat) ja alan standardit saadaan luotua.

Tuo nyt on ihan pellen hommaa alkaa tuolta jotain todisteita etsimään tekniseltä puolelta. Hommaan on tekniset valmiudet mutta milloin siitä tulee kaupallisesti valmista niin sitähän ei koskaan tiedä. Näppäimet se olisi jopa Jobsikin halunnut alunperin älypuhelimeen laittaa...

Kaikenlaisista asioista sitä pitää vängätäkkin. Luulisi jo tyhmemmänkin ymmärtävän että nykyään kehitetään kaikkea mitä ikinä on mahdollista ja vielä mahdottomat kaupan päälle ja niillä yritetään tehdä bisnestä. Sen yhtälön kun joku saa tuossa latauksessakin ratkaistua (eli bisnes) niin varmaan alkaa tulemaan vaikka mitä sovellusta.

No jos sitä tekniikkaa ei kehitetä niin ei se koskaan kehity. Ajattele positiivisesti, muut kehittää ja kun homma on tarpeeksi pitkällä niin Apple julkaisee siitä toimivan sovelluksen. Sitten saa taas muut sanoa että mitä uutta tuossa on. Nokiassa oli jo viisi vuotta sitten :)

Positiivisen ajattelun lisäksi tarvitaan myös realismia. Induktiota käyttivät jo samat miehet, joiden nimiä kantavia SI-järjestelmän perusyksiköitä kouluissa opetellaan. Edelleenkin siirtoetäisyys mitataan milleissä ja häviöden kohtuullistaminen on ainoa mainitsemisen arvoinen asia, jossa on viime aikoina edetty. Siirtomatkaa ei kukaan ole kehittänyt. Tämän palstan ulkopuolella kukaan ei edes kuvittele tuon teknologian kykenevän mihinkään järkevään energian siirtoon pidemmillä matkoilla.

Positiivisen ajattelun lisäksi tarvitaan myös realismia. Induktiota käyttivät jo samat miehet, joiden nimiä kantavia SI-järjestelmän perusyksiköitä kouluissa opetellaan. Edelleenkin siirtoetäisyys mitataan milleissä ja häviöden kohtuullistaminen on ainoa mainitsemisen arvoinen asia, jossa on viime aikoina edetty. Siirtomatkaa ei kukaan ole kehittänyt. Tämän palstan ulkopuolella kukaan ei edes kuvittele tuon teknologian kykenevän mihinkään järkevään energian siirtoon pidemmillä matkoilla.

Kerro mulle miten sä saat sen puhelimen leijumaan. Mulla se makaa nyt tuossa ruokapöydällä ja päivällä työpöydällä.

e: mulle kyllä kelpaa myös 30 päivän valmiusaika älypuhelimeen. Ihan sen sun sama kunhan ei tarttis koko ajan olla lataamassa...

Kerro mulle miten sä saat sen puhelimen leijumaan. Mulla se makaa nyt tuossa ruokapöydällä ja päivällä työpöydällä.

e: mulle kyllä kelpaa myös 30 päivän valmiusaika älypuhelimeen. Ihan sen sun sama kunhan ei tarttis koko ajan olla lataamassa...

Koska se lataustyyny mihin se pitää asetella ei ole mikään mullistava ratkaisu, vasta se että esim yhdessä huoneessa se latautuu, on se miten päin vain tai missä kohtaa sitä huonetta. Sitä ennen ei ole hirveästi merkitystä lyötkö sen kaapeliin kiinni missä se latautuu nopeammin vai tyynylle asettelet sen millin tarkasti ja oottelet tunnin kaks pidempään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom