Nokian puhelimet Microsoftille (alennuksella)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mika1979
  • Aloitettu Aloitettu
Mutta somalialaisia koneinsinöörejähän tulee jatkuvalla syötöllä maahan, heiltä on vain paperit unohtuneet kotimaahan :D

Itse puhuinkin vain osaavasta työvoimasta. Tietynlaisten rikastuttavien huippuosaajien houkutteleminen onkin tänne yllättävän helppoa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mutta somalialaisia koneinsinöörejähän tulee jatkuvalla syötöllä maahan, heiltä on vain paperit unohtuneet kotimaahan :D

Joo ei mitään hätää. Salosta on kuulemma muutamia satoja insinöörejä muuttanut muualle töihin, mutta väkiluvun kannalta kaupungilla ei ole mitään hätää, sillä vastaava määrä maahanmuuttajia on tullut tilalle :D Tervisin kaupungin johto.

Suomen isoin ongelma on sijainti periferiassa.

Kieli, ilmasto, verotus rajoittavat hieman myös, mutta lähinnä siinä että ulkomaista osaavaa työvoimaa on vaikea houkutella.

Kumma kun samat ominaisuudet eivät Ruotsia tunnu haittaavan.

Suomen suurin ongelma on että suomalainen on susi toiselle suomalaiselle. Minkäänlaista kotiinpäin vetoa ei harrasteta toisin kuin vaikka lähes kaikissa maailman maissa. Aikoinaan Nokiallekkin oli negatiivista jos toimittaja oli naapurissa ja nyt taas kaikilla on hauskaa kun porukka on potkittu Nokialta pois.

Suomen suurin ongelma on että suomalainen on susi toiselle suomalaiselle. Minkäänlaista kotiinpäin vetoa ei harrasteta toisin kuin vaikka lähes kaikissa maailman maissa. Aikoinaan Nokiallekkin oli negatiivista jos toimittaja oli naapurissa ja nyt taas kaikilla on hauskaa kun porukka on potkittu Nokialta pois.

On muuten näin. Aikaa sitten Nokian tehtaan ex-pomo kertoi lehdessä, miten Espoossa laskettiin uudestaan ja uudestaan lukuja niin, että ne saatiin tehtaan siirtämisen kannalle. Monta kertaa yritettiin aikaisemminkin, mutta koko ajan oli luvut positiivisia. Onneksi lopulta saatiin tuotanto ulos. Ja oli muuten paikallisilla chättipalstoilla riemua, kun tuulipuku-urpot kilpaa nauroivat. Olivat oikein vuosia odottaneet, että saispa nyt naapuri kenkää. Ja jos joku kenkää saaneista perusti oman firman, niin toivottiin sen kaatuvan. Kun paskoja tuotteita se kuitenkin tekee eikä mitään osaa.

Kumma kun samat ominaisuudet eivät Ruotsia tunnu haittaavan.

Ruotsin kulttuuriin on helpompi ainakin sopeutua, ihmiset ovat avoimempia.

Yksi Suomen vakava ongelma on ammattiliitot! Miksi tänne tulisi ulkomaalainen firma konttorinsa kanssa kun työntekijät (siis ammattiliitot) sanelevat palkat, työajat, lomat, työnantajan velvollisuudet ja jos näistä joku ei suomalaista miellytä niin mennään jumalauta lakkoon! Jos pitäisi tehdä vaikka vähän ylitöitä niin siihen ei missään nimessä suostuta ilman ylityökorvausta. Täällä on se kulttuuri että työnantajan on pakko venyä, aina, mutta duunari ei ikinä. Se on hieman outo lähestymistapa kun esim miettii että työnantaja kuitenkin maksaa duunarin asuntolainan, salikortin, auton ja kaiken muun...

Ihan viihteen kannalta kannattaa katsoa esim jostain jenkkiläisestä lehdestä työpaikkailmoitukset. Jo ilmoituksessa sanotaan että position palkka on XYZ dollaria ja siitä ei ainakaan mennä ylöspäin.

Eiköhän ne koita vain seivaa tähän alkuun Suomen vihalta itsensä. Se on ihan saletti, että niitä ei kiinnosta pätkääkään täällä mitään tehdä, Suomi taitaa olla pallon kallein maa tuottaa työtä.

Noo... tästä oli itse asiassa jonkin suuren firman tutkimus, jonka mukaan kolmasosapalkan maassa teetetty ohjelmointityö tuli kokonaisuudessaan kalliimmaksi kuin suomalainen. Kuinka moni katsoo kokonaiskustannuksia yksittäisen summan sijaan, onkin sitten eri asia.

Lakkoja vähän, mutta lakkouhkauksia paljon. Työnantajat kun usein on pakotettu duunarien uhkailun alla antamaan periksi.

Voisko tästä antaa jotain konkreettista esimerkkiä? Oma epäilys on, että lakonuhkiakin on Eurooppalaisessa mittakaavassa vähän. Tänä vuonna liitot jopa nielivät työnantajien tarjouksen ilman äyskäröinteja, tilanne kun on mikä on. ( Rakennusliitto taitaa jotain äyskäröidä).

Ja siis itse olen ainoastaan kassan jäsen. Tuntuu vaan että näitä myyttejä monet pitävät totuuksina.

Voisko tästä antaa jotain konkreettista esimerkkiä? Oma epäilys on, että lakonuhkiakin on Eurooppalaisessa mittakaavassa vähän. Tänä vuonna liitot jopa nielivät työnantajien tarjouksen ilman äyskäröinteja, tilanne kun on mikä on. ( Rakennusliitto taitaa jotain äyskäröidä).

Ja siis itse olen ainoastaan kassan jäsen. Tuntuu vaan että näitä myyttejä monet pitävät totuuksina.

Mä en ole ikinä kuulunut mihinkään kusiseen liittoon enkä ikinä tule liittymään.

No tästähän ei tietenkään ole mitään julkisia statteja. Muutama kaveri on parilla eri perinteisemmällä alalla hommissa ja näitä uhkauksia (vakavasti otettavia ja läppiä) tulee kuulemma tasaiseen tahtiin... Liiton lakimiehillä pelottelu on se ultimate ase mitä työntekijät käyttää kuulemma aika armotta.

Eli mitään konkreettista tietoa ei ole, mutta kaveri on kuulemma kuullut että jossain on ollut puhetta että ehkä lakko?

Itse olen liittoon kuulunut koko työuran enkä muista yhtäkään lakkoa. Tai tietenkin voihan se olla niinkin, että koska siivoojaliitto uhkaa lakolla niin Intel ei uskalla täältä palkata insinöörejä. Eikun hetkinen palkkaahan ne...

Mutta jos liitto niin paska on, niin palauttakaa lomarahanne ja menkää lauantaina töihin :D

Mä en ole ikinä kuulunut mihinkään kusiseen liittoon enkä ikinä tule liittymään.

No tästähän ei tietenkään ole mitään julkisia statteja. Muutama kaveri on parilla eri perinteisemmällä alalla hommissa ja näitä uhkauksia (vakavasti otettavia ja läppiä) tulee kuulemma tasaiseen tahtiin... Liiton lakimiehillä pelottelu on se ultimate ase mitä työntekijät käyttää kuulemma aika armotta.

Mäkin oon kuullu sellaista läppää ja legendaa, että työnantaja on uhkaillut yksittäistä työntekijää. Vaikka eihän sellaista nyt koskaan toki voi tapahtua. Se, että faijapuolikin aikanaan irtisanottiin laittomasti oli varmaan vaan legendaa tai läppää. Oli tosin niin tyhmä, että kuului liittoon ja hyvät rahathan siitä tilille pärähti.

Ja itse en siis kuulu. (Ei onneksi ole ollut mitään vastaavia ongelmia itellä). Yksittäisiä kusipäitä löytyy varmasti molemmilta puolilta pöytää.

Näitä haluaisin minäkin kuulla. Jos jätetään kaikki lentämisen ympärillä tapahtuva pois, niin missä niitä lakkoja on niin paljon ollut? Muutama mielenilmausulosmarssi jos on uhattu pistää puoli firmaan pihalle. Käytännössä ei mitään merkitystä mihinkään, sillä joku iso yt lamauttaa muutenkin toimintaa aika rajusti.

Enkä kuulu nykyään enää mihinkään liittoon, paitti loimaan liittoon jotta on työttömyyskassan jäsen. Ei kiinnosta maksaa 500 euroa vuodessa tyhjäntoimittamisesta.

Niin kun sanoin niin ei taida olla statteja tästä...

Eli siis ootte sitä mieltä että perinteisimmillä aloilla liittoa ei käytetä keppinä riitatilanteissa? Mulle sinänsä ihan sama koska tätähän ei voi todistaa ennen kun joku juttu päätyy iltalehteen. On vaan hieman fiktiivistä ajatella ettei esim rakennusalalla kuilu työnjohdon ja työntekijän välillä olisi aivan valtava. Hyvä kaverini joka on ollut sähköasentaja noin 15v sanoi että ei voi olla esimiehensä kanssa facebook kaveri koska työkaverit kuulemma kääntäisi selän kun uskonlahkosta eroavalle.

Niin kun sanoin niin ei taida olla statteja tästä...

Eli siis ootte sitä mieltä että perinteisimmillä aloilla liittoa ei käytetä keppinä riitatilanteissa? Mulle sinänsä ihan sama koska tätähän ei voi todistaa ennen kun joku juttu päätyy iltalehteen. On vaan hieman fiktiivistä ajatella ettei esim rakennusalalla kuilu työnjohdon ja työntekijän välillä olisi aivan valtava. Hyvä kaverini joka on ollut sähköasentaja noin 15v sanoi että ei voi olla esimiehensä kanssa facebook kaveri koska työkaverit kuulemma kääntäisi selän kun uskonlahkosta eroavalle.

No joo, totta varmasti tämäkin. Oli vähän mielenkiintoista itsekin lähteä liitosta. Ajattelin että tuleekohan puukkoa kylkeen joka rintamalta. Muutaman kerran joku vähän katsoi nenänvartta pitkin ja viikon päästä oli kaikki normaalisti.

Voin toki kuvitella että jossain työpaikoissa tuo voi olla kyllä heti murhasta seuraavaksi vakavin teko.

Ite en oo Facebook kaveri pomon kanssa ihan siitä syystä, että mun yksityiselämä ei kuulu mun pomolle.... Kun ei muuten olla kavereita. Ja ite olen siis rivi-insinööri.

Minä olen pomona, mutta ei ole edes facebook tiliä, että ei tarvi olla sen kautta kavereitakaan.

Muuten kyllä mulle on ihan se ja sama että onko joku pomon kaveri vai ei. Mun esimies on minua kaksi vuotta vanhempi ja samaa sukupuolta, on varmaan ihan loogista että voidaan käydä vaikka kaljalla joskus jne. Että enempi se on varmasti kiinni siitä meneekö kemiat muuten yhteen. En mä alvariinsa ramppaa kenenkään työkaverin kanssa kaljalla tai muuallakaan, että sen puoleen en katso onko pomo vai kollega vai alainen vai mikä. Olen jonkun kaveri tai olen olematta. Töissä pitää aina tasapuolisesti suhtautua kaikkiin.

työnantaja kuitenkin maksaa duunarin asuntolainan, salikortin, auton ja kaiken muun.

Niin ihan hyvää hyvyyttään tekee näin, ilman vastinetta? Turha suomalaista ay-liikettä on moittia, kyllä valtiovallan pitäisi huolehtia siitä että tänne on kannattavaa suurten yritysten investoida.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom