Nokian "Meego" luurit

En oikein ymmärrä mikä ongelma MeeGon alasajo on tavallisen kuluttajan kannalta tai miksi se olisi este N9:n ostamiselle.

Onhan se melkoinen turn-off. Tieto siitä että jatkoa ei tule. En ainakaan itse mielelläni ostaisi noin kallista puhelinta jonka kehitys on lakkautettu. Harmillista sinänsä kun Nokia vihdoin onnistunut tekemään hyvän puhelimen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olisko tähän nysiin olemassa selainta jolla vois tallentaa kirjamerkkejä ja salasanat sais talteen? ilmeisesti copy-pastea ei luurissa ole? En oo aikaa löytäny. Onko muuten dropbox tulossa meegolle?

Olisko tähän nysiin olemassa selainta jolla vois tallentaa kirjamerkkejä ja salasanat sais talteen? ilmeisesti copy-pastea ei luurissa ole? En oo aikaa löytäny. Onko muuten dropbox tulossa meegolle?

Copy/Paste on osittain tuettu 1.0 ja 1.1 firmwareissa. 1.2 firmiksessä tulee globaali copy/paste. Lähde: http://konttoristhoughts.blogspot.com/2011/10/n9-on-sale-in-finland-and-few-other.html

Fennec(firefox) tukee bookmarkkeja ja flash supportista on kans huhuja. Fennec:in vaiheessa olevan version saa haettua täältä: http://my-meego.com/downloads/search.php?name=Firefox (Fennec)
http://shootspeak.com/2011/06/29/fennec-gives-nokia-n9-the-ability-to-display-flash-content/

edit. Näyttää tuo fennec tukevan tabeja myös. Perffi on vaan aika nihkeä vakioselameen verrattuna.

Päivän räpelsin tota ja täytyy sanoa, että aikasta hyvä laitos. Eikä bugittanu kertaakaan. Ja onhan se komia. Pittääköhän tuo ny sitte ostaa, perhana...

Hauskaa mihin Engadget pääty kun vertaa omiin ajatuksiin. Käpistelin itse luuria tänää verkkiksessä ja ajattelin samalla tavalla. Jos Meego olisi tuon näköisessä paketissa superphone -luokassa, ostaisin taatusti. Laite oli kyllä kaunis ja sulava ruumis. Ei jäänyt puuttumaan kuin ytimiä ja tulevaisuus.

Eilen kävin hypistelemässä sitä paikallisessa gigantissa ja täytyypi kyllä sanoa, että hieno puhelin on. Paras Nokialainen veto sitten 3110:n; ainut Noksulainen vuosikausiin, jonka käyttö ei ruvennut vituttamaan heti kun sen sain käsiini. Ei nitissyt, ei natissut, kosketusnäyttökin tuntui jopa laadukkaalta sormen päissä.

Koko käyttöjärjestelmä tuntuu ihan siltä, ettei Nokia ole voinut tekemässä tuota?
Peukaloni Nokian logon nähtyään hakeutui väkisinkin puhelimen näytön vasempaan alareunaan etsimään Valikko/valinnat -näppäintä,jotta pääsisi pomppimaan valikosta toisiin kuin viimeisen 20 vuoden aikana on tapana ollut noksun puhelimia käyttää. Mutta sormi joutui pettymään Nokia-valikon huutaessa poissaoloaan.

+Hieno design ja kivan tuntuinen materiaali. Mielestäni hienoin puhelin mitä markkinoilla on.
+Käyttis

-Hinta. 600 euroa 16 gigan versiosta on liikaa. Vasta ostin iPad2:n 100 euroa halvemmalla.
+mutta toki tuo hinnaltaan taitaapi olla edullisempi kuin uusin iPhone

Koko käyttöjärjestelmä tuntuu ihan siltä, ettei Nokia ole voinut tekemässä tuota?
Intelin kanssahan se onkin tehty.

Katselin eilen aikani kuluksi Engadgetin arvosteluvideoita N9:stä ja täytyy todeta, että vihdoin ovat saaneet taas hienon puhelimen ulos. Vähän oli käyttiksen toiminnassa vielä hiomista, mutta varmasti paranee päivitysten myötä. Fyysisesti oli todella hienon oloinen. Itse en ole puhelinta ostamassa, mutta silti melkein vituttaa, että tämä jää viimeiseksi Meego-puhelimeksi.

...Vähän oli käyttiksen toiminnassa vielä hiomista, mutta varmasti paranee päivitysten myötä...

Luulisi ainakin että jotain särmiä hiotaan jos tuleva päivitys tarjoaa n. 3500 fiksiä tai ominaisuutta kuten tuolla aiemmin mainitussa blogissa lukee:

"Improvements are a legion. This is due to the fact that many teams stopped the sales release work already in spring time and set their sights on the first update release. I counted around 3500 improvements (fixes or features) to be in the release."

Tuossa oikein tunnustetaan että käyttiksen myyntiversion kehitys jätettiin kesken ja keskityttiin tulevaan päivitykseen. Aina haukutaan että käyttäjät ovat nykyään niitä betatestaajia kun julkaistaan keskeneräisiä ohjelmistoja, tällä kertaa kuitenkin taitaa tuo keskeneräinenkin versio toimia kohtuullisen mukavasti?

Ja kai tuolle muutenkin on luvattu tukea useampi vuosi eteenpäin, se on sitten eri asia miten softakehittäjät jaksavat tehdä uutta softaa jos tosiaan uusia luureja ei ole tulossa.

- H

Onhan se tulevaisuuden tuki vähän kysymysmerkki, jos valmistaja laittaa softaporukkansa kilometritehtaalle. Ja tosiaan miksi kukaan tekisi softaa kännylle mitä ei vuoden päästä myydä enää missään. Mitä Nokian tukeen tulee, niin oma C6-00 on kyllä aivan perseestä, eikä mitään kunnon päivityksiä ole tullut pitkään aikaan. Toisaalta eihän Nokia tätä yksin tee, moni muukin firma myy tuotteen, lupaa päivityksiä ja ylläripylläri niitä ei koskaan tule. Paras oli kun iskä aikanaan osti Mion navigaattorin (maksoi jotain 2-300e) ja yritti 6kk myöhemmin ostaa uudet kartat. Laitetta ei enää tueta, ei uusia karttoja, pistä se roskiin ja tule ostamaan uusi :D No ei tullut.

Intelin kanssahan se onkin tehty.

Katselin eilen aikani kuluksi Engadgetin arvosteluvideoita N9:stä ja täytyy todeta, että vihdoin ovat saaneet taas hienon puhelimen ulos. Vähän oli käyttiksen toiminnassa vielä hiomista, mutta varmasti paranee päivitysten myötä. Fyysisesti oli todella hienon oloinen. Itse en ole puhelinta ostamassa, mutta silti melkein vituttaa, että tämä jää viimeiseksi Meego-puhelimeksi.

Harmattan UI on kyllä kokonaan Nokian käsialaa.

Onhan se tulevaisuuden tuki vähän kysymysmerkki, jos valmistaja laittaa softaporukkansa kilometritehtaalle. Ja tosiaan miksi kukaan tekisi softaa kännylle mitä ei vuoden päästä myydä enää missään. Mitä Nokian tukeen tulee, niin oma C6-00 on kyllä aivan perseestä, eikä mitään kunnon päivityksiä ole tullut pitkään aikaan. Toisaalta eihän Nokia tätä yksin tee, moni muukin firma myy tuotteen, lupaa päivityksiä ja ylläripylläri niitä ei koskaan tule. Paras oli kun iskä aikanaan osti Mion navigaattorin (maksoi jotain 2-300e) ja yritti 6kk myöhemmin ostaa uudet kartat. Laitetta ei enää tueta, ei uusia karttoja, pistä se roskiin ja tule ostamaan uusi :D No ei tullut.

Koska softa n9:lle tehdään joko Qt:lla tai tavallisilla linux kirjastoilla. Hyvin vähän on n9 spesifistä tavaraa, jos teet tavanomaisia applikaatioita tai palveluita. Qt applikaatiot putoaa helposti android, symbian, windows(desktop), mac, jailbreak iphone jne jne. laitteisiin. Tulevaisuudessa siintää myös nokian next billion strategia minkä on kerrottu olevan Qt pohjainen.

edit. tuohon tukeen liittyen niin uskoisin, että tän viikon nokia worldissa elop jotain sanoo siitä miten n9:een tulee softapäivityksiä. Nythän on semisti konttorin blogista ymmärrettävissä, että tulee ainakin 2 päivitystä, 1.1 joka korjaa bugeja/perffiä ja 1.2 päivitys, jossa tulee lisää fiitsöreitä.

Btw. Virallinen spotify clientti näyttää nyt olevan storessa. Toinen jännä härveli löytyi nokian betalabsista http://betalabs.nokia.com/apps/nokia-city-scene

Kun ei sitten mitään kiinnostavampaa tullut Windows puolelta, eikä nuo Androidit jotenkin iske niin kävin poistamassa tuollaisen 16GB mallin.

Tuli iPhone 4:n tilalle ja olen kyllä tyytyväinen. Appsejahan nyt ei ole paskaakaan, mutta tuo notifikaationäyttö on niin suuri plussa ettei haittaa. Facebook, sähköposti ja kalenteri ovat mielestäni paljon helpompia käyttää kuin iPhonella.

Tuohon notifikaatio aloitusnäytölle saa siis konfattua facebook -päivtykset, sähköpostin ja twitterin, myöskin toi accuweather widget on siinä tosi hyvä. Yhtään jumimista ei ole ollut ja 3D-kartatkin pyörii tosi sulavasti. Tässä luurissa on tosiaan kaikki mitä minä tarvitsen erittäin hyvin integroituna, paremmin kuin missään muussa käyttiksessä mitä olen kokeillut. Itse käytän puhelinta siis pääasiassa facebookin seuraamiseen, musan kuunteluun, sähköpostiin, navigaattorina ja yleiseen nettiselailuun sekä kalenterin tsekkailuun. Jos nuo täyttää omat vaatimukset, niin voin suositella ihan vilpittömästi. Mutta tosiaan aplikaatioita ei tähän hirveästi ole.

Mä oon testaillut kaverin N9:iä ja se on kyl todella hyvä. Alkaa vähän harmittaa, ettei mulla ole tarvetta uusia puhelinta tällä hetkellä. Käyttis on sujuva ja nopee ja kamera supernopee. Jotain pikkubugeja siel tuntui olevan, mut ne korjaantunee uuden softapäivityksen jälkeen. Ja ulkonäöllisesti se pesee iPhone 4:n mennen tullen: taitaa olla paksuudeltaan jonkun kolmasosan iPhonesta. iPhone näyttää designin puolesta suoraan sanottuna aika kömpelöltä ja vanhanaikaiselta tuon rinnalla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom