Hmm.Onko Nokia tehnyt ensimmäisen puhelimen, jossa on mietitty ja pystytty toteuttamaan puhelimen käytettävyyttä? Ja vieläpä muutamissa kohtaa tehneet sen ihan kympin arvoisesti..
Hiukan yllättävän hyvältähän tuo puhelin näyttää. Vaikka vannoin Noksun halppiskosketusnäyttöpuhelimen jälkeen, etten kuuna päivänä enää Noksuun koske, nyt voipi olla sellainen lähellä.
Eli positiivisia juttuja
+design
+sulava
+moniajotyöpöytä.
+Mietitty paikoitellen käytettävyyttä hiukan pidemmällekkin, eikä tullut sellaista "miksi tossakin on noin pieni nappi, jota pitäisi tähätä ja painaa"..
Negaa tai kysymysmerkkejä
-onnistuuko applikaatioiden sulkeminen itse applikaatiosta? Esittelijällä ne meni aina taustalle ja sulki niitä applikaatiotyöpöydältä.
-onko meego vakaa ja sulava pitemmänkin käytön jälkeen? Puhelin alkoi oudosti nykimään bluetoothin käytön aikana...
-widgetit huutaa poissaolollaan
-meego-sovellusmarketti on kysymysmerkki. Tosin itse edelleen ottaisin 10 hyvin tehtyä applikaatioita, kuin 100000 mukahauskaa viritelmää.
- meegon selain? Esittelijä ei juuri "halunnut" näyttää sitä kuin pakosta..onko jotain vielä kesken?
-Todella coolit appsit huutaa poissaolollaan
-Tykkään GoogleMapsista yli kaiken, Noksumapsi ei iskenyt. Tiedä sitten.
+- Kuinka hyvin Facebook/twitter on integroitu puhelimeen, kontakteihin yms. HTC Sensessä on ihan jees, että Facebookki on integroitu aika syvälle puhelimeen, kontakteihin yms.
:3: ½
Pirun hyvä analyysi tuosta N9:stä ja Meegosta ylipäätään ja vahvuuksista olen täsmälleen samaa mieltä. Tuossa on tehty helvetisti asioita oikein, mutta onko tehty riittävästi riittävän pian ja onko tuolla markkinapotentiaalia ja seisooko Noksu tuon takana (ja uskotaanko tähän) onkin sitten eri juttuja, kiitos entisen MS Office tuotepäällikön.
Täällä kun on taas viittailtu selektiivisesti esim. N9:n spekseihin niin itse huomasin että sieltä puuttuu N900:n tavoin esim. Bluetoothin BPAP profiili eli auto-BT:n kanssa tuolla ei tee mitään, kun ei pääse phonebook:iin. Mitä kaikkea muuta puuttuukaan lopullisesta kauppaan tulevasta versiosta. N900:ssa oli sen verran ikäviä ylläreitä että pystyin käyttämään sitä 4 päivää. Muro jaksaa odotella softapäivityksiä en keväänä, oikea käyttäjä tarvitsee perusfeaturet heti.
Muita avoimia kysymyksiä/havaintoja
- onko Widgettien puuttuminen tarkoituksellista vai eikö vain ehditty implementoida? Tuon Events näkymä tai split screen multitasking ei todellakaan korvaa Androidin dynaamisia widgettejä; itseasiassa tuo Events näkymä näytti ihan hemmetisti Androidin Notifications osiolta, jossa ainakin mun HTC:ssä näkyy täsmälleen samat jutut kuin tuossa Events-sivulla poislukien (thank god) social networking hömppä; ne menee omaan widgettiinsä jos kiinnostaa.
- onko selain/email jne. oikeasti toimiva? näkee vasta RL-testeissä
- siitä, että joku on saanut Dalvik-VM:n häxättyä tuohon on ehkä 1/3 ly:n verran matkaa siihen, että on olemassa loppukäyttäjälle helppo/saumaton tapa ajaa kaikkia Android appseja tuossa
- näille "Noksu jakaa kehittäjäluureja" ja siksi tuloo hitosti hyviä appseja hypettäjille todettakoon (näin suht. pitkän linjan kohtuullisesti pärjäävänä softa-alan yrittäjänä), että kehittäjät haluaa tehdä rahaa, ei saada ilmaisia luureja. Toimiva ekosysteemi/jakelukanava, uskottava roadmap/markkinointi, jossa noita Meego-laitteita on markkinoilla/käyttäjillä helvetin paljon kiinnostaa devaajaa ihan eri tavalla kuin joku kämyinen ilmainen testausluuri.
En kyllä jaksa täysin ymmärtää miksi tämänkin keskustelun (täällä ja kaikkialla muualla) pitää olla paljolti inttamistä/nimittelyä. Ei voi välttyä fiilikselta, että toisella puolella on Apple-fanboyt ja toisella puolella Noksua salkussaan hirveällä turskalla holdaava suomalainen piensijoittaja hengennostatustalkoissa :wall: