Nokian "Meego" luurit

Jos tarvitsee puhelimeen 400 appsia, niin sitten ehkä läppäri olisi parempi laite. Onpas kyllä hienon näköistä, kun kaikki rullaa paremmin kuin iPhonella. Paljon selkeämpää ja nopeampaa. Hyvin osattu välttää johtohelvettikin, joka applen laitteita vaivaa. NFC osattu hyödyntää ihan helvetin hienosti. Applen junttiinsinöörit taas maannut neljä vuotta koomassa alkuperäisen iPhonen jälkeen, eikä kehitystä tai edistystä ole näkyvissä iPhoneen. Niin vaan kilpailijat ajaa ohi, applen kurssi on laskussa ja Android laitteita myydään moninverroin enemmän. iOs ei vaan enää ole nykypäiväinen käyttis. On epätodellista, että 700€ laitteessa ei ole ollut mitään UI-päivtyksiä. Notifikaatioitakin on pitänyt odottaa jo vaikka kuinka kauan.

Mukavan yksinkertaista myös se, että laite toistaa videoita ilman mitään iTunes konverttausta. Toisaalta crapplen käyttäjäthän yleensä tykkäävät olla talutusnuorassa, joten en tiedä haittaako se heitä. iOS tosiaan näyttää ihan joltain vitun DaVinci koodilta Meegon käytettävyyteen verrattuna. Ilmainen navigaatio 3D-kartoilla on kanssa apple käyttäjille varmaankin uusi juttu. Tuskin toisaalta pyörisivät iPhonessa lagaamatta.
Murojen vastine Japille tämä kaveri, kummatkin aivan saatanan kujalla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hmm.Onko Nokia tehnyt ensimmäisen puhelimen, jossa on mietitty ja pystytty toteuttamaan puhelimen käytettävyyttä? Ja vieläpä muutamissa kohtaa tehneet sen ihan kympin arvoisesti..
Hiukan yllättävän hyvältähän tuo puhelin näyttää. Vaikka vannoin Noksun halppiskosketusnäyttöpuhelimen jälkeen, etten kuuna päivänä enää Noksuun koske, nyt voipi olla sellainen lähellä.

Eli positiivisia juttuja
+design
+sulava
+moniajotyöpöytä.
+Mietitty paikoitellen käytettävyyttä hiukan pidemmällekkin, eikä tullut sellaista "miksi tossakin on noin pieni nappi, jota pitäisi tähätä ja painaa"..

Negaa tai kysymysmerkkejä
-onnistuuko applikaatioiden sulkeminen itse applikaatiosta? Esittelijällä ne meni aina taustalle ja sulki niitä applikaatiotyöpöydältä.
-onko meego vakaa ja sulava pitemmänkin käytön jälkeen? Puhelin alkoi oudosti nykimään bluetoothin käytön aikana...
-widgetit huutaa poissaolollaan
-meego-sovellusmarketti on kysymysmerkki. Tosin itse edelleen ottaisin 10 hyvin tehtyä applikaatioita, kuin 100000 mukahauskaa viritelmää.
- meegon selain? Esittelijä ei juuri "halunnut" näyttää sitä kuin pakosta..onko jotain vielä kesken?
-Todella coolit appsit huutaa poissaolollaan
-Tykkään GoogleMapsista yli kaiken, Noksumapsi ei iskenyt. Tiedä sitten.

+- Kuinka hyvin Facebook/twitter on integroitu puhelimeen, kontakteihin yms. HTC Sensessä on ihan jees, että Facebookki on integroitu aika syvälle puhelimeen, kontakteihin yms.

:3: ½
Pirun hyvä analyysi tuosta N9:stä ja Meegosta ylipäätään ja vahvuuksista olen täsmälleen samaa mieltä. Tuossa on tehty helvetisti asioita oikein, mutta onko tehty riittävästi riittävän pian ja onko tuolla markkinapotentiaalia ja seisooko Noksu tuon takana (ja uskotaanko tähän) onkin sitten eri juttuja, kiitos entisen MS Office tuotepäällikön.

Täällä kun on taas viittailtu selektiivisesti esim. N9:n spekseihin niin itse huomasin että sieltä puuttuu N900:n tavoin esim. Bluetoothin BPAP profiili eli auto-BT:n kanssa tuolla ei tee mitään, kun ei pääse phonebook:iin. Mitä kaikkea muuta puuttuukaan lopullisesta kauppaan tulevasta versiosta. N900:ssa oli sen verran ikäviä ylläreitä että pystyin käyttämään sitä 4 päivää. Muro jaksaa odotella softapäivityksiä en keväänä, oikea käyttäjä tarvitsee perusfeaturet heti.

Muita avoimia kysymyksiä/havaintoja
- onko Widgettien puuttuminen tarkoituksellista vai eikö vain ehditty implementoida? Tuon Events näkymä tai split screen multitasking ei todellakaan korvaa Androidin dynaamisia widgettejä; itseasiassa tuo Events näkymä näytti ihan hemmetisti Androidin Notifications osiolta, jossa ainakin mun HTC:ssä näkyy täsmälleen samat jutut kuin tuossa Events-sivulla poislukien (thank god) social networking hömppä; ne menee omaan widgettiinsä jos kiinnostaa.
- onko selain/email jne. oikeasti toimiva? näkee vasta RL-testeissä
- siitä, että joku on saanut Dalvik-VM:n häxättyä tuohon on ehkä 1/3 ly:n verran matkaa siihen, että on olemassa loppukäyttäjälle helppo/saumaton tapa ajaa kaikkia Android appseja tuossa
- näille "Noksu jakaa kehittäjäluureja" ja siksi tuloo hitosti hyviä appseja hypettäjille todettakoon (näin suht. pitkän linjan kohtuullisesti pärjäävänä softa-alan yrittäjänä), että kehittäjät haluaa tehdä rahaa, ei saada ilmaisia luureja. Toimiva ekosysteemi/jakelukanava, uskottava roadmap/markkinointi, jossa noita Meego-laitteita on markkinoilla/käyttäjillä helvetin paljon kiinnostaa devaajaa ihan eri tavalla kuin joku kämyinen ilmainen testausluuri.

En kyllä jaksa täysin ymmärtää miksi tämänkin keskustelun (täällä ja kaikkialla muualla) pitää olla paljolti inttamistä/nimittelyä. Ei voi välttyä fiilikselta, että toisella puolella on Apple-fanboyt ja toisella puolella Noksua salkussaan hirveällä turskalla holdaava suomalainen piensijoittaja hengennostatustalkoissa :wall:

"Elop clarified that MeeGo will ship this year but "not as part of another broad smarpthone platform strategy, but as an opportunity to learn." Something that sounds very similar to position Nokia took with its so-called "experimental" Maemo-based N900 last year. After the first (and apparently, only) MeeGo device ships this year, the MeeGo team will then "change their focus into an exploration of future platforms, future devices, future user experiences." Trying to determine the "next disruption" in smartphones."

http://www.engadget.com/2011/02/11/...ore-symbian-and-meego-details-android-explor/

Tuohan on helmikuulta, ja kun Nokiassa on tapahtunut todella paljon muutoksia tänä aikana, niin en ihmettelisi jos Elop vastaisi nyt hieman eri tavalla. Nuo sovelluskehittäjille jaettavat laitteen kertoo jo vähän, että ei Meegoa Nokian puolesta heti haudata. Myöskin N9:lle ja samalla MeeGo:lle suunniteltuja oheislaitteita on nyt julkistettu aika paljon(mm. NFC kaiuttimet ja handsfreet). Jos MeeGoa ei tosissaan oltaisi työntämässä markkinoille, niin tuskin tämä tuki Nokian puolelta olisi näin suurta. Esimerkiksi N900 jätettiin heti oman onnensa nojaan ja päivityksiä ei hirveästi tullut, koska se oli puhtaasti kokeellinen laite. N9 on niin viimeistelty laite, helppokäyttöinen ja muutenkin massoihin tehty vetoavaksi, etten kyllä usko jäävän viimeiseksi. Jos Nokia haluaisi hylätä MeeGo:n, niin markkinoille olisi vaan tyrkätty joku N900:sen tapainen nörttipuhelimen raakile.

Mike sanoi:
Japi saa olla jatkossa hiljaa näissä Nokian ketjuissa, samoin powerranger vois olla hiljaa jos ei oikeesti ole mitään fiksua läppää.

Itse puhelin vaikuttaa parhaalta Nokialta ikinä.
Sori, alko toi trollaaminen ärsyttää, niin ajattelin trollata takaisin:D Jos luet ton mun viestin uudestaan silleen, että laitat Applen tilalle Nokia/Mokia, niin se on ihan kuin Japin näppäimistöltä.

ps. on mullakin iPhone:rolleyes:

- siitä, että joku on saanut Dalvik-VM:n häxättyä tuohon on ehkä 1/3 ly:n verran matkaa siihen, että on olemassa loppukäyttäjälle helppo/saumaton tapa ajaa kaikkia Android appseja tuossa
- näille "Noksu jakaa kehittäjäluureja" ja siksi tuloo hitosti hyviä appseja hypettäjille todettakoon (näin suht. pitkän linjan kohtuullisesti pärjäävänä softa-alan yrittäjänä), että kehittäjät haluaa tehdä rahaa, ei saada ilmaisia luureja. Toimiva ekosysteemi/jakelukanava, uskottava roadmap/markkinointi, jossa noita Meego-laitteita on markkinoilla/käyttäjillä helvetin paljon kiinnostaa devaajaa ihan eri tavalla kuin joku kämyinen ilmainen testausluuri.

En kyllä jaksa täysin ymmärtää miksi tämänkin keskustelun (täällä ja kaikkialla muualla) pitää olla paljolti inttamistä/nimittelyä. Ei voi välttyä fiilikselta, että toisella puolella on Apple-fanboyt ja toisella puolella Noksua salkussaan hirveällä turskalla holdaava suomalainen piensijoittaja hengennostatustalkoissa :wall:

No toi dalvik heitto nyt oli vaan ihan Japille.
Pointti tossa development luuri jutussa oli, että minusta on outoa, että Nokia tekee pelkästään kehittäjille jaettavia luureja ja yrittää saada kehittäjiä kiinnostumaan MeeGo:sta, jos kerta kyseiseen käyttiksen panostaminen lopetetaan talon sisällä seinään.
Nokiaa en holdaa ennen kuin arvosta tippuu vielä euro. Sain kyllä muutaman tonnin shorttaamalla WP7 julkistuksen aikoihin.

Missä se tuossa iltalehden jutussa sanoo että jää ainoaksi meego puhelimeksi? Ainoastaan otsikkoon ja kuva tekstiin se on kirjoitettu, mutta varsinaisesti Elopin sanoja ei ole...

edit.

Hesarissa: Elopin mukaan Meegoon ei ole paluuta vaikka N9 olisi myyntimenestys. ja sen jälkeen horisee windowsin menestymisestä.

Mä itse käsitän tuon niin että Meego puhelimiin ei siirrtyä, eli vaikka tämä N9 tulee ja menestyy, niin odotukset ja panostukset ovat Windows puhelimissa. Mutta se ei tässäkään suoraan sano sitä että meego puhelimia ei tule enää yhtään kappaletta, ainoastaan sen että windowspuhlimissa pysytään...

Tuosta "future distruptions"-strategiasta on ihan turha tehdä mitään veikkauksia mitä se saattaa tarkoittaa. Ja vaikka se nyt tarkoittaisi jotain niin puolentoista vuoden päästä se voi tarkoittaa ihan jotain muuta nokian tuntien.

N9:iä päästy hiplaileen, ulkoisesti parempi kuin N8 heittämällä.. Kamera taas on susi(en tiedä millä asetuksilla oli). Jotain samjangi-maista alko olemaan valikoissa, hirveästi en kerennyt sovelluksia availla ja testailla enempiä.. Huhuja sen verran että 64GB:n malli ois ~540e ja 470e on sitte 16GB, katotaan paljonko hinnat heittää sitten loppupeleissä..

Itse tuota N9 prototyyppiä hiplailleena (meiltä tuommoinen löytyy taloudesta) täytyy kyllä sanoa että kehitystä on tapahtunut huimasti parempaan suntaan, vaikkei tuossa veilä lopullinen rauta olekkaan ja softaankin on muutoksia tulossa. Muutama paha lastentauti löytyy mm. soittoäänistä sekä muutamasta käyttöliittymän kämmistä, mm. minkäänlaista "back" nappia ei löydy, mutta tämä taitaa olla tottumiskysymys. Kameraa ei voi kyllä moittia, eteenpäin siinäkin on menty.

Itse tosin olen ja pysyn HTC-miehenä ja taidan jatkossakin pysyä, mutta hyvin lupaava palikka tuo on.

NetbookNews-sivuston sisäpiirilähteiden mukaan Nokian Meegotiimi on yhä aktiivinen, ja valmistelee ainakin yhtä uutta Meego-laitetta. Tiedossa ei ole onko se älypuhelin vaiko kenties taulutietokone.

Nokian on kerrottu aiemmin jättävän N9:n ainoaksi Meego-laitteeksi, jos mukaan ei lasketa vain kehittäjille tarkoitettua N950:ä. Tästä syystä tulevan tuotteen odotetaan olevan älypuhelimen sijaan Nokian ensimmäinen yritys uusilla tablet-markkinoilla.

http://www.puhelinvertailu.com/uutiset.cfm/2011/08/02/nokialta_tulossa_viela_yksi_meego-laite_n9_n_jalkeen

huhuillaan ainakin yhtä laitetta vielä

huhuillaan ainakin yhtä laitetta vielä
N950 ei päätynyt sitten ikinä tuotantoon, eikä n9 tule myyntiin juuri missään, esim. jenkit, kanada, britit ja saksa jäävät ilman.
Jotain todella typerää ja likaista tuolla on meneillään, kaikesta en tiedä enkä voi olettamuksia huudella, mutta perkele mikä homma!
Tuo n950 sai itsellä ainakin aikaan kovat omistushalut ja semmoinen tuolta kotoa löytyykin, mutta enpä sitä tule ikinä saamaan.
Ainoa laite mikä sai minut OIKEASTI harkitsemaan HTC:sta luopumista.
Muutenkin koko Meego vedetään nokian osalta alas ensi vuoden alkupuolella.
Onko tässä nyt tulossa vuosisadan bisnesmoka? Huonolta ainakin näyttää tällä hetkellä.

Jotain todella typerää ja likaista tuolla on meneillään
Likaista peliä pelattaneen lähinnä operaattorien puolelta. Nehän puhelimet noilla markkinoilla myyvät.

Likaista peliä pelattaneen lähinnä operaattorien puolelta. Nehän puhelimet noilla markkinoilla myyvät.
Eli sun mielestä ei ole mitenkään outuoa että kaksi huippuluokan älypuhelinta vedetään markkinoilta lähes kaikkialta maailmasta, toista on odotettu jo vuosia, eikä sitä saa muu kuin developer-porukka, toisenkaan leviämisestä ei tiedä, mutta pieneksi jää.
Samaan aikaan firma tekee kauppaa toisen tahon kanssa niin että kohisee ja ajaa omaa kehitystään sekä valmistusta alas rytinällä?
Mutta mistäs minä tietäisin, en ole noksulla töissä enkä talous-asioista muutenkaan mitään todellista tiedä.

Minä olen ymmärtänyt, että operaattoreilla on loppukädessä päätäntävalta siihen mitä myydään ja missä. Nokialle (ja muillekin valmistajille) jää lähinnä tavarantoimittajan rooli. Ei tuohon liene tarvetta vetää mukaan mitään salaliittoteorioita.

Minä olen ymmärtänyt, että operaattoreilla on loppukädessä päätäntävalta siihen mitä myydään ja missä. Nokialle (ja muillekin valmistajille) jää lähinnä tavarantoimittajan rooli. Ei tuohon liene tarvetta vetää mukaan mitään salaliittoteorioita.
Nämä puhelimet ovat siis pudonneet pois jo ennen kuin operaattoreilla on ollut mitään tietoa koko vehkeistä. Alamäkihän alkoi kun diilejä tehtiin mikkisoftan kanssa, joten operaattoreilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä.
Ja kyllä, n950 olisi ollut varmasti menestyvä puhelin, etenkin yrityskäyttäjiä ajatellen, n9 sitäkin kovempi juttu peruskäyttäjille.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom