Nokia 808

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dopey
  • Aloitettu Aloitettu
Ei sit mennyt perille, antaa olla. Sovitaan, että Awesome shot!!

ps. miten te osaatte ymmärtää noin päin vittua, tahallaanko?

Awesome!!

Screen Shot 2012-03-16 at 19.44.14.jpg

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä ainakin ymmärsin tuon niin, että sun mielestä kuvat ei ole tarpeeksi hyviä, koska kuvaajat eivät osaa käyttää laitetta.
Entä sitten? Ei kamerapuhelinta ole ammattilaisille tarkoitettukaan. Tuo nyt vaan sattuu olemaan sellainen laite, jolla kuka vaan saa kohtuullista jälkeä pienellä tsemppaamisella, ei sen pitäisi olla huono asia kenenkään mielestä.

Otetaan esimerkiksi meikäläisen kaltainen "kuvaaja".
Mä otan harvoin kuvia, lähinnä jossain lomareissuilla tms. Mun ottamista kuvista ehkä 1/50 on niin hyvä, että sen kehtaa julkisesti näyttää.
Saisinko siis mitään hyötyä tuollaisesta 808:sta? Mielestäni saisin, ei se mun kuvien taiteellinen puoli siitä paranisi, mutta ne harvat onnistuneet otokset näyttäisi entistä paremmilta.

Mä otan harvoin kuvia, lähinnä jossain lomareissuilla tms. Mun ottamista kuvista ehkä 1/50 on niin hyvä, että sen kehtaa julkisesti näyttää.
Saisinko siis mitään hyötyä tuollaisesta 808:sta? Mielestäni saisin, ei se mun kuvien taiteellinen puoli siitä paranisi, mutta ne harvat onnistuneet otokset näyttäisi entistä paremmilta.
Olet saanut jo pitkään hyödyn puhelimista, sillä kyllä viimeisen parin vuoden aikana on alkanut kamerapuhelimet olemaan sillä tasolla, ettei tartte alkaa mitään pokkaria mukana kantaa. Eli ovat olleet jopa printtikelpoisia jos nyt nykyaikana kukaan enää varsinaisesti printtailee kuvia. Webbikuvissa marginaalit alkaa olemaan melkoisen pienet, eli niissä ei uusimmissa puhelimissa eroa hirveämmin huomaa. Järjestelmäkameroihin taas eron huomaa hyvinkin äkkiä syväterävyyksien johdosta, mutta puhelinten välinen ero on pieni. Spekseissä voi olla eroa hurjastikin, mutta vaikka nyt joku puskisi ulos 50 megan kamerakännykän, niin enpä usko, että se kuva kummoiselta näyttäisi Nokian vieressä.

Eroa aletaan huomaamaan sitten, kun dynamiikkaerot ovat valtavat, jolloin tumma ja vaalea pää erottaa paremmat, sen huomaa sitten siis tavallinen silmäkin. Noin niinkuin tolla pohjalla mitä sulla on ja mihin tarkoitukseen kamera puhelimessa on, en usko, että lopputuotteessa hyödyt kuvana juuri mitään verrattuna vaikka nyt parhaimpaan Nokian kameraan.

Tossa kuva iPhone 4s otettuna, webbikoossa ei kukaan erota eroa vaikka sama otettaisiin Nokialaisella, eikä toisinpäin, mutta kun mennään täyteen kokoon, niin virheet tulevat esiin toki kummassakin.

4s.jpg

Joo, en sanonutkaan, että mä tuollaista mihinkään tarvitsen tai ylipäätänsä parempaa kameraa mitä mulla on.
Mulla tällä hetkellä 2 laitetta kuvien ottamiseen, Canonin pokkari ja Lumia 800, molemmissa kameran ominaisuudet kyllä riittää meikäläisen kuvaustaidoille.

Laajakulma, valovoima ja kohinattomuus hämärässä, siinähän ne tärkeimmät puolet kännykkäkuvauksessa kai melkein on. Ja taitaa nuo olla sellaisia kohtia missä riittäisi vielä kehittämistä.

Itse näkisin paremman kameran hyödyt niinkin, että kun olosuhteet eivät ole optimaaliset, paremmalla kameralla kuvista onnistuu ehkä 2-3/50. Ja kuten sanoit, se yksi, joka olisi onnistunut huonommallakin raudalla, näyttää vieläkin paremmalta.

Omistan siis järkkärin ja sen käyttötarkoitus on eri. Haluaisin hyvän kameran puhelimeeni, jotta todennäköisyydet arjen tilanneotoksien onnistumiseen kasvaisivat. Aina ei ole aikaa kaivaa järkkäriä esiin ja värkätä optiikan kanssa. Lisäksi järkkäri on kuitenkin mukana vain 1% ajasta, joten laadukkaalle kameralle taskussa on paikkansa.

Toisiin postauksiin liittyen. En ymmärrä ajatusmallia siitä, että kamerapuhelimien laatu olisi jo tarpeeksi hyvä. Minä en ainakaan tällä hetkellä osaa sanoa mihin kaikkeen kuviani tulevaisuudessa haluan käyttää. Juurikin siitä syystä mikään laatu ei ole tarpeeksi hyvää. Jos nyt katson viiden vuoden takaisia pokkarikuviani, niin eihän niitä voi enää mihinkään käyttää, kun kuvat ovat postimerkin kokoisia ja kuvanlaatukin on, mitä on. Mitä parempi laatu nyt, sitä monipuolisemmat käyttömahdollisuudet tulevaisuudessa.

Promovideo.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Edelleen odotellaan, koska näitä pääsis kokeileen, ehkä jopa ostaan. Noin nykynen puhelin eka jossa värinäyttö, vuodelta -05... Tässä pohdituttaa tuo käyttis, kun ei ole kokemusta noista. Lumia 800:sta olen hiukan kokeillu, netinkäyttökokemukset peräisin siitä. Muutama softa joita saattaisin kaivata toimisivat ilmeisesti tällä, muttei vielä Lumialla.
Vahva plussa tässä tuo korttipaikka, joka noista Lumioista puuttuu. Oletan, että pystyn soittamaan kortille tallennetun albumikokoelman? Pystyyköhän näillä kuuntelemaan nettiradioita? Pitää tutkia... ja sitten ihmetellä mistä budjetti...

Musiikkisoitin löytää kyllä albumit muistikortilta ja Noksun oma, varsin pätevä nettiradio löytyy sovelluskaupasta ilmaiseksi.

Aivan tolkuttoman näköinen video Suomen keväästä. Tap to focus ei kyllä sovi kokonaisuuteen, mutta sen saa videosta selville, että aika nopeasti kamera fokusoi.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
On kyllä komeeta jälkee.

Suositut

Back
Ylös Bottom