Niskat jumiin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MaKnate
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
38
Pikasella searchilla ei hyviä vastauksia aiheeseen tullut. Eli tänään salilla tehdessä ranskalaisia sarjan loppuvaiheilla niskasta kuulu ruksruks ja löi niskat totaalisesti jumiin. Nyt pari tuntia myöhemmin kipu on siirtynyt vasemmalle puolelle epäkkään alapuolelle, pään kääntö suoraksi tai vasemmalle sattuu nii maan per*****sti. :wall:
Eli onkohan kenelläkään kokemuksia moisesta?Mikä mahtaa olla vikana ja mahtaakohan olla suoraan meno tohtorin/hierojan juttusille vai onko mahdollista hoitaa myös kotikonstein? :david:

Mulla oli kans sama homma reilu vuosi sitten. Tuli parin kuukauden tauko salilta ja hierojalla kävin muistaakseni 4 - 5 kertaa ja viikon välein, sillä se lähti. Haulla pitäs löytyä monta juttua ko. aiheesta.

Vissiin kylmää siihen kannattaa laittaa aina vaikak puoleksi tunniksi pari kertaa päivässä jos aristaa kauhiasti ja mahdollisimman nopeasti jonkun urheiluhierojan tms tms juttusille.

sattunut muutamia kertoja sama pystypunnerruksessa ja ojentajia taljassa tehdessä. eipä siihen mitkään poppakonstit tai auttaa. venyttely ja kylmägeeli auttaa jonkin verran ja lähtee itellään viikossa-parissa ainakin itsellä pois.

Mulla on tullut myös tuo kipu/jumi pystypunnerruksessa, dipissä ja olankohautuksia tehdessä.Tulee oikein semmoinen viiltävä kipu tuohon aika ylös ja melko keskelle selkään ja vielä yhtäkkiä ilman ennakkovaroituksia.Olisiko trapeziuksen alakiinnityskohta??Siihen loppuu kyllä treenit vähäksi aikaa.Pään kääntäminen sivulle tuottaa kipua ja nukkuminen on kivun vuoksi vaikeaa.Viimeksi sain Norflexiä tuohon vaivaan ja se helpotti sen verran että pystyi nukkumaan.On kyllä tosi v-mäinen juttu.On tosiaan outo revähdys,tai mikä onkaan,kun tulee yhtäkkiä ja nimenomaan noissa liikkeissä missä lavat liikkuu ylä-alasuunnassa
Mitenköhän tuota voisi ennaltaehkäistä.Olisiko jotain venytystä tai muuta juttua?Voisko olla magnesiumin puutetta?Kaikki vinkit enemmän kun tervetulleita!

On sattunut montakin kertaa treeneissä ja matsin jälkeen ollu totaalisen jumissa. Menee ohi yleensä päivässä multa, vaikka ois niin kipeet ettei pysty nousee edes ylös makuulta. Kun pakottaa itsensä liikkumaan vaikka kyyneleet silmissä, niin niska vetreytyy ja seuraavana päivänä on kuin uus. Mitään en oo ottanu, kylmää heti tapaturman jälkeen. Hieronta auttaa myös, mun kokemuksista on selvitty ilman lääkäriä.

Lääkäriin heti... niska on todella arka paikka. Ei kannata jäädä kotiin odotteleen. Nopeampaa pääset reenaan, kun hoidat asian kerralla kuntoon. Itse olen joutunut lopettaan ranskalaisen kokonaan, meni paikat liikaa tukkoon.

Itellä menny kolmesti niskat tollai. Kylmää vain kehiin ja tulehduskipulääkettä poskeen. Itelläni pää oli vinossa joka kerta muutaman päivän ja reenistä tuli reilun viikon tauko. Eka kerralla toki tilanne meni aika pahaksi kun jonkun fiksun(oisko ollu arvauskeskuksen hoitsu) neuvosta annoin niskalle vain lämpöä. Siitähän se revähtäny kohta vain lisää tulehtui. Tämä taas aiheutti sen että se revähtänyt lihas vielä kaiken muun kivun lisäks alkoi kramppailemaan, ei tuntunut hyvältä.

Kerran lyöny niska oikein kunnolla lukkoon... Terveyskeskuksessa antoivat piikin perseeseen jotain lihaksia rentouttavaa ainetta. Nykyään otan magnesiumia päivittäin eikä oo ainakaan vielä uusinut.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla on kans niska vähänväliä ihan jumissa,niinkuin nytkin ja kaiken lisäks niskanikamat rutisee aika mallikkaasti.Viiltävää kipua tuntuu mullakin tossa yläselässä lapojen välissä ja sitten vielä tuolla kallonpohjassa missä on oikeen superjumi.Oon yrittäny venytellä noita niskoja muttei siitä oo mitään apua eikä hieronnastakaan, jossa käyn kerran kolmeen viikkoon.Kai sitä pitäis käydä lääkärissä näyttäytymässä mutten usko että ne noille rupee mitään tekemään.Todennäköisesti suosittelee vaan hierontaa ja venyttelyä, josta ei ainaskaan itellä oo ollu mitään hyötyä.Eikä varaa oo todellakaan käydä hierojalla kerran viikossa, jos se nyt sattuis sitten helpottamaan.Hyviä neuvoja saa toki antaa..

Jugetsi sanoi:
Mulla on kans niska vähänväliä ihan jumissa,niinkuin nytkin ja kaiken lisäks niskanikamat rutisee aika mallikkaasti.Viiltävää kipua tuntuu mullakin tossa yläselässä lapojen välissä ja sitten vielä tuolla kallonpohjassa missä on oikeen superjumi.Oon yrittäny venytellä noita niskoja muttei siitä oo mitään apua eikä hieronnastakaan, jossa käyn kerran kolmeen viikkoon.Kai sitä pitäis käydä lääkärissä näyttäytymässä mutten usko että ne noille rupee mitään tekemään.Todennäköisesti suosittelee vaan hierontaa ja venyttelyä, josta ei ainaskaan itellä oo ollu mitään hyötyä.Eikä varaa oo todellakaan käydä hierojalla kerran viikossa, jos se nyt sattuis sitten helpottamaan.Hyviä neuvoja saa toki antaa..
Tää pitäs varmaan laittaa tonne jurri osastolle kun on sen verran tullu tota hapanta otettua , mutta asiaan mulla pullistu kaula/selkärangasta välilevy siitä kohtaa mistä menee kädelle hermo käsi meni tunnottomaksi välillä ja puutui itsekseen. oireet alkoi niska ja takaraivon kivuilla minkä jälkeen tiesi odottaa käden puutumista. siinä oppi kummasti treenaamaan ettei paina päätä penkkiin liian kovaa kun tekee penkkiä yms.
Sitä en tiedä mistä kyseinen vaiva on tullut alunperin luultavasti kyykystä tai penkistä mutta en tiedä. Mutta sen oppi että niskaakin pitää välillä treenata. Ja kyselijöille tiedoksi että pullistuma on todettu magneettikuvausessa ei "musta tuntuuu fiiliksellä".

kiropraktikolla käynti ei olisi pahitteeks jos lompakko kestää...

Mulla itsellä on ollu tismalleen sama vaiva joten uskallan neuvoa asiassa.
Tilanne minulla johtui siitä, että selkä meni jumiin liiallisen reenaamisen takia.
Tämä aiheutti sen, että muutama nikamaväli tarttui toisiinsa suunnileen keskeltä selkää ja sitten juuri tuosta lapojen välistä. Tästä johtui se, että toisissaan kiinni olevien nikamien jälkeiset nikamat joutuivat liikkumaan näiden jummituineidekin edestä jotta ranka pystyi ylipäätään kiertymään ollenkaan. Lopputuloksena: niistä tuli yliliikkuvat.
Tälläisella yliliikkuvalla nikamalla on taipumus "mennä pois linjasta"ja kun selkärangan vieressä ja muutenkin sillä alueella on paljon hermoja aiheuttaa tämä nikaman liikahtaminen sivuun kyseisestä linjasta helvetinmoisen viiltävän kivun. Kipu ei siis ole mitään lihas revähdystä tai muuta vastaavaa vaan se johtuu siitä että hermo joutuu puristuksiin. Tälläisessa tilanteessa ei juuri poppaskonstit auta. Kipua kannattaa lievittää särkylääkkeillä sillä siten estää jännittämästä alitajuisesti kipeää kohtaa. Kun sitten jännityksen tältä alueelta saa poistettua voi vain odottaa että nikama menee takaisin linjaa esim. nukkuessa tai sitten hakeutuu heti välittömästi kiropraktikolle.
Uskoisin, että teillä joilla vaivaa ilmeni niskat "rutisee" helposti ja rusauttelette niitä usein aivan muuten vain. Vastaavasti teillä on selän isot lihakset jumissa ja ette ole vahvistaneet pieniä NIKAMIA tukevia kiertolihaksia vaan keskittyneet kasvattamaan isoja lihaksi ja tuskin venytelleet niitä koskaan(mikä olisi pahin virhe!)Uskoisin, että vielä niillä kenellä vaivaa on liittyy tähän se että viime aikoina on lihasmassa kasvanut suhteessa hyvin paljon aikaisempiin vuosiin.
Tilanteeseen hoitona sopisi nikamia tukevien kiertolihasten kehittäminen. Suurten lihasten avaaminen hierojalla jonka jälkeen selän venyttelyä vähintään kerran viikossa aluksi joka päivä useita kertoja.
Itsellä mennyt nikamia pois linjsta suunnilleen keskeltä selkää(josta aiheutuu lähes liikuntakyvytön tila siksi aikaa kunnes nikama palautuu linjaan)sekä useita kertoja niskan alueelta esim. kickboxin treenien jälkeen. Edellä mainitut hoidot ovat tuottaneet tulosta ja näitä ongelmia ei ole enää ilmennyt. Tosin enpä ole puntilla käynytkään vaan keskittynyt aerobisen kunnon parantamiseen(tosin tämä johtui vain siitä että minulle suositeltiin pitkää taukoa salilta tilanteen seurauksena). Jos selitin jotenkin epäselvästi tai jäi joitakin kysymyksiä tästä voin koittaa niihin vastata koska olen sattuneesta syystä joutunut kuuntelemaan tämän saman esitelmän niin hierojalta fysioterapeutilta kuin kiropartikoltakin.

Onkos MaKnate vielä hengissä, ja miten niska voi tällä hetkellä?

Näkymäs monella ollu niskat jumissa mutta hyvin monella eri syystä, eli ehkei täs ny kotitohtorointi sit auttanut. Toi rusahdus vaan mitä kuvailit kuulosti niin tutulta että sen takia uskoin kyseessä olevan revähtymän. Tiedä sitten...

ehec sanoi:
Onkos MaKnate vielä hengissä, ja miten niska voi tällä hetkellä?

kyl tääl vielä hengitetään :) Eka yö tuli lähinnä pyörittyä sängyssä, mutta eilen pyysin sitten kaveria joka opiskelee urheiluhierojaksi hieromaan tuota niskan/yläselän aluetta. Pahin jumi on häipynyt ja nytten paikat lähinnä hellänä hieromisesta. Huomenna olisi tarkotus jatkaa salilla käyntiä tästä lähtien kyllä tehtävä kunnon lämmittely niskan seudulle ennen reeniä kuin reeniä.

Viikolle olis vielä tarkotus varata aika oikean urheiluhierojan käsittelyyn. :thumbs:

Fasettinivelen lukkotila, kiropratikolle (hyväksytylle) tai OMT fysioterapeutille HETI !!! Lukko ei häviä hieromalla !!!

T: Yleislääketieteen kotierikoistohtori

Surullista luettavaa, mutta loistavia vastauksia.Tuo MAITOHAPON selitys tuntui kyllä jotenkin just sopivan mun vaivaan,vaikkei näin netin välityksellä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä voi tehdäkkään.Se että kipu alkaa sillä viiltävällä kivulla ja voi tulla lihasten ollessa jo lämpimät,ei viittaa normaaliin lihasrevähdykseen.
Minkälaisia liikkeitä noihin nikamia tukevien kiertolihasten kehittämiseen on olemassa?Kun kipu menee ohi(ja voi mennä salille),pitäisikö liikkeitä tehdessä jotenkin erityisesti kiinnittää huomiota siihen että pitää rangan liikkumatta sivusuunnassa?
Onko tämä nyt siis sama vaiva kun Tapen mainitsema fasettinivelen lukkotila?
Osaatteko sanoa jotain tähän vaivaan perehtynyttä OMT fysioterapeuttia Helsingissä tai pääkaupunkiseudulla joka osaa hommansa?Varaan heti ajan.

Mulla meni niskat pahasti jumiin treenissä. Niska oli aikas kipeä ensimmäisen viikon, seuraavalla viikolla se myöskin tuntui ärsyttävältä ja varmaan kolmannella viikolla kipu alkoi pikku hiljaa hiipumaan. Hieroututin niskaa ja venyttelin, sitten se meni onneksi ohi.

Mulla poistetaan kans noita fasettinivelen lukkotiloja lapojen välistä suht säännöllisesti 1.5-2 vuoden välein. Oikeenko on jumissa niin vaikeuttaa jo hengitystä. Eli meen ens hierojalle, joka pehmentää suuret lihakset ja sen jälkeen OMT-hoitajalle joka manipuloi nikamat liikkeelle (on muuten aika tuskasta noi ekat reissut :curs: ) Tolla OMT-hoidolla on kait se ero naprapatiaan ja kiropraktikkoon että se manipuloi noi nikamat liikkeelle hiljalleen ja varomaisemmin kun edellä mainitut. OMT-hoitoja myös korvataan laajemmin kuin esim kiropraktikkoa. Hoidon jälkeen on tärkee pitää toi ranka liikkeessä, jotta liikkuvuus rangassa säilyy (paraskin neuvoja :lol2: , kato alkuun tätä kirjoitusta :rolleyes: ). Ite oon todennut hyviksi liikkeiksi salilla esim. ylätalja leveellä otteella eteen rinnalle vedettynä ja tosi pienillä painoilla, tai kulmasoutu käsipainoilla ja suurella liikeradalla, sekä istuen tukevasti penkillä ja vedellen vuorotahtiin soutuliikkeitä laajoilla liikeradoilla, kuitenkin niin että lantio pysyy paikallaan. Vähän sekavasti selostettu, mut viisaammat korjatkaa.

Back
Ylös Bottom