Niskat ja muuta hömppää

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pexxi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Käväise nyt hyvä mies siellä fysioterapeutilla. Eka kerralla saa jo diagnoosin ja jos ranka on jumissa, hae lekurilta lähete kelan korvausta varten. Pikku lihasjumit eivät ole kovin pitkäikäisiä ja jos olet jo pidemmän aikaa kärsinyt vaivasta, ei se enää "hep hep"-keinoilla ohi mene. Tuntuiko hieronta säteilevänä kipuna niskassa, ohimoissa, jaloissa tms.

Hola,

itelläni niskan jumitukset & siitä johtuneet kaameat päänsäryt lähtivät ihan nortsi tulehduskipulääkkeillä ja relaxanteilla. Hieronnat etc. EIVÄT siis auttaneet. Ikävä kyllä joskus on pakko vetää lääkkeitä, vaikka ei mieli tekisikään.
Mutta-mutta ota iisisti ja syö kuurit loppun. Parempi hoitaa noi vaivat samantien vex ku jumitella kuukausi kaupalla (näitäkin löytyy..)

Originally posted by subotai
Hola,

itelläni niskan jumitukset & siitä johtuneet kaameat päänsäryt lähtivät ihan nortsi tulehduskipulääkkeillä ja relaxanteilla. Hieronnat etc. EIVÄT siis auttaneet. Ikävä kyllä joskus on pakko vetää lääkkeitä, vaikka ei mieli tekisikään.
Mutta-mutta ota iisisti ja syö kuurit loppun. Parempi hoitaa noi vaivat samantien vex ku jumitella kuukausi kaupalla (näitäkin löytyy..)

Mun niska kramppaili alkukesästä vedon/kyykyn "loppu-pumppaus-sarjoissa" kun olin vähän laiska venyttelemään.
Hirvee kipu ohimoissa asti.
Nykyään ei mitään ongelmia, kun mä venyttelen kevyesti, varsinkin niskoja, päivittäin, vaikka teen vedon jälkeen niskat vielä erikseen.

Originally posted by demoni

Mun niska kramppaili alkukesästä vedon/kyykyn "loppu-pumppaus-sarjoissa" kun olin vähän laiska venyttelemään.
Hirvee kipu ohimoissa asti.
Nykyään ei mitään ongelmia, kun mä venyttelen kevyesti, varsinkin niskoja, päivittäin, vaikka teen vedon jälkeen niskat vielä erikseen.

Hmm.. vois kokeilla tuota venyttelyä. Oli itsellä taju lähteä pois kun sattui niin perkeleesti niskaan kahden jalkaprässi sarjan jälkeen.

Originally posted by slade
Hmm.. vois kokeilla tuota venyttelyä. Oli itsellä taju lähteä pois kun sattui niin perkeleesti niskaan kahden jalkaprässi sarjan jälkeen.

Et kai jäkitä päätä/niskaa ylöspäin jalkaprässiä tehdessäsi? Se on käsittämättömän yleistä, mutta sillä ei varmaan oo mitään tekemistä sen kanssa, kuin hyvin painot liikkuu. Saa vain niskansa pirun kipeeksi. Takaraivo vaan selkänojaa vasten ja niska siten mahd. rennoksi, ja keskittyy työntämään vain jaloilla.

Lisäksi kun venyttelee ja verryttelee niskaa vähintään muutaman kerran viikossa, niin eiköhän niskaongelmat ainakin vähene. Yleensäkin venyttelyissä ja alkulämmittelyissä on tod. hyödyllistä kiinnittää huomiota kropan takaosaan, niskasta takareisiin, selkä kokonaisuudessaan, myös olkapäät.

Pätevällä lekurilla käynti vois kanssa olla paikallaan.

Yipikaiee

Moro taaz!

Takana 4 päivän saikku/vapaa ja eilen kävin urheiluhieroja/kiropraktikko/fysioterapetiulla ja teki hyvää!!
Rangassa ja nikamissa ei kuulemma ongelmia, niska ja selkä tukossa. Hieroi tunnin ja näytti venyttelyt hermokudokselle etc. puolessa tunnissa. Olo on parempi.

Takaisin töissä ja huomenna salille. Tarkoitus vetää pumppitreeniä olemattomilla painoilla pari viikkoa. Mitäs mieltä?

;)

Originally posted by Krusifiksi
Huimaus ei enää välttämättä johdu lihasten jumiutumisesta, vaan ranka voi olla lukossa. Kannattaa käydä fysioterapeutilla, saat arvion nykykunnosta. Tunnetko paineen tunnetta päässä? Katkeileeko silmistä epäilyttävän paljon verisuonia? Kuumottavaa kipua niskassa? Jatkuva paha maku suussa(voi kuulostaa huvittavalta, mutta on yksi lukkiutuneen rangan oireista)?

Mitenkähän tuota rangan lukkiutumista voisi hoitaa? Siis onko jotain itsehoitokeinoja? Itselläni kun meinaa olla vähän tuohon viittaavia oireita. Fysioterapeutille en viittisi ihan suorilla juosta, oon ollu vähän flunssassa jo pitemmän aikaa, ja oireet voi aivan hyvin johtua siitä...

Originally posted by Iivili

Et kai jäkitä päätä/niskaa ylöspäin jalkaprässiä tehdessäsi? Se on käsittämättömän yleistä, mutta sillä ei varmaan oo mitään tekemistä sen kanssa, kuin hyvin painot liikkuu. Saa vain niskansa pirun kipeeksi. Takaraivo vaan selkänojaa vasten ja niska siten mahd. rennoksi, ja keskittyy työntämään vain jaloilla.

Voipi hyvin olla tuokin. Piti tehdä eräällä toisella salilla jalat jossa ei ollut kunnon prässiä vaan semmoinen jossa ollaan niinkuin alataljassa (jos tajuatte..) ja jossa ei ole niskatukea. Mutta ei ole kyllä ennen tuntunut tuota kipua.

Originally posted by Persetan

Mitenkähän tuota rangan lukkiutumista voisi hoitaa? Siis onko jotain itsehoitokeinoja? Itselläni kun meinaa olla vähän tuohon viittaavia oireita. Fysioterapeutille en viittisi ihan suorilla juosta, oon ollu vähän flunssassa jo pitemmän aikaa, ja oireet voi aivan hyvin johtua siitä...

No en oikein itsehoidosta tiedä. Mulla laukesi pahimmat kivut hierojalla, mutta vain pahimmat. Nyt pystyy kääntämään pään huoletta ääriasentoon ilman ohimosärkyjä. Fysioterapia on auttanut ainakin tähän mennessä, ultraäänet ja kaiken maailman vetkutukset.

Joku kyllä tais aiemmin mainita jostain relaxanteista, luultavasti toimivat. Riippuu toki "lukon" asteesta eli jos rankasi on täysjumit ei kannata tabuja vetää, sillä ne rentouttavat pääasiassa lihaksia ja näin juminut rankaa pääsee liikkumaan=pitkä treenitauko.

Tauolla tuli oireet mullakin esille, sitä ennen tuntui vain kankealta ja esim. turvavyö oli uskomattoman vaikea kytkeä. Oireet tais iskeä noin 3 viikkoa viim. treenistä.

Tilanneraportti ja ohjeita?

Takana 2 viikkoa taukoa salilta, lukematon määrä Zirdalud-relaksantteja ja ibuprofeiinia. Kiropraktikko-fysioterapeutti-urheiluhierojalla oon käynyt kahdesti, auttanut muttei poistanut kokonaan kireyttä niskoissa ja selässä?

Duunin tekeminen pahentaa asiaa vaikka venyttelen "hermorata"venytyksiä 15 min. päivässä ja yritän pitää hartiat rentona...

Vinkkejä?

Plus salille palaan huomenna, hieroja neuvoi ottamaan 20-30 toiston sarjoja viikkokaupalla?Itse ajattelin 15-20 toistoo muutama sarja per liike parin viikon ajan, aerobista ja helvetisti venettelyä??:confused:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Re: Tilanneraportti ja ohjeita?

Originally posted by pexxi
Takana 2 viikkoa taukoa salilta, lukematon määrä Zirdalud-relaksantteja ja ibuprofeiinia. Kiropraktikko-fysioterapeutti-urheiluhierojalla oon käynyt kahdesti, auttanut muttei poistanut kokonaan kireyttä niskoissa ja selässä?

Mulla taukoa oireiden jälkeen 3 kk ja vielä ilmeisesti noin 8 vk, tosin rangan liikkuvuus oli enää 1/4 normaalista. Fysioterapeutilla ja hierojalla käynyt nyt 8 vk. Koko ajan parempaan menee, mutta niin hitaasti...

Jätkällä taitaa olla paikat aika pahasti lukossa?
Toivottavasti tilanne korjaantuu??

Mites noi reenivinkit?

Ei ole tullu treenivinkkejä. Katotaan kuulemma tilanteen kehittymistä, mutta hyvältä näyttää. Kyllä tässä vielä treenaamaan pääsee. Taidanpa ottaa tosin ohjelmaan mukaan venyttelyt ja hieronnan aina treenikierron jälkeen. Väittihän se fysioeukko, että jos vuoden olisin vielä särkylääkkeillä treenannu, olisin valmis sairaseläkkeelle.

BACK IN DA HOUSE

Morjensta!

Nyt alkaa olla paikat paremmassa kunnossa. Salilla olen käynyt kolmen viikon ajalla 5 kertaa, kevyesti 15-20 toiston sarjoja pari per lihasryhmä.

Kertokaahan ihmeessä, milloin kannattaa aloittaa kunnon reenit?Ajattelin ensi viikolla alkaa käymään kolmesti, ohjelma kuten ennekin, painot vaan pienemmät aluksi.

Ohjelma suunnilleen:
Rinta
Olkapäät

Selkä
Habat

Jalat
Ojentajat

(Tyyli sellainen että alle 10 sarjaa per lihasryhmä yhteensä, toistot olleet ennen niska+selkävaivoi 8-12)

Arvostan apuanne?;)

Terve pexxi! Et nyt saa treenivinkkejä, kertoilen tässä vaan mitä fysioterapeuttini suositteli. Eli eukko määräsi minut tekemään mahdollisimman epäluonnollisilta tuntuvia liikkeitä, vartalon kiertoja, takadippiä koneessa ja selkälaitetta(vedetään ylhäällä olevista kahvoista myötäotteella alas, tunne on vähän sama kuin ylätalja taakse). Kyllä tuntee kipua, mutta toisaalta huomaa, kuinka heikkoja tietyt yläselän lihakset ovat. Tarkoituksena olisi saada rintarangan kiinnityskohta aukeamaan, vielä on nikamia jumissa.

Minä ainakin lähden liikkeelle rauhallisesti eli kaksi treenikertaa/viikko kevyillä painoilla, tähän tulee tietenkin päälle fysikaaliset hoidot. Eli tyyliin alakroppa/yläkroppa, täytyy nuo jotenkin mixailla. Ajattelin tällaista hoidon loppuun saakka. On muuten olo kuin pikkulapsella joulun odotuksessa, kun venaa ensi viikkoa ja salille pääsyä. On se puoli vuotta pitkä aika taukoa, paino reilusti alta sadan ja käsi alle 40 cm. No tästä lähtee taival ylös.

Onnea matkaan sulle!
Rauhallisesti ottaminen kannattaa aina,
vielä kun siihen aina pystyisi;)

päivitystä päivitystä huusi goljatti

Sairas otsikko?

Nooh taas ajattelin jatkaa tätä niskakeskustelua koska itsellä ongelmat jatkuvat,
onneksi lievempänä...

Olen reenaillut pari kuukautta kovempaa kesän jumittelun/tauon jälkeen. Toi orastava päänsärky on melkein default rinta ja olkapäätreenien jälkeen. Joskus muulloinkin.

Duunia teen (onneksi?) vkossa 2-3 päivää, joten ei ehdi ihan tukkoon pää mennä (niskat siis)heti?Hierojalle ei ole ollut rahaa.

Hermoratavenyttelyä 2-4 viikossa.

Kysymys kuuluukin: Onko vaarallista jos salilla käymiseen liittyy ainainen pieni niskasta sikiävä päänsärky?Tuntuu siltä että haluttais jo pikkuhiljaa saada tää päänseutu kondikseen, koska tulee aina hieman pidäteltyä päänsäryn ja seuraavien päivien jäykkyyksien takia!!¨

Neuvoi poijjaat?
:eek:

Kyllä sulla on vielä vikaa. En jaksanut lueskella koko threadia, joten kysytään erikseen, onko sulla taipuneet olkapäät eteen? Meneekö kulmasoutu samoilla painoilla kuin penkki?

Jumittumiseen voi auttaa se, että pyrit treenissä kontrolloimaan keskivartaloa, etkä anna niskan mennä jännitystilaan. Kannattaa jättää ne pari viimeistä toistoa tekemättä, niissä kun tahtoo jännittyä kaikki lihakset. Suosittelisin silti fysioterapiaa. Mulla alkaa paikat kuntoutua ja treeneissä keskitytään yläselkään ja olkapäihin, enkä treenaa rintaa ollenkaan. Perhanan hidasta hommaa on saada lihakset balanssiin, mutta eiköhän sitä keväällä jo penkkaillakin.

meneppäs kiropraktikolle tai lekurille katsastamaan onko selkäranka kunnossa,eli oisko siellä joku nikamalukko,ja taas kerran suosittelen akupunktiota niskan ja kallonpohjan lihasten ja kiinnikkeiden rentouttamiseksi.Mulla oli saman tyyppisiä oireita ja kun ne yltyivät sietämättömiksi em. toimenpiteet auttoivat.

Re: päivitystä päivitystä huusi goljatti

Originally posted by pexxi

Kysymys kuuluukin: Onko vaarallista jos salilla käymiseen liittyy ainainen pieni niskasta sikiävä päänsärky?:eek:

Kävin vaihteeksi tänään lekurilla ja sain puudutuspiikin korvalehden taakse. Voi kuulemma laukaista päänsärkyä aiheuttavat hermojumit, kokeilepas sitä. Tunne oli varsin mukava, voisin verrata punkteeraukseen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom