Nilkka nyrjähti?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kaupunki
Oulu
Tervehdys!

Eilen metsässä koiran kanssa juoksennellessa onnistuin hyppäämään nilkkani päälle, jolloin nilkka taittui alle, eli perinteisesti taittui sisäänpäin. Samassa rytäkässä kuului naps, niinkuin pikkurillin vahvuinen oksa olisi katkennut. No, sitä oksaa en sitten löytänyt, että en tiedä kuuluiko se nilkasta vai astuinko kuitenkin myös jonkin oksan päälle...

En päässyt jatkamaan matkaa kävellen, kun kävi kipeää varata nilkalle. Avopuolisoni kyyditti sitten minut kotiin ja alle tunnin kotilevähdys/kylmähoidon jälkeen lähdettiin päivystykeen näyttämään. Nuori lääkäri tutkiskeli turvonnutta nilkkaa ja paineli nilkan ulkosyrjässä olevan "nivelpallukan" ympäriltä, jolloin kipua ilmeni. Pystyin/pystyn kuitenkin varaamaan painoa nilkalle ja ottamaan pieniä askelia, vaikka jonkin verran käy ulkosyrjään, niin lääkäri sanoi että ei kuvais jos kyseessä olisi hänen oma jalkansa. Ei sitten kuvattu, kun ei minulla ole mitään asiantuntemusta...

Hoito-ohjeeksi sain kävelyä, särkylääkkeen syöntiä ja ideaalisiteen. Viikon päästä pitää kuulemma tulla kuvattavaksi, jos ei merkittävästi parane (tosin hoitaja sanoi, että muutaman päivän kuluttua, ja vaikutti epäilevän lääkärin diagnoosia...).

Nilkan ollessa paikallaan rennossa asennossa ei kipua esiinny. Kävely tuntuu kuitenkin pistävältä nilkan ulkosyrjässä ja kävely on lyhyttä ja hidasta. Ehkä hieman jopa muljuu nilkka, en tosin tiedä johtuuko ideaalisiteen kiristymisestä ja löystymisestä askeleen aikana.

En ole ennen nilkkaani nyrjäytellyt, niin haluasiin kokeneempien nyrjäyttelijöiden mielipiteitä. Onko teillä nyrjähtänyt/revähtänyt nilkka oireillut noin, vai onko kyseessä kuitenkin murtuma?

Mulle kävi samanmoinen tapaturma tiistaina, nilkka turposi heti reilusti ja kinkkasin kotiin umpimetsästä, päivystyksessä mun jalka kuvattiin (ei repeämiä/murtumia), sain nilkkatuen(joku air cast tms) 2-3viikoksi ja kyynärsauvat. Sairaslomalla olen ollut tiistaista asti siis ja jatkuu vielä ainakin ensi viikon, koska teen seisomatyötä, niin lääkäri sanoi ettei mitään asiaa töihin vielä. Hoidoksi lepoa, buranaa, kylmä-koho-kompressi ja jalalle saa varata/astua kivun mukaan. Vaikka mun nivelsiteet "vain" venähtivät, mun nilkka on kosketusarka lähes joka puolelta (eniten ulkosyrjän luun ympäriltä ja nilkan päältä/säären alaosasta), kiristää, puristaa, on turvonnut edelleen aika reilusti (ulkosyrjän luuta ei näy vieläkään), jäykkä ja s....nan kipeä ja lisäksi jalka on nilkasta alaspäin yhtä isoa iloisenkirjavaa mustelmaa, kunnolla paranemiseen menee arviolta 3-6kk vaikka kävelemään pystyykin jo aiemmin. Ens viikolla pääsen fysioterapeutille kuntoutusohjaukseen.

Mulle kävi samanmoinen tapaturma tiistaina, nilkka turposi heti reilusti ja kinkkasin kotiin umpimetsästä, päivystyksessä mun jalka kuvattiin (ei repeämiä/murtumia), sain nilkkatuen(joku air cast tms) 2-3viikoksi ja kyynärsauvat. Sairaslomalla olen ollut tiistaista asti siis ja jatkuu vielä ainakin ensi viikon, koska teen seisomatyötä, niin lääkäri sanoi ettei mitään asiaa töihin vielä. Hoidoksi lepoa, buranaa, kylmä-koho-kompressi ja jalalle saa varata/astua kivun mukaan.

Kävin näyttämässä jalkaa uudelleen koulun terveydenhuoltoon ja sain jalkaan semmosen kumisen tarraavan siteen, minkä niminen lie. Terveydenhoitaja hieman ihmetteli, että miksi lääkäri oli antanut ohjeiksi kävellä kivuista huolimatta ja syödä särkylääkettä. Kuulemma vanhoilla ihmisillä voi tulla tukoksia jos jalka jää käyttämättä, ja ohjeisti minua kävelemään kivun mukaan.

- - - Updated - - -

Jos nilkkas ois murtunut, niin et kyllä kävelis sen kanssa edes pieniä askelia ilman infernaalista kipua.

Iseasiassa lueskelin noita jotain lääkäreiden "diagnoosiohjeita" ja niissä sanottiin, että vaikka jalalle voisi varata, ei se poissulje murtuman mahdollisuutta. Muutenkin netistä löyty kertomuksia, että olivat kävelleet murtuneella nilkalla, kun ei murtumaa löydetty aluksi.

Mitenkäs sulla idah123 ootko nilkkaa taivutellu ylä ja alasuunnassa? Tässä nyt puolitoista viikkoa kinkattuani huomasin, että kokonaisilla askelilla kävely ei onnistu nilkan rajallisen liikkuvuuden takia. Siinä missä ehjä nilkka taipuu niin, että jalkaterän ja säären välinen kulma on melkein 45 astetta, on se nyrjähtäneellä nilkalla lähemmäs 90 astetta. Tuntuu että nilkan etuosassa on joku lukko, ja nilkka ei taivu sen takia. Lueskelin juuri netistä, että pitkään kävely lyhyellä askeleella aiheuttaa nilkan vajaan liikkuvuuden.

Mitenkäs sulla idah123 ootko nilkkaa taivutellu ylä ja alasuunnassa? Tässä nyt puolitoista viikkoa kinkattuani huomasin, että kokonaisilla askelilla kävely ei onnistu nilkan rajallisen liikkuvuuden takia. Siinä missä ehjä nilkka taipuu niin, että jalkaterän ja säären välinen kulma on melkein 45 astetta, on se nyrjähtäneellä nilkalla lähemmäs 90 astetta. Tuntuu että nilkan etuosassa on joku lukko, ja nilkka ei taivu sen takia. Lueskelin juuri netistä, että pitkään kävely lyhyellä askeleella aiheuttaa nilkan vajaan liikkuvuuden.
Mä nyt vastaan puolestani. Oman nilkan murtuman myötä nilkka oli todella jäykkä, eikä sitä pystynyt paljoakaan taivuttamaan. Kuntoutusohjelmaan kuului mm. nilkan taivuttamista eteenpäin sekä taaksepäin säärtä kohti. Myöskin tuli tehtyä liikettä, jossa kallistetaan nilkkaa ulko- tai sisäsyrjän päälle. Kaikkia liikkeitä joku 10-20 toistoa kahdesti joka päivä. Lisäksi kävelyä oman jaksamisen mukaan.

Mulla ainakin helpotti oloa ja paranemista, kun liikuin ensimmäiset muutamat päivät kepeillä (paitsi kotona) jalka sai levätä hyvin ja turvotusta laskettelin löhöämällä sohvalla tuntikausia, rankkaa. Levittelin myös hevosten lämpölinimenttiä vaikken tiedä auttaako ne nyt niin hirveästi, ehkä pikkuisen vilkastuttaa verenkiertoa vamma-alueella.

Nyt alkaa nilkka olemaan sen verran hyvässä kunnossa, että kävely sujuu ihan hyvin, vaikka liikerata on vielä rajallinen. Mäet ja rappuset alaspäin on vaikeaa, ylöspäin pääsee hyvin. Varpaita ylöspäin taivuttaessa nilkassa tuntuu jotain ylimääräistä, eikä se taivu vielä ihan normaalisti, nilkanojennus puolestaan jää vajaaksi, kun kiristää tosta nilkan päältä. Kävin fysioterapeutilla hakemassa hoito-ohjeita ja hän nimenomaan sanoi, että pitäisi odotella semmoset 3-4 viikkoa ennen kuin edes yrittää taivuttaa nilkkaa kokonaan suoraksi, jotta nivelsiteet ehtivät palautumaan venähdyksestä, mutta taas toiseen suuntaan eli varpaita ylöspäin saa taivuttaa kivunsietokyvyn mukaan.

Myöskin tuli tehtyä liikettä, jossa kallistetaan nilkkaa ulko- tai sisäsyrjän päälle.

Tästä sain ohjeeksi, että nilkkaa ei missään nimessä saa taivutella sivuttaissuunnassa. Mulla siis venähti kolmesta kohtaa nivelsiteet kunnolla, molemmista nilkan sivuista ja vielä tosta päältä, sääriluun alaosasta, murtuman hoidosta en tiedä, kun ei ole kokemusta.

Lisäksi sain hoito-ohjeiksi erilaisia jumppaliikkeitä mm. kuminauhan avulla, tasapainolaudalla keikkumista (ei sivusuunnassa), päkiöillä kävelemistä ym. Aircastia pitäisi käyttää vielä pari viikkoa ja senkin jälkeen urheillessa teippaus tai tuki, joka estää tuota sivuttaisliikettä. Parisen viikkoa vielä pitäisi välttää juoksemista, hyppimistä ja äkkinäisiä suunnanmuutoksia, sen jälkeen varovasti tuntuman mukaan hölköttelemään, mielellään pururadalle ja teipin kera. Useampi kuukausi-vuosi pitäisi varata "täydelliseen" toipumiseen.

Mä nyt esitän omia kokemuksiani nyrjähdyksen tai murtuman kuntoutuksesta:

Tosiaankin lepoa, niin kauan kuin nilkkka (nuori henkilö, 30v tai alle) vaatii. Ylönostaminen (väh. 30 astetta levosta) ja kylmäpussi laskevat turvotusta. Voi vaatia useampia päiviä- viikkoja riippuen vammasta. Kysy lääkäriltäsi tai fysioterapeultasi ohjeita kuntoutukseen.
Jos pidemmän aikaa paketissa tai muuten liikkumattomana, kysy verenohennuslääkkeitä lääkäriltä. Piikitettävät yleensä vatsa-rasvaan taikka tabletteina oraalisesti (oraalisesti suosittelen erityisesti jos on lentomatkoja luvassa tai pelkää piikkiä).

Liiku niin paljon kuin pystyt!

Jos olet keppien varassa, pyri jättämää toinen kepeistä pois vähitellen omien tuntemuksiesi mukaan. Itse jätin toise kepin pois lyhyillä matkoillla (alle 15m neljä viikon jälkeen) ja pyrin nilkuttamaan yhden kepin varasssa. Varmista että sinulla on kuitenkin jokin tukipiste, kaide tai henkilö josta voit tukea itseäsi ensimmäisten suoritusten ajan. Puntilla käyminenkin onnistuu kunhan jättää erityisesti jalkaoja kuormittavat liikkeet pois.
Aikaisemmin ketjussa esittelin muutamia venytyksiä, joista koin itselleni olevan hyötyä mutta suosittelen silti kysymään fysioterapeutin tai lääkärin mielipidettä.

Kävin vähän tutkimassa tuota paikkaa missä nilkka nyrjähti. Ilmeisesti olin astunut pienen sammaloituneen kiven päälle, josta jalka luiskahti nyrjällään alas kiven vieressä olleen sammaloituneen oksan pätkän päälle. Oksan pätkä oli sopivasti murtunut ja katkaistessani sen käsin kokonaan, kuului tutun oloinen ääni. Eli ilmeisesti se naksaus mikä kuului nyrjäyttäessäni nilkan kuuluikin vain oksasta:hyvä:

Vähän lisäinfoa, kolme päivää kävin töissä, jalkojen päällä 6,5-7,5 tuntia päivässä, ei hyvä, turvotus ja kipu tuli takaisin, kävin työterveydessä lääkärin ja fysioterapeutin luona, nilkan päältä onkin nivelkapseli revennyt ja nilkan ulkosyrjästä nivelside revennyt, voi kuulemma olla irtikin... Ensin sanottiin ettei ole mitään rikki, mutta ei tuo nyt ihan ehjäkään taida olla, voihan se olla, että kun alkuturvotus laskee niin löytyy helpommin nuo viat... Ihan ku kukaan ei tietäis mistään mittään... Eihän tosta koko tapaturmasta ole ku vasta 2vk2pv, niin ihan turhaan tuli mentyä liian aikasin töihin, pitkittyy nyt sitten tämäkin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Omat nilkat menny noin 4-5 kertaa ympäri välillä pahemmin ja välillä ei. Juuri kk sitten kävi lähestulkoon samalainen tapaturma. Ohjeet oli että jos pystyy varaamaan painoa tai edes vähän kävelemään vaikka kipua onkin, pahimmassa tapauksessa nivelsiteet revenny mihin auttaa lepo ja kun parantunut, ja nilkka jää "löysäksi" sen jälkeen vasta mietitään leikkausoperaatioita. Suosittelen sellaista jämäkkää nilkkatukea nauhoilla, ei varmasti taitu uudestaan ja itsellä juokseminenkin onnistuin noin kk levon jälkeen. Kannattaa hakea sellaista kipulääkettä kun Arcoxia, kaikki juotava maistuu kuurilla paskalta, mutta auttaa tosissaan tulehdukseen mikä nilkassa varmasti on.

Joko on nilkka parantunut?

Mul ei ainakaan vielä oo, turvotusta on ja tulee aina illaks lisää, en saa nilkkaa suoraks ja venyttäminen sattuu, sivuttaisliike ja kovat tärähdykset sattuu. Normi käyskentelyyn en oo tukea enää käyttäny, pari kertaa kevyehköllä hölkällä käyny nilkkatuen kanssa. Kyllä siitä vielä hyvä tulee, ei ehkä kuukauden tai parinkaan päästä vielä, mutta pikkuhiljaa :)

edittiä vielä, ostin muutama viikko sitten itelle Aso evo-nauhallisen nilkkatuen, se on ihan mukavan tuntuinen ja sopivan napakka lenkille, mahtuu ihan mukavasti kenkäänkin verrattuna siihen hirveään Air castiin, minkä sain päivystyksestä.

Kannattaa tehdä kerran päivässä 10 min kylmähoito laittamalla jäitä ja vettä ämpäriin.Eli siis oikeeta kylmähoitoa eikä mitään ice poweria.

Kannattaa tehdä kerran päivässä 10 min kylmähoito laittamalla jäitä ja vettä ämpäriin.Eli siis oikeeta kylmähoitoa eikä mitään ice poweria.
Riippuu mihin ja miksi?!

Mutta yleisesti tuo yksi kerta ei riitä mihinkään. Jos haluat kunnon vaikutukset niin 10 kertaa päivässä olisi lähempänä..

Riippuu mihin ja miksi?!

Mutta yleisesti tuo yksi kerta ei riitä mihinkään. Jos haluat kunnon vaikutukset niin 10 kertaa päivässä olisi lähempänä..

Kuka helvetti oikeesti ehtii/viittii tehdä 10 kylmähoitoa päivässä???Täytyykö mun ammattilaiselle selittää mihin kylmähoito perustuu?

Vähän lisäinfoa, kolme päivää kävin töissä, jalkojen päällä 6,5-7,5 tuntia päivässä, ei hyvä, turvotus ja kipu tuli takaisin, kävin työterveydessä lääkärin ja fysioterapeutin luona, nilkan päältä onkin nivelkapseli revennyt ja nilkan ulkosyrjästä nivelside revennyt, voi kuulemma olla irtikin... Ensin sanottiin ettei ole mitään rikki, mutta ei tuo nyt ihan ehjäkään taida olla, voihan se olla, että kun alkuturvotus laskee niin löytyy helpommin nuo viat... Ihan ku kukaan ei tietäis mistään mittään... Eihän tosta koko tapaturmasta ole ku vasta 2vk2pv, niin ihan turhaan tuli mentyä liian aikasin töihin, pitkittyy nyt sitten tämäkin.

Mulla "nyrjähti" nilkka seinäkiipeillessä kolme viikkoa sitten ja kuulosti sun (ehkä muidenkin tän ketjun kertomusten) vamma niin samalta, että ajattelin hieman kertoa tilanteestani. Eli mulla huonosta asennosta ponnistaessa nilkka nyrjähti sisäänpäin kumean napsahduksen kanssa, kipu heti kohtuullisen kova, ei voinut astua. Päivystyksessä epäiltiin peroneusjänteen subluksaatiota (eli jänne pallomaisen kehräsluun takana/alla pääsi liikkumaan luun pälle/kipeytyi), mutta sain Air cast tuen jalkaan ja kepit käteen ja tilannetta piti seurata muutama viikko. Kepeillä kävelin viikon ja nilkka antoi varsinkin tuen kanssa kohtuullisen hyvin astua, mutta päädyin kuitenkin menemään ortopedin vastaanotolle ja magneettiin. Tuloksena revennyt nivelside (superior peroneal retinaculum) ja nyt kävinkin sen korjaamassa leikkauspöydällä. Edessä 3-4kk kuntoutus täyteen kuntoon, mutta parantumisennusteet hyvät.

Pointtina mulla on se että tämä vamma on sisäänpäin nyrjähdyksissä käsittääkseni aika yleinen. Kettumainen vamma siinä mielessä että antaa aikaa nopeasti astua (kävelin lähes normaalisti päivää ennen leikkausta), mutta ei todennäköisesti parane "urheilijan nilkaksi" ilman leikkaushoitoa. Eli käykää ihmeessä ortopedillä/magneetissa jos kipua kehräsluun ympärillä ja ottakaa tämän vamman olemassaolo huomioon niin ei tarvitse ensin yrittää parannella konservatiivisesti ja huomata puolen vuoden päästä ettei paranekkaan vaikka "antaa toivoa". Google kertoo paljon lisää varsinkin jos lontoo vääntyy: peroneal tendon subluxation, superior peroneal retinaculum injury, jne.

Jos haluaa että kylmähoidosta on oikeasti hyötyä, niin on syytä ehtiä tekemään se useasti. Yhdellä kylmähoidolla ei juurikaan ole fysiologiasta vaikutuksia, vaan ne tulevat vasta usean hoitokerran myötä. Tai no, onhan se placebo-efekti...

Kylmän tulehdusta lievittävä vaikutus loppuu kun kudos lämpeää, siksi sitä on toistettava useasti, jos haluaa että siitä on hyötyä. Mitä hyötyä kylmästä loppujen lopuksi on? Siitäkin alkaa olemaan ristiriitaista tai toisenlaista näyttöä. Jotkut ovat jopa sitä mieltä että kylmähoidolla saadaan hidastettua vamman paranemista..

Päivitämpä tilannetta, jos joku sattuu vaikka tämän lukemaan. Nilkka ei ole ollut kipeä, tai muutenkaan oireillut. Ehkä vähän herkempi verrattuna toiseen nilkkaan, jos taivuttaa nilkan linkkuun ylöspäin ja varaa päälle. Salilla ja juoksemassa on voinut käydä normaalisti. Pohjeliikkeen tanko hartioilla jätin pois, kun nilkka nyrjähti. Tosin tuonkin liikkeen olisi voinut ottaa varmaan käyttöön jo vuoden vaihteessa.

Mulla on vieläkin välillä turvotusta tuossa nilkan päällä ja ulkokehräsluun yläpuolella, useimmiten iltaisin kun on ollut koko päivän jaloillaan, epätasaisella alustalla käveleminen vihlasee kehräsluun alueella samalla tavoin kuin Kasperilla tuossa yllä, kun astun linttaan. Nilkka on edelleen jäykähkö ja tuosta päältä, revenneen nivelkapselin kohdalta välillä kipeäkin riippuen minkä verran on tullut rasitusta jaloille. Raskaimmat jalkaliikkeet teen edelleen nilkkatuen kanssa, kevyemmät ilman ja kaikkia liikkeitä mitä ennenkin. Kävelylenkille en tukea laita, mutta hölkäillessä käytän (tosin näin talvella niitä hölkkäilyjä ei tule, koska yäk talvi). Keväämmällä sitten uusi katsaus, kun ulkoaerobiset lisääntyy :)

edit. niin ja toki nilkkaa tulee venyteltyä ja pyöriteltyä kevyesti muutaman kerran viikossa, mutta silti liikkuvuus on vielä aiempaa heikempi.

Back
Ylös Bottom