Nilkan revennyt side

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Late^
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Joo en searchilla löytänyt kyseisestä aiheesta mitään juttua, joten laitoin sitten uuden threadin..

Eli minulta meni vasemman jalan nilkasta ristiside poikki tai ainakin repes, missään kummemmissa kuvissa en ole käynyt.
Onko kellään käynyt vastaavaa ja kauanko suunnilleen kestää toipuminen.. ?

Originally posted by latexii
Joo en searchilla löytänyt kyseisestä aiheesta mitään juttua, joten laitoin sitten uuden threadin..

Eli minulta meni vasemman jalan nilkasta ristiside poikki tai ainakin repes, missään kummemmissa kuvissa en ole käynyt.

Olethan kuitenkin lääkärillä käynyt vai mistä tiedät mitä siinä nilkassa on tapahtunut?

Tuollaisissa tapauksissa suosittelisin hakeutumaan heti kuvauksiin.. Jos tuollaista ei hoideta mahd. pian niin nilkka voi jäädä löysäksi ja se taas voi johtaa nivelvaurioihin..

Jos et ole vielä käynyt lääkärissä, niin suosittelen sinne menemään mitä pikinmiten. Jos olet lääkärissä käynyt, niin varmasti sait lääkäriltä arvion toipumisajasta.

Tottakai kävin lääkärissä, se otti röngten kuvat joista katottiin vaan ettei ole murtunut, en sitten tiedä pitäskö kuvauttaa uusiks jotta tietäs onko se revennyt vai kokonaan napsahtanut poikki, lääkärin arvio oli joku pari viikkoa, mutta tuntuu että kestäs pitempään ku kärsi vieläkään kunnolla astua, on kulunut aikaa noin 5 päivää. No sen näkee sit, toivottavasti aika parantaa haavat :rolleyes:

Tottakai kävin lääkärissä, se otti röngten kuvat joista katottiin vaan ettei ole murtunut, en sitten tiedä pitäskö kuvauttaa uusiks jotta tietäs onko se revennyt vai kokonaan napsahtanut poikki, lääkärin arvio oli joku pari viikkoa, mutta tuntuu että kestäs pitempään ku kärsi vieläkään kunnolla astua, on kulunut aikaa noin 5 päivää. No sen näkee sit, toivottavasti aika parantaa haavat :rolleyes:

Jeps.. Magneettikuvauksellahan kaiketi tuo pitäis kuvata! Kipeähän tuollainen aina on monta päivää mutta jos ei tunnu parantuvan millään niin ehdotan uudestaan lääkärille menoa.. hyvä olis hoitaa mah. nopeasti kuntoon jos siellä jotain on mennyt pahastikin rikki.

Ps. onko se jalka vielä pahastikin turvoksissa?

Jos asut pääkaupunki seudun läheisyydessä, nii hakeuduppa vaikka helsingin OrtoSporttiin. Siellä on kaveri kuka osaa ko. vammat. Yhellä tulla meni futis turnauksessa nilkka, niin käväs paikallisessa arvauskeskuksessa. Siellä sanottiin, että nilkasta siteet vaan venähtäny. Jalka kyllä oli niin kipee, että ei uskonu moista ja käväs tuolla OrtoSportissa niin lääkäri löys 2 katkennutta nivelsidettä. Että pyrippä ortopedin juttusille.

Pidän vielä tämänpäivän tätä sidettä tässä jalassa jonka se puoskari laitto siihen tukemaan. Huomen sit nään onko se pahasti turvoksissa vielä, onneks tuo jääpussi vähä helpottaa oloa, jos en pysty viel ens viikollakaan kunnolla käveleen ni sit painun uuestaan lääkäriin ja magneettikuvauksiin.

Jos on vakuutus joka kattaa ko. vamman niin eiku yksityiselle vaa. Ite en tiiä noista magneettikuvaus systeemeistä, mutta jos yleisen kautta menee saa varmaa jonottaa aikas kaua?

"toivottavasti aika parantaa haavat" no osaksi revenneen nivelsiteen se voi korjata pitemmällä aika välillä, mutta jos se on poikki niin se on laitettava kasaan. 5:ssä päivässä olisi venähdyksen pitänyt jo muuttua parempaan suuntaan selvästi. mutta kyllä se siitä :thumbs:

Mulla meni abouttirallaa 1½ :sta vuotta sitten vasemmasta jalasta nilkan ulkosyrjästä siteet, siis revähti.Olin astumassa korokkeelta alas ja jalkineina oli suht vanhat "väsyneet" lenkkarit ja nilkka muljahti ja ukko perässä...(painoa mulla oli silloin n 135kg ja lenkkareiden pohjat ihan pehmoset fletkut)

Särkylääkettä peliin pari päivää(sellasta jonka pitäisi sitä turpoamista vähentää, samaa olen sitten vetänyt muissakin lihasrevähdykisssä, eli paaaljon) ja nilkassa suht tuhti tukiside viikko pari...

Lenkkareiden tilalle vaihdoin sitten kunnon työkengät(tää sattu töissä siis), pidin siinä vähän pidempäänkin ihan varmuuden vuoksi kunnollista tukea mm duunissa ja salillakin.Varovaisesti vaan ainakin salilla, pisimpään joutu venaamaan että pääsi taas ottamaan kunnon painoilla pohjetreenejä...

Jos ne siteet poikki olisi niin et kyllä sillä jalalla yhtään astuisi, eli venähtänyt vaan...Tollasen venähdyksen jälkeen ne siteet jää kyllä vähän löysemmiksi ja kantsii satsata nilkan vahvistamiseen ja hyviin kenkiin.

edit: Ai niin, kantsii hommata esim sellane kirja jossa kerrotaan miten laitetaan oikein erilaisia teippauksia ja tukisiteitä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nuorempana nuo nivelsiteet taisivat mennä pari kertaa juuri tuolta nilkasta. En muista kauanko kesti parantua mutta jos se yhtään helpottaa niin ainakaan minulle niistä ei jäänyt mitään pysyviä vammoja/haittoja. Eli lepoa vaan niin kyllä se siitä paranee ja siitä sitten hiljalleen taas likunnan pariin :kippis1:

WTF?? Mulla kävi samalla tavalla n. 6 viikkoa sitten. Liukastuin prkl ulkona jäisellä kadulla tällä massalla ja nilkasta kuului naps. Kärvistelin siinä sitten muutaman tunnin, mutta kun nilkka turposi tuollaisen puolikkaan tennispallon kokoiseksi niin ei muuta kuin taksilla lääkäriin, jossa röntgenit ja asianmukaset tutkimukset. Tulos: nivelside revennyt nilkasta ja lisäksi luunsiru irti eli pieni murtuma.

Ei tullut onneksi puukkoa, eikä tarvinnut kipsata. Hoidoksi laitettiin nilkkaan liimaside (sellainen hässäkkä, jossa pehmustetut muovikapulat pohkeen molemmin puolin ja remmit jalan alta ja säären ympäri, saa pois esim. suihkuun mennessä). Kävelysauvat annettiin mukaan ja sanottiin, että noilla mennään 2-3 viikkoa.

Kävelin kepeillä pari viikkoa, tänä aikana ei jalalle saanut varata painoa oikeastaan yhtään. Sen jälkeen pikku hiljaa aloin nilkuttelemaan ilman sauvoja ja pääsin duuniinkiin, pidin sitä liimasidettä yhteensä noin 4 viikkoa.

Tämän viikon olen taas treenannut salilla, jalka vaikuttaa olevan ihan kunnossa, olen ottanut kyykkyä, mavea jne. tosin aika kevyillä painoilla vielä palauttavaa treeniä, mutta kumminkin.

Jeah, Olen pitänyt öisin kylmiä kääreitä ja jääpusseja ja vieläpä jalkaa tyynynpäällä eli kohollaan nukkuessani, ja kun tänään otin siteen pois ja katsoin että minkänäkönen koipeni on niin turvotus oli poissa ja pystyn jo käveleen.

En tosin ihan normaalisti kävele vielä , mutta pystyn jopa ajaan autolla kauppaan ja ostaan ison kasan rahkaa joka on jo hyvä juttu :kippis1:

Kun tämä jalka meni nii jalassa oli onneksi 14 reikäset maiharit jotka tukivat nilkkaa aika hyvin, olisi voinut käydä pahemmin jos olisi ollut esim jotkut kehnot lenkkarit. No kyllä tää tästä, jos ens viikolla menis jo salille, tosin tarvii varoa ku tekee jalkoja/pohkeita

Suosittelen jos jollekkin sattuu sama juttu, niin nukkuessa kylmäpussi jalkaan ja jalka ilmaan ;) poisti minulla tehokkaasti ainakin turvotuksen

Heh, ja mikä oli noloa niin ku menin lääkäriin ja ne kysy et miten toi jalka meni tarkalleen ottaen, ni koitin siinä sit selittää..

Tosiasiassa olin juonut pullon tequilaa ja kuus kaljaa ja se oli vähä liikaa tälläselle 85 kiloselle, en ees baariin enää sisään päässyt, sit lähin kävelee kotiin ja matkalla toi jalka muljahti, onneksi oli pari kaveria mukana kantamassa ja kertomass et mitä oli käynyt.. :D

Sit sairaalassa oli sellanen vähän vanhempi mies joka kopeloi tätä jalkaa todetakseen vamman, se paino ihan älyttömän kovaa just arimmasta kohasta ja huusin suoraa kurkkua että ai SAATANA, ja en huomannut että siinä verhon takana oli joku pikkutyttö, jolla oli kanssa menny jalka, ja se rupes siinä sitten itkeen säikähdyksestä , ja mua hävetti pirusti.. Sillä tytöllä oli ikää joku 6v veikkaisin.

mutta shit happens :thumbs:

Nuorempana meni useinkin nivelsiteet jalasta. Fudiksessa tais mennä muutaman kerran, ja jalka murtuikin joskus. Suututti niin perkeleesti olla aina siteet tai kipsi jalassa kesällä kun muut kaverit lähti uimaan ja mä kattelin vierestä. Viimeksi venähti nivelsiteet pari vuotta sitten ja oli todella kipee. Parani jossain parissa viikossa, mutta arka se oli pidemmän aikaa.

Itellä tuossa viime keväänä koripalloa pelatessa väänty nilkka ja lääkäri sano että ei tällä jalalla ainakaan kahteen viikkoon kävellä tippaakaan. Meni juurikin se pari viikkoa ennenkuin turvotus edes alkoi laskemaan merkittävästi, joten ei kannata olla huolissaan jos ei ihan heti ala toipua, mutta jos pidempään menee että turvotus ei ala laskemaan ja jalka ei kestä astua niin kannattaa käydä uudelleen näyttämässä lääkärille.
Ja tosiaan kannattaa roikottaa sitä jalkaa ylöspäin ja yöllä laittaa vaikka tyynyjä alle että jalka pysyy ylempänä niin turvotus laskee helpommin. Jääpussia voi pitää jos se helpottaa kipua, mutta muuten sillä ei ole niin paljon merkitystä.

Joo, nyt olen kävellyt ilman keppejä ja siteitä eikä satu enään oikeastaan ollenkaan kävely, ainut mikä nyt vaivaa on että jalkani tuntuu puutuvan tosi herkästi :confused: , Mistähän moinen ? Ilmeisesti jalkani oli vaan venähtäny ja hyvä niin.

Toipuminen leikkauksen jälkeen 5 viikkoa kipsijalassa.Laittavat aina sellaisen paskan kipsistä tehdyn kipsin.Ole kovana ja vaadi lasikuitusellaista.Sano,että pakko päästä uimaan jne...Puolet kevyempi,eikä murene kun liikut.Itse kävin koko ajan salilla,mutta jalkoja ei treenattu,kuin etureisiä istuen ihan hissukseen,ettei kovin laihtuis kintut.Väärässä olin ,koska kipsijalka laihtui tosi paljon,mutta lihat palautuu kyllä.Muistaakseni lääkäri sanoi,että voi jättää leikkaamatta,mutta nilkasta tulee löysempi ja niksahtelee helposti ja vaivaa.Mene lekurille ja laita nilkka kuntoon.Laittavat kuvatessa sellaiseen nilkanvääntökoneeseen ,joka on aika vittumaisen tuntuinen,mutta kestät kyllä senkin :thumbs:

Originally posted by otr
Jeps.. Magneettikuvauksellahan kaiketi tuo pitäis kuvata! Kipeähän tuollainen aina on monta päivää mutta jos ei tunnu parantuvan millään niin ehdotan uudestaan lääkärille menoa.. hyvä olis hoitaa mah. nopeasti kuntoon jos siellä jotain on mennyt pahastikin rikki.

Ps. onko se jalka vielä pahastikin turvoksissa?

Ei tarvitse magneettikuvausta,vaan normaali röntgen riittää

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom