Niinikedolle 8 dan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nage
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Nage

Net Warrior
Näin eilen jossain nettiuutisen Auvo Niinikedon saamasta 8 danista. Danin myönsi kansainvälinen jujutsuliitto. Nyt en sitä uutista enää nähnyt.
Pitääkö tämä paikkansa?

woimailija sanoi:
No nuo ju jutsun danit nyt on mitä on. Niitä saa kuka vaan jos on fyrkkaa.
:curs:

Verrattuna esim. World sokeship council -kymppidaneihin ja vastaaviin, on Niiniketo kyllä "hieman" realistisemmalla pohjalla. Oma tyylisuunta, joka on kansainvälisen liiton tunnustama, ja todella merkittävä työ lajin, ja kamppailulajien yleensä, tunnetuksi tekemisessä.

Jos Suomessa on kamppailijoita, jotka eivät Sensei Niinikedon merkitystä tunnusta, kipin kapin historiaa opiskelemaan.

Jos nyt jäi epäselväksi : uusi dan-arvo on täysin ansaittu, ja omasta puolestani toivotan onnea (vaikken missään tekemisissä hokuto-ryu tyylin kanssa olekaan).

.,.

woimailija sanoi:

Nii varmaan saakin. Mutta yleensä nää on näitä "happamia sano kettu" -juttuja. Ei oo Aven vyöarvo keneltäkään pois, päinvastoin, siinä on sen oppilaillekin tilaa tulla ylöspäin arvoissa (jos nyt niitä halajavat).

WorldSokeshipit on sitten asia erikseen..., mutta jos sieltä saa sopivaa jatketta, omalle kukkarolle sopivalla hinnalla, niin mikä jottei... Kaikille vaan kypädani-spettari seinälle ja baanalle. :david:

Kyllä Aven dani on viimeisen päälle ansaittua tavaraa. Ja Suomessakin valitettavasti on niitä, jotka Auvon saavutukset kyseenalaistavat :curs:, mutta Auvon saavutukset kamppailu-urheilun saralla ovat niin merkittäviä, että tämä meni kyllä oikealle henkilölle.

Vai on se Ave saanu 8. danin vyöarvon. Onnea mun puolesta :)

woimailija sanoi:

no mitäs vittua?!?! :curs: ...vähissä tahtoo nuo korkeet dan-arvot olla jos muihin lajeihin vertaa. Rahalla ostettujaha ne :jahas:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse lajia harrastaneena voin sanoa, että ei ole helppoa... meidän vetäjä oli lajia harrastanut 11 vuotta ja oli saavuttanut "vasta" ruskean vyön. Muistan vain kun meille tuli vierailemaan petri mustakallio (3.dan) ja kyllä oli sen luokan jätkä, että varmasti oli daninsa ansainnut.

Heh.. lajia myöskin harrastaneena voin sanoa että hokutoryu jutsussa ei ihan rahalla saa vöitä. Kaikki mustan vyön äijät ovat käyneet helvetin läpi ennenku ne ovat sen ansainneet. Muutenkin vöitten saati vihreästä ylöspäin ei mitään helppoa jutsussa ole! Arvostan jopa enemmän jutsussa saanutta vihreää/sinivöistä kuin esim vaikka "vastaavaa" krav magan P5-G2. Mutta toisaalta tasoilla ei niinkään ole merkitystä vaan yksilöllä. Alhaisellakin tasolla/vyöllä voi olla vaikka mite kova jannu ja taas toisinpäin. Olen nähnyt muutamia keskitason äijiä ja esim P5 (krav maga) kokeita jossa mies saa tason 15minuutissa ja huonolla tekniikalla. Rimaa saisi monessa lajissa kasvattaa ylöspäin. Ei se ole minusta tärkeää että koko kurssi/ryhmä saa kokeessa vyön/tason vaan se että harvat oikeasti osaavat saavat sen. Tuntuu vaan että monella on itsestäänselvyys että saa tason ku menee kokeeseen. Mutta tämä on jo pahasti off-topic :D jatkakaa.

woimailija sanoi:
Jäikö keltainen vyö saamatta vai mikä motivoi tuollaiseen paskanpuhumiseen?

Viikinki 86 sanoi:
Muistan vain kun meille tuli vierailemaan petri mustakallio (3.dan) ja kyllä oli sen luokan jätkä, että varmasti oli daninsa ansainnut.

Olen ollut kyseisen hepun leirillä, vaikka en itse lajia harrastakaan ja allekirjoitan joka sanan.

Eivätköhän nuo korkeat dan-arvot myönnetä enemminkin kunnianosoituksina hyvin tehdystä pitkäjänteisestä työstä. Ne annetaan hieman eri perustein kuin alemmat arvot alkeiskurssin jälkeisessä vyökokeessa. :) Kaikki kunnioitus Niinikedolle, hän on arvonsa ansainnut.

niinhän se menee. Jutsussa taitaa olla 3.dan viimeinen dan joka suoritetaan kokeella. Loput myönnetään muilla perusteilla mutta ei niitä silti helposti saa ja etenkään rahalla ;)

Juuri näin.

Mun setä sano et 5dan:iin asti vyöt on ansaittu, siitä ylöspäin liitto antaa vähän niikuin kunnian osoituksena, koska on jaksanut työstää jujutsua.

Sedällä 1 tai 2 danin vyö jujutsussa...

Niinikedon daneissa ei sinänsä ole mitään kummastelemista. Kyllähän äijä voi itse keksimässään lajissa myöntää itselleen heti kärkeen vaikka sata dania. Ja se, onko sen diploomissa Morrisin ja kavereiden nimmarit vai ei, ei muuta asiaa kumpaakaan suuntaan.

Ave on kova äijä ja on tehnyt kauan ja paljon työtä lajinsa eteen. Mun puolesta saa antaa itselleen minkä vyöarvon haluaa.

Viikinki 86 sanoi:
Itse lajia harrastaneena voin sanoa, että ei ole helppoa... meidän vetäjä oli lajia harrastanut 11 vuotta ja oli saavuttanut "vasta" ruskean vyön.

Ihan realistiselta ajalta tuo vielä kuulostaa. Vai olisiko sun mielestä vetäjälle taitojensa tai harjoitteluajan mukaan kuulunut joku muu vyö (sininen, musta)?

Tapahtuipa niinä aikoina, kun HR:n ilosanomaa alettiin levittää ympäri laajan suomenmaan (ja nyt puhutaan lähes esihistoriallisista ajoista heti sotien jälkeen ;) ), että moni karateka, merkonomi tai reipas nuorimies sai HR:n ruskean vyön aivan huikean nopeasti. Toki pojat treenasivat paljon, kovaa ja antaumuksella, ja vanhoja pohjiakin oli monella, mutta eteneminen harjoitusvuosiin nähden oli huimaa. Noh, tapahtuipa sitten vähän myöhempinä aikoina, kun HR oli jo saavuttanut vankan jalansijan, että nämä samat tyypit, joilla oli ollut ruskea jo vuosia ja jotka olivat koko ajan ahkerasti treenanneet ja opettaneet, eivät ikipäivänä saaneet mustaa vyötä lajissaan. Ave osasi olla hyvin tarkka siinä, millaisia opetuslapsia kelpuutettiin mustalle. Ja satunnaisen sivustakatsojan silmissä siinä tehtiin kyllä muutama oikeusmurha. Mutta Iso-Sensei toki päättää, kuka mitäkin ansaitsee.

HR taitaa muuten olla ainoa laji, jossa Iso-Sensein perseen nuoleminen on kirjattu virallisiin vyökoevaatimuksiin. Ei ihan noilla sanoilla tietenkään, mutta ainakin joskus mustan vyön vaatimuksissa luki, että kokelaan on käytävä niin ja niin paljon Kaapelitehtaalla treenaamassa Aven silmien alla. Kova vaatimus maakunnan miehille.

Puhuivatpa HR:n mustan suorittaneet pahat kielet sellaistakin, että samassa vyökokeessa mustan sai vähemmilläkin taidoilla, jos tyyppi oli lähdössä esim. levittämään HR:n ilosanomaa vieraille maille.

No joo, politiikka ja pärstäkerroin on tietysti jossain määrin mukana lajissa kuin lajissa.

reino sanoi:
HR taitaa muuten olla ainoa laji, jossa Iso-Sensein perseen nuoleminen on kirjattu virallisiin vyökoevaatimuksiin. Ei ihan noilla sanoilla tietenkään, mutta ainakin joskus mustan vyön vaatimuksissa luki, että kokelaan on käytävä niin ja niin paljon Kaapelitehtaalla treenaamassa Aven silmien alla.
Mitäs kummallista tossa on? Mä ymmärrän hyvin, että Ave haluaa varmistua kokelaiden taidoista. Mustavöiset velliperseet pilaavat lajin kuin lajin maineen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom