Niin pienet, mutta ai niin ärsyttävät asiat elämässä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Se, että ihmiset pyrkivät sisään hissiin, metroon tai bussiin ennen kuin antavat pysäkillä pois jäävien poistua. Mulla tapana viihdyttää itseäni kävelemällä näitä tapauksia päin silloin, kun olen itse poistumassa. Ja kyllä, on lapsellista, mutta nautin siitä silti.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Se, että ihmiset pyrkivät sisään hissiin, metroon tai bussiin ennen kuin antavat pysäkillä pois jäävien poistua. Mulla tapana viihdyttää itseäni kävelemällä näitä tapauksia päin silloin, kun olen itse poistumassa. Ja kyllä, on lapsellista, mutta nautin siitä silti.
Japseissa 20x enempi sakkia ja ei ongelmia. Junasta poistuville tehdään kunniakuja ja kun poistuvat ovat menneet, niin sitten vasta uudet siirtyvät sisään.
Sama ei tietenkään onnistu läntisessä minäminä-kulttuurissa.

Itse teen tätä samaa ja joskus saan kuulla että "ONKO PAKKO TÖNIÄ" niin vastannut että "Onko pakko änkeä?" niin jäävät usein mutisemaan sitten jotain paskaa :D

Kun linja-auto pysähtyy pysäkille, niin rollaattori- ja lastenvaunuväki ryntää asemiin aivan oven eteen. Kuitenkin samasta ovesta on aina uloskulkijoita, joiden täytyy ensin päästä pois, jotta rollaattorit ja vaunut mahtuvat sisään. Joten seuraa pakitusta (tämä on apuvälinemummoille usein haasteellista) , pujottelua, häslinkiä. Ei se linja-autokuski kaasuta pois ennenkuin kyytiintulijat ovat mukana. Joten Terttu 82-v ja äiti lapsineen voisivat aivan hyvin odottaa vaikka metrin päässä ovesta. Mutta ei. Se ei vaan mene niin.

Mättölöissä on nykyisin harmittavan harvoin kalaa.

Ja jos on niin se on jotain kökköä kuten leivitettyä. Tai kuten tänään savulla myrkytettyä.

Ja miksi mäkkäri lopetti Suomessa Filet-O-Fishin myymisen? Paras tuote tuossa puljussa. Käynyt joskus mielessä, että alehintaan Berliiniin syömään kalahamppareita ja juomaan pari olutta ja samana päivänä takaisin. Paitsi, että pitäis jaksaa myös syödä currywurstia, eli ehkä sittenkin kahden päivän reissu :unsure:

Tietenkin loisteputki alkaa vilkkumaan juuri kun olet palannut rautakaupasta.

Menet ostamaan biojätepussia muiden ostosten lomassa ja sitten käy näin:

20231112_160608.jpg

Tietenkin loisteputki alkaa vilkkumaan juuri kun olet palannut rautakaupasta.

EU suuressa viisaudessaan kielsi valmistuksen ja tuonnin, kohta on kiinalaiset ledit kaikilla ja Euroopan loisteputkitehtaat nurin. Sitte ei vaihdeta putkia enää vaan koko valaisin roskiin. Osta kaks tai kolme putkea, elä yhtä, jos tarvetta. Saattavat loppua kaupasta pian.

EU suuressa viisaudessaan kielsi valmistuksen ja tuonnin, kohta on kiinalaiset ledit kaikilla ja Euroopan loisteputkitehtaat nurin. Sitte ei vaihdeta putkia enää vaan koko valaisin roskiin. Osta kaks tai kolme putkea, elä yhtä, jos tarvetta. Saattavat loppua kaupasta pian.

Älä tue Kiinaa ja osta sieltä mistä halvimmalla saat.

Osta kotimaiselta kauppiaalta, joka myy laadukkaita valaisimia, jotka on valmistettu EU säännösten mukaisesti. Voit sitten led-elementin rikkoontuessa vaihtaa sen uuteen.

Voit sitten led-elementin rikkoontuessa vaihtaa sen uuteen.

Ei voinu autosta kolme takavaloa koko umpiot roskiin ja kokonaan uudet tilalle 1005 euroa töineen, olipa halpaa ja maailma pelastu.:mad:

E: ja tuo mietintö täysin ristiriidassa EU:n oman päätöksen kanssa, ei saa edes varaosia (uusia loisteputkia) vaan vanha valaisin roskiin ja uusi ostettava koska EU:n kieltolaki. Tietty ledit pitäis pystyä korjaamaan, mutta eiköhän kokonaan uus kiinalainen ole paljon halvempi.

Ei voinu autosta kolme takavaloa koko umpiot roskiin ja kokonaan uudet tilalle 1005 euroa töineen, olipa halpaa ja maailma pelastu.:mad:

E: ja tuo mietintö täysin ristiriidassa EU:n oman päätöksen kanssa, ei saa edes varaosia (uusia loisteputkia) vaan vanha valaisin roskiin ja uusi ostettava koska EU:n kieltolaki. Tietty ledit pitäis pystyä korjaamaan, mutta eiköhän kokonaan uus kiinalainen ole paljon halvempi.
Loisteputkethan kiellettiin sen vuoksi, että ne on ongelmajätettä sisältämänsä elohopean vuoksi.

Suunta on siis ihan oikea, vaikka kaikki ei nyt olekaan tyytyväisiä.

Joku elektroniikkavelho olisi saattanut pystyä korjaamaan takavalosi. Tietysti et olisi niin nopeasti saanut kuntoon, kuin uuden vaihtamalla 🤔

Miten muuten ohjataan oikeisiin valintoihin jos ei "kieltolailla"?

PCB-yhdisteitäkin käytettiin pitkään, vaikka tiedettiin niiden aiheuttavan syöpää. Vasta "kieltolaki" auttoi pääsemään niistä eroon.

Loisteputkethan kiellettiin sen vuoksi, että ne on ongelmajätettä sisältämänsä elohopean vuoksi.

Suunta on siis ihan oikea, vaikka kaikki ei nyt olekaan tyytyväisiä.

Joku elektroniikkavelho olisi saattanut pystyä korjaamaan takavalosi. Tietysti et olisi niin nopeasti saanut kuntoon, kuin uuden vaihtamalla 🤔

Miten muuten ohjataan oikeisiin valintoihin jos ei "kieltolailla"?

PCB-yhdisteitäkin käytettiin pitkään, vaikka tiedettiin niiden aiheuttavan syöpää. Vasta "kieltolaki" auttoi pääsemään niistä eroon.

Onko valaisimien uusiminen kokonaan oikea valinta vai jätteen tuottamista? Kuinka elohopeapaikka suussa ei ole kielletty, mutta loisteputki on? Loisteputkien keräys oli erittäin hyvin järjestetty. Mun mielestä tämä hehkulamppu/loisteputki kieltäminen menee kyllä sellainen näpertely hyvesignalointi edellä, energiansäästö edellä kuitenkin. Kuitenkin sähköä meidän pitäis kuluttaa enemmän ja polttaa vähemmän jos ilmastoa korjaillaan. Eihän näissä nyt mitään todellista ratkaisukeskeisyyttä ole, saadaan vaan näyttävä show about nothing. Näpertelyosastolla. Ja paljon uutta romua kun revitään loisteputkivalaisimet katoista.

Kuinka elohopeapaikka suussa ei ole kielletty, mutta loisteputki on?
"Yhdistelmämuovit ovat syrjäyttäneet amalgaamia yhä enenevässä määrin siten, että muovia käytettiin amalgaania enemmän jo 1980-luvun lopulla. Vuonna 2012 amalgaamia käytettiin enää alle 3 prosentissa uusista paikoista.[3]

Muoviin siirtymisen syynä on ollut erityisesti valkoisten muovipaikkojen esteettisyys ja pienten elohopeamäärien irtoaminen hammaspaikoista.[4] Ruumiinavauksissa on todettu, että amalgaamipaikkoja omaavien kudoksissa on 2-12 kertaa enemmän elohopeaa kuin muilla ihmisillä ja että monien amalgaamipaikkoja omaavien aivoissa, munuaisissa ja kilpirauhasessa on myrkyllisiä määriä elohopeaa. Elohopeaa rikastuu aivoihin, koska sen puoliintumisaika saattaa olla jopa vuosikymmeniä."

Ehkä loistelamppujen elohopeamäärä maailmanlaajuisesti on hammaspaikkoja suurempi, eikä korvaavien tuotteiden tuleminen markkinoille ole riittävästi vähentänyt niiden käyttöä 🤔

"Yhdistelmämuovit ovat syrjäyttäneet amalgaamia yhä enenevässä määrin siten, että muovia käytettiin amalgaania enemmän jo 1980-luvun lopulla. Vuonna 2012 amalgaamia käytettiin enää alle 3 prosentissa uusista paikoista.[3]

Muoviin siirtymisen syynä on ollut erityisesti valkoisten muovipaikkojen esteettisyys ja pienten elohopeamäärien irtoaminen hammaspaikoista.[4] Ruumiinavauksissa on todettu, että amalgaamipaikkoja omaavien kudoksissa on 2-12 kertaa enemmän elohopeaa kuin muilla ihmisillä ja että monien amalgaamipaikkoja omaavien aivoissa, munuaisissa ja kilpirauhasessa on myrkyllisiä määriä elohopeaa. Elohopeaa rikastuu aivoihin, koska sen puoliintumisaika saattaa olla jopa vuosikymmeniä."

Ehkä loistelamppujen elohopeamäärä maailmanlaajuisesti on hammaspaikkoja suurempi, eikä korvaavien tuotteiden tuleminen markkinoille ole riittävästi vähentänyt niiden käyttöä 🤔

Käsittääkseni loistelamppujen osuus ympäristön elohopeasta mitätön. Ja jos kansanterveyden kannalta tekisi, niin vieläkin laillisilla ja etenkin vanhoilla paikoilla suussa suurin merkitys. Mutta eipä ole tullut "takaisinkutsua".
Minä vaan näen tässä tyypillistä EU hyvesignalointia, tehdään suurieleisesti pienestä asiasta ja ratkaisukeskeisyys ei olennaista. Kuitenkin uskon että tämä lisää kiinalaisia tuotteita markkinoillamme tuntuvasti ja tokkopa on elohopea- sun muut ympäristönormit siellä kunnossa, meillä sen sijaan oli loisteputkien keräys erittäin hyvin kunnossa.

vanhoilla paikoilla suussa suurin merkitys. Mutta eipä ole tullut "takaisinkutsua".
Vanhojen amalgaamipaikkojen poisto vaatii erikoisosaamista ja laitteistoa. Siksi julkisella niitä vissiin harvemmin poistellaan. Yksityisistä löytyy erikoistuneita, jotka tuota tekevät.

Vanhojen loistevalaisimien muovirunkojen ja muoviosien elinkaari on lyhyempi, kuin led vastaavien. Ongelmajätteen lisäksi joutuu siis useammin vaihtamaan valaisimen muoviosia ja muovirunkoja

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom