Niin pienet, mutta ai niin ärsyttävät asiat elämässä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Olla-verbin potentiaalin väärinkäyttö sattuu silmiin ja on näin ollen pieni, mutta hyvin ärsyttävä asia elämässä.

Tässä tapauksessa sanotaan että työnkuvaasi ei kuulune... Lienee on erikoistapaus ja on olla-verbin potentiaali samalla tavalla kuin kuulune on kuulua-verbin potentiaali.

Vielä ärsyttävämpää kun joku sanoo "lienee olla". Sama kuin sanoisi "ehkä on olla".

Kiitos ja anteeksi.

..en kyl ymmärtäny vittujakaan tästä

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mää oon törmännyt nyt kolme kertaa ihan vähällä aikaa Mayorsille mennessä siihen, että kun Ruohiksen ostarin 1. kerroksessa painaa hissin ylös 4. kerrokseen, hissi kyllä melko nopeasti tulee siihen, mutta vaikka ehtisit ensin painaa hississä sitä nappia NELJÄ, niin joku on kuitenkin tulossa jostain alempaa (-1,-2 tai -3 kerroksista) jolloin hissi menee ensin pohjakerrokseen, hakee porukan sieltä, vie heidät sinne, minne he MUN jälkeeni ovat päättäneet mennä.

Esim. tänään: painan ykkösessä nappia 4 kerrokseen, hissi suuntaa nelosen sijaan miinus kolmoseen ja hakee sieltä jonkun mukula-lauman, sieltä takas ykköseen, jonne jää nämä lapselliset. Ne jää siis sinne, mistä lähin. Sit joku torvelo on painanu Kodin 1:sen kohdalla eli 2. kerroksessa nappia tullakseen hissiin. Ketään ei hissiin kuitenkaan tule. Taas piti venaa tovi, että ne pirun ovet sulkeutuis. Ja vasta sitten mää pääsin jatkaan matkaani sinne mun 4. kerrokseeni. Että on ärsyttävää!

..en kyl ymmärtäny vittujakaan tästä ��

"...sun työnkuvaan ei liene kuulu..."
Otetaanpa potentiaali "liene" pois ja laitetaan tilalle kyseisen sanan perusmuoto "olla":
"...sun työnkuvaan ei olla kuulu..."
Huomaat varmastikin nyt mikä mättää. Oikea tapa käyttää potentiaalia tuossa esimerkkilauseessa siis on "...sun työnkuvaan ei kuulune..."

Mää oon törmännyt nyt kolme kertaa ihan vähällä aikaa Mayorsille mennessä siihen, että kun Ruohiksen ostarin 1. kerroksessa painaa hissin ylös 4. kerrokseen, hissi kyllä melko nopeasti tulee siihen, mutta vaikka ehtisit ensin painaa hississä sitä nappia NELJÄ, niin joku on kuitenkin tulossa jostain alempaa (-1,-2 tai -3 kerroksista) jolloin hissi menee ensin pohjakerrokseen, hakee porukan sieltä, vie heidät sinne, minne he MUN jälkeeni ovat päättäneet mennä.

Esim. tänään: painan ykkösessä nappia 4 kerrokseen, hissi suuntaa nelosen sijaan miinus kolmoseen ja hakee sieltä jonkun mukula-lauman, sieltä takas ykköseen, jonne jää nämä lapselliset. Ne jää siis sinne, mistä lähin. Sit joku torvelo on painanu Kodin 1:sen kohdalla eli 2. kerroksessa nappia tullakseen hissiin. Ketään ei hissiin kuitenkaan tule. Taas piti venaa tovi, että ne pirun ovet sulkeutuis. Ja vasta sitten mää pääsin jatkaan matkaani sinne mun 4. kerrokseeni. Että on ärsyttävää!

Mee portaita. Muutenki menossa salille :D

"...sun työnkuvaan ei liene kuulu..."
Otetaanpa potentiaali "liene" pois ja laitetaan tilalle kyseisen sanan perusmuoto "olla":
"...sun työnkuvaan ei olla kuulu..."
Huomaat varmastikin nyt mikä mättää. Oikea tapa käyttää potentiaalia tuossa esimerkkilauseessa siis on "...sun työnkuvaan ei kuulune..."

Kyl mä ton kieliopillisesti tajusinkin, mut sitä en tajunnut miksen saa kirjoittaa niinkuin haluan. Nykyään kun suvaitaan mitä vain vaikka olisi kuinka luonnonvastaista, niin mikäs tässä kirjoittamisessa on että pitää mennä suurten ryhmien mukaan. Haluan pitää oikeuksistani kiinni kuulua väärinkirjoittajien vähemmistöön!

Se voi olla, että siellä on vähän tyhmemmän puoleinen hissi ilman kunnon algoritmejä, mutta se ei kuulosta tuollaisessa paikassa kovin todennäköiseltä. Onko siellä kerrostasolla mahdollisesti taulu mistä näkee missä hissi menee ja mihin suuntaan se on menossa? Jos se on menossa alaspäin, niin silloin se menee alaspäin eikä vaihda sun tahdon mukaan suuntaa ylöspäin, jos sillä on muitakin tilauksia alemmissa kerroksissa. Sen ei kyllä pitäisi siinä sun kohdalla silloin edes pysähtyä ellei sieltä hissistä joku tule siihen kerrokseen jossa olet ja itse hyppäät epähuomiossa alaspäin menevään hissiin. Silloin voi käydä noin.

Noi on oikeasti uskomattoman monimutkaisia härveleitä joista yksinkertaisimmat sahaa kerrosvälejä tilausjärjestyksessä välittämättä mistään ja monimutkaisimmat usean kuilun järjestelmät käyttää sumeaa logiikka, ottaen siis huomioon miljoona eri muuttujaa käyttöasteesta Jupiterin kuiden asentoon ja hakeutuvat tiettyinä kellonaikoina tiettyyn paikkaan. Esim. toimistorakennuksissa ne on kahdeksalta alhaalla ja neljältä ylhäällä.

Ja tämäkin ihan vain nice to know -tietona.

Meikän työpaikalla nuo hissit elää ihan omaa elämää. Sisäänkäyntikerroksen hissiaulassa on neljä hissiä. Vaikka yks niistä olis samassa kerroksessa kuin tilaaja, saattaa järjestelmä lähettää ylimmästä kerroksesta viereisen hissin siihen samaan kerrokseen :D Nää on vitun miellyttäviä juttuja sillon ku pitäis kuljettaa kiireellisenä.

Hisseistä puheenollen katsotteko aina hissiin astuessanne että hissikori on varmasti paikalla? Muutama vuosi sitten tais olla Tampereella? kun joku vanha hissi oli seonnut avasi ylimmässä kerroksessa oven vaikka hissin kori oli alhaalla :) Tyyppi oli onneksi tajunnut ennen kuin astui pitkän askeleen.

Hisseistä puheenollen katsotteko aina hissiin astuessanne että hissikori on varmasti paikalla? Muutama vuosi sitten tais olla Tampereella? kun joku vanha hissi oli seonnut avasi ylimmässä kerroksessa oven vaikka hissin kori oli alhaalla :) Tyyppi oli onneksi tajunnut ennen kuin astui pitkän askeleen.

Mites tuo on yleensä mahdollista, luulisi ettei ovi voi aueta ellei kori oo paikalla eli kuiluun astumisen vaara on poissuljettu vaikka ois sokee?

No, eikö sen nyt saatana huomaa, jos kattoo eteenpäin niin ku ylipäätään on tapana liikkuessa? :D

Niinhän sitä pitäisi, joskin voi myös vaikka vilkuilla taaksepäin ja ottaa askeleen eteen kun kuuluu PIM refleksinomaisesti :) Luin ton stoorin sillon niin sen jälkeen on ollu joku pakkomielle tarkastaa 8 kertaan että se kori on siinä, muistaakseni 3 eri turvalukitusta oli pettänyt siinä hississä?

Ja poolille eiköhän noita joku elektroniikka ohjaa joka sitten saaattaa vikaantua, ja noihan on tosiaan monella eri lukituksella suojattuja vehkeitä.

Ja poolille eiköhän noita joku elektroniikka ohjaa joka sitten saaattaa vikaantua, ja noihan on tosiaan monella eri lukituksella suojattuja vehkeitä.
Ei toi silti kuulosta mahdolliselta. Niissä hisseissä mitä mä tiedän, on kerroksen ovien avausmekanismi korissa. Samalla kun kori siis avaa ovensa, ottaa se ne kerroksen ovet mukaan jotka aukeaa samalla. Mitään omaa avausmekanismia ei niissä ole.

Ei toi silti kuulosta mahdolliselta. Niissä hisseissä mitä mä tiedän, on kerroksen ovien avausmekanismi korissa. Samalla kun kori siis avaa ovensa, ottaa se ne kerroksen ovet mukaan jotka aukeaa samalla. Mitään omaa avausmekanismia ei niissä ole.

Täytyy kaivella googlesta, harvinaistahan tuo varmasti on. Kyseessä oli muistaakseni hissi jossa on aukeava ulko-ovi ja hissikorissa liukuovi.
Ulkomailla näköjään useampikin ihminen kuollut tuon kaltaisissa onnettomuuksissa.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288339519970.html Ihmettelin kun hissi oli niin pimeä ja päätin astua sisään :face:

Vanhassa kesätyöpaikassa oli kokoajan liikkuvat ja ovettomat hissikorit. Eli sinne vain hypättiin kyytiin ja sitten oikean kerroksen kohdalla hypättiin pois. Meikäläinen sitten tietysti jättäytyi tahallaan sinne hissikoriin ylös mennessä, ylimmän kerroksen ohi... no eipä siellä mitään ihmeempiä tapahtunut, valot hämärtyi, kova hissikoneen meteli, kori kulki hetken sivusuunnassa ja sitten mentiin alaspäin. Sama juttu jos jäi koriin alaspäin mennessä eikä hypännyt kellarissa pois kyydistä. :)

Millainenkohan turvallisuusriski tommonen hissi olisi nykyään.... en tiedä onko se vieläkin toiminnassa tuolla vanhalla työpaikalla. Mutta kyllä siinä ihan avonainen monttu oli silloin kun kori ei ollut kohdalla, ei ollut oviakaan eikä ne kerrosten kohdalle pysähtyneet kuten sanottua.

Täytyy kaivella googlesta, harvinaistahan tuo varmasti on. Kyseessä oli muistaakseni hissi jossa on aukeava ulko-ovi ja hissikorissa liukuovi.
Ulkomailla näköjään useampikin ihminen kuollut tuon kaltaisissa onnettomuuksissa.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288339519970.html Ihmettelin kun hissi oli niin pimeä ja päätin astua sisään :face:

Jaa tää oli tällainen kokonaan vanhanaikainen vekotin. Toi mun juttu koskee automaattisilla liukuovilla varustettuja hissejä.

Piti mennä valintataloon kaljaostoksille, suurin "keissi" oli 15 kappaleen lappari poislukien 24 pakkaus jotain sinistä 3,5% kuraa. Pakko jättää kaljat sinne ja viedä muut ostokset takaisin hyllyyn ja mennä saleen ostamaan kaljaa. Jotain valtiovallan vittuilua ja koitetaan saada ihmiset juomaan vähemmän. Vitutti.

Odottaminen. Yhdeksän päivän työputken jälkeen tänään ja huomenna vapaalla, oon käyny lasten kanssa kaupassa ja ulkoillut, pessyt kolme koneellista pyykkiä ja imuroinut, siivonnut keittiön ja kello on siltikin noin vähän. Kuudelta pitäs hakee ukko töistä ja veli tulee istumaan iltaa ja saunomaan. Ei kulu aika ei. Ihan ku ei osais olla paikoillaan pitkän työputken jälkeen, hullua.

V*tun pankkikortti ei toimi, käteinen&ruoka lopussa. Voishan sitä tilata pizza onlinesta kebua.. mutku haluisin jotain oikeeta ruokaa. First world problems.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom