rollerghost sanoi:
Tiede-lehdessä taisi joskus olla jotain juttua, että myös synnynnäisesti sokeat näkevät unia ja erilaisia kuvia mielessään. Kuinka se on mahdollista, jos he eivät ole ikinä mitään silmillään nähneet?
Koska heillä on kuitenkin näköaivokuori. Itse asiassa sikiötkin todennäköisesti "näkevät" pimeässä kohdussa kaikenlaisia muotoja/valoja/värejä, koska heidän aivokuorensa yli pyyhkii aktivaatiopulsseja. Tämä siksi, että se osaltaan auttaa hermostoa kehittymään.
On tehty kokeita, joissa kissanpennulle puetaan heti synnyttyään (pimeään huoneeseen) päähän erityiset lasit, jotka mahdollistavat vain pystysuorien viivojen havaitsemisen. Kun nämä lasit otetaan pois niiden oltua tietyn kriittisen vaiheen yli, ei pentu havaitse lainkaan vaakasuoria viivoja ja se ei itse asiassa juuri kykene tätä taitoa enää oppimaan. Mitenköhän ihmiselle kävisi samaisessa tilanteessa? Tunnistaisiko hän lasien poiston jälkeen, vaikka parikymppisenä, kauneuden?
En tietenkään kiistä, etteikö olisi jonkinasteista universaalia, kaikille kulttuureille yhteistä kauneuskäsitettä. Mutta kun tämä käsite on väkisinkin aika laaja ja virittäytyy erittäin paljon sen kulttuurin mukaan mihin synnyt.
rollerghost sanoi:
Jos ei nyt mietitä liian pitkälle tulevaisuuteen mahdollisia lisääntyneen maskuliinisuuden vaikutuksia, niin tällä hetkellä se on kuitenkin selvää, että nainen jolla on ongelmia naiseutensa kanssa (alitajuisia, joita hän ei edes itse välttämättä tiedosta) tulee olemaan huono äiti. Vähän sama kuin kuka tahansa muu ongelmainen ihminen, joka päättäisi hankkia lapsia. Tällaisia tapauksia on nykyään aivan liikaa: Toinen käsi kaljapullossa ja toinen vaununrattaissa.
Omat ongelmat olisi hyvä hoitaa ennen lisääntymisaikeita, näiden kehonrakentajanaisten tapauksessa se on luultavasti ainakin oman naiseuden hyväksyminen. Kysymykseen: "Eikö tolla logiikalla pitäs ajatella, että melkeinpä kaikki urheilijat tai kaikki ihmisetkin ovat ongelmaisia tapauksia?" Vastaus: Kyllä, suurin osa ihmisistä onkin ongelmaisia, myös sinä, ja siksi maailmassa meneekin huonosti.
Siinä olen samaa mieltä, että oikeasti ongelmaisen ihmisen ei pitäisi lisääntyä. Siinä taas olen eri mieltä, että kaikilla bodarinaisilla olisi ongelmia naiseutensa kanssa. Naiseus on laajempi käsite ja sinä tunnut takertuvan liiaksi sen ulkoisiin ilmentymiin. Miksi miehillä olisi yksinoikeus omia lihaksikas vartalo miehuus-käsitteeseensä?
Mikä ihme on se logiikka, että lihaksikasta vartaloa haluavalla naisella olisi ongelmia naiseutensa kanssa? Ilman parempia argumentteja on aivan yhtä perusteltua sanoa, että se nainen on todella sinut naiseutensa kanssa, joka haluaa tai uskaltaa haluta lihaksikkaampaa vartaloa. Ja se mies on todella sinut miehuutensa kanssa, joka haluaa pukeutua naisten vaatteisiin :D ... No, ilmeisesti argumenttina on, että "mun mielestä" / "yleisen mielipiteen mukaan" naiseuteen ei kuulu lihaksikas vartalo. OK, fine. Mutta olisi niin kivaa jos tähän ei sotkettaisi pseudotieteellisiä perusteluja siitä, miten luonnonvastaista se on ja kuinka näillä ihmisillä on muka pakko olla henkisiä ongelmia.
Hauskaa, että keskustelu on pysynyt tähän asti asiallisena :piis:.