NHB ja painoharjoittelu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen vähän aikaa sitten aloittanut No holds barred-tyyppisen treenin johon kuuluu brassijutsua, subbaripainia, nyrkkeilyä ja potku-treeniä.
Salilla ei siis ole enää mahdollisuus vetää mitään 4 kertaa viikossa treeniä, enkä uskoisi perinteisestä bodaus harjoittelusta olevankaan lajiin mitään hyötyä.
Kysyisinkin alan harrastajilta, että miten treenaatte painoilla, vai treenaatteko ollenkaan?
Esimerkki ohjelmiakin toivoisin...

Kyykkyä, dippiä, leuanvetoa, ehkä sjmv ja vastaavaa.. raskasta perustreeniä kerran tai kaksi viikossa... oikea ongelma on saada tarpeeksi lepoa harjoitusten lomassa ja se, että kieron pituus voi olla korkeintaan 7 päivää sun muiden kiinteitten harjoituspäivien takia, vai?

Originally posted by Kilppa
oikea ongelma on saada tarpeeksi lepoa harjoitusten lomassa ja se, että kieron pituus voi olla korkeintaan 7 päivää sun muiden kiinteitten harjoituspäivien takia, vai?

Joo, seitsemän päivän kierto on välttämätön. Tuo lepo asia askerruttaa, tuo painihan on mielestäni huomattavasti rankempaa kuin punttitreeni(ainakin omalla kohdallani), joten punttitreeni tulee vasta toisena ja painia tukevana

punttihommista suosittelisin ainakin aluksi pelkästään semmosia huoltavia treenejä, että pääset suurempaan treenimäärään käsiksi ja sitten kun homma alkaa sujua, muutama perusliike ja niissä voimaa & nopeutta. huoltavat treenit pysyy mukana.

Itselläni vapaaotteluharjoittelua Ma ja Ke ainoastaan. Olen vakaasti päättänyt että salilla väännän sitte Ti, To ja Pe. Olen humannut että eivät nuo mitenkään kaikkein parhaiten sovi yhteen, lauantaina tehdyn kyykkytreenin jälkeen maanantai oli se pahin päivä ja kun ei kävely onnistunut niin miten siinä sit treenaat. Eli missasin treenit. Ja toisaalta nyt on vasemman käden kyynärvarressa eilisistä treeneistä joku kiputila joka varmasti haittaa tän päivän salitreeniä : (

Originally posted by Kilppa
monta kertaa viikossa sulla on NHB-tyylisiä harjoituksia ja minä päivinä?

MA,TI,KE,TO,La eli viisi, tuosta ehkä voisi yhden päivän jättää käymättä tai sitten ei...

edit: Vielä pitäisi ehkä lenkkiäkin jossain vaiheessa eli aamulla juosta. Täytyy varmaankin pikkuhiljaa alkaa vaan lisäämään treeniä, muuten saan parissa viikossa itselleni ylikunnon.

Vois olla ehkä parempi tuolla treenimäärällä, että keskittyy vaan lajiharjoitteluun, koska jos tuohon vetää yhdenkin päivän kunnon reeniä raudoilla, niin paukahtaa pian semmonen ylikunto, että!
Elämässä on aina tehtävä valintoja ja tässä on yksi niistä...

Yksi mitä tulee mieleen on että poistaa kaikki yli 5 toiston sarjat ohjelmasta. Ja karsii määrästä reilusti ja kaiken epäolennaisen. Esim. jos tekisi wsb-treeniä niin jättäisi vain maksimivoimaliikkeet ja nopeuspenkin/kyykyn. Sinun tapauksessa mahdollisesti vain maksimivoimaliikkeet ja enemmän vaihtelua kuin perinteisesti.

Vielä pitäisi ehkä lenkkiäkin jossain vaiheessa eli aamulla juosta

Miksi ? Mitä hyötyä saat tuosta mitä et saa lajiharjoituksista ?

Originally posted by JackOfAllTrades
Miksi ? Mitä hyötyä saat tuosta mitä et saa lajiharjoituksista ?

En varmaankaan mitään. Ei noista vanhoista harrastuksistakaan haluaisi luopua, mutta pakkohan se on. Puntin vielä jos yrittäisi pitää...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Voithan sitten tehdä lajireenien jälkeen kuntopiiriä omalla painollas. Saa niillä ainakin lihaskestävyyttä, joka on mun mielestä maksimivoimaa tärkeempää ainakin noissa painihommissa.

Ja saathan sillä maksimivoimaaki kun tekee vaikka yhen käden punnerruksii ja yhen jalan kyykkyjä. Voit koittaa sit "korvata" niillä punttihommia kun teet vaik subbarin jälkeen...Ja pyydät jonku 100 kilosen kaverin avuks ja teet sillä maastavetoo.

Tuli vaan mielee. En sit tiiä..mä oon vaa tämmöne pieni nörtti:)

Viis kertaa viikos! Saatto olla ekan viikon jälkeen aika "tökkö" olo?

Muuten, Mika Petra on kova vapaaottelija ja treenaa punteillakin vissiin aika paljon. Se tietää miten yhdistellä noita hommeleita ja on fiksu. Vastailee usein palstallaan kysyttyihin juttuihin.

Originally posted by gnut
Viis kertaa viikos! Saatto olla ekan viikon jälkeen aika "tökkö" olo?

Alussa tietenkin kevyemmin, eli vähemmän päiviä, mutta nuo kertomani päivät ovat kaikki mahdolliset treenipäivät. Niitä tietenkin voi aina fiiliksen mukaan jättää joskus väliinkin...

edit: Prioriteetti on kuitenkin kamppailulla, puntti jää kakkoseksi.

Olen ehdottomasti sitä mieltä että punttitreeniä mukaan jos vapaaottelua harrastat. Kyllä voimalla on hyvin paljon merkitystä varsinkin vapaaotteluissa, koska suurin osa niistä menee painimiseksi ja se on aina etu jos poweria löytyy. Itse en enään kamppailulajeja aktiivisesti harrasta mutta pyrkisin käymään treenien ohessa 2-3 kertaa viikossa punttisalilla. Tee vaikka 3:een jaettuohjelma ja keskity perusliikkeisiin. Muista pitää totaalilepopäiviä aina välillä, koska saat treeniä suhteellisen paljon. Hyvän lajin olet valinnut, toivottavasti saat hyötyä molemmista, sekä vapaaottelusta sekä puntinnostelusta.

Jos pohjakunto on kohdallaan ja olet treenannut ennenkin tosissasi. Tossa esimerkki mitä itse vedin joskus. Tosin lajitreeni taustaa oli noin 6vuotta.

MAANANTAI

Penkki 8*50% 6*65% + max
4*80% 2*90%
Dippi 8*x 6*x 4*x
Hauiskääntö käsipainolla 12*45% 10*50% 8*55%
Vipunosto 3*10

Jalkojen nosto 2*10
Ilman jalka tukea 2*10

Kyljet tangolla/erillisessä laitteessa 3*15
Kyljet käsipainolla 3*15

KESKIVIIKKO

Kyykky 8*50% 6*65% + max
4*80% 2*90%
Tanko niskassa hyppy 3*5 eri painoilla
Penkille nousu 3*10 20/30 tanko
Rinnalleveto 2*6 eri painoilla
Selkäpenkki 2*10
Hyvää huomenta 2*10
Vatsa lisäpainolla 3*10
Vinolaudalla 3*10

LAUANTAI

Leuanveto rekissä 3* sopiva sarja
(Leuanveto taljassa 10*50% 8*60% 6*70%)
Alatalja 10*50% 8*60% 6*70%
Rinnalleveto + punnerrus 2* sopiva sarja ja paino
Ojentaja taljassa 10*50% 8*60% 6*70%
Rannekääntö (erillisessä rannekääntö laitteessa)
Selkäpenkki 2*10
Jalkojen nosto 2*10
Käsillä roikkuessa 2*10

Olympianostot ovat varmasti kova sana. Ne kehittävät maksimivoimaa ja varsinkin räjähtävyyttä mikä on elintärkeää kamppailulajeissa.

Rinnalleveto on hyvä esimerkki. Se on suhteellisen helppo oppiakin. Toistot kannattaa tietysti pitää viidessä tai alle kaikissa liikkeissä, koska lihaskestävyyttä saadaan siellä painitreeneissä ja turha lihasvaurioita aiheuttava pumppitreeni salilla ei muuta tee kuin haittaa palautumista. Sarjojen "loppuun" viemistä kannattaisi välttää.

Vartalon kiertoliikkeitä kannattaa salilla treenata paljon, koska vahva keskivartalo on ehdottoman tärkeä painissa, lyömisessä ja potkimisessa.

Selän treeniä kannattaisi painottaa rintalihasten sijaan, koska vahva yläselkä on paljon tärkeämpi kokonaisuuden kannalta kuin vahvat rintalihakset. Eli leuanvetoja ja soutua lyhyillä sarjoilla.

Sanomattakin on selvää, että niskalihasten pitää olla vahvat. Painitreeneissä tietysti niska saa muutenkin kovaa rasitusta, mutta sitten kun niska alkaa tottua painin aiheuttamaan rasitukseen voisi ehkä salillakin alkaa tekemään harjoituksia niskan vahvistamiseksi.

Onnea matkaan ja yritä välttää ylirasittumista! Omasta kokemuksesta voin sanoa että painitreeni + puntti pistää kropan herkästi jumiin. Kannattaa luottaa hitaaseen treenivolyymin lisäämiseen eikä yritä tehdä kaikkea täysillä heti alusta. Ja kaloreita on sitten lähes mahdoton saada liikaa!

Puhun nyt toisten suulla, mutta mulla on työkavereina NHB/brassi/lukkopainijoita.

Kun lajikohtaisia treenejä alkaa olla 5-12 x/vko, kannattaa puntit unohtaa ellei ole hyvin tekniikkapainotteisia jaksoja (kuulemma jäykistää liikaa?). Jalat saa tehtyä kaverin kanssa helposti, ja kikkailemalla saat tehtyä muita perusliikkeitä jotka auttavat samalla edistävät kehonhallintaa, ja palvelee esim. mattotreenissä (esim. käsilläseisonta seinää vasten -> kosketa otsalla lattiaa = pystypunnerrus; punnerrukset siten että kaveri istuu hartioilla; menet mahalleen lattiaan, kaveri päälle ja nouset ylös jne. jne. Lienee tuttua?). Lisäksi dojolta/kotoasi löytynee leuanvetotanko.

Jos tuntuu siltä että jokin tietty osa-alue jää vailla huomiota, niin ajoittainen puntinnosto voi olla paikallaan. Ylikunto tosin kolkuttelee helposti.

Originally posted by Patrick Bateman
Olen vähän aikaa sitten aloittanut No holds barred-tyyppisen treenin johon kuuluu brassijutsua, subbaripainia, nyrkkeilyä ja potku-treeniä.
Salilla ei siis ole enää mahdollisuus vetää mitään 4 kertaa viikossa treeniä, enkä uskoisi perinteisestä bodaus harjoittelusta olevankaan lajiin mitään hyötyä.
Kysyisinkin alan harrastajilta, että miten treenaatte painoilla, vai treenaatteko ollenkaan?
Esimerkki ohjelmiakin toivoisin...

Yksi mahdollisuus on se että käyt kahdesti viikossa.
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?s=&threadid=2829
Tuolla jto:n esittämä ohjelma tai vastaavasti minun tämän hetkinen ohjelma on kokeilemisen arvoisia.

Itse treenaan tällä hetkellä seuraavasti:

Maanantai:
-takakyykky
-tasapenkki
-kulmasoutu
-pystypunnerrus vauhdilla

Torstai tai perjantai:
-rinnalleveto
-etukyykky
-kapea penkki/dippi
-leuanveto

pystypunnerruksessa ja rinnallevedossa 3-5 sarjaa vitosia, painot sen mukaan että toistoista tulee räväköitä. Muiden liikkeiden toistomäärät löytyy tuosta aiemmasta viestistä. Toistot
kuitenkin siten ettei pakkotoistoihin mennä koskaan.

Oma viikottainen treeniohjelma on 2-6 kertaa viikossa jujutsu, sw, thaiboxing + vapaata sparria.

Muidenkin kamppailuihmisten punttiohjelmista kuulisin mielellään.

NHB:hän on kilpalaji, ja vaatii näin paremman fysiikan kuten esim.IP-lajit. Minkäslaisia reenejä
sulla on? Jos käyt neljäkin kertaa viikos painimassa niin yksi kerta voidaan pyhittää
melkein täysin voimanhankintaan. Riippuu tietenkin valmentajista mutta vaikka reenikavereitten
kanssa vois fiksata jonkun vuoron ihan vaan toisen kantamiseen ja nosteluun. Tietenkin painisparri
vahvistaa kroppaa mutta enemmänkin kestävyys suuntaan. Moni ei yhdistä jalkareeniä juoksuun.
Todella tehokkaasti juostut mäki osuudet ja muutenkin oikeessa maastossa rytmitetty juoksu tekee
höpöö jaloille. Muutenkin nopeat shootit ja kovat potkut ovat tekniikkaa eivät niinkään voimaa.
Jos ihan harrastus pohjalta niin kannattaa ehkä pitäytyä 2-3krt salille ja 2-3krt NHBtä.
Jos kärjistetään, mitä heikompi olet, sitä paremmin joudut tekniikat opetteleen. Mutta mitä
vahvempi, sitä enemmän saat huonoa tekniikka anteeks. Siiten kun olet reenannut pitempään
voit ottaa mukaan kausi reenauksen voima/tekniikka/ottelu-reenausta. Hyvä esimerkki mitä
miehet tekee on reenata enemmän tekniikkaa ja matsausta talvisin/syksyisin/alkukevät, ja
sitten kesä on voiman hankintaa kun painisalit on vapaalla. Reenaa miten hyväks näät ja
miten aikaa liikenee, mutta muista kuunnella roppaa ja ottaa se todesta.

Suositut

Back
Ylös Bottom