Nettikauppaan palautus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja FinnMark
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
6.3.2010
Viestejä
575
Teen uuden aiheen, koska en osannut laittaa tätä mihinkään muuhun kategoriaan.
Eli tilanne tämä.
Haluan tehdä palautksen erääseen pieneen suomalaiseen lisäravinnekauppaan. Tässä ei mitään ongelmaa, mutta haluaisin tietää kenelle postimaksut kuuluvat.
Kauppa sanoi palautuksen jälkeen uuden laskun tulevan missä on postimaksut. Eikö jos tuotteen palauttaa, niin postit kuulu kaupalle eikä minulle? Onko tästä joku laki olemassa?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
14 vrk oli aikaisemmin palautusoikeus maksutta, mutta tähän tuli lakimuutos joku aika sitten, että asiakkaalle jää postimaksut mikäli kauppa ei niitä halua maksaa.
Näin ainakin omasta mielestäni, tällä pyrittiin siihen ettei ihmiset huvikseen tilaile tavaraa ja palauttele miten sattuu jolloin kaupalle koituisi turhia kustannuksia.
 
Tulikos se muutos 1.6 voimaan näihin palautuksiin liittyen, saavat alkaa perimään sen kuluttajalta.
Ihan toki kaupasta kiinni, pikkupuljut varmasti ottaa maksun palautuksistakin.
 
No voi perse. Tää pulju on ilmeisesti sen verran rahan tarpeesta, että posteja ne ei halua maksaa. Aika paska muutos kyllä
 
No voi perse. Tää pulju on ilmeisesti sen verran rahan tarpeesta, että posteja ne ei halua maksaa. Aika paska muutos kyllä

Loistava muutos, toivottavasti muutos on toivotunlainen ja nettikauppoja ei mene nurin sen takia kun ihmiset tilailee kaikkea paskaa ja palauttaa 90% takaisin kauppaan
 
Jengi surutta tilailee ja sitten ilmaiseksi palauttaa, tämän myötä kaikille kovemmat hinnat. Hieno muutos. Onhan näitä luettu esim murossa kun pojat tilaa uutta rautaa 5 kaupasta ja sit pidetään se kun tulee ekana postiin, loput saa mennä takaisin myyjälle.
 
Jengi surutta tilailee ja sitten ilmaiseksi palauttaa, tämän myötä kaikille kovemmat hinnat. Hieno muutos. Onhan näitä luettu esim murossa kun pojat tilaa uutta rautaa 5 kaupasta ja sit pidetään se kun tulee ekana postiin, loput saa mennä takaisin myyjälle.

Just näin. Esim. rajoitetusti saatavilla olevan uutuuselektroniikan ollessa kyseessä joillain idiooteilla oli tapana tilata tuote jokaikisestä verkkokaupasta ja pitää vain ensimmäisenä saapunut.

Ja kyllä se muutenkin mun oikeustajun mukaan pitääkin mennä niin, että kaupan perunnut osapuoli maksaa siitä aiheutuneet kustannukset. Tuohan oli ihan järjetöntä että ne jäi myyjän vastuulle.
 
Just näin. Esim. rajoitetusti saatavilla olevan uutuuselektroniikan ollessa kyseessä joillain idiooteilla oli tapana tilata tuote jokaikisestä verkkokaupasta ja pitää vain ensimmäisenä saapunut.

Ja kyllä se muutenkin mun oikeustajun mukaan pitääkin mennä niin, että kaupan perunnut osapuoli maksaa siitä aiheutuneet kustannukset. Tuohan oli ihan järjetöntä että ne jäi myyjän vastuulle.

Todella hyvä laki. Etäs yrittäjä manasi, kun naiset tilaa kolme samaa vaatetta eri värisinä ja sitten palauttavat niistä kaksi. Ihan järjetöntä. Uusi laki laittaa asiakkaan vähän harkitsemaan ennen tilausta eikä vain perseillä yrittäjän kustannuksella. Sitä paitsi tuo postimaksu on aika mitätön kulu jos ajattelee lähetyksern kokonaiskustannuksia. Hyvä, että edes se jää soutavan ja huopaavan aasiakkaan harteille.
 
Hyvä muutos, kun ei haittaa omalla kohdalla.
Äärimmäisen harvoin tulee mitään palauteltua / vaihdettua, vaikka netistä paljon ostankin.

Tässä kohtaa tosin yrittäjän kannattaa käyttää pelisilmää eikä istua sen päällä... jos joku tilaa kolme eri väristä samaa vaatetta joista palauttaa kaksi, niin saa luvan maksaa itse. Mutta jos asiakas tilaa ensimmäistä kertaa yhden kappaleen jotakin merkkiä ja ottaa vaikka kokoa L ja haluaakin sitten vaihtaa sen XL, niin ei kannattane laittaa maksamaan, koska suurella todennäköisyydellä oli sitten ensimmäinen ja viimeinen kerta, kun siitä asiakkaasta kuulee.

Jengi surutta tilailee ja sitten ilmaiseksi palauttaa, tämän myötä kaikille kovemmat hinnat. Hieno muutos. Onhan näitä luettu esim murossa kun pojat tilaa uutta rautaa 5 kaupasta ja sit pidetään se kun tulee ekana postiin, loput saa mennä takaisin myyjälle.

Tuli täsä kommentista mieleen, että nyt kun kulut toimituksista ei välttämättä jää yrittäjälle, niin paljonkohan mahtaa hinnat laskea :D
 
Ei varmaan pennin jeniä. Korkeintaan hidastaa nousua. Pudoteltiinhan partureilta aikanaan alvia muistaakseni ja ei sekään hinnoissa näkynyt :D
 
Tämä on paljolti alasta riippuvainen asia. Itseasiassa ainakaan suurimmat vaatekaupat eivät ole lähteneet laskuttamaan palautuskustannuksia vaikka palautuksia on valtava määrä. Tämä tietysti siksi että palautuskustannukset on laskettu hintoihin koska on selvää että näkemättä / kokeilematta ei vaateostokset usein osu kohdalleen.

Sitten monilla muilla aloilla ilmaista palautusta käytetään kilpailuetuna kun palautuksia tulee niin vähän ettei niillä ole isoa merkitystä vaikka niitä ei olisikaan laskettu hintoihin. Tällaisia aloja ovat ne joilla asiakkaalle on kuitenkin hyötyä siitä että pääsee tutkimaan tuotteen omakohtaisesti.

Sitten on tämä lisäravinneala. Palautukset ovat varmasti aniharvinaisia. Lähinnä kännissä tehtyjä ostoksia palautetaan. :hyvä: Kukaan tuskin siis jättää lisäravinteet ostamatta kaupasta vaikkei kauppa tarjoaisikaan ilmaista palautusta koska miksi ihmeessä lisäravinteita tarvitsisikaan palauttaa. Kaikki tieto on saatavilla etukäteen. Etäkaupan palautusoikeushan juontaa juurensa siitä ettei asiakkaalla ole mahdollisuutta tutustua tuotteeseen ennen ostopäätöstä mutta jossain lisäravinteessa sen purkin ulkonäöllä ei ole juuri merkitystä ja sisältö on tietysti sitä mitä sanotaan. Ja jos ei ole niin sen saa palauttaa joka tapauksessa.
 
Ihan ok muutos, jos vain kauppojen lupaama ilmainen palautus myös toimii. Itse olen pari kertaa palauttanut, kun kauppa lähettää jotain mikä poikkeaa myynti-ilmoituksesta.

Kuluttajahan tässäkin on periaatteessa kuningas.Itse en tilaa kaupoista, mihin ei voi ilmaiseksi palauttaa.

Lisäravinteissa kinkkisin juttu saattaa olla joidenkin firmojen osaamattomuus kaupoissa. Tavara tulee jos tulee ja on ehkä sitä mitä on tilattu tai ehkä ei. Tosin eipä se 14vrk palautusoikeus ole ollut niille selviö ennenkään. Minullekin on koitettu puhelimessa selittää, että "oikeus ei koske tarjoustuotteita". Sitten kun emailaa pätkän Finlexiä, niin rahat tulevat tilille takaisin suurinpiirtein haistatteluiden kera.
 
Hyvä muutos tuo on, mutta niinkuin joku mainitsi niin pelisilmää tavaran vaihtamiseen tms. pitää olla.

Pyörittelin itse nettikauppaa vajaa kymmenen vuotta sitten ja tuohon kuluttajan oikeuteen tuli törmättyä aika monesti. Jos vaikka lähetit kahdenkympin tuotteen jossa oli kympin kate ja se palautettiin palauttamisen maksaessa vitosen, muuttui se sun hyllyssä oleva tuote kahdenkympin tuotteeksi jossa on vitosen kate. Karkeasti ratakiskosta vääntäen. Tai jossain pienikatteisessa tarvikkeessa saattoi mennä nollille tai miinuksille, jolloin oltiin tilanteessa että sun pitääkin myydä ko. tuotteen lisäksi vielä toinen kappale, jotta olet saanut yhden myynnistä saatavan katteen. Tämä sitten korostuu joidenkin poisto- ja/tai tarjoustuotteiden kanssa, Suomessahan lähetyskulut vaikka Itellalla ja Matkahuollolla ovat ihan infernaaliset.
 
Kauppa lähettää jotain mikä poikkeaa myynti-ilmoituksesta.

Tavara tulee jos tulee ja on ehkä sitä mitä on tilattu tai ehkä ei.

Tällaisissa tapauksissahan palautusoikeus on ihan itsestäänselviö ilman tuota lakiakin. Laki on etäkauppaa varten jotta asiakas voi tutustua tuotteeseen kotona. Palautusoikeus 14vrk alkaa siitä kun tuote on saatu.


Se on kyllä jännä että verkkokauppa-alalla voi erottautua kilpailijoista noudattamalla vallitsevaa lakia, siinä määrin kirjavaa käytäntöä alalla tosiaan on. Esimerkkinä monen kaupan viljelemä käsite "aiheeton palautus" jota ei siis ole olemassa vaan palauttaa saa 14vrk aikana jos huvittaa.


Pyörittelin itse nettikauppaa vajaa kymmenen vuotta sitten ja tuohon kuluttajan oikeuteen tuli törmättyä aika monesti. Jos vaikka lähetit kahdenkympin tuotteen jossa oli kympin kate ja se palautettiin palauttamisen maksaessa vitosen, muuttui se sun hyllyssä oleva tuote kahdenkympin tuotteeksi jossa on vitosen kate. Karkeasti ratakiskosta vääntäen. Tai jossain pienikatteisessa tarvikkeessa saattoi mennä nollille tai miinuksille, jolloin oltiin tilanteessa että sun pitääkin myydä ko. tuotteen lisäksi vielä toinen kappale, jotta olet saanut yhden myynnistä saatavan katteen. Tämä sitten korostuu joidenkin poisto- ja/tai tarjoustuotteiden kanssa, Suomessahan lähetyskulut vaikka Itellalla ja Matkahuollolla ovat ihan infernaaliset.

No täähän on puhdasta matematiikkaa joka kauppiaan tietysti tulisi osata. Eihän yhden tuotteen katteella ole mitään väliä. Voi olla paljonkin tuotteita jotka yksittäin ostettuna menee persnetolle mutta kunhan vuoden keskikate on sopiva niin hällä väliä. Samoin ilmainen toimitus joka on ihan hyvä kilpailuetu. Se on tarkkaan laskettu mikä sen kustannusvaikutus on ja kuinka paljon pitää hintoja KESKIMÄÄRIN nostaa jotta sen saa kuitattua. Prosentti on niin pieni että muutamien kalliimpien tuotteiden vähän isompi hinnannosto (tuotteiden joiden hintoihin nosto hyvin hukkuu) kuittaa kaikki toimituskulut.

Palautukset ihan yhtä lailla. Jos ei ne muodostu ongelmaksi eivätkä laske keskikatetta liiaksi, kannattaa ilmainen palautus sallia jatkossakin asiakaspalvelun nimissä.
 
Tässä kohtaa tosin yrittäjän kannattaa käyttää pelisilmää eikä istua sen päällä... jos joku tilaa kolme eri väristä samaa vaatetta joista palauttaa kaksi, niin saa luvan maksaa itse. Mutta jos asiakas tilaa ensimmäistä kertaa yhden kappaleen jotakin merkkiä ja ottaa vaikka kokoa L ja haluaakin sitten vaihtaa sen XL, niin ei kannattane laittaa maksamaan, koska suurella todennäköisyydellä oli sitten ensimmäinen ja viimeinen kerta, kun siitä asiakkaasta kuulee.

En nyt halua vittuilla Markulle, mutta tässähän se ongelma taas tulee esiin. Jollain on kiire saada joku tietty vaate, joka on tullut markkinoille. Tämä "joku" laittaa visan laulaan ja tilaa sen viidestä puljusta ja palauttaa neljään puljuun lähetyksen. Ymmärrän kyllä pointtisi, mutta aina löytyy joku, joka käyttää sääntöä nurinkurisesti hyväkseen.
 
En nyt halua vittuilla Markulle, mutta tässähän se ongelma taas tulee esiin. Jollain on kiire saada joku tietty vaate, joka on tullut markkinoille. Tämä "joku" laittaa visan laulaan ja tilaa sen viidestä puljusta ja palauttaa neljään puljuun lähetyksen. Ymmärrän kyllä pointtisi, mutta aina löytyy joku, joka käyttää sääntöä nurinkurisesti hyväkseen.

Samaa mieltä olen kanssasi... kyse ei ollutkaan palauttamisesta vaan saman tuotteen vaihtamisesta samanlaiseen mutta eri kokoiseen.

Ainakin omalla kohdalla ainoa asia mitä arvon tilauksen yhteydessä... kun vaatteita tilaan... on koko.
Yhden merkin XL on samankokoinen kuin jonkun toisen merkin M.
 
No täähän on puhdasta matematiikkaa joka kauppiaan tietysti tulisi osata...

Niin se on sitä matematiikkaa että ei kannata pitää millekään erikoistavaralle pikku kauppaa puoliharrastuksena. Ei muutakuin Zalando2:sta perustamaan samantien kun perusteet on hallussa.
 
Samaa mieltä olen kanssasi... kyse ei ollutkaan palauttamisesta vaan saman tuotteen vaihtamisesta samanlaiseen mutta eri kokoiseen.

Ainakin omalla kohdalla ainoa asia mitä arvon tilauksen yhteydessä... kun vaatteita tilaan... on koko.
Yhden merkin XL on samankokoinen kuin jonkun toisen merkin M.

Yritin olla nokkela, mutta olinkin sokea.
 
Pyörittelin itse nettikauppaa vajaa kymmenen vuotta sitten ja tuohon kuluttajan oikeuteen tuli törmättyä aika monesti.

Itse asiassa vaimolla oli myös nettikauppa vuosia sitten. Eihän siitä mitään tullut. Tuotteet oli muutaman euron erikoistavaraa käsityöharrastajille (ei pornografiaa). Porukka tilaili 5€ tilauksia ja puolet palautti takaisin. Tai puolesta puolet ei koskaan edes hakenut tuotteita postista. Vähän sellainen perstuntuma olisi, että miehet tilaavat enemmän tarpeeseen kun taas naiset huvikseen. Vaimo itsekin tilaa jostain elloszalandosta isot kasat tavaraa, koska "nehän voi sitten palauttaa". Sen verran kuitenkin ostaa, ettei se vaatepuljut kuitenkaan tappiolle jää...

Vaatebisnes on varmasti hankalin noista. Kuka tilaisi jotkut housut kokeilematta ja ilman palautusoikeutta? Kaupassakin yleensä vasta kolmannella sovituksella löytyy soppelit. Häävaatteiden kanssa koko homma on ihan ääliömäistä. Morsio tilaa asun, käyttää kerran (daa) ja palauttaa saman tien. Tosin sanoihan yksi telkkarikauppiaskin lehdessä, että tilauksiin tulee piikki MM lätkä/futiksen aikaan. Tilataan 90-tuuman plasma ja palautetaan se sitten viikon jälkeen, kun kisakatsomo ei enää tarvi.
 
^
Noinhan se on että varsinkin halvan pikkutavaran myyminen postiennakolla on yhtä helvettiä. Puolet tilaajista jättää paketin noutamatta jolloin myyjältä saa rahat saamatta ja postikulut tulevat kaksinkertaisena ja lisäksi tietysti päälle muut tilauksen käsittelykulut. Sitten jos onnistuneen kaupan kate on vain muutamia euroja, niin tarkoittaa se että yhden tälläisen kusipään "tilauksen" kustannusten kattamiseksi menee useampi oikea tilaus. Toisaalta taas jos ei postiennakolla suostu myymään, menettää paljon oikeitakin asiakkaita. Mä en kyllä tajua miksi, Suomessa asiakkaalla on niin hyvät oikeudet että mä en ole ikinä nähnyt ongelmana maksaa tilauksia etukäteen.

Tai ainakin ennen oli vielä muutamia vuosia sitten, en ole perehtynyt miten nuo palautusoikeus-lakimuutokset vaikuttivat postiennakkopakettin noutamatta jättämiseen. Pienyrittäjien kannalta toivoisin, että asialle on tehty jotain.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom