Nettikauppaan palautus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja FinnMark
  • Aloitettu Aloitettu
Niin se on sitä matematiikkaa että ei kannata pitää millekään erikoistavaralle pikku kauppaa puoliharrastuksena. Ei muutakuin Zalando2:sta perustamaan samantien kun perusteet on hallussa.

No verkkokaupan pitäminen harrastuksena on aniharvoin kannattavaa muutenkaan. Kyllä kannattavan bisneksen pyörittämisessä hommaa on mutta voi sen tietysti skaalata monenkokoiseksi. Zalandot on yksi ääripää. Hain tuolla kommentilla sitä että kaikki se data on olemassa ja sitä pitää vaan osata hyödyntää niissä omissa kannattavuuslaskelmissa. Kyllä se on lähtökohtaisesti ihan oma vika jos ei kauppa kannata, ei palautussääntöjen. Kuitenkin kannattavia kauppoja löytyy joka tuotealoilta.

Vaatebisnes on varmasti hankalin noista. Kuka tilaisi jotkut housut kokeilematta ja ilman palautusoikeutta?

Ei siinä ole mitään hankalaa, se on pelin henki ja laskettu hintoihin. Zalando nyt tekee jättitappiota mutta ilmeisesti kuitenkin investointien ja laajentumisen takia, ei kai sitä muuten kovin montaa vuotta katsottaisi. Ei ole hajua miten muilla menee mutta luulisin että siellä on kuitenkin ihan kannattavaa bisnestä kun niitä kauppoja on kuitenkin kymmeniä / satoja.


^
Noinhan se on että varsinkin halvan pikkutavaran myyminen postiennakolla on yhtä helvettiä. Toisaalta taas jos ei postiennakolla suostu myymään, menettää paljon oikeitakin asiakkaita.

Postiennakolla ei kannata missään tapauksessa myydä. On paljon isompi kynnys lähteä palauttamaan tuotetta kun se on jo maksettu ja palauttamisen suhteen pitää nähdä vähän vaivaa. Viiden verkkokaupan kokemuksella en usko että asiakkaita menetetään vaikkei ennakolla lähettäisikään. Ei se postiennakko ihan tätä päivää ole, nykyään on paljon paremmat ja kattavammat ja myyjällekin edullisemmat maksutavat. Jos asiakas välttämättä haluaa tuotteen ennen maksua niin sitten on laskumahdollisuus. Omalla laskulla kantaa luottoriskin ja se tietysti aina joskus nasahtaa. Tai sitten voi valita jonkun lasku- ja osamaksupalvelua tarjoamista maksupalveluntarjoajista. Se sitten maksaa jotain.



Asiakkaisiin ja heidän ostokäyttäytymiseen pystyy myös vaikuttamaan, ei sitä kannata itkeä jos ei ole tehnyt kaikkeansa palautusten määrän vähentämiseksi.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No verkkokaupan pitäminen harrastuksena on aniharvoin kannattavaa muutenkaan. Kyllä kannattavan bisneksen pyörittämisessä hommaa on mutta voi sen tietysti skaalata monenkokoiseksi.

Skaalata monen kokoiseksi? Millä keinoin "skaalataan" Suomeen kolmin-viisin-kymmenkertainen asiakaskunta, eli harrastajakunta erikoisalan kausituotteille? Ei puhuta mistään crocsien myynnistä, kesä- ja talvimallista kaikille kehä-3:sen ulkopuolella asuville, jossa jokainen kaksijalkainen on potentiaalinen asiakas. Sitä ei vaan tehdä. Pientä toimintaa pyörittävässä erikoiskaupassa voi tehdä suhteessa isohkot miinukset makselemalla palautuksia ja noutamattomien lähetyskuluja, niin se vain menee. Ei siinä auta datat jos yhteen lähetyskikkailuun hukkuu parin tilauksen kate.

Tänään on tilanne parempi korttimyyntien, paypalin ym. suhteen, mutta kymmenen vuotta sitten jos et myynyt posti-/rahtiennakolla voi samantien unohtaa suurimman osan myynnistä. Junnut ei saa käyttää vanhempiensa kortteja, opiskelijoilla ja nuorilla aikuisilla ei ollut kortteja. Eikä etukäteen kukaan maksa muutakuin kirjekuoreen mahtuvan hintaisen kaman, siitäkin huolimatta että maine on tahraton ja erinomainen.

Hyvä että voi nykyään itse määritellä antaako palauttaa kuluitta.
 
Skaalata monen kokoiseksi? Millä keinoin "skaalataan" Suomeen kolmin-viisin-kymmenkertainen asiakaskunta, eli harrastajakunta erikoisalan kausituotteille? Ei puhuta mistään crocsien myynnistä, kesä- ja talvimallista kaikille kehä-3:sen ulkopuolella asuville, jossa jokainen kaksijalkainen on potentiaalinen asiakas. Sitä ei vaan tehdä. Pientä toimintaa pyörittävässä erikoiskaupassa voi tehdä suhteessa isohkot miinukset makselemalla palautuksia ja noutamattomien lähetyskuluja, niin se vain menee. Ei siinä auta datat jos yhteen lähetyskikkailuun hukkuu parin tilauksen kate.

Tarkoitin että pienikin kauppa voi olla kannattava mutta kulurakenne on oltava sellainen että se sallii ne palautukset(kin).

Harrastustoimintana pyöritetty kauppa kannattaa kuitenkin vain aniharvoin, sitä tässä yritin selittää. Laitoin itsekin juuri muutama viikko sitten yhden kaupan kiinni kun ajattelin naivisti että nyt on sellainen tuote joka myy itse itsensä ja tästä käärii muutaman satasen kuussa mutta ei se niin mennyt. Kauppa olisi tarvinnut paaaljon enemmän panosta niin ajan kuin rahan suhteen että olisi oikeasti kannattanut ja siihen en ollut valmis joten keskityn toiseen yritykseen.


On se minunkin mielestäni hyvä että voi määritellä antaako palauttaa kuluitta mutta ilmainen palautus on kuitenkin niin iso kilpailuetu etten ole koskaan edes harkinnut maksattavani palautusta asiakkailta (paitsi tietysti hintojen kautta).
 
No tämä kun ei oikeasti sovi "ravinto" alueelle, siirrän tämän "yleiselle".
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom