- Liittynyt
- 12.10.2006
- Viestejä
- 1 022
Niin se on sitä matematiikkaa että ei kannata pitää millekään erikoistavaralle pikku kauppaa puoliharrastuksena. Ei muutakuin Zalando2:sta perustamaan samantien kun perusteet on hallussa.
No verkkokaupan pitäminen harrastuksena on aniharvoin kannattavaa muutenkaan. Kyllä kannattavan bisneksen pyörittämisessä hommaa on mutta voi sen tietysti skaalata monenkokoiseksi. Zalandot on yksi ääripää. Hain tuolla kommentilla sitä että kaikki se data on olemassa ja sitä pitää vaan osata hyödyntää niissä omissa kannattavuuslaskelmissa. Kyllä se on lähtökohtaisesti ihan oma vika jos ei kauppa kannata, ei palautussääntöjen. Kuitenkin kannattavia kauppoja löytyy joka tuotealoilta.
Vaatebisnes on varmasti hankalin noista. Kuka tilaisi jotkut housut kokeilematta ja ilman palautusoikeutta?
Ei siinä ole mitään hankalaa, se on pelin henki ja laskettu hintoihin. Zalando nyt tekee jättitappiota mutta ilmeisesti kuitenkin investointien ja laajentumisen takia, ei kai sitä muuten kovin montaa vuotta katsottaisi. Ei ole hajua miten muilla menee mutta luulisin että siellä on kuitenkin ihan kannattavaa bisnestä kun niitä kauppoja on kuitenkin kymmeniä / satoja.
^
Noinhan se on että varsinkin halvan pikkutavaran myyminen postiennakolla on yhtä helvettiä. Toisaalta taas jos ei postiennakolla suostu myymään, menettää paljon oikeitakin asiakkaita.
Postiennakolla ei kannata missään tapauksessa myydä. On paljon isompi kynnys lähteä palauttamaan tuotetta kun se on jo maksettu ja palauttamisen suhteen pitää nähdä vähän vaivaa. Viiden verkkokaupan kokemuksella en usko että asiakkaita menetetään vaikkei ennakolla lähettäisikään. Ei se postiennakko ihan tätä päivää ole, nykyään on paljon paremmat ja kattavammat ja myyjällekin edullisemmat maksutavat. Jos asiakas välttämättä haluaa tuotteen ennen maksua niin sitten on laskumahdollisuus. Omalla laskulla kantaa luottoriskin ja se tietysti aina joskus nasahtaa. Tai sitten voi valita jonkun lasku- ja osamaksupalvelua tarjoamista maksupalveluntarjoajista. Se sitten maksaa jotain.
Asiakkaisiin ja heidän ostokäyttäytymiseen pystyy myös vaikuttamaan, ei sitä kannata itkeä jos ei ole tehnyt kaikkeansa palautusten määrän vähentämiseksi.