Nesteytys kesän lämmöissä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja t0mppa_
  • Aloitettu Aloitettu
Värska mineraalivettä vettä tulee juotua.🤤

Tuli maisteltua värskaa päivän ajan töissä ja huomasin että laittoi närästään kohtuu hyvin😁 entiiä mistä vois johtua koska muuten päivä ei poikennut normaalista

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kävinpä tuossa aika helle säässä ajelemassa fillarilla 4h/100km. Puolen päivän jälkeen matkaan. Rahkajugurtti+kahvia ennen lähtöä ainoat syömiset päivälle. KeskiSyke oli n 72% maksimista. Join matkalla 2L vettä. Sen verta poikkesin normaalista että 70km kohdalla söin jäätelön. Paino oli vajaa kilon alempi lenkin päälle kuin aamusta. Ei minkäänlaisia nestevajeen oireita nyt lenkin päälle. Nyt grilliä ja olutta päälle.

Vielä tuohon juomiseen. Itse olen vankasti sitä mieltä, että janon mukaan juominen riittää urheillessa ja muuten. Ja ihan normaali vesi piisaa. Ei siinä hetkellisesti mitkään kropan suolatasapainot pääse järkkymään. Suola ruokaan vaan maun mukaan ja avot.

Viime talvena hiihtelin 8.5h/90km lenkin omavaraisesti reppu selässä. Meniköhän mulla 3.5-4L vettä/kahvia. Ei mitään nestevajeoireita.

E: Tarkennetaan vielä se että nämä kokemukset rasvapolttoisella terveellä kropalla. Jos on aineenvaihduntahaasteita ja kovin sokeripolttoiset elintavat niin tilanne on toinen.

Olen käytännössä samaa mieltä. Veden ja suolojen ylimääräinen lutraaminen on käytännössä aina turhaa. Ruuassa on ihan riittävät suolat yleensä. Itse vedän vain ennen paastotreenejä suolaa veden seassa. Tuskin riippuu edes hiilareista.

Mä hikoilen kuin eläin. Fillarilenkin jälkeen pyörän runkoon kuivaa valkoisia skraiduja ja valuva hiki ruostuttaa osia😂 Välillä pitää pysähtyä ja huuhdella silmiä, kypärästä valuva hiki kirvelee.. salilla ja pyöräillessä juomapullossa on aminohappo juomaa jossa lisäksi puoli teelusikallusta suolaa. Fillarilenkille on lisäksi pelkkää vettä. Krampit ovat selkeästi vähentyneet tuon suolan myötä. Mä olen se tyyppi jonka paita on aina napaan asti märkä..

Itellä helteellä ongelmana pohjekramppi treenien jälkeen. Ei aina, mutta helposti tulee. Vettä menee törkeän paljon, myös suolaa ja magnesiumia.

Niissä ei ole mitään, mitä tavallisessa suolassa ei ole. Natriumin lisäksi muita mineraaleja on täysin merkityksetön määrä. Väri tulee mitättömästä määrästä rautaa.

Juu voi olla noinkin, että ei hirveästi ole eroja suolojen välillä. Kysyin siis ihan mielenkiinnosta, en ole perehtynyt noihin sen tarkemmin. Itse käyttänyt tuota Himalajan pinkkiä vuorisuolaa kun sattuu löytymään kaapista (saanut joskus lahjaksi). Yleisesti suolan liikakäyttöä kannattanee kyllä vältellä kun nostaa verenpainetta ja rasittaa munuaisia, mutta itse todennut tuon setin toimivan hyvin nesteytykseen jos esim koko päivän töissä helteessä tai menossa pelaamaan vaikkapa tennistä pariksi tunniksi. Eikä tarvii sitten niin paljoa siellä juoda, kun on juonut ennakkoon.

Noissahan on kova markkinointisirkus taustalla ja siksi voi jäädä huomaamatta että ne ovat ihan samaa tavaraa.

Huomaan itse kanssa tuon, että kun (pan)suola vettä nauttii ennen suorituksia tai ihan vain pidempää ulkoilua kuumassa, ei juomisen tarve itse suorituksen aikana ole niin suuri. En tiedä, onko vain placeboa.

Juu voi olla noinkin, että ei hirveästi ole eroja suolojen välillä. Kysyin siis ihan mielenkiinnosta, en ole perehtynyt noihin sen tarkemmin. Itse käyttänyt tuota Himalajan pinkkiä vuorisuolaa kun sattuu löytymään kaapista (saanut joskus lahjaksi). Yleisesti suolan liikakäyttöä kannattanee kyllä vältellä kun nostaa verenpainetta ja rasittaa munuaisia, mutta itse todennut tuon setin toimivan hyvin nesteytykseen jos esim koko päivän töissä helteessä tai menossa pelaamaan vaikkapa tennistä pariksi tunniksi. Eikä tarvii sitten niin paljoa siellä juoda, kun on juonut ennakkoon.

Vuorisuolan väri tulee ruosteesta ja on muutenkin epäpuhtaampaa kuin jokin parempi suola, mutta tuskin siihen kuolee.

Keho kyllä viilentää itseään minkä pystyy kun lämpötila kohoaa. Tuskin on suositeltavaa nostaa ehdoin tahdoin ruumiinlämpöä paremman jäähdytyksen toivossa. Toki esimerkiksi sauna voi saada ilman tuntumaan viileämmältä mutta ei se silti ruumiinlämpöä laske.

Vaarilla oli tapana juoda helteellä aina kuumaa kahvia niin kroppa reagoi(ko?) viilentämällä itseään.
En tiedä auttaako tuo sinänsä viilentymiseen, mutta kuuma kahvi maistuu kyllä helteelläkin yllättävän hyvälle. Jospa tuo "viilentymisvaikutus" olisikin lähinnä kofeiinin piristävää vaikutusta?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom