Nelipyöräsuuntausta pääkaupunkiseudulla?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wnha
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

wnha

Banned
Liittynyt
2.8.2009
Viestejä
956
Bemari kulkee kuin käärme, eli vetelee urissa niin maan perkeleesti... Epäilen vahvasti, että kulmat ovat persiillään ja pitäisi saada säädettyä kohdilleen. Missä on osaava tekijä PK-seudulla? Joskus olen kuullut, että ruskeasuon Teboililla mutta olen kuullut myös huhua, että kaveri olisi jäänyt eläkkeelle. Kuka tahansa varmaan osaa pistää kulmat toleranssien sisään mutta jos joku tietää kuka osaa oikeasti säätää kulmat kohdilleen niin ilmoitelkaa ihmeessä.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Edelleen "Ruskeasuon teboil". http://www.teboilruskeasuo.com/

Itse säädätin vRS:n kulmat siellä, on laserpelit ja vehkeet. Aika yleisesti käytetty paikka. Ei ollut mikään eläkkeelle jäävä joka sääti. Kyllä siellä on useita tyyppejä. Se työnjohtaja tais olla lähinnä eläkettä.
 
Suosittelen Autohuolto S.Räsänen Kerava/Savio. Ainut paikka mis oma kulkine on todellakin laitettu pyydettyihin säätöihin.
 
Suosittelen Autohuolto S.Räsänen Kerava/Savio. Ainut paikka mis oma kulkine on todellakin laitettu pyydettyihin säätöihin.
Juu, siis kai ne laittaa ne sellaisiin säätöihin mihin pyytää mutta kun mulla ei ole mitään hajua mikä olisi oikea säätö. Eli tarvis löytää sellainen joka tietää mitkä säädöt ovat hyvät tuohon minun pirssiini noilla rengastuksilla...
 
Juu, siis kai ne laittaa ne sellaisiin säätöihin mihin pyytää mutta kun mulla ei ole mitään hajua mikä olisi oikea säätö. Eli tarvis löytää sellainen joka tietää mitkä säädöt ovat hyvät tuohon minun pirssiini noilla rengastuksilla...
Kyllä niiltä sieltä löytyy oikeat arvot koneelta. Jos ei löydy, niin kertoo jotain paikan laadusta, enkä sinne itse veisi.
 
Joo, tottakait koneelta löytyy TEHDAS arvot. Itelle ku laitettiin vähän muuta, niin tuo on ainoa paikka, missä tehtiin just kuten käskettiin. Eikä yritetä ryöstää, niinkuin monessa paikassa. ;)
 
Millä perusteella pitäisi laittaa muut arvot kuin autonvalmistajan TEHDAS arvot? Ja jos kuitenkin pitää laittaa muita arvoja niin mistä ne arvot on tempaistu? Arpomalla,kokeilemalla,kaveri kertoi...
 
Joo, tottakait koneelta löytyy TEHDAS arvot. Itelle ku laitettiin vähän muuta, niin tuo on ainoa paikka, missä tehtiin just kuten käskettiin. Eikä yritetä ryöstää, niinkuin monessa paikassa. ;)
On se kumma juttu, jos ei suostuta muita arvoja laittamaan. Kyllä meillä onnistuu ihan helposti kaiken maailman arvot. Joskus jotain rata-autoja, ralliautoja ja driftereitäkin säädetty. Erittäin harvoin tosin. Kerran kai joku Formula Fordkin oli pukilla.

Millä perusteella pitäisi laittaa muut arvot kuin autonvalmistajan TEHDAS arvot? Ja jos kuitenkin pitää laittaa muita arvoja niin mistä ne arvot on tempaistu? Arpomalla,kokeilemalla,kaveri kertoi...
En mäkään oikein ymmärrä, jos ei sitten ole kyseessä tollanen kilpa-auto. Mutta kyllähän kokemus tuo vähän tietoa siitä mitä arvoja sinne voi heitellä. Kun tietää mitä mikäkin kulma vaikuttaa, ja on joskus niiden vaikutusta kokeillut, niin ei voi kovin metsään mennä.
 
En mäkään oikein ymmärrä, jos ei sitten ole kyseessä tollanen kilpa-auto. Mutta kyllähän kokemus tuo vähän tietoa siitä mitä arvoja sinne voi heitellä. Kun tietää mitä mikäkin kulma vaikuttaa, ja on joskus niiden vaikutusta kokeillut, niin ei voi kovin metsään mennä.
Itse olen ymmärtänyt, että nämä saatanan bemarit ovat tarkkoja noista arvoista ja riippuu vielä renkaistaki ja niiden ominaisuuksista, että millaiset arvot ovat parhaat. Eikös noissa tehdasarvoissa kuitenkin ole jokin vaihteluväli?

Minullahan ei ole tietoa, että riittääkö autossa aina, että arvot ovat vain vaihteluvälin sisällä... Varmaan riittää mutta jos haluaa parempaa niin ei kai se väärin ole?
 
Minullahan ei ole tietoa, että riittääkö autossa aina, että arvot ovat vain vaihteluvälin sisällä... Varmaan riittää mutta jos haluaa parempaa niin ei kai se väärin ole?
Onhan niissä toleranssit ja periaatteessa riittää jos on toleransiien sisällä. Kyllä ne silti pyritään säätämään aina tasan ainakin meillä. Mutta mitäpä niitä säätämään, jos auto kulkee suoraan, ratti on suorassa, eikä renkaat kulu sisä- tai ulkosyrjästä. Väitän, että kukaan ei huomaa kadulla ajellessaan eroa vakiosäädön ja jonkun vähän sporttisemman säädön välillä.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Millä perusteella pitäisi laittaa muut arvot kuin autonvalmistajan TEHDAS arvot? Ja jos kuitenkin pitää laittaa muita arvoja niin mistä ne arvot on tempaistu? Arpomalla,kokeilemalla,kaveri kertoi...

No Evossa tuntee pienimmätkin erot säädöissä eikä tehdasarvot ole parhaimmat asfaltille(en aja koskaan hiekkateitä). Ei muutokset rajuja ole, mutta eroaa jonku verran tehdasarvoista...
 
Edelleen "Ruskeasuon teboil". http://www.teboilruskeasuo.com/

Itse säädätin vRS:n kulmat siellä, on laserpelit ja vehkeet. Aika yleisesti käytetty paikka. Ei ollut mikään eläkkeelle jäävä joka sääti. Kyllä siellä on useita tyyppejä. Se työnjohtaja tais olla lähinnä eläkettä.

No varasinpa ajan tuolta Teboililta sitten. Miten muuten on, onko tuo homma ihan peruskauraa näille lafkoille? Siis meinaan, että tietävätkö he jokaisen merkin ja mallin omat kommervenkkinsä? TIS:sistä (bmw:n oma huolto-ohjelma) kun katselin, niin esim. kulmia säädettäessä etupenkeillä pitäisi olla 68 kg:n painot ja peräkontissa 14 kg:n paino yms... Onko tällaiset asiat tiedossa, kiinnitetäänkö niihin huomiota ja vaikuttavatko ne käytännössä asiaan vai onko tuo turhaa hifistelyä?
 
. Miten muuten on, onko tuo homma ihan peruskauraa näille lafkoille? Siis meinaan, että tietävätkö he jokaisen merkin ja mallin omat kommervenkkinsä? TIS:sistä (bmw:n oma huolto-ohjelma) kun katselin, niin esim. kulmia säädettäessä etupenkeillä pitäisi olla 68 kg:n painot ja peräkontissa 14 kg:n paino yms... Onko tällaiset asiat tiedossa, kiinnitetäänkö niihin huomiota ja vaikuttavatko ne käytännössä asiaan vai onko tuo turhaa hifistelyä?

Eikun homma menee toisinpäin, on vain muutama harva merkki ja malli joissa tarvitaan tuota hifistelyä. En jaksa uskoa että tuollakaan on varastossa 68kiloisia säkkejä tai pakolaisia varastossa odottamassa juuri bemareita varten taikka 14kg käsipainoa laittaa takakonttiin. Joko he tekevät sen ilman tai sitten sanovat että etsi joku muu paikka. Ja noita hifistelyjä eivät varmasti tuossa ajanvarauksessa muista/tiedä/tutki joten ne yleensä tulevat esille vasta sitten kun syöttävät auton tiedot koneeseen ja olisivat aloittamassa säätöä.
 
Käytin nyt autoa tuolla ruskeasuon teboililla. Vähän ylätyin kun en saanut raporttia ollenkaan. Tosin hain auton kun huolto oli mennyt jo kiinni eikä siinä kassalla ollut muuta kuin lasku. No pitää huomenna soitella josko saisi raporttia nähtäväksi. Nyt jäi sellainen kysymys painamaan mieltä, että laskussa lukee ohjauskulmien säätö... Itse olen aikaa varaessa puhunut nelipyöräsuuntauksesta. Onkos tuo nyt sama asia, eli kuuluukos tuohon ohjauskulmien säätöön noin yleisesti myös takarenkaiden säätö? Huomennahan tämä selviää kun soitan ja kysyn mutta tietääpä mistä puhuu jos eivät ole taka-akselistoon koskeneet ollenkaan.
 
Zone-sarja -42%
Itse olen aikaa varaessa puhunut nelipyöräsuuntauksesta. Onkos tuo nyt sama asia, eli kuuluukos tuohon ohjauskulmien säätöön noin yleisesti myös takarenkaiden säätö? Huomennahan tämä selviää kun soitan ja kysyn mutta tietääpä mistä puhuu jos eivät ole taka-akselistoon koskeneet ollenkaan.
On sama asia. Tosin ohjauskulmien säätö toimenpiteen nimenä on aika harhaanjohtava, koska jos ollaan tarkkoja, niin caster-kulman toinen nimitys on ohjauskulma. Mutta kansanomaisesti ohjauskulmat on sama kuin nelipyöräsuuntaus.
 
Joo, ja harvoista vajaavetoisista pystyy edes säätää juuri mitään takaa.

Itsellähän ei aikaisempien autojen osalta mitään sen kummempia kokemuksia näiden ohjauskulmien säädöistä ole ollutkaan, koska autot ovat kulkeneet suoraan. Tuntuvat vain nämä bemarit olevan niin tarkkoja alustan säädöistä ja rengastuksesta, että on melkein salatiedettä saada auto urissa vetelemättömäksi. Ainakin 2000-luvun ja varmaan vanhemmissakin bemareissa taka-akselisto on niin ikään säädettävä.

Kai se on sitä "ajamisen iloa" mitä haetaan sillä, että ohjaus on tarkka ja palautetta antava. Tuo saattaapi pitää paikansa jossain muualla kuin täällä nastojen tiet urille repimässä pohjolassa. Kyllähän tuo jollain 16 tuumaisilla 60-profiilin renkailla olisi immuuni noille urille mutta kai sitä on mentävä ulkonäön ehdoilla...
 
Kyllähän tuo jollain 16 tuumaisilla 60-profiilin renkailla olisi immuuni noille urille mutta kai sitä on mentävä ulkonäön ehdoilla...
Ei välttämättä. Ex-appiukolla oli vuosia sitten e46 jollain tollasella rengastuksella ja se veteli jatkuvasti sinne sun tänne. Kulmia katseltiin ja sitä ja tätä korjailtiin, mutta vetely ei loppunut. Taisi johtua renkaista se. Jotkut renkaat kun voi olla uraherkempiä kuin toiset, vaikka koko on sama. Mulla esim on 215/35-18 kumit ja monet on ihmeissään, kun sanon ettei vetele tippaakaan mihinkään suuntaan. Matalat ja "leveät" "kuulemma" vetelee aina.
 
Juu, kyllähän ne oli niitä takarenkaitakin räplännyt...

Ja kyllähän tuo vieläkin vetelee mutta ei läheskään niin paljoa kuin aikaisemmin. Ei tarvitse ajaa sydän kurkussa, että milloin se hyökkää.

Tosiaan talvirenkaina ovat 205/45/17 eikä vetele niin paljoa kuin näille kesäkumeilla. Kesällä on alla edessä 225/40/18 ja takana 255/35/18... muistaakseni. Mutkapätkää on kyllä mahtava ajella mutta urissa perseestä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom