Tuli mieleen omat 10+ vuotta vanhat tuskailut selän kanssa tuosta kirjoituksestasi. Kävin silloin fysioterapeutilla ym. mutta apua ei meinannut löytyä.
Ensimmäisenä ja tärkeimpänä ohjeena voisin sanoa, että kannattaisi tuo selkä kuvauttaa. Magneettikuvauksessa paljastui oma monivuotinen selkäkipujen aiheuttaja, eli välilevyn repeämä.
Olipa jo ennen tuota röntgenit otettu selästä, ja todettu, että ranka on ihan kunnossa, ja syytettiin selän huonoja lihaksia tästä ongelmasta (tässä vaiheessa oli mm. useita vuosia kilpajudo treeniä alla). Jotakin fysioterapiaa ym. tehtiin, mutta se oli suunnattu lievän skoljoosion (mutkaa selkärangassa) hoitoon, eikä auttanut ollenkaan oikeaan vaivaan. Tuo skoljoosio ei todellisuudessa ole koskaan mitään aiheuttanut ja on todellakin lievää.
Enpä onneksi uskonut, noita fysioterapeutin ja peruslääkärin puheita ja kävin sitten yksityisellä magneettikuvissa, ja siellä tuo repeämä löytyi.
Mitäänhän tuolle ei varsinaisesti tehty, mutta kun syy selvisi, oikeanlaisella treenillä ja tarpeellisella varoivaisuudella treenissä ja muussakin elämässä tuon ongelman on saanut jossakin määrin kuriin. 10 vuotta olen tuosta nyt ollut tietoinen, ja ajoin on mennyt huonommin, ja selkä vaivannut kuukausia putkeen, ajoittain sitten on saanut olla rauhassa jopa kokonaisen vuodenkin. Täysiä treenitaukojakin tulee väistämättä, kun selkä ärtyy aivan pahimilleen, mutta sopivan lepotauon jälkeen sitä vaan täytyy aina jaksaa lähteä takaisin yrittämään, heittää machoilut romukoppaan ja kaivaa ne neitimäiset painot esiin.
Noista neitimäisistä painoista esimerkkinä se, että vetelenpä itse 90+ kiloisena iloisena salilla maasta 50kg, kun taas pidemmän kipeän jakson jälkeen tässä palauttelen selkää varovasti kuntoon. Kyllähän se hölmöltä varmasti näyttää, kun naapurin mummotkin samalla painolla vetelevät, mutta niillä mennään, mitä on.
Sopivat painot ja oikeat liikkeet kun keksii selälle, niin salilla käynti onnistuu melko varmaan, ja kovaakin voi treenata. Itse olen ajan kanssa oppinut ne liikkeet, jotka voin tehdä normaalisti, ne jotka voin tehdä pienillä painoilla, ja ne, jotka täytyy kokonaan jättää pois.
Vielä kerran korostaisin, että hankit ne magneetti (tai mitä hienoa menetelmää nykyään käytetäänkään) kuvat selästä, ja todella arvostat kehoasi. Sillä selviää heti nuo välilevy ym. ongelmat, ja ei tarvitse fysioterapeutin sormituntumalta arvailla.
Ainiin, itselläni tuo välilevyvamma vetää myös selkälihaksia jumiin, ja sitä kautta myös selkänikamat jumituvat. Asiansa osaava kiropraktikko ainakin osaa noita aukoa.
Eipä ole tullut paljoa tänne aiemmin kirjoiteltua, mutta nuo selkävammat on sen verran rasittavia, että täytyy yrittää antaa jotakin vinkkiä tämmöisissä tilanteissa. Puolet omasta elämästäni on selkävamman kanssa taistellessa mennyt, ja tappelu jatkuu.