Neitimäistä treenausta?

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ongelmasi kuulostavat aika saman tyyppisiltä kuin ne, joista meikäläinen on ihan pienestä pitäen kärsinyt rintarangan kroonisista fasettilukoista johtuen. Toisin sanoen yläselän fasettinikamat menevät lukkoon eikä ranka jousta normaalisti. Tällöin myös ympäröivät lihakset jännittyvät, ja - kuten selkävaivoissa usein valitettavasti käy - jännitys leviää edelleen varsinkin niskan ja hartioiden seudulle. Vastaavasti lihaskireys lisää entisestäänkin nikamien tukkoisuutta, jolloin syntyy helposti itseän ruokkiva kierre, josta on vaikeaa päästä ulos.

Omalla kohdallani tilanne on äitynyt todella pahaksi ainoastaan silloin, kun olen elämäntilanteesta johtuen liikkunut vähän ja tehnyt työtä lähinnä tietokoneen ääressä. Staattinen istumatyö lisää jännitystä ja heikentää lihasten verenkiertoa. Vastaavasti liikunta yhdistettynä lihashuoltoon (venyttely, hieronta ja sinunkin mainitsemasi pilates), on poikkeuksetta parantanut alun tuskaisten viikkojen jälkeen vaivan lähes kokonaan. Lisäksi voin lämpimästi suositella naprapaatilla (sellainen ranganniksauttelija)käyntiä, sillä oman kokemukseni mukaan fysioterapeuttien kyvyt eivät riitä lukkiutuneen rintarangan avaamiseen.

Mikäli selässäsi ei ole rakenteellista vikaa, ihmettelen fysioterapeutin kommentteja punttiharjoittelun kieltämisestä. Itselleni useampikin urheilulääkäri on nimenomaan suositellut voimaharjoittelua lihasten verenkierron aktivoimiseen ja lihaskunnon ylläpitämiseen. Oman kokemuksenikin mukaan toistuva punttitreeni pitkien istumätyöpäivien jälkeen pitää selän kunnossa, kunhan muistaa Timbankin mainitseman vaivan ehdolla treenaamisen. Itse pystyn selkätreeneistä tekemään täysipainoisesti maasta- ja leuanvetoa (eikä sitä nyt muuta paljon tarvitsekaan!), kun taas esim. kulmasoudun olen havainnut hieman ongelmalliseksi ja liikaa staattista jännitystä aiheuttavaksi liikkeeksi.

Eli summa summarum käy tutkituttamassa itsesi kunnolla (magneettikuvat jne. sekä ainakin yksi osaava urheilulääkäri), ja mikäli rakennevikaa ei löydy niin vaihda fysioterapeuttia, kuuntele itseäsi ja treenaa kunnolla. Muista lihashuolto ja muutkin selkää aktivoivat liikuntamuodot - itselläni palautteleva uinti ja hiihto/rullaluistelu sauvoilla. Äläkä tietenkään revi liikaa alussa vaan anna kropan tottua rasitukseen vähittäin (nimimerkillä paha lihasrepeämä lapaluun alla tukkoisella selällä treenatessa, kyse ei tosin ollut punttitreenistä).

taicaviitta sanoi:
. ... siltikin, niinä hetkinä, kun joudun olemaan treenaamatta jostakin syystä pidemmän aikaa, niin kipu on suurempi.

Kuulostaapa tutulta, vaikka itsellä ei selkä ole syyllinen. Kipu pahenee hetkeksi treenin jälkeen mutta ilman sitä saattaa jatkua viikkoja.

Alkuperäiseen viestiin; yläselän ja hartioitten jumiin ja päänsärkyyn soutulaite on ihan ykkönen; sen verran neitimäinen vastus, että jaksaa vaikka 10 minuuuttia kiskoa.

Ja toisena kysymys: jos työ pahentaa selkää paljon, niin siihen varmaan kannattaa yrittää vaikuttaa mahdollisimman paljon. Kokeilla kaikki satulatuolit ja jalkatuet ja selvittää kaikki työpisteen muuntelumahdollisuudet. Työnantajankin etu on työkuntoinen tekijä, saattavat tarpeen mukaan olla valmiit panostamaan yllättävän paljon.
Jos ei ihan avokonttorissa tai asiakaspalvelussa istu, niin taukojumppaa ja kiskottelua kehiin, minuutti tai pari muutaman kerran päivässä voi tehdä ihmeitä. Ja sellanen korni juttu, mikä voi auttaa; joku fleece liivi tai hartiahuivi päälle aina kun koneella napottaa.

Komppaan KatiP:ta noiden työolosuhteiden osalta... Kannattaa todellakin tarkistaa, että työpisteen ergonomia on kunnossa ja taukojumppakin on ihan pop... Jollei työpisteellä niin tauoilla ainakin muutaman liikkeen ennättää tehdä... Tosin ergonomia-asiat (mitä on tehtävissä) riippuvat paljolti työn luonteesta/työpisteestä. Näissä asioissa apua pitäisi saada työterveyshuollosta.

[kevennys] Itse kaupan kassalla työskennessä kärsin nhs-jumeista punttitreenistä huolimatta. Taukojumppailin ja venyttelin selkää aina tauoilla - eräästä tauosta tuli sitten pikkusen pidempi, kun pukuhuoneessa meikin tarkistamisen :) jälkeen otin polvitaipeista kiinni tarkoituksen venyttää selkää, mutta löinkin pääni lavuaarin kulmaan... sitten vaan jäitä otsaan ja lisää taukoa.. :D [/kevennys]

Punttitreenin osalta kysyisin sinuna Reindhart perustelut omalta fyssariltasi ja varmistaisin että puhutte samoilla käsitteillä (kova/kevyt treeni). Kun hän on jo suositellut/patistellut puntin aloittamista niin eikö olisi viisasta aloittaa tunnustellen ja omaa kroppaa kuunnellen. Itsekin aloituspostissa totesit, että tekemäsi "kokeilu"treeni tuntui raskaalle. Tehoja voipi sitten lisätä tuntemusten mukaan... Tuskin sitä kovaa treeniä nyt loppuiäksi tarvitsee hylätä, kunhan vain maltat alussa mielesi....

Tsemppiä!! :thumbs:

Vinho Tinto sanoi:
Ongelmasi kuulostavat aika saman tyyppisiltä kuin ne, joista meikäläinen on ihan pienestä pitäen kärsinyt rintarangan kroonisista fasettilukoista johtuen. Toisin sanoen yläselän fasettinikamat menevät lukkoon eikä ranka jousta normaalisti.

Jotain tuollaista siellä vissiin on, kun ft on todennut, ettei ranka jousta yhtään -sitten parin hoitokerran jälkeen sieltä kuuluu PAUKAHDUS ja oikein huomaa, miten joku paine hellittää.

Sen olen huomannut, että liikkumattomuus on kaikkein pahinta tuolle selälle. Täytyy vaan löytää sopiva liikuntacombo.

Työergonomiaa on mietitty, ja kaikki huivit harteilla ja taukojumpat on käytössä. Että kyllä tämä varmaan tästä. Täytyy vaan asennoitua niin, että ainakin ekat pari viikkoa treenin jälkeen on huono olo, vaikka kevyestikin tekisi.

EDIT: onko mielestänne sauna-avanto hyväksi vai pahaksi? (tai ei nyt vielä avantoon pääse, mutta kylmään veteen anyhow) Kysyn tietty ft:takin, mutta aika on vasta huomenna ja haluaisin tänään uimaan...Edelliskerta ei ainakaan pahalta tuntunut.

Itelläni oli pari vuotta sitten toinen SI-nivel (selkärangan alaosassa) tosi kivuliaasti tukossa ja kävin sitä kiropraktikolla avauttamassa ehkä 4 tai 5 kertaa.

Se suositteli että mun kannattais harrastaa mahdollisimman paljon ja monipuolista liikuntaa: punttista (vaikka vaiva sieltä tulikin), hiihtoa, sählyä mitä vaan.

Ite huomasin saman kuin joku tuolla aiemmin että liikunnan jälkeen olo oli aina hetken todella hyvä, joten pyrin saamaan sen tunteen mahdollisimman usein. Yritin pitää jumipaikan verenkiertoa mahdollisimman tehokkaasti yllä. Kävin normaalisti puntilla ja tein sen verran kuin pystyin ja venyttelin varovasti sen verran kun pystyin. Välipäivinä (ja joskus punttispäivinä) kävin uimassa, juoksemassa, hiihtämässä jne., vähän mutta usein.

Yhdessä niksauttelun kanssa vaiva helpotti nopeasti.

reinhardt sanoi:
Jotain tuollaista siellä vissiin on, kun ft on todennut, ettei ranka jousta yhtään -sitten parin hoitokerran jälkeen sieltä kuuluu PAUKAHDUS ja oikein huomaa, miten joku paine hellittää.QUOTE]

Jep juuri tuo on tyypillistä lukkoon menneelle rintarangalle. Kuten jo edellisessä postissa totesin, sinuna menisin kuvauttamaan rangan ja jos mitään poikkeavaa ei löydy, hakeutuisin naprapaatin tai kiropraktikon käsittelyyn. Fysioterapeutit voivat huoltaa lihaksia, mutta rangan ongelmien ratkaisuun ei ainakaan fysion peruskoulutus anna eväitä.

Oli nimittäin aika hieno fiilis kun astuin ulos naprapaatin vastaanotolta - jossa koko selkärangan yläosa oli auennut paukkuen kuin konekivääri - ja tajusin, että pystyn ensimmäisen kerran pitkään aikaan vetämään keuhkot täyteen ilmaa ilman kipua selkäpuolella.

edit: Niin en siis tietenkään väitä, etteikö fysioterapiasta olisi hyötyä. Myös fysion tekemä lihashuolto ja hieronta ovat ensiarvoisen tärkeitä.

Vinho Tinto sanoi:
Kuten jo edellisessä postissa totesin, sinuna menisin kuvauttamaan rangan ja jos mitään poikkeavaa ei löydy, hakeutuisin naprapaatin tai kiropraktikon käsittelyyn.

ainoa oikea, ja järkevä malli hoitaa kyseinen juttu. ensin selvitetään mikä on rangassa vialla/onko mikään rangassa vialla, ja vasta sitten hakeudeutaan kiron/tms. hoidettavaksi. selkärangan manipuloinnissa on kuitenkin vaaransa - varsinkin jos manipuloidaan tietämättä perimmäistä syytä.

Ja kun se ranka on tutkittu ja toivottavasti todettu että mitään vikaa ei ole, niin sitten suosittelen lämpimästä säännöllistä käyntiä urheiluhierojalla. Alkuun kannattaa varmati sopia joku 1-2 kertaa viikossa paketti kunnes ne jumit on saatu auki ja senjälkeen ainakin itellä riittää kun kerta kuukaudessa käy hierottavana.

Timba79 sanoi:
Ja kun se ranka on tutkittu ja toivottavasti todettu että mitään vikaa ei ole, niin sitten suosittelen lämpimästä säännöllistä käyntiä urheiluhierojalla.

todella tärkeä lisä lihashuoltoon. oli se ongelma sitten rintarangassa, kaularangassa, tai lannerangassa, niin jokainen noista ongelmista luo taas omat ongelmansa niitä kohtia ympäröiviin lihaksiin.

itselläni on esimerkiksi krooninen niskakipu, sekä ajoittainen ´huimaava´tunne, johtuen väärässä asennossa pitkään olleiden niskalihasten takia. eikä varmaan ikinä kunnolla hellitäkään. lannerangan ongelmien takia taas pakaran seutu (piriformis ym.) on äärimmäisen jumissa, ja toisinaan kosketusarka. itse kun painelee/koettaa hieroa pakaroiden seutua välillä, niin huomaa miten sekin jo säteilee jalkaan - helpottavalla tavalla. hierontojen jälkeen sitä tuntuu että voisi kirmailla kuin nuori vasa pitkin laitumia. eli hieronta auttaa todella paljon noihin vaivoihin. akuutimmassa vaiheessa ensin useammin, sitten ylläpitävänä.

eli ehdottomasti se hieronta mukaan. tosin ihmettelen kyllä, ellette ole ft:si kanssa sitä jo tehneetkin.

taicaviitta sanoi:
eli ehdottomasti se hieronta mukaan. tosin ihmettelen kyllä, ellette ole ft:si kanssa sitä jo tehneetkin.

Äh, olen selvästi selittänyt päin honkia. Ft siis hieroo selkäni joka kerta, ja alkuun hierottiin 2x viikossa. Mutta jokin saa lihakset aina jämähtämään uudestaan. Joskus saattaa mennä viikkokin siedettävästi, ja sitten taas. Pahinta on, jos esim. lähden perjantaina töistä suoraan junalle, matkustan johonkin, ja koko viikonloppu menee ilman liikuntaa. Se on saletti, että saan potea särkyä ja huimausta seuraavan alkuviikon ainakin.

Minä taas ihmettelen, ettei ft tee muuta kuin hieroo: kaikki liikuntaan liittyvät neuvot saa melkein kiristää siltä. (tosin olen saanut sen käsityksen, että hän on tottunut keski-ikäisiin toimistotäteihin, jotka eivät tee harjoituksiaan, vaikka jotain neuvottaisiinkin, joten hän ei sitten neuvo juuri minuakaan.)

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
reinhardt sanoi:
Äh, olen selvästi selittänyt päin honkia.

Minä taas ihmettelen, ettei ft tee muuta kuin hieroo: kaikki liikuntaan liittyvät neuvot saa melkein kiristää siltä. (tosin olen saanut sen käsityksen, että hän on tottunut keski-ikäisiin toimistotäteihin, jotka eivät tee harjoituksiaan, vaikka jotain neuvottaisiinkin, joten hän ei sitten neuvo juuri minuakaan.)

älä huoli, mitä luultavimmin olet selittänyt ihan oikein ja hyvin, mutta vika luetun ymmärtämisessä on varmastikin putkiaivoissa täällä päässä.

aika jännä joo, jos ft ei tee paljoa muuta kuin hieroo. kuuluuhan sekin ft:n ammattitaitoon, mutta silti minustakin sen tehtäviin kuuluisi enemmänkin juuri nuo liikunnalliset neuvot (esim. syvien lihasten treenit, ym. jumppaohjeet), sekä niiden treenauttaminen siellä käydessäsi. hieronnat jättäisin mieluummin itse ainakin enimmäkseen (urheilu)hierojalle, joka on pidemmän linjan miehiä/naisia, ja jota on kehuttu muutenkin. <- sana kiertää noissa jutuissa.

pelkkään hierontaan ft:n käyttö on aika kallista, ja (mitenkään ft:tä väheksymättä) ei ehkä yhtä ´perusteellista´ kuin pelkkää hierontaa työkseen tekevän ihmisen hieromana.

ft vaihtoon? varsinkin, jos ft:n kokemuspohja muodostuu lähinnä pelkästään keski-ikäisistä treenaamattomista toimistotädeistä, ja sinunkaltaistasi fitness-sport-elämäntapaliikkujaa yritetään asettaa samalle viivalle heidän kanssaan.

taicaviitta sanoi:
ja sinunkaltaistasi fitness-sport-elämäntapaliikkujaa

Kuule, tuo oli kauneinta, mitä kukaan on sanonut minulle PITKÄÄN aikaan. :) :love:

Yksi aika minulla on vielä tuonne varattuna, sen käyn, katson mitä kroppa sanoo varovaiseen treenailuun ja sitten menen jollekin muulle asiantuntijalle. Siskoni on kehunut osteopaattia, mutta se vasta kallista onkin.

reinhardt sanoi:
Kuule, tuo oli kauneinta, mitä kukaan on sanonut minulle PITKÄÄN aikaan. :) :love:

:love:

reinhardt sanoi:
...sanoi, ettei minun kannata treenata räkä poskella (siis ainakaan pitkään, pitkään aikaan, ehkä ei koskaan. Kroppani kun ei sellaista oikein kestä).

Eli mitä hittoa sitten teen?

Yhdellä lähisukulaisella oli paikat niin jumissa että piti käydä pari vuotta fysioterapeutilla. Ja siitäkään huolimatta ei tainut oikein kuntoutua. Missään vaiheessa ei ehdotettu kuntosalilla käymistä vaan kaikki oli sitä hieromista ja paikkojen vitkuttelemista. Jotain nikamia niksautettiin. Pari viikkoa meni hyvin kunnes taas paikat jumissa.

Nykyään on kai ainakin selän kuntoutuksessa sellainen linja että pitää ruveta liikkumaan. Mä olen myös tällä kannalla. Jos voima puuttuu kokonaan niin miten paikat voi koskaan kuntoutua normaaliksi? Se on selvää että kipu pitää ottaa huomioon. Samoin jos liikeradat on normaalia pienemmät niin treenataan sitten siltä pohjalta.

Menet vaan säännöllisesti salille ja treenaat niillä pienillä spedepainoilla. Tee pitkää sarjaa väliltä 15-20 toistoa ja keskity puhtaisiin liikeratoihin. Sitten kun homma alkaa sujua niin lisää vähitellen vastusta ja tiputa toistot välille 8-10 toistoa per sarja. Näin ainakin minä tekisin. Ja monipuolista liikuntaa! Kaikki mitä vaan pystyy tekemään ja mistä tykkää. Uinti on esimerkiksi aivan loistava jos vaan pystyy olemaan altaassa.

EDIT: Mäkin laittaisin fysioterapeutin vaihtoon jos koko homma keskittyy pääasiassa hieromiseen ja nikamien niksautukseen. Täytyyhän siinä olla mukana myös sellainen osio missä sinä teet sellaista liikuntaa joka sinulle sopii!

Vaihda reinhardt fysioterapeuttia, ja käy jollain asiansa osaavalla naprapaatilla tai osteopaatilla. Täs maas on monia "poppaukkoja" jotka saattais pystyä antaan avun 10 minuutissa.

rautalonkka sanoi:
Täs maas on monia "poppaukkoja" jotka saattais pystyä antaan avun 10 minuutissa.

täs maas on myöski monia "poppaukkoja" jotka saattais pystyä antaan 10 minuutissa rangalle monivuotisia ongelmia.

rautalonkka sanoi:
Vaihda reinhardt fysioterapeuttia, ja käy jollain asiansa osaavalla naprapaatilla tai osteopaatilla.

Edellisessä viestissä mainittu lähisukulainen kävi fysioterapeutilla ja naprapaatilla. Rahaa meni, tulosta ei tullut kuin pariksi viikoksi kerrallaan.

Sanonpa vain kokemuksesta, että naispuoliset fysioterapeutit ovat usein varsinaisia pahanilmanlintuja (tyyliin "joo, tämän paikan saa tosi helposti jumiin ja sitten se lihas vielä tulehtuu, eikä se sitten oikein meinaa parantua millään...") :lol2: .

Ihan vain pikku anekdoottina, että aloittaessani punttaamisen selkäni meni totaalisen jumiin (vaikka senhän piti vain tulla paremmaksi!?). Kolme kertaa hierottavana (ft, OMT, sama mies joka minut salille raahasi) ja se siitä, ei mitään neititreeniä silloin eikä nyt, mutta edes jotakuinkin kohtuullisilla painoilla.

Että kai se jumitus ja kurjistelu sitten on ihan normaalia alkuvaiheessa, ja ellei itseään onnistu hajottamaan heti kättelyssä, kyllä se treenaamalla ohi menee. Ja tulee takaisin jos salilla ei tule käytyä? Joten treenaamaan, treenaamaan, tästä heti sänntään :whip: !

taicaviitta sanoi:
täs maas on myöski monia "poppaukkoja" jotka saattais pystyä antaan 10 minuutissa rangalle monivuotisia ongelmia.

Nimenomaan. Kannattaa kysellä tarkkaan tutuilta, josko jollakulla olisi hyviä kokemuksia esim. tietystä osteopaatista tai vastaavasta ennen kuin niksauteltavaksi uskaltautuu. Onneksi selkärangan yläosan vaivat on sentaan hieman turvallisempia käsiteltäviä, sitä kun kuulee ihan tarpeeksi kauhutarinoita, kuinka kiropraktikko kerran rusautti väärin alaselästä ja sen jälkeen ei enää olla kävelty ollenkaan.

Vinho Tinto sanoi:
sitä kun kuulee ihan tarpeeksi kauhutarinoita, kuinka kiropraktikko kerran rusautti väärin alaselästä ja sen jälkeen ei enää olla kävelty ollenkaan.
Mä en ole kuullut ollenkaan. Onko näitä tapahtunut, vai oletko niellyt urbaania legendaa? Luulisi olevan lööpeissä alta aikayksikön jos niksauttaja jonkun halvaannuttaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom