Negatiivinentoisto!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Örkki
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kuinka usein treenissä kannattaa käyttää erikoismenetelmiä kuten esim. negatiivisiatoistoja / pakkotoistoja?

Negatiivisettoistot lyö itselläni paikat ainakin niin jumiin, että kyseistä tekniikkaa joutuu käyttämään aika hillitysti... mutta missä kulkee raja? Kaikki on tietenkin henkilökohtaista, kuinka nopeasti palautuu jne. jne... Mutta kertokaa mielipiteenne, ja auttakaa miestä mäessä! :wall:

Örkki sanoi:
Kuinka usein treenissä kannattaa käyttää erikoismenetelmiä kuten esim. negatiivisiatoistoja / pakkotoistoja?

Negatiivisettoistot lyö itselläni paikat ainakin niin jumiin, että kyseistä tekniikkaa joutuu käyttämään aika hillitysti... mutta missä kulkee raja? Kaikki on tietenkin henkilökohtaista, kuinka nopeasti palautuu jne. jne... Mutta kertokaa mielipiteenne, ja auttakaa miestä mäessä! :wall:

Eiköhän suosittelut ole ollut että pari kertaa kuussa voisi negatiivisia tehdä.. mulla nyt kyllä tuppaa yleensä joka treenissä ainakin joku liike olemaan negatiivinen per lihasryhmä. Penkissä negoja ei hirveästi tehdä ellei kaveri ole takapiruna.. :rolleyes:

Kuinka monta sarjaa ja toistoa negatiivissä yleinsä on, yksi sarja ja yksi toisto, liikkeestä huolimatta?

CPvamma sanoi:
Kuinka monta sarjaa ja toistoa negatiivissä yleinsä on, yksi sarja ja yksi toisto, liikkeestä huolimatta?

Teen yleensä vimpan sarjan tai sit vielä vimpan ns. "normaalisarjan" jälkeen yhden sarjan negatiivisia, ja yleensä kolme toistoa, joissa kaveri auttaa esim. hauisliikkeessä siinä nostovaiheessa, koska jos hitaasti annat tangon laskeutua alas, niin et enää omin voimin saa sitä ylös sieltä, joten kaverin pitää jeesiä. Ja negatiivisen toiston kesto kannattaa pitää siinä around 5sek paikkeilla, niin ärsyke on taattu :)

EDIT: Voi toki hitaamminkin tehdä, mutta tuskaa se voi teettää =)

-- Juffe

Hauiksille on joskus silloni tällöin tullut negatiivisa tehtyä ja yks hyvä tapa on tehdä scott penkissä käsipainoilla yksi käsi kerrallaan. voi itse auttaa vapaalla kädellä ylös. eli ei tartte välttämättä kaveria avuksi.

En käytä erikoismenetelmiä juuri ollenkaan treeneissä. Eli suoria sarjoja postiiviseen loppuun, ei mitään kikkailuja, koska negatiiviset- ja pakkotoistot saa aika komeasti tukkoon ja ylikuntoon.
Toki joskus ei jaksakkaan sitä viimeistä toistoa, jolloin tulee pakkotoisto. mutta hakemalla en hae noita. Joskus sitten esim. hauiksille tulee noita tehtyä, ehken 1x kuukaudessa, mutta raskaissa perusliikkeissä oon jättänyt aika vähälle.

Ylikunto! =(

Jepa... Tota ylikuntoa mä vähä pelkäänkin! Tähän mennessä olen melkein joka treenissä käyttäny negatiivisia, mutta nyt pitää ottaa vähän hillitymmin. :(

Kokeilla vaikka alennettuja toistoja, ei tule ihan niin paha jumi... tai jotain...

Mikäli treenikaveri mukana niin pakkohan päivä hyödyntää. Negatiivisia tulee, jos tulee, kyllä yleensä käytettyä sekundäärisissä liikkeissä eli kaikki muut paitsi raskaat perusliikkeet; hauis scottissa, ojentaja ranskalaisittain, vipunostot sivulle, pohkeet jne...

Pakkotoistoja tulee tehtyä aika paljon. Sitten supersarjoja, esim. flyesit maaten --> ristikkäistalja on pirun hyvä loppuun. Myös pysäytykset, esim. penassa 2-3s pysäytys rinnalla on aika murhaava.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Miksei pakkotoistoja/negatiivisia toistoja kannata tehdä?

Ite teen varsinki smith-koneessa joka kerta pakkotoistoja, kun teen esim. pystypunnerrusta tai vinopenkkiä.

Supersarja

Itse en saa Supersarjoissa tuntumaa... en tiedä mistä johtuu! Olen kokeillu haukka <> ojentajat ja sit etureisi <> takareisi!

Onko supersarjoista muuta käytännön hyötyä, kuin se hillitön pumppi jota mainostetaan??

Ehkä turhin erikoistekniikka mielestäni... vai olenko :david: ?

Negatiivinen...

mattibodari sanoi:
Miksei pakkotoistoja/negatiivisia toistoja kannata tehdä?

Ite teen varsinki smith-koneessa joka kerta pakkotoistoja, kun teen esim. pystypunnerrusta tai vinopenkkiä.

Pelottaa että menee äijä ylikuntoon, ei ehdi palautua kunnolla... Alkaa tulokset tippumaan!
Varsinkin nuo negatiiviset vetää hillittömän jumin päälle!

Kai sitä viikossa ehtii palautua?

Paljon oon täältä lukenut, mutta tarkentakaa mulle vielä termit:
-rest-pause
-negatiivinen
-pudotussarja
-supersarja

On vielä lievää epävarmuutta... Mitäs muita vielä olis?

moppe sanoi:
-rest-pause

Tapa, jossa tehdään 1 toisto, pidetään taukoa, toisto, taukoa etc.

-negatiivinen

Toisto, jossa tehdään vain liikkeen eksentrinen (alaslasku) vaihe, raskailla painoilla. Tehokas lihaskasvun kannalta.

-pudotussarja

Aloitetaan painolla X, jolla saadaan muutaman toisto, otetaan tangosta painoa vain sen verran, että saadaan jälleen muutama toisto etc.

-supersarja

Tehdään kahdelle eri lihasryhmälle/lihakselle (alunperin/normaalisti vastavaikuttaja-parit, esim. ojentaja-hauis) sarjoja vuorotellen: vaikkapa yksi sarja hauiskääntöä, yksi sarja ranskalaista punnerrusta, yksi sarja hauiskääntöä...

Toivottavasti selvensi, jos on kysyttävää niin kysy. :)

Negatiivisit on tärkeitä! Penkissäkin antaa puhtautta ei pomppaa rinnan päältä. Itsellä yli voimaisesti parhaat tulokset penkis ja kaikis kun negatiivisinä tai ainakin suuhtessa 2:1 tehdään lasku niin hyvä on.

Superasarjoista en osaa sanoa muuta kun sen, että lihakset on ihan hyvin olleet kipeät seuraavana päivänä (hauis ojentaja). oon itse tahny kans reisi haukan- ja ojentajan kans superina kyykyn ja prässin jälkee, eli vaikee sanoo miten jälkojen kans, mut ne on kiva tehdä vuorottelu menetelmäl jh,jo,jh,jo. Olis hyvä tietää kyl et pitäskö takareiden osalta kaikki treeni jättää mave päivälle. Kehitys jalois ollu kovaa, mut pienet lisäkilot on paljon pidemmällöä aikavälillä!

No kysympäs sitten kun käskettiin:

-Siis tossa rest-pausessa vedetään vai sarja niin, että jokaisen toiston välissä pidetään tauko? Kuinkakohan pitkä tauko? Kuinka pitkiä nämä sarjat useimmiten ovat?

-Siis ovatko pudotussarjat vain muutaman toiston pituisia? Tota en oikein tajunnut?

-Mille liikkeille tota negatiivista kannattais tehdä? Tarvii kuitenkin usein varmistajaakin...

moppe sanoi:

-Siis ovatko pudotussarjat vain muutaman toiston pituisia? Tota en oikein tajunnut?

Pudotussarjoja voi olla niin monenlaisia, mutta laitan nyt vaan tällasen esimerkin selventämään. Teet vaikkapa kyykkyä ja saat painolla x tiukan 10 toiston sarjan, pudotat sitten vaikka 30 kg pois ja jatkat sarjaa heti ja teet taas niin monta toistoa kun tulee, tätä pudottelua voi jatkaa 2-3:kin kertaa, mutta usein tuo yks pudotus vie jo mehut mukavasti varsinkin jos eka sarja on suht pitkä ja tiukka!!

-Siis tossa rest-pausessa vedetään vai sarja niin, että jokaisen toiston välissä pidetään tauko? Kuinkakohan pitkä tauko? Kuinka pitkiä nämä sarjat useimmiten ovat?

Tauko esimerkki liike vois olla maastaveto. Eli lasketaan painot maahan asti jolloin jännitys loppuu , mutta nostetaan lähes välittömästi taas, paussi on siis alle sekunnin. Sajat yleensä >8.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom