- Liittynyt
- 18.12.2008
- Viestejä
- 345
Jos luulit että ruuhkamaksun suunnittelu oli jo jotain niin:
Täytyy saada valtion velkaa pienemmäksi, vaikka väkisin.
Helsinki pohtii rajoituksia nastarenkaille
julkaistu tänään klo 07:04
Helsinki selvittää mahdollisuuksia rajoittaa nastarenkaiden käyttöä kaupunkialueella. Tutkimukset asiasta on tarkoitus käynnistää tämän kevään aikana. Nastarenkaiden käyttörajoituksia on jo käytössä muun muassa Tukholmassa ja Oslossa.
Suurin osa asukkaita keväällä vaivaavasta katupölystä on peräisin ajoradoilta, hienoksi jauhautunutta hiekkaa ja asfalttia. Kadun pintaa kuluttavat erityisesti nastarenkaat, niiden käyttöä haluttaisiin nyt rajoittaa, sanoo Toimistopäällikkö Pekka Isoniemi Helsingin kaupungin rakennusvirastosta.
- Toivotaan, että ihmiset alkaisivat käyttää enemmän kitkarenkaita. Helsinkiin tullaan töihin hyvin pitkältä joka aamu, jolloin se vaikuttaa pääväylien käyttäjiin.
Suunnitteilla olevia rajoituksia pohjustetaan laajalla tutkimusohjelmalla, jossa selvitetään pölyongelman ja rengastyyppien lisäksi myös muun muassa liikenneturvallisuutta.
Nastarenkaiden käyttöä ovat suitsineet jo monet kaupungit ulkomailla. Esimerkiksi Ruotsissa Tukholma ja Göteborg ovat kieltäneet nastarenkaiden käytön yksittäisillä katuosuuksilla. Norjassa suositaan käyttömaksumallia.
Myös toimistopäällikkö Isoniemi suosisi Oslossa tai Bergenissä käytettyä lupatarraa.
- Helsinkiin saa jatkossakin tulla nastarenkailla, mutta mikäli tulevaisuudessa saadaan tämä päätös aikaan, niin siitä joutuisi maksamaan haittamaksua, eli ostamaan tarran auton tuulilasiin tai jotain vastaavaa.
Nastarengastarrasta ei kaupunki voi itse päättää, se olisi veroluonteinen maksu ja näin lainsäädäntöasia. Yksittäisillä katuosuuksilla liikkumista kaupunki sen sijaan voi rajoittaa liikennemerkein, kunhan vaihtoehtoinen reitti on valittavissa.
Yli-insinööri Juha Valtonen Liikenne- ja viestintäministeriöstä sanoo, että ministeriöllä on valmius osallistua Helsingin tutkimushankkeeseen. Paljon olisi kyllä tehtävissä valistuksellakin, ja toisaalta parin vuoden päästä uusissa renkaissa jo vähennetään nastojen määrää.
Valtonen näkee nastarenkaissa hyvääkin, ne rikkovat jään pintaa ja vähentävät katujen liukkautta.
- Nastarenkaiden vähentyminen pitäisi tässä pölyasiassa saada toteutettua niin, ettei se samanaikaisesti edellytä hiekoituksen lisäämistä, mikä taas aiheuttaa pölyä. Tässä on aika monitahoisesta ja vaikeasta ongelmasta kyse.
Lohjan ja Helsingin välistä bussia kuljettavan Matti Hurmeen omassa henkilöautossa on talvella nastarenkaat, kuten useimmilla muillakin.
- Kyllä ne on paremmat, paljon turvallisemmat minun mielestäni ainakin.
YLE Uutiset
Lähde: http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/01/helsinki_pohtii_rajoituksia_nastarenkaille_2300961.html
Täytyy saada valtion velkaa pienemmäksi, vaikka väkisin.