Narsismin ja bodauksen yhteys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Akkeli
  • Aloitettu Aloitettu
Kusimato sanoi:
Tuo Eugenin lista osui mulle, kuin nappi silmään.

Et tu Brutus. Sinä kun olit se toinen täällä pakkiksessa joka ymmärtää huumoriani.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Duracell sanoi:
... Ps. Ristolta terveisiä pojille, jos joku sattuis vielä muistamaan :) Vieläks siellä on Pasin nappilauta/porras taivaisiin/saunanlaude? :lol2:
*repesin* Onhan se siellä :D

Eugen sanoi:
Löytyykö omasta tuttavapiiristä tälläisiä ihmisiä:

-Tuntee itsensä mahtavaksi, suureksi ja hyvin tärkeäksi (esimerkiksi liioittelee saavutuksia, kykyjä, taitoja, kontakteja ja persoonallisuuden piirteitä valehteluun asti, ja vaatii tulla tunnustetuksi ylemmänasteisena ilman vertailukelpoisia todellisia saavutuksia);
-Pakonomaisia fantasioita rajattomasta menestyksestä: maine, pelottava voima tai kaikkivaltius, vertaansa vailla oleva loistokkuus (älyllinen narsisti), ruumiillinen kauneus tai seksuaalinen kyky (ruumiillinen narsisti), tai ideaalinen, loputtomiin kestävä rakkaus tai intohimo;
-On syvästi vakuuttunut omasta ainutlaatuisuudestaan, minkä tähden vain muut erityiset tai ainutlaatuiset ihmiset (tai instituutiot) voivat ymmärtää häntä, kohdella häntä oikein tai ovat hänen seuransa arvoisia;
-Vaatii ylenpalttista ihailua, palvontaa, huomiota ja mielenkiintoa - tai sen puuttuessa vaatii olla pelottava ja pahamaineinen (Narsistinen Lähde);
-Kokee olevansa oikeutettu. Vaatii automaattista ja täydellistä omien epärealististen odotustensa täyttämistä - erityistä ja etuoikeutettua kohtelua;
-"Riistää" ihmissuhteita, toisin sanoen käyttää muita omien tarkoitusperiensä saavuttamiseen; vailla empatiaa. On kykenemätön tai haluton tunnustamaan tai hyväksymään muiden tunteita, tarpeita, tärkeysjärjestyksiä ja valintoja sekä samaistumaan niihin;
-On jatkuvasti kateellinen muille ja etsii keinoja loukata tai tuhota turhautumisensa kohteita. Kärsii vainoharhaisista mielikuvista koska uskoo että muut kokevat hänet samoin ja todennäköisesti toimivat samalla tavalla;
-Käyttäytyy ylimielisesti ja koppavasti. Tuntee olevansa ylivoimainen, kaikkeen kykenevä, kaiken tietävä, voittamaton, immuuni, "lain yläpuolella", ja kaikkialla läsnä oleva (maaginen ajattelu). Raivostuu ollessaan turhautunut, kohdatessaan vastarintaa, tai kun sellaiset ihmiset nuhtelevat häntä, joita hän pitää alempiarvoisina ja arvottomina.

Tuo on NPH:n eli narsistisen persoonallisuushäiriön määritelmä. Tuli heti mieleen kaksi tuntemaani ihmistä, joitten kanssa en tule pätkääkään toimeen, he luulevat olevansa jotenkin hirveän erikoisia kaikkitietäviä minä-itsejä, mutta loppujen lopuksi ovat läpinäkyviä omaannapaantuijottajia, jotka kiukuttelevat kuin pikkulapset kun omaa mielipidettä ei saa runtattua läpi. Huvittaa, kun molemmat ovat vielä mua 10v vanhempia ja käyttäytyvät kuin pikkulapset. Kiitos noista opettavista linkeistä.

Oho, kaikki osuivat täydellisesti erääseen läheiseen sukulaiseen..
Se onkin kieltämättä hieman :david:

jarre55 sanoi:
Muista myös pistää puuhelmet kaulaan.

Sä voit tulla sovittamaan, mut mä luulen et ne ei taida ihan mahtua.. ;)

Ongelmana noilla kaikilla psykologisilla diagnooseilla, että ne on kaiken kattavia. Suurinosa maailman väestöstä kuuluu johonkin ryhmään. Ja se tavallaan ottaa vastuun pois ihmiseltä itseltä "en mä vaan voi sille mitään ku mulla on bla bla, ja sen takia mä käyttäydyin niin."

BettyBlu sanoi:
Ongelmana noilla kaikilla psykologisilla diagnooseilla, että ne on kaiken kattavia. Suurinosa maailman väestöstä kuuluu johonkin ryhmään. Ja se tavallaan ottaa vastuun pois ihmiseltä itseltä "en mä vaan voi sille mitään ku mulla on bla bla, ja sen takia mä käyttäydyin niin."

Siellä koira älähtää, missä kalikka kalahtaa.

Eugen sanoi:
Siellä koira älähtää, missä kalikka kalahtaa.

Mutta tottahan se on. Mäkin olen pystynyt samaistaan itseni mm tohon, ADHD-kuvaukseen, hyperkinesia-kuvaukseen ym.
Tai sitten mä olen vain itseäni rakastava ikiliikkuja.. :hyper:

ALkuperäiseen palataksemme, aiemmin tuli hyvä pointti että on eriasia omata jotain narsistisia piirteitä terveessä mittakaavassa, (niinkuin tuossa aiemmin tuli itelle selväksi mitä eroa on omata jotain ortoreksiaan liittyviä piirteitä, kuin olla syömishäiriöinen)... Eiköhän tähän harrastukseen kuulu sellainen pieni mielihyvä mitä peilistä saa, voin selkäsuorana sanoa että onhan sitä peilikuvaa kiva nyt katsoa, kun 5 vuotta sieltä irvisti takaisin sellainen ihrainen päärynänmallinen taikinanaama. Paidat oli xxl-tynnyreitä, sellasia mallittomia ym. On se vaan kiva vähän kierähtää peilin edessä kun nyt voit vetää hoikan vyötärön xl-koon, tai jopa L-koon jos haluaa vartalonmyötäisen.
Onhan itsessä korjattavaa vielä, mutta siinä se vasta lapasesta lähtee jos koko ajan esim muille selittää "katsos nyt kun taas on tästä ja tästä lähtenyt", "eikös tää paita näytä hyvälle mun päällä, kato nyt" ym.

Enemmän peilaisin tuota reaktiota kuitenkin paranevaan itsetuntoon kuin narsismiin.

Hehe.. kukaan ei tunnusta olevansa narsisti :D Ei kai kaikki täällä voi olla kaljuja, karvaisia paskalle haisevia tosimiehiä?
Taidan sit olla ainut puuhelmipoika ilman puuhelmiä. Kyllä mä voin tunnustaa viettäväni aikaa peilin edessä enemmän kuin useimmat naiset. Ja sheivailen myös jalka ja käsikarvat.. :thumbs:

BettyBlu sanoi:

Ei ne diagnoosit noin yksinkertaisia ole. Kyllä sitä diagnoosin saamiseksi täytyy täyttää tietyt kriteerit eikä se käy käden käänteessä.

Psykiatreilla ei turhaan ole monen vuoden koulutusta.

Vastuuta ei mikään diagnoosi ota keneltäkään pois, mutta yksilöä on helpompi auttaa, jos tietää mikä häntä vaivaa. Esim. jos lapsella on ADHD tietyt toimenopiteet ja terapia auttaa häntä pysymään "aisoissa". Ei se kuitenkaan oikeuta häntä riehumaan.

BettyBlu sanoi:
Ja se tavallaan ottaa vastuun pois ihmiseltä itseltä "en mä vaan voi sille mitään ku mulla on bla bla, ja sen takia mä käyttäydyin niin."
Voisinhan mä väittää ilman bla blaatakin, että geenit ja ympäristö on 100%:sti tehny musta sellasen kuin oon. Että käyttäydyn niin kun käyttäydyn, mistä mä jonkun oikeesti vapaan tahdon olisin saanu. Vai voisinko?

Musta tuntuu, että joka toisella lapsella on diagnosoitu ADHD. Joko sitä on enempi tai enemmän diagnooseja. Tavallinen psykiatria ei mun mielestä mene tarpeeksi syvälle näitä asioita tarkastellessa. Se hoitaa sitä oiretta, mutta ei syytä. Siksi niitä lääkkeitä tukitaan jokaiseen vaivaan.
Mutta takasi narsismiin, hyvähän se on että ihmiset rakastavat itseään. Tietysti jos rakentaa koko itsetunnon sen vartalon varaan, niin se on aika heikolla perustalla.

Eugen sanoi:
Löytyykö omasta tuttavapiiristä tälläisiä ihmisiä:

Blaablaablaa, pitäisi varmaan quotata koko teksti mutta kun en viitti. Go Juha1!

Sehän olen minä.
Toisaalta eräs työkaverini sopii vielä täydellisemmin muottiin.

Kun katson itseäni peilistä, huomaan, että sellaista kohtaa ei olekaan, jossa ei olisi parantamisen varaa. Ei ole paljon varaa kusella päähän nousta sen suhteen.

BettyBlu sanoi:

Tässä on vähän sama asia kun esim. alkoholismissa, joka sekin on sielullinen "sairaus". Eli suurimmassa osassa kaikenlaisia sielun tai persoonallisuuden häiriöitä on ainoa paranemisen mahdollisuus siinä, että henkilö itse tahtoo parantua. Kun se tahto on, sitten nöyrtyy hakemaan apua ja voi päästä ihmisenä eteenpäin.

Eli jos ei ole todella sairas, niin vastuu omasta käyttäytymisestä on aina itsellä. Vaikka kuuluisi mihin tahansa diagnoosiin.

Esimerkiksi riippuvuuksista sanotaan, että vaikka riippuvuus ei ole henkilön itsensä syy, on vastuu toipumisesta itsellä. Ja sitä kautta vastuu myös siitä, että luopuu vahingollisesta käyttäytymisestään.

Omalla kohdallani voin todeta, että oma käyttäytymiseni oli joskus vuosia sitten hyvin vahingollista ja elin vähän tuon narsismikuvauksen mukaisessa valhemaailmassa. Vasta raju kriisi avasi silmäni, ja toi halun muuttua. Tänä päivänä en enää pysty vierittämään vastuuta omasta käyttäytymisestäni muille.

No, ehkä en ollut vielä tarpeekssi häiriintynyt, koska paranin.

Toki on mielen sairauksia ja häiriöitä, joille ei itse kertakaikkiaan voi mitään. Takana voi olla kemiallinen tai jokin muu vaurio tai häiriö. Eli masentuneet ja skitsofreenikot älkää loukkaantuko.

BettyBlu sanoi:
Musta tuntuu, että joka toisella lapsella on diagnosoitu ADHD. Joko sitä on enempi tai enemmän diagnooseja. Tavallinen psykiatria ei mun mielestä mene tarpeeksi syvälle näitä asioita tarkastellessa. Se hoitaa sitä oiretta, mutta ei syytä. Siksi niitä lääkkeitä tukitaan jokaiseen vaivaan.
Mutta takasi narsismiin, hyvähän se on että ihmiset rakastavat itseään. Tietysti jos rakentaa koko itsetunnon sen vartalon varaan, niin se on aika heikolla perustalla.
Työskentelen nuortenpsykiatrisella, joten kokemuksellani sanoisin ettei ADHD diagnoosia nyt ihan joka toiselle tehdä. Kyllä ylivilkkaita ja keskittymiskyvyttömiä lapsia on ollut kautta-aikojen eikä tuo diagnoosi ole käsitteenä kovinkaan vanha, joten siksipä niitä kuitenkin tehdään enemmän kuin ennen. Kahvihuone keskusteluissa lähes jokaisella henkilökuntaan kuuluvalla on se... ;) ADHD-lääkehoito ei ole mitenkään suoraviivaista, sillä siihen vielä oikein ole selkeää kaikille sopivaa lääksitystä. Vaikeissa ADHD-tapauksissa lääkityksestä on suuri hyöty myös subjektiivisesti nuorelle itselleen, mikäli siis sopii. Lääkehoito on usein mukana tukemassa hoitoa, mutta kokonaisvaltaisuuteen kuitenkin tähdätään, eli asiat puntaroidaan sosiaalisestaverkostosta kooulunkäytiin, kotioloihin etc, ja joskus jooudutaan tuvautumaan sijoitukseen. Se on totta ettei lääkkeillä usein voi hoitaa kuin oiretta, sillä ylipäätään mielentereveysongelmiin ei autuaaksi tekevää lääkettä ole. Olisikin.

IMHO terve narisismi on hyväksi, toisten aliarvioiminen ei kuulu siihen. Itse tunnustan olevani narsisti, tuskin muuten pyrkisin kehoani muokkaamaan. Toki liikunta itsessään antaa myös hyvänolon ja onnistumisen tunteita.

repeh sanoi:
Esimerkiksi riippuvuuksista sanotaan, että vaikka riippuvuus ei ole henkilön itsensä syy, on vastuu toipumisesta itsellä. Ja sitä kautta vastuu myös siitä, että luopuu vahingollisesta käyttäytymisestään.
.

Toi on just tätä nykyaikaa,"riippuvuus ei ole henkilön itsensä syy",no eipä tietenkään niin. :lol2:

Tuttavapiiristä löytyy yksi narsistinen persoonallisuushäiriö.Kyseinen tyyppi ei pysty olemaan mihinkään tyytyväinen.Jos joku antaa kehuja niin se ei tietenkään riitä,vaan sitä saman asian jauhamista jatketaan niin kauan että kaverit pikku hiljaa kaikkoaa ympäriltä.Tälläkin tapauksella on ongelmia oman arvon tunnon kanssa vaikkei olisi mitään syytä edes.

Ankka sanoi:
Ei oo täällä, vaikka 25 kg on tahkottu lihaa kroppaan. :piis:

On noussut, ja samat 25 kg on tahkottu lihaa kroppaan :piis:

Yleistäen kaikki "bodauksen" harrastajat ovat enemmän tai vähemmän narsisteja, so not, se on osa lajia, miten muuten kehittyä lajissa jossa tavoitteena on täydellinen ihmisvartalo?

Yleistäen kaikki "bodauksen" harrastajat ovat enemmän tai vähemmän narsisteja, so not, se on osa lajia, miten muuten kehittyä lajissa jossa tavoitteena on täydellinen ihmisvartalo?

:offtopic: Ehkä vähän saivartelua, mutta niin kauan kun esteettisyys on harjoittelussa etusijalla suorituskykyyn nähden, ei tavoitteena tai tuloksena voi olla täydellistä ihmisvartaloa. Tavoitteena voi olla esteettisesti täydellinen vartalo, mutta tällöinkin kauneus löytyy katsojan silmästä.

Täydellinen ihmisvartalo on suorituskykyinen ja tällöin sellainen löytyy joltain huippu-urheilijalta. Silloinkin "kauneus löytyy katsojan silmästä" sillä tapaa, että kukin saattaa pitää eri lajin harrastaja esimerkkinä ihmiskehon täydellisestä funktionaalisuudesta. Joku tykkää pikajuoksijoista, joku maratoonareista, joku kuulantyöntäjistä, joku voimistelijoista jne. :)

Eugen sanoi:
Et tu Brutus. Sinä kun olit se toinen täällä pakkiksessa joka ymmärtää huumoriani.

Oikeammin: Et tu, Brute. Mikä lausahdus on myöhempien aikojen historiankirjoittajien keksimä, ja Shakespeare teki sen kuuluisaksi näytelmässään "Julius Caesar". Oikeasti Julle ilmeisesti sanoi: "Tämähän on väkivaltaa." Miten niin väkivaltaa jos pistetään tikarilla?

Ja miten niin tämä postaus oli erittäin :offtopic: ?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom