Kusimato sanoi:Tuo Eugenin lista osui mulle, kuin nappi silmään.
Et tu Brutus. Sinä kun olit se toinen täällä pakkiksessa joka ymmärtää huumoriani.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kusimato sanoi:Tuo Eugenin lista osui mulle, kuin nappi silmään.
*repesin* Onhan se siellä :DDuracell sanoi:... Ps. Ristolta terveisiä pojille, jos joku sattuis vielä muistamaan Vieläks siellä on Pasin nappilauta/porras taivaisiin/saunanlaude? :lol2:
Eugen sanoi:Löytyykö omasta tuttavapiiristä tälläisiä ihmisiä:
-Tuntee itsensä mahtavaksi, suureksi ja hyvin tärkeäksi (esimerkiksi liioittelee saavutuksia, kykyjä, taitoja, kontakteja ja persoonallisuuden piirteitä valehteluun asti, ja vaatii tulla tunnustetuksi ylemmänasteisena ilman vertailukelpoisia todellisia saavutuksia);
-Pakonomaisia fantasioita rajattomasta menestyksestä: maine, pelottava voima tai kaikkivaltius, vertaansa vailla oleva loistokkuus (älyllinen narsisti), ruumiillinen kauneus tai seksuaalinen kyky (ruumiillinen narsisti), tai ideaalinen, loputtomiin kestävä rakkaus tai intohimo;
-On syvästi vakuuttunut omasta ainutlaatuisuudestaan, minkä tähden vain muut erityiset tai ainutlaatuiset ihmiset (tai instituutiot) voivat ymmärtää häntä, kohdella häntä oikein tai ovat hänen seuransa arvoisia;
-Vaatii ylenpalttista ihailua, palvontaa, huomiota ja mielenkiintoa - tai sen puuttuessa vaatii olla pelottava ja pahamaineinen (Narsistinen Lähde);
-Kokee olevansa oikeutettu. Vaatii automaattista ja täydellistä omien epärealististen odotustensa täyttämistä - erityistä ja etuoikeutettua kohtelua;
-"Riistää" ihmissuhteita, toisin sanoen käyttää muita omien tarkoitusperiensä saavuttamiseen; vailla empatiaa. On kykenemätön tai haluton tunnustamaan tai hyväksymään muiden tunteita, tarpeita, tärkeysjärjestyksiä ja valintoja sekä samaistumaan niihin;
-On jatkuvasti kateellinen muille ja etsii keinoja loukata tai tuhota turhautumisensa kohteita. Kärsii vainoharhaisista mielikuvista koska uskoo että muut kokevat hänet samoin ja todennäköisesti toimivat samalla tavalla;
-Käyttäytyy ylimielisesti ja koppavasti. Tuntee olevansa ylivoimainen, kaikkeen kykenevä, kaiken tietävä, voittamaton, immuuni, "lain yläpuolella", ja kaikkialla läsnä oleva (maaginen ajattelu). Raivostuu ollessaan turhautunut, kohdatessaan vastarintaa, tai kun sellaiset ihmiset nuhtelevat häntä, joita hän pitää alempiarvoisina ja arvottomina.
Tuo on NPH:n eli narsistisen persoonallisuushäiriön määritelmä. Tuli heti mieleen kaksi tuntemaani ihmistä, joitten kanssa en tule pätkääkään toimeen, he luulevat olevansa jotenkin hirveän erikoisia kaikkitietäviä minä-itsejä, mutta loppujen lopuksi ovat läpinäkyviä omaannapaantuijottajia, jotka kiukuttelevat kuin pikkulapset kun omaa mielipidettä ei saa runtattua läpi. Huvittaa, kun molemmat ovat vielä mua 10v vanhempia ja käyttäytyvät kuin pikkulapset. Kiitos noista opettavista linkeistä.
jarre55 sanoi:Muista myös pistää puuhelmet kaulaan.
BettyBlu sanoi:Ongelmana noilla kaikilla psykologisilla diagnooseilla, että ne on kaiken kattavia. Suurinosa maailman väestöstä kuuluu johonkin ryhmään. Ja se tavallaan ottaa vastuun pois ihmiseltä itseltä "en mä vaan voi sille mitään ku mulla on bla bla, ja sen takia mä käyttäydyin niin."
Eugen sanoi:Siellä koira älähtää, missä kalikka kalahtaa.
BettyBlu sanoi:Ongelmana noilla kaikilla psykologisilla diagnooseilla, että ne on kaiken kattavia. Suurinosa maailman väestöstä kuuluu johonkin ryhmään. Ja se tavallaan ottaa vastuun pois ihmiseltä itseltä "en mä vaan voi sille mitään ku mulla on bla bla, ja sen takia mä käyttäydyin niin."
Voisinhan mä väittää ilman bla blaatakin, että geenit ja ympäristö on 100%:sti tehny musta sellasen kuin oon. Että käyttäydyn niin kun käyttäydyn, mistä mä jonkun oikeesti vapaan tahdon olisin saanu. Vai voisinko?BettyBlu sanoi:Ja se tavallaan ottaa vastuun pois ihmiseltä itseltä "en mä vaan voi sille mitään ku mulla on bla bla, ja sen takia mä käyttäydyin niin."
Eugen sanoi:Löytyykö omasta tuttavapiiristä tälläisiä ihmisiä:
Blaablaablaa, pitäisi varmaan quotata koko teksti mutta kun en viitti. Go Juha1!
Työskentelen nuortenpsykiatrisella, joten kokemuksellani sanoisin ettei ADHD diagnoosia nyt ihan joka toiselle tehdä. Kyllä ylivilkkaita ja keskittymiskyvyttömiä lapsia on ollut kautta-aikojen eikä tuo diagnoosi ole käsitteenä kovinkaan vanha, joten siksipä niitä kuitenkin tehdään enemmän kuin ennen. Kahvihuone keskusteluissa lähes jokaisella henkilökuntaan kuuluvalla on se... ;) ADHD-lääkehoito ei ole mitenkään suoraviivaista, sillä siihen vielä oikein ole selkeää kaikille sopivaa lääksitystä. Vaikeissa ADHD-tapauksissa lääkityksestä on suuri hyöty myös subjektiivisesti nuorelle itselleen, mikäli siis sopii. Lääkehoito on usein mukana tukemassa hoitoa, mutta kokonaisvaltaisuuteen kuitenkin tähdätään, eli asiat puntaroidaan sosiaalisestaverkostosta kooulunkäytiin, kotioloihin etc, ja joskus jooudutaan tuvautumaan sijoitukseen. Se on totta ettei lääkkeillä usein voi hoitaa kuin oiretta, sillä ylipäätään mielentereveysongelmiin ei autuaaksi tekevää lääkettä ole. Olisikin.BettyBlu sanoi:Musta tuntuu, että joka toisella lapsella on diagnosoitu ADHD. Joko sitä on enempi tai enemmän diagnooseja. Tavallinen psykiatria ei mun mielestä mene tarpeeksi syvälle näitä asioita tarkastellessa. Se hoitaa sitä oiretta, mutta ei syytä. Siksi niitä lääkkeitä tukitaan jokaiseen vaivaan.
Mutta takasi narsismiin, hyvähän se on että ihmiset rakastavat itseään. Tietysti jos rakentaa koko itsetunnon sen vartalon varaan, niin se on aika heikolla perustalla.
repeh sanoi:Esimerkiksi riippuvuuksista sanotaan, että vaikka riippuvuus ei ole henkilön itsensä syy, on vastuu toipumisesta itsellä. Ja sitä kautta vastuu myös siitä, että luopuu vahingollisesta käyttäytymisestään.
.
Ankka sanoi:Ei oo täällä, vaikka 25 kg on tahkottu lihaa kroppaan. :piis:
Yleistäen kaikki "bodauksen" harrastajat ovat enemmän tai vähemmän narsisteja, so not, se on osa lajia, miten muuten kehittyä lajissa jossa tavoitteena on täydellinen ihmisvartalo?
Eugen sanoi:Et tu Brutus. Sinä kun olit se toinen täällä pakkiksessa joka ymmärtää huumoriani.