Naisten rasvaprosentti? MIMMIT HUOM!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja XeX
  • Aloitettu Aloitettu

XeX

Heti alkuun pakollinen anteeksipyyntö siitä, että törkeästi tunkeudun punttimimmien palstalle vaikken itse heihin kuulukkaan. Aikani asiaa tuumattuani tulin kuitenkin lopulta siihen tulokseen, että koska asiani kuitenkin koskee naista ja haluan naisten mielipiteen/neuvoja asiasta, niin ehkäpä tämä on kuitenkin se oikea palsta.

Elikkäs.. olen aloitellut treenaamisen tovin aikaa sitten erään tyttären kanssa ja luonnollisesti hänen treenityylinsä on muuttunut varsin radikaalisti raskaampaan suuntaan. Mittasimme hänen rasvaprosenttinsa pihdeillä (ei siis mikään absoluuttinen totuus mutta suuntaa antava kuitenkin) ja tulokseksi saatiin naiselle varsin kohtuullinen 16,5 jonka silmäkin suurin piirtein hyväksyy. Hän on siis mielestäni varsin kohtuullisessa kunnossa, mutta itse haluaisi kuitenkin pudottaa vieläkin alemmas tuota rasvaa. Minulla tuli vaan mieleen että missä vaiheessa naisilla alkaa kehon luonnolliset toiminnot häiriintyä? Kuinka alhaiseen rasvaan häntä uskaltaa rohkaista, kun en missään nimessä halua että esim. kuukautiset jäävät pois liian alhaisen rasvaprosentin vuoksi. Olisi mukava kuulla neuvoja kisa-mimmeiltä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ammatillisesti olen noihin asioihin perehtynyt, vaikken kisamimmi olekaan.

Eli naisten kuukautiset ovat toki yksilöllisiä, mutta mikäli rasvat alkavat pitkään pyöriä alle 15 niin riski kuukautishäiriöille on. Kuukautisten poisjäänti on pahin tilanne, joka monien lähden mukaan on edessä alle 10 rasvaprosentilla.

MUTTA: Kuukautishäiriöitä on siis muitakin, eli epäsäännölliseksi muuttuminen, vuodon niukentuminen tai kipujen muutokset. Hormonit rakentuvat pitkälti rasvoista, eli mikäli rasvat vähissä pitkän aikaa, hormoneidentuotanto saattaa muuttua, mikä voi vaikuttaa myös vahvasti mielialaan. Raskaaksi tuleminen saattaa myös hankaloitua (vaikka kuukautiset tulisivatkin normaalisti) ym.

Suositeltavin rasvaprosentti hormonaalisesti (ja toivoisin että myös ulkonäöllisesti, vaikka tuolloin ei six-pack näykään) lienee 20-25 naisella, yksilöstä tietenkin vähän riippuen. Vähän alle 20 prosentit kuitenkin ihan sallittavissa.

Suosittelen, että 16 alle ei kyllä kannata mennä kuin fitnesskisailutilanteessa. Esimerkiksi huippu-urheilijanaisilla, joilla ei painoluokkakilpailua ole (hyppy- tai taitolajit), suositellaan rasvoiksi yleensä 15-20%. Toki todellisuus ei ehkä täsmää suositusten kanssa.

Eli älä vaan rohkaise yhtään rasvoja pudottamaan, naisella ei lihaserottuvuus tule olla miesten luokkaa. Fitnesskisailijatkin ovat alhaisissa rasvoissa vain hetken ja nostavat taas rasvaprosenttia massakaudella. Lihakset eivät erotu kuin tosi tosi alhaisilla rasvoilla naisella, mutt lihaserottuvuuden ei kisojen ulkopuolella tulisi olla pääseikka.

Kisailijoidenkaan lihakset eivät siis erotu massakaudella, jolloin hormonitoiminta palautuu normaaliksi ja (korjatkaa, jos olen vääräss, kisailijat!) henkinen jaksaminen muuttuu rasvojen ja painon myötä paljon paremmaksi. Heidän rasvanalennukset ovat hyvin kontrolloituja ja suunniteltuja vain kisatilannetta silmälläpitäen. Eli kisailijat eivät pyri liian alhaisiin rasvoihin pysyvästi (toivon niin).

Toivottavasti löydät jotain päätä ja häntää tekstistäni, kysele tarkentavia kysymyksiä, jos tarvetta. Ja muut, korjatkaa jos olen väärässä! :)

ei hyppylajeissa ole mitään mahdollisuuksia jollain 15-20 rasvaprosenteilla. tai ainakin antaa paljon tasoitusta.

Kovasti kiitos! :)

Kirjoituksesi vahvisti käsitystäni siitä, että pelivaraa ei enää hirveästi ole. Pitää siis yrittää ohjailla treenin ja ruokavalion kulkua ennemmänkin lihasmassan hankitaan päin, kuin rasvanpolttoon. Itselle kun ei ole erityisen tärkeää se että naisella näkyy six-pack, ja tätä mielipidettä olen yrittänyt hienovaraisesti tuodakin julki. Hienoisen pulman muodostaa vaan se, että toinen on ERITTÄIN innostunut urheilusta, eikä oikein malttaisi pysytellä pois salilta/lenkiltä. Joka tapauksessa aion seurata tuota rasvaprosentti-juttua, ja jos se näytää siltä että se alkaa tippumaan, pitää toppuutella häntä.

Kiitos vielä kerran :)

Olis kiva nähdä huippu nais hyppääjä, jonka rasvaprosentti olis 20 :lol2:

Varmaan huipuilla rasvat jotain 8-15 välissä (puhdas mutu).

Olis kiva nähdä huippu nais hyppääjä, jonka rasvaprosentti olis 20 :lol2:

Varmaan huipuilla rasvat jotain 8-15 välissä (puhdas mutu).

Juuri tuota tarkoitin, harhaanjohtavasti laitoin sulkeiset ajattelematta enempää ja lukematta uudelleen, että juuri hyppylajeissa ja taotolajeissa, kuten luistelu, tulee rasvojen olla alhaalla, mutta monissa muissa lajeissa rasvat voivat olla korkeammat. Vaikka toki rasvat vaikuttavat moniin urheilusuorituksiin, sen tiedän. Ehkä suurin ongelma onkin siinä, että tavalliset liikkuvat naiset pyrkivät juuri noihin ihannoimiinsa huippu-urheilijamittoihin, joista esim. korkeushyppääjät usein myös mallimaailman kauneusihanteisiin liitettävissä, mutta nuo mitat eivät ole mitenkään järkevät naiseuteen ja hormonaalisiin toimintoihin liittyvissä asioissa.

Mutta eikö olekin, arvon hyppylajimokastani kimmastuneet, että normaalin rasvaprosentin ei kuitenkaan tarvitse olla hyppääjien tasolla? Luin myös jostain, että väh 50% kyseisissä lajeissa huipputasolla olevilla naisilla ei aktiiviuran aikana kuukautiskierrot ole normaalit tai kuukautiset puuttuvat vuosia kokonaan. Tuo onkin juuri huippu-urheilun ja tavallisen liikkujan ero, tavan tallaajaa ei kukaan valvo eikä ole auttamassa ravitsemuksen suunnittelussa.

Ja uskon kysyjän tarkoittaneen nyt nimenomaan hakea apua normaaliliikkujanaiselleen, eikä hyppääjälle, vai kuinka..:) ?

Taitolajeissa, eikä taotolajeissa, hyvä etten esikastele viestejäni. No, antaa tasoitusta, kuten 15-20 rasva% hyppääjällä ;)

Hohoo.. mikä ihme sai teidät kuvittelmaan että minua kiinnostaisi turkasenkaan vertaa naisen/naisten hyppytulokset? Tai mikään muukaan kilpa-urheilu? Ehei, kun oma ikä on 36 ja naisen 30, alkaa hypyt olla pikkuhiljaa hypitty ja keskitytään johonkin ihan muuhun. Tärkeintä on terveys, iloinen urheilu ja yhdessäolo joten "kirppu" ymmärsi alkuperäisen kysymykseni täysin oikein :)

Hohoo.. mikä ihme sai teidät kuvittelmaan että minua kiinnostaisi turkasenkaan vertaa naisen/naisten hyppytulokset? Tai mikään muukaan kilpa-urheilu? Ehei, kun oma ikä on 36 ja naisen 30, alkaa hypyt olla pikkuhiljaa hypitty ja keskitytään johonkin ihan muuhun. Tärkeintä on terveys, iloinen urheilu ja yhdessäolo joten "kirppu" ymmärsi alkuperäisen kysymykseni täysin oikein :)

Jos tuo on tärkeintä mitä väliä rasvoilla on. Jos lastentekoon haluatte keskittyä niin eipä niitä rasvoja kannata laskea päin vastoin lisätä ;) :whip: :whip: :whip:

Juurikin näin, ihanahelena :)

Mutta liikuvilla norminaisillakin kuitenkin rasvat pyörii joskus (useinkin) mielessä hedelmällisyyspohdinnasta huolimatta ja prosenttia haluaisi pitää matalahkona.

XeX:illa vielä: 16 rasvaprosentti on jo hyvin alhainen normaalille naiselle, ikään ja rotuun katsomatta, eli parin prosentin nousukaan ei haittaisi yhtään mitään!.

Kannusta siis, XeX, mammaa treenaamaan sopivassa suhteessa vapaa- ja löhöilypäiviin. Ja hyvää ruokaa paljon naamariin, mässäilypäiviä unohtamatta :D

Hoho, mikä sut XeX sai kuvittelemaan, että keskustelu pyörisi vain sinun ympärilläsi? Sekö, että aloitit sen?

Pikkukirppu
Taitolajeissa kuten vaikka ammunnassa ja biljardissa vai? Mikä ajatusketju on taustalla, että juuri taitolajeissa pitäisi olla alhainen rasvaprosentti? Haittaako rasva hermoston toimintaa? Voimalajeissa, joissa ei omaa kehoa liikutella voi rasvaprosentti olla korkea. Kestävyyslajeissa (poikkeuksena lajiy, joissa ei ole nousuja tai hyppelyä) ei kuitenkaan voi ola eikä pikamatkoillakaan näe rasvaisia naisia.

No niin, no niin, olen taas vaihteeksi kirjoittanut ilmeisesti pelkkää paskaa ja osannut johtaa kaikkia harhaan minkä ehdin. Eli totta se on, kilpatasolla ei useissa lajeissa voi rasvat olla korkealla, ja käytin vääriä termejä kun nopeasti yritin vastata. Mutta jos ihminen aloitta threadin ja pyytää NORMAALINAISELLE suosituksia niin eikö threadissa silloin voi siihen asiaan yrittää vastata???

Kyllä kaikki nyt tietää että missä urheilulajissa tarvii rasvoja ja missä ei, ei kai tätä threadia sitä varten ole pystytetty? Yritin vaan jotenkin threadin aloittajalle perustella urheilijan ja norminaisen rasvojen NORMAALIMÄÄRIÄ.

Arvon pilkunviilaajat, eiköhän nyt lopeteta viilaus. Kyllä: hyppääjät, juoksijat ja muiden lajien harrastajilla, joilla kehon liikuttamisen tulee olla mahd.nopeaa tai ylös-/ylös- ja eteenpäin suuntaavaa, olisi hyvä että ylimääräistä massaa ei olisi. MUTTA voitteko kiistää etteikö näillä urheilijoilla voisi olla ongelmia hormonitoimintansa kanssa tai ainakin heillä on erittäin tarkasti ammattilaisten suunnittelemat ja valvomat ruokavaliot jotta vaikutus hormonitoimintaan olisi mahdollisimman pieni?

Eikö tavallisen liikkujanaisen kuuluisi kuitenkin sivuuttaa nämä "korkeushypyssä ei läskimahat juhli" -kommentit ja yrittää rakentaa vähän normaalimpaa kuvaa ihannenaisesta ja naisen vartalosta?
Eikä tekstissäni ollut mielestänne mitään järkeä threadin otsikolle?

Heip!

Pisti silmään tuo naistenrasvaprosentti ja hormontitoimintakysymys. Itse en ole ammattiurheilija mutta aktiivihimoliikkuja jonka viikossa on 1 palautuspv ja loput 6 pv menee salilla, tatamilla, intervallcyclingissä ja bodypumpissa . Kaikki treenini on hyvin suunniteltu ja personalohjaajalla hyväksytetty. Häneltä kun kysyin että miten paljon voin vielä tiputtaa rasvoja jos haluan pyykkilautavatsan oikeasti esille hän sanoi että 1-2 % maksimissaan enään ellei halua sitten menkkojaan menettää. Oikea ruokavalio ja himoliikkuminen laski rasvaprosenttini 13,3 ja olen 159 cm 55,6 kg nainen. Valtaosa kropan massasta on lihasta, 7 kg rasvaa uusimman kehomittauksen mukaan ja olen tyytyväinen.

MUTTA häiriöitä menkoissa on valitettavasti ollut. Kerran jäivät väliin joten oletan että rasvat oli alhaisemmat koska lisäsin heti rasvojen määrää ruokavaliossa ja menkat palasivat. Viimekuussa tuli ylimääräiset "menkat"..ja kivut on kasvaneet. Syön siis hyvin ja huolella mutta treenaan paljon . Mietin itsekkin että missä määrin olen valmis pistämään kroppaa tiukille..Tässä vain tällainen "ajatusta herättävä" selonteko..naisilla näköjään on enemmän mietittävää siinä miten alas rasvansa haluaa..ja mitä on siitä sitten pitkällä tähtäimellä valmis maksamaan.

=)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom