Naisten lihasten metsästys eväät?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PinkPony
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Toivottavasti kukaan nyt ei edellisen viestin perusteella ajattele, että luulisin kovinkin paljon jo treenaamisesta tietäväni. Kyllä mä heti olen täällä kyselemässä fiksummilta tyhmiä, kun sen treeniohjelman saan käteeni, kiitos jo etukäteen jos siihenkin saan kommentteja :) Mutta toivon nyt kuitenkin, että senkin tekijä jostain jotain tietää, että ohjelmasta nyt muuhunkin olisi kuin pelkästään "revittäväksi ja lytättäväksi". Tai jos siitä nyt ei muuhun ole, niin saan sitten hankkia toimivan ohjelman muuta kautta, saa nähdä..

Ohjelmaa suunnitteleva kaveri vaan sanoi nyt mulle heti kättelyssä, että paljon pitää nykyistä enemmän syödä jotta toivottuihin tuloksiin päästään. Siksi aloitin nyt proggiksen suunnittelun siitä, että kyselen kuinka nyt sitten syödään oikein mutta enemmän :)

Minä myös kuulun lihasten metsästäjiin. Tumput alkaa olla aika kivan näköiset, mutta toki mielelläni tahtoisin vielä hieman erottuvammat lihakset. Vatsalihaksetkin olisi mukava saada erottumaan edes vähän (tällä hetkellä jännittäessä erottuu ihan mitättömästi). Jalkareeniä koitan vältellä, sillä mulle kasvaa todella nopeasti hyvin epänaiselliset patit reisien sivuille pohkeisiin. Kunpa olisi pitkät lihakset, mutta kun ei. :)
Olen nyt varmaan puolisen vuotta käynyt pääasiassa vain tunneilla (crossari, kahvakuula, core, pump yms 4-5krt/vko), mutta ehkä noiden lisäksi voisi tuntien jälkeen käydä vähän tekemässä sarjoja raskaammilla painoilla?
Olisiko suosituksia? Toki tuntien jälkeen en halua jäädä hirveän pitkäksi ajaksi enää, eli semmonen 10-15min, piisaako mihinkään?

^ Jos haluat kasvattaa lihaksia, niin toki sitten puntille, eikä vain jumppiin. Ensin salille ja sitten jos virtaa riittää, niin joku crossariveto tms. päälle. Jos et halua kasvattaa, niin sitten toki voit jatkaa ko. tunneilla käyntiä.

^Taisin kirjoitellakin että haluan kasvattaa. :) Olkapäät ja hauikset erottuvat jo melko kivasti (pelkkien jumppien ansiosta), mutta lisä ei olisi toki pahitteeksi. Jatkan joka tapauksessa tunneilla käymisiä, koska tykkään käydä niissä. Ehkä otan kylkeen sitten punttireeniä. Ennen tuntia siis olisi parempi hoitaa sali? Ja miten olisi hyvä jaksottaa miten tekee mitäkin?

^ Niin lähinnä sitä, että jos tosissasi haluat kasvaa, niin puntille mars, eikä mitään 10-15 min, vaan kunnon suunniteltu punttiohjelma, n. 3 kertaa viikossa. Sitten lisäksi jumpat oman mielenkiinnon mukaan.

^ Se on ihan yksilökohtaista mikä on järkevää ja toimivaa. Aluksi suositellaan otettavan joku yksijakoinen (kurkkaa tuossa ylhäällä olevat ketjut, esim. FAQ: Treeniohjelmat lihaksen kasvatukseen ja ruokavalioesimerkkejä -ketju. Siellä on hyviä vaihtoehtoja esiitetty). Sitten esim. 3-jakoinen ohjelma kun olet tehnyt ensin n. 2 kk sitä aloittelijan ohjelmaa. Kolmijakoisesta on myös paljon erilaisia variaatioita. Itselläni oli tosi toimiva sellainen, että 1) rinta-selkä, 2) jalat, 3) kädet.

Kiitos. :) Jonkin verran olen noita jo kerennyt silmäilläkin. Salillasalilla olen käynyt vuosia, nyt vain ei ole oikein ollut motivaatiota punttitreeneihin noin 1,5 vuoteen. Toisaalta voisi kaivella jonkun vanhan ohjelman ja koittaa miltä sellainen nyt tuntuisi. Nälkä ehkä kasvanut syödessä kun tuloksia alkaa jo nykyisellään näkyä, joten mieli tekisi vieläkin näkyvämpää.

Jos 2-jakosen ohjelman vetää läpi 2-4 x viikkoon, niin onko ihan ok, jos muina päivinä käy spinningissä tai 1-1,5 h jumppaamassa, jos huolehtii sen yhden palautuspäivän vähintään joka viikolle? Tavallaan jumpissa on se hyvä, että liikkuvuus paranee ja samalla tulee paremman venytykset kuin mitä tullut kotona itekseen tehtyä (tunnustan:nolo:)... Mut kuinka nuo sitten tuota ykkösenä olevaa salia syö jos jos syö?

2-jakoinen on ollut itselleni aika kova (mikä on siis tavoitekin). Mä oon syklittänyt noita treenejä sillei, et sillon kun oon kunnon massankasvatus-"kaudella", niin teen jumpissa kuten spinningissä tosi kevyesti. Lähinnä palauttelen jalkoja ja yks kovempi aerobinen treeni viikkoon 4 puntin lisäksi. Sitten kun oon dieetillä ollut, niin oon tehnyt 3 punttia ja n. 3 spinningiä tai muuta aerobista ja ne sitten kovemmin. Toki yks rennompi päivä ja yks täys lepo dieetin kovalla viikollakin. 3 kovaa, 1 kevyt viikko esimerkiksi ihan järkevää, et tulee levättyäkin ja varmistettua palautuminen. Ja aina kannattaa kuunnella (ja opetella kuuntelemaan) sitä omaa kroppaa. Kyllä se kertoo millo meno on liian kovaa ja millo esim. kehitys tyssää.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nojoo, koitan nyt jotenki selvittää minkälaisen ohjelman sain kun sitä kyseltiin.. Toivottavasti mun jutuista saa edes jotakin selvää :D

Crosstrainer 9min
Chest press 10x25kg 8x30kg 6x35kg
Shoulder press element punnerrus 10x20kg 8x25kg 6x30kg
Vatsarutistus laitteessa 30x30kg (3 samanlaista sarjaa yhteensä)
Reidenojennus laitteessa 10x32,5kg (3 samanlaista sarjaa yhteensä)
KINESIS:
Rintapunnerrus pallolla maaten 12x P4 10x P5 10x P5
Gamma, yhden käsivarren ojennus seisten 12x P3 10x P4 8x P5 (samat molemmille käsille)
Lopuksi vartti pyöräilyä

Toinen ohjelma:
Crosstrainer 9min
Vertical traction element veto 10x25kg 8x30kg 6x35kg
1 käden hauiskääntö seisten KINESIS vastuksilla 12x P3 10x P4 8x P5 (samat molemmille käsille)
Low row element veto 12x 35kg 10x40kg 8x45kg
Alaselänojennus laitteessa 12x30kg (3 samanlaista sarjaa yhteensä)
Käsipainot: Keskitetty hauiskääntö 10x8kg (3 samanlaista sarjaa)
Kulmasoutu käsipainoilla 10x8kg (3 samanlaista)
Glute element pakaraliike 12x30kg 10x40kg 8x45kg (molemmille jaloille samat erikseen)
Hauiskääntö vuorokäsin seisten 10x 7kg (3 samanlaista)
Ja vartti pyörällä perään.

Eli tää olis nyt se suunnitelma minkä mulle tekivät ja noilla painoilla saisin lähteä kokeilemaan alkuun, mutta nehän justeerataan sitten sitämukaa kuinka hyvin (tai huonosti) ämmä jaksaa:puntti:

Miltä näyttää? Niin, ja vaikka mä ny oonki MUKA olevinani oikeen kovaa jätkää, niin ei sitten unohdeta että mä olen oikeesti tyttö ja tottunu niihin pieniin painoihin ja pitkiin sarjoihin tähän asti.. :D

Tässä kävi justiin niinkuin bambukarhu aiemmin arveli. Jos ohjelman teki sun hyvä kaveri ja oot kovin herkkänahkainen niin veikkaan että sulla tulee seuraavista kommenteista kyynel silmäkulmaan. Tuo on nimittäin ihan paska ohjelma.

Kantsii ottaa ihan suosiolla 1-jakoinen ohjelma alkuun käyttöön, esimerkiksi Starting Strength.

Unohda myös ohjeet "vaihda 2 kk harjoittelun jälkeen 2- 3- tai 4-jakoiseen". Höpö höpö. Jatkat 1-jakoisella niin kauan kuin saat tulosta aikaan, ja noudata jatkuvaa progressiota, älä jämähdä samoihin painoihin. Minä tahkosin erilaisilla 1-jakoisen variaatioilla melkein 2 vuotta ennenkuin vaihdoin nykyiseen 3-jakoiseen. Ja luulen että vielä tämän vuoden puolella vaihdan takaisin johonkin 1-jakoiseen.

Joo ei ihan tainnut putkeen mennä. Tuosta puuttuu juurikin ne vapailla painoilla tehtävät moninivelliikkeet, "perusliikkeet", kuten kyykky, penkki, prässi, mave, SJMV, pystypunnerrus, kulmasoutu, leuat jne. Kannattaa tosiaan ottaa joku valmis, hyväksi havaittu ohjelma ja lähtee siitä liikkeelle.

Ei ole mun kaveri enkä ole herkkänahkanen. Antaa poka tulla vaan :D

Kai se on nyt vaan niin että mun pitäs koko salia vaihtaa, samaa oon kyllä jo jonkunaikaa tässä funtsinu. Mut voin kertoa että naisena tämmösen harrastuksen kans on melkosen yksin. Saa ihan mitäsattuu neuvoja, varmasti justiin koska kaikki ajattelee että ensinnäkään en älyä kuitenkaan mitään ja toiseksi etten oo kuitenkaan tosissani. Ja varsinkaan kukaan tyttökavereista ei Tosiaankaan tajua mikä mua vaivaa :D

Noh, alku aina hankalaa mut eiköhän tää tästä :D

Ei ole mun kaveri enkä ole herkkänahkanen. Antaa poka tulla vaan :D

Kai se on nyt vaan niin että mun pitäs koko salia vaihtaa, samaa oon kyllä jo jonkunaikaa tässä funtsinu. Mut voin kertoa että naisena tämmösen harrastuksen kans on melkosen yksin. Saa ihan mitäsattuu neuvoja, varmasti justiin koska kaikki ajattelee että ensinnäkään en älyä kuitenkaan mitään ja toiseksi etten oo kuitenkaan tosissani. Ja varsinkaan kukaan tyttökavereista ei Tosiaankaan tajua mikä mua vaivaa :D

Noh, alku aina hankalaa mut eiköhän tää tästä :D

Sinuna hankkisin ohjelman sellaiselta koulutetulta ohjaajalta, joka itsekin näyttää siltä, että salilla on käyty. :) Ei varmasti tekisi pahaa käydä kaikki liikkeet ainakin kertaalleen läpi ammattilaisen avustamana. Se siis kannattaisi siltikin, vaikka ottaisit valmiin ohjelman täältä.

Tuo sun nykyinen ohjelma näyttää munkin silmääni melkoiselta piiperrykseltä. Pelkästään hyvällä sanon. Haukkaria ties kuinka monta sarjaa, muttei esim. askelkyykkyjä = ei hyvä. Lihasten kasvua on muuten ihan turha naisen pelätä. Todella harvalla on geenit semmoset, että kasvaa painoja heiluttelemalla vahingossa äijämäiseksi. Mulle on jotkut sitä valitellu, mutta sillon mun mielestä vika on ollut aina katsojan silmässä. Täällä hengaamalla tosin ihannekin voi muuttua kovasti lihaksikkaampaan ja terveempään suuntaan.

Ja kyllä meitä punttaavia naisiakin on. Pakkiksella ainakin voi höpötellä sydämensä kyllyydestä aiheesta ilman pitkiä katseita. :)

Joo ei kyllä hyvältä näytä, mitää tulee sitten näihin "ammattilaisiin" niin sieltäkin voi hyvin tulla kaikkea muuta kuin aloittelijalla sopiva ohjelma. Itse opiskelin PT:ksi ja kun me ollaan tehty aloittelijalle ohjelmaa lihaksen kasvatukseen niin se pitäisi olla aina joku 4-jakoinen, itse kun olen tehnyt 1-jakoisen ja 2-jakoisen, niin kommentiksi tulee lähinnä että ei lihas kasva noilla ohjelmilla vaan se pitää vähintään olla se 3-jakoinen! Toinen asia on että ohjelmassa ei saisi olla esim.maastavetoa/sjmv:t vaan kaikelaisia laitteilla tehtyjä vemputuksia jotta aloittelijalle kaikki olisi helppoa, no itse en näitä opetuksia niele vaan kyllä se aloittelijan pitää opetalla raskaat perusliikkeet.
Katsoo vaikka painonnosto harjoituksia niin kyllä siellä 10-vuotiaat tekevät tempauksia ja työntöjä, silti paikat ovat ehjät.

Oli pakko päästä avautumaa :rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom