Mainoksen puumanainen närkästyttää
Atria, Mainonnan Eettinen Neuvosto ja Kuluttajavirasto ovat saaneet valituksia Atria-Fresh-mainoksesta, jossa vanhempi nainen aloittaa suhteen nuoren miehen kanssa, Suomen Kuvalehti kertoo.
Atria Fresh -mainoksessa esitetään kiihkeitä katkelmia naisen ja häntä selvästi nuoremman miehen suhteesta.
Mainoksessa esitetään kiihkeitä katkelmia naisen ja häntä selvästi nuoremman miehen suhteesta. Palautteessa mainosta on moitittu moraalittomaksi ja seksistiseksi, ja siinä esiintyvää miehen on luonnehdittu näyttävän lähes alaikäiseltä naisen rinnalla.
Toisaalta mainosta on puolustettu humoristisena ja tarinaltaan hyvänä.
Suomen Kuvalehden mukaan sekä Mainonnan Eettinen Neuvosto (MEN) ja Kuluttajavirasto ovat saaneet valituksia mainoksesta.
MEN ei ole ottanut Atrian mainosta käsittelyyn, mutta Kuluttajavirastosta kerrotaan Suomen Kuvalehdelle että mainos arvioidaan ja katsotaan, onko jatkotoimenpiteisiin aihetta.
Atrian markkinoinnin ja tuotekehityksen sekä kaupallisten toimintojen johtaja Jarmo Lindholm kiistää SK:n haastattelussa, että yhtiö haluaisi herättää keskustelua sukupuoliasenteista tai ns. puumailmiöstä. Amerikasta rantautuneella puuma-termillä tarkoitetaan yli 40-vuotiaita naisia, jotka hakevat nuorta miesseuraa.
- Molemmat mainoksessa esiintyvät ovat aikuisia ihmisiä, miehen ikä on 27 vuotta eli hän ei todellakaan ole alaikäinen, Lindholm sanoo SK:lle.
Partiotyttömainokset lopetettiin
Viime vuonna DNA lopetti kohutun partiotyttömainoksensa esittämisen, kun Kuluttajavirasto oli ottanut yhteyttä teleoperaattoriin. Tuossa mainoksessa asetelma oli päinvastainen kuin Atrian mainoksessa: Vanhempi mies flirttaili neljän nuoren, partioasuun pukeutuneen naisen kanssa.
Kuluttajaviraston mukaan mainokset sisälsivät stereotyyppisiä mielikuvia, jotka ovat ihmisarvoa alentavia. MEN ei sen sijaan löytänyt mainoksesta huomautettavaa.