Naisten alentaminen, väheksyminen ja halventaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

Huppe

Iso Kingi H.
VIP
Ikä
48
Tuostahan saadaan lukea joka päivä jostain mediasta, kuinka naista taas loukataan tai paremminkin "loukataan". En ole mikään sovinisti mutta pistää vihaksi moinen turhanpäiväinen kukkahattujen kaakatus. Hyvänä esimerkkinä Ravintola Rymy-Eetun tuore mainos:

1643457-rymyeetu.jpg

Joka oli liikaa mainonnan eettisen neuvoston naisille. Mitä tuo alentaminen, väheksyminen ja halventaminen siis oikeastaan on? Eiköhän koko sanalitanjan käyttö ole pian turhaa kun sitä käytetään lähes jokaisessa yhteydessä, jopa saksalaisravintolan kansallispuvut kielletään moisen neuvoston toimesta. Ei herranisä sentään! Milloinkas kielletään Anttilan postimyyntikuvaston julkaiseminen naista halventavana? :curs:

Hyvällä asiallahan tuo neuvosto varmasti on, mutta menee hieman liiallisuuksiin. Enemmänkin jää kuva stasista tai muusta elimestä joka rajoittaa ihmisten jokapäiväistä elämää poliisivaltiossa ja saa näyttämään koko neuvoston turhanpäiväiseltä kaakattajien sakilta joilla ei ole oikeasti mitään tekemistä.

Mikä oikeus ko. neuvoston muutamalla akalla on päättää mikä suomalaisten naisten mielestä on heitä halventavaa. Kyseiset akat ovat:
Outi Antila, varatuomari Arja Hiltunen, varatuomari Pirkko Mäkinen, tutkimuspäällikkö Sirpa Tallqvist ja professori Liisa Uusitalo. Kuka heidät on valinnut tuohon toimeen, kaikki Suomen naiset kansanäänestykselläkö? Vai itsekö he ovat itsensä virkaan pistäneet kaiken kansan "hyväksi"?

Koko juttu:
Ravintola sai huomautuksen tästä tissimainoksesta!
11.02.2009 19:33

Baijerilaisen kansallispuvun antavuus oli liikaa Mainonnan eettisen neuvoston naisille. Keskuskauppakamarin paheksunta-automaatti tuomitsi helsinkiläisen Rymy-Eetu-ravintolan Oktoberfest-mainoksen naista alentavaksi, väheksyväksi ja halveksivaksi.

Päätös syntyi neuvoston naisjäsenten äänin 5-2. Suomen Kuvalehden päätoimittaja Tapani Ruokanen ja mainostoimisto BOB Helsingin toimitusjohtaja Mika Sarimo vastustivat tuomiota.

Miesjäsenten mielestä mainos on hyvän markkinointitavan mukainen. Mainos kuvaa kohteensa Oktoberfestin tunnelmia ja kulttuuria tavalla, jonka ei voi sanoa poikkeavan olennaisesti todellisesta tilanteesta.

Tuomitsevalla kannalla olivat neuvoston puheenjohtaja varatuomari Outi Antila, varatuomari Arja Hiltunen, varatuomari Pirkko Mäkinen, tutkimuspäällikkö Sirpa Tallqvist ja professori Liisa Uusitalo. He kiinnittivät huomiota siihen, ettei mainoksen naisesta näy muuta kuin rinnat.

Omassa vastineessaan ravintola muistutti, että oikean Oktoberfestin tarjoilijat ja monet asiakkaat pukeutuvat avokaulaiseen baijerilaiseen kansallispukuun. Myös Rymy-Eetun henkilökunta pukeutuu baijerilaiseen kansallispukuun.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1643457

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei tässä oikein tiedä taas mitä pitäisi sanoa. Aika hiljaseks vetää nää käsittämättömät päätökset.

Iltis sanoi:
Tuomitsevalla kannalla olivat neuvoston puheenjohtaja varatuomari Outi Antila, varatuomari Arja Hiltunen, varatuomari Pirkko Mäkinen, tutkimuspäällikkö Sirpa Tallqvist ja professori Liisa Uusitalo. He kiinnittivät homiota siihen, ettei mainoksen naisesta näy muuta kuin rinnat.

Kuvien perusteella veikkaisin, että neuvoston tädit ovat vain kateellisia:
http://www.taloussanomat.fi/markkinointi/2007/10/08/outi-antila/200724337/135
http://www.ylioppilaslehti.fi/2001/10/19/tasa-arvovaltuutettu-pirkko-makinen/
http://tutka.diak.fi/artikkeli?id=1465
http://www.hse.fi/FI/HKI/U/Liisa_Uusitalo/

Överiksihän tuo touhu on mennyt, ei sen pitäisi ketään haitata jos mainoksessa vähän tissit vilahtaa. Kivahan niitä on katsella eikä siinä mistään esineellistämisestä ole kysymys. Mitä tuossakin mainoksessa olisi sitten pitänyt olla? 80-vuotias baijerilainen mummo kokovartalokuvassa tuo kansallispuku päällään?

Tämänhän päätöksen perusteella rintaliivimainokset pitäisi poistaa kanssa lehdistä. Sekä sellaiset kuvat joissa näkyy rinnat mutta ei päätä..

Tää on ihan järjetöntä.

Joo. Ainakin itseä naisena tuollainen nyt ei loukkaa mitenkään, saati että kokisin alentamisena. Mulle se on lähinnä ihan sama, onko tuollasia mainoksia vai ei.

Naisen halventaminen ei kuitenkaan ole mikään pikkujuttu mulle, kun sitä sattuu selkeästi itseen kohdistuvana ja päin näköä. Ei ole kyllä montaa asiaa, mistä vedän samanveroiset raivarit, kun että joku tulee väheksymään meiningillä "oot vaan nainen".

Mutta joo. Tissimainoksille thumbs up mun puolesta :D

Siis oikeesti mennään yli ja pahasti. Vois alkaa mesomaan että kun tollasia mainoksia poistetaan niin se ajaa poikia homouteen ja täten he ovat vaarassa syrjäytyä yhteiskunnasta!

Naisten alentaminen, väheksyminen ja halventaminen on kyllä ongelma, mutta eikös tuota tarmoa vois kohdistaa johonkin muuhun kuin mainosten kritisointiin?

Ja ensisijaisesti ehkäpä kannattas kannustaa naisia pitämään puolensa ja dissamaan tuota "sä oot vain nainen" vähättelyä. Moni nainen kuintekin tuntuu tuossa tilanteessa vaan ajattelevan, että "joo, oot ihan oikeessa" ja pistää päänsä takas puskaan. Oikeesti tuollainen asenne on vaan asenne eikä vaikuta millään tavalla konkreettisesti mihinkään (oma kokemus).

Naisten alentaminen, väheksyminen ja halventaminen on kyllä ongelma, mutta eikös tuota tarmoa vois kohdistaa johonkin muuhun kuin mainosten kritisointiin?

Ja ensisijaisesti ehkäpä kannattas kannustaa naisia pitämään puolensa ja dissamaan tuota "sä oot vain nainen" vähättelyä. Moni nainen kuintekin tuntuu tuossa tilanteessa vaan ajattelevan, että "joo, oot ihan oikeessa" ja pistää päänsä takas puskaan. Oikeesti tuollainen asenne on vaan asenne eikä vaikuta millään tavalla konkreettisesti mihinkään (oma kokemus).

Mä oon oppinut, että ne vähättelijät asettuu aika nätisti, kun niille tekee selväksi että ainakaan tämä nainen ei ole vain nainen ;)

Edittiä. Yhtälailla mua vituttaa kyllä ne naiset, jotka vetää sitä "mutku mä oon nainen"-juttua..

Kateuttahan toi on. Mä luulen, että toi herättää heissä riittämättömyyden tunteen. Samanlaisen tunteen kun mies näkee hyvännäkösen blondin jonkun nekkrun tai ählyn kanssa.

Kuvien perusteella veikkaisin, että neuvoston tädit ovat vain kateellisia:
http://www.taloussanomat.fi/markkinointi/2007/10/08/outi-antila/200724337/135
http://www.ylioppilaslehti.fi/2001/10/19/tasa-arvovaltuutettu-pirkko-makinen/
http://tutka.diak.fi/artikkeli?id=1465
http://www.hse.fi/FI/HKI/U/Liisa_Uusitalo/

Överiksihän tuo touhu on mennyt, ei sen pitäisi ketään haitata jos mainoksessa vähän tissit vilahtaa. Kivahan niitä on katsella eikä siinä mistään esineellistämisestä ole kysymys. Mitä tuossakin mainoksessa olisi sitten pitänyt olla? 80-vuotias baijerilainen mummo kokovartalokuvassa tuo kansallispuku päällään?

ei o heleppoo olla keski-ikäinen nainen. Viittaan tuonon Hännikäisen vaimikäseoli artikkeliin, eli heti nuoret miehet bordelleihin antamaan rakkautta näillekin naisille, niin varmasti narina loppuisi :D

vitsivitsi.

Kyllähän tossa mainoksessa ja kuvan asettelussa oli toki vähän muustakin kyse kuin vain siitä kansallispuvusta :D Muun muassa sen puvun sisällöstä.

Mutta pitäisikö sen olla kiellettyä? Mielestäni ei.

Kyllä kuvan rajauksella saadaan ihmeitä aikaan. Esim jos linnanjuhlissa otetaan naisista kuvia niin sehän on ok. Mitäs jos lehtimies kävisi rajaamassa kuviin vain rinnat ja takapuolet, zoomaisi ja tekisi niistä jutun iltikseen. Voisihan se jotakuta henkilökohtaisesti loukata.

Mutta kaikkien naisten halventaminen kollektiivisesti mainoksella, jossa on anonyymi malli joka on siihen suostunut on hieman erikoinen juttu. Sen ymmärtää että esim. paljasta pintaa, elimiä tai yhdyntää ei haluta päivittäin nähdä mainoksissa, mutta miten tuo ylläoleva mainos on erilainen siitä että automainoksessa nainen makaa konepellillä bikineissä? Eiköhän suurimmassa osassa mainoksista ole niitä kauniita ihmisiä, toisissa enemmissä vaatteissa, toisissa vähemmissä. Kyllä seksuaalisilla teemoilla pitäisi saada mainostaa kunhan joku raja säilyy. Tuo kuva nyt oli vielä aika kiltti ja hillitty.

Miehet vissiin suhtautuu vähän lungimmin mainonnassa käytettyyn puolalastomaan/paljastuvasti pukeutuvaan miesvartaloon, kun naiset vastaavasti naisten.. :rolleyes:

Emmä tiedä halventaako nuo kuvat ketään tietysti joku lauta voi olla kateellinen ja kiukkunen noi mahtihinkit nähdessään.

oonko sit ainoa mies mut ainakin itse koen itseni tavallaan aika idiootiksi kun tuijottelen näitä mainoksia kun onhan se kieltämättä typerää mut minkäs sille voi. Sama jos oon jossain nakubaarissa kyyläämässä jotain isotissistä naikkosta korkeakorkosissa kengissä lavalla niin aika pässiltä olo monesti tuntuu. Tietysti siin saattaa kyl nopeesti unohtua moiset turhat ajatukset kun on tarpeeksi sexy misu niin ei muuta kun taas kohti uusia nöyryytyksiä ja seuraavaan baariin itseään halventaa :D

Itseäni ei häiritse, haittaa, eikä edes kiinnosta, jos joku haluaa ruumiinosiaan esitellä julkisesti, kunhan nyt ei ihan römpsä levällään päivän lehdessä ole.

Kaikenlainen tytöttely ym on myös sellaista, joka nyt ei raivoon saa ja huumorilla pärjää vähän joka tilanteessa. Ja eipä mua nyt kauheasti kiinnosta, jos joku mies mua vaikka työasioissa tyttönä pitää, pääasia, että itse tiedän miten hommat hoidan. Tutut miehet nyt eivät moiseen edes sorru.

Eikö nimenomaan se ole naisia halventavaa ja alentavaa että oletetaan naisten ja "tyttöjen" tarvitsevan jotain suojelua tissien kuvilta?

Tuossa mainoksessahan on lisäksi vielä haettu saksalaistyylistä mainosta mikä on Suomessa varmasti kiellettyä myöskin. Kuvassa esim. Lowenbraun olutmainos:

olutmainos.jpg

http://www.loewenbraeu.de/de-de/loewenspass/downloads.html

Olin juuri muuttanut Saksaan kun istuin junassa/metrossa kohti keskustaa. Juna pysähtyi asemalle ja ikkunaan tuli tuo mainos. Tissit olivat siis isompana kuin elefantti, mainos oli varmaan 5m pitkä ja 3m korkea. Ikkunasta junaan ei näkynyt mitään muuta kuin tissit. Repesin aivan totaalisesti :lol2:

Mitenkäs suhtauduttaisiin nykyään tällaiseen? Eipä ainakaan näy tissejä, mutta muuten tietynlaista asenteellisuutta havaittavissa.

904273.jpg

Naisilta hyviä kommentteja tässä ketjussa, ei harmittomista tissikuvista tarvitse hermostua kenenkään jolla on oma itsetunto kunnossa. Maailmassa on paljon suurempiakin ongelmia, myös tasa-arvon osalta.

Mun mielestä toi on "loukkaavampi" mainos mitä noi tissikuvat. "Hän oli kiltti miestään kohtaa".

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom