SUPERCARB 1kg -40%

naiset ja akne

Itselleni kävi aknen kanssa kummallisesti. Aina kärsinyt kipeistä paukamista naamassa, joskus enemmän, joskus vähemmän. Kun jätin gluteenipitoisten viljojen syönnin hyvin vähäiseksi (syön vain "herkkupäivinä", ehkä kerran kahteen viikkoon), iho alkoi rauhoittumaan. Sitten sain päähäni kokeilla, mitä tapahtuu jos vähennän ihonhoitotuotteiden käyttöä radikaalisti.

Kävi hyvin. Nykyään pesen kasvoni hyvin harvoin kasvojenpesuaineella, en käytä kasvovettä tai kosteusvoiteita. Puhdistan meikin kookosöljyllä, kasvot ihan suolasaippualla ja yöksi laitan naamaani kookosöljyä sekoitettuna muutamaan tippaan teepuöljyä, sekä joskus jos on paukama, vielä täsmähoidan sitä teepuuöljyllä, jonka laitan epäpuhtauskohtaan pumpulipuikolla. Öjyn pitäisi kuulemma olla pahaksi akneiholle, mutta ainakin minulla se päivastoin on hillinyt rasvaisuutta, supistanut ihohuokosia ja vähentänyt kukkimista hyvinkin paljon.

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Se on muuten kyllä niin saatanan epäreilua ja syvältä, että niillä jotka vetävät päivittäin suuhunsa näitä mäkkäriruokia ja sokerisia energiajuomia, on iho kuin photoshopatulla Angelina Joliella. Ja parhaassa tapauksessa nämä ovat vielä niitä jotka polttavat kolme askia päivässä ja nukkuvat meikit naamassa. Esimerkkinä elävästä elämästä kaverini on tällainen.

Hngh. Oon kärsinyt huonosta ihosta noin kahdeksan vuotta. Pahimmillaan tilanne oli kasiluokasta lukion kakkosluokkaan, jolloin itkin päivittäin peilin edessä. Kun lopulta menin ihotautilääkärille, lääkäri hämmästeli miks en ollut tullut aiemmin... Sitä ennen kosmetologi ja koululääkäri oli ehdotellut lääkkeapua ihon kuntoonsaamiseksi. Söin 4kk antibiootteja ja naama sileni 90 prosenttisesti. Kuluipa kuurista vajaa puoli vuotta kun naama räjähti käsiin, samoin yläselkä joka ei aiemmin ollut vaivannut mitenkään. Vähän aikaa sitten hain uuden kuurin samaa lääkettä - ei vaikutusta. Nyt kuumottelen että pitäiskö varata uusi aika jollonka saisin kuulemma roa-kuurin. En vaan jaksa usko sen lopulliseen käänteentekevään vaikutukseen. Ei kai se roaccutankaan poista sitä pohjimmaista aknen syytä.

Oon jättänyt maidon pois ruokavaliostani jo about kuukauden ajaksi, mutta en oo ainakaan vielä huomannut mitään merkittävää muutosta. Voipi johtua siitä että heraa ja maitorahkaa en suostu jättämään pois. Viljattomuuskin tuntuu aika vaikealta ajatukselta, mutta ei tietenkään mahdottomalta.

Oon oppinut elämään sen kanssa, että ihoni on ja pysyy huonona. Onhan se jo lääkekuurien jälkeen parempi kuin silloin pahimpina kausina. Osaan nykyään meikata arvet sun muut tarvittaessa (kohteliaisuudesta töihin) piiloon, mutta muulloin en jaksakaan nähdä vaivaa. Jos jotakuta häiritsee niin häiritköön.

Se on muuten kyllä niin saatanan epäreilua ja syvältä, että niillä jotka vetävät päivittäin suuhunsa näitä mäkkäriruokia ja sokerisia energiajuomia, on iho kuin photoshopatulla Angelina Joliella. Ja parhaassa tapauksessa nämä ovat vielä niitä jotka polttavat kolme askia päivässä ja nukkuvat meikit naamassa. Esimerkkinä elävästä elämästä kaverini on tällainen.

Siihen on olemassa ihan järkevä selitys: nämä naiset yleensä saavat riittävästi kaloreita ravinnostaan eivätkä himotreenaa, jolloin heidän hormonitoiminta on siinä määrin tasapainossa, että iho näyttää hyvältä. Sitten nämä naiset, jotka himotreenaa, karppailee ja rajoittaa ruokavaliotaan, kärsivät iho-ongelmista, koska elimistö on sekoitettu kropan ylikuormituksella, joka on aiheuttanut hormonaalisia ongelmia. Itsellänikin oli iho huonompi ja pintakuivempi silloin, kun treenasin hulluna ja nipotin ruokavalioni suhteen. Nykyään syön mitä haluan, panostan palautumiseen ja treenaan kohtuullisesti, ja iho on niin hyvässä kunnossa, ettei edes meikkvoidetta tarvita.

Ei kyllä se johtuu gee gee gee GEENEISTÄ ! ! !

..ja mun tapauksessa myös omega3 kapseleista, joita en enää siksi syö.

Siihen on olemassa ihan järkevä selitys: nämä naiset yleensä saavat riittävästi kaloreita ravinnostaan eivätkä himotreenaa, jolloin heidän hormonitoiminta on siinä määrin tasapainossa, että iho näyttää hyvältä. Sitten nämä naiset, jotka himotreenaa, karppailee ja rajoittaa ruokavaliotaan, kärsivät iho-ongelmista, koska elimistö on sekoitettu kropan ylikuormituksella, joka on aiheuttanut hormonaalisia ongelmia. Itsellänikin oli iho huonompi ja pintakuivempi silloin, kun treenasin hulluna ja nipotin ruokavalioni suhteen. Nykyään syön mitä haluan, panostan palautumiseen ja treenaan kohtuullisesti, ja iho on niin hyvässä kunnossa, ettei edes meikkvoidetta tarvita.
Valitettavasti tämäkään ei päde kaikkiin, koska sitten on meitä, joilla on vahva perinnöllinen taipumus, säälin jo valmiiksi lapsiani :(

^ylipaino on samalla tavalla kuormitus kropalle ja voi aiheuttaa hormonaalisia ongelmia, jolloin iho menee huonoon kuntoon

Monella naisella huono iho johtuu hormoneista ja tämä selittää myös sen, miksi hormonaalinen hoito (e-pillerit) on heillä auttanut iho-ongelmiin.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Mulla tuntuu nyt taas vain pahenevan tämä ongelma. Enää ei oiken voi väittää sen johtuvan niistä omegoistakaan. Yhtä paha alkaa olla kuin progesteroniehkäisyä käyttäessäni :( Voisikohan yhä jatkuva imetys lisätä finnejä?! Tai sitten on vain muuten hormonit sekaisin :rolleyes: :( Naamassa ei onneksi montaa olw, mutta kaula ja selkä :eek: :wall: :face:

Mulla tuntuu nyt taas vain pahenevan tämä ongelma. Enää ei oiken voi väittää sen johtuvan niistä omegoistakaan. Yhtä paha alkaa olla kuin progesteroniehkäisyä käyttäessäni :( Voisikohan yhä jatkuva imetys lisätä finnejä?! Tai sitten on vain muuten hormonit sekaisin :rolleyes: :( Naamassa ei onneksi montaa olw, mutta kaula ja selkä :eek: :wall: :face:

Ystäväni ainakin muistaakseni aikoinaan valitteli, että raskauden aikana paremmin kuin koskaan voinut iho huononi huomattavasti synnytyksen jälkeen. Käsittääkseni monessa tapauksessa iho ja hiukset tykkäävät emäntäolion estrogeenin kyllästämästä tiineystilasta (vrt ye-pillereiden vaikutuksen alaisena olemisesta) ja hormonitasojen muutokset sen jälkeen voivat pahentaa ihon tilannetta.

Oma naamakuuri on alkanut purra - ryönää puskee pintaan ja iho on niin kuiva, että sillä voisivat beduiinit piakkoin vaeltaa. Finnit eivät kuitenkaan ole samanlaisia kipeitä ikimoukkuja kuin ennen kuuria ja siliämistä tapahtuu päivä päivältä enemmän. Ainoa tähän mennessä missään määrin enemmän ärsyttänyt sivuvaikutus on huulten infernaalinen kuivuminen.

Sama se mulla oli molemmissa raskauksissa - ei yhtään finniä eikä muitakaan iho-ongelmia. Sama efekti kuin yhdistelmäehkäisypillereillä. Mutta ne molemmat ihonhoitokonstit ovat nyt kohdallani poissuljetut, todellakin.

Pahin on selkä, naamassa ei tällä hetkellä montaa eikä ainakaan isoja, kuten ei yleensäkään, siksi en mitään lääkekuureja ole koskaan edes harkinnut. Olen tykästynyt konjac sponge - kasvosieneen, tuntuu toimivan ja on miellyttävä käyttää.

Kokeilen nyt täysin maidotonta ruokavaliota gluteenittomuuden lisäksi sekä alkoholittomuutta. Maidottomuus on auttanut ennenkin myös allergiaan, joten ajankohta kokeikulle on mitä paras. Finniongelma kun tuntuu yhä pahenevan :(

Maidottomuus on todella tehokasta ainakin mulla, itse en vain siihen pysty täysin. Jotenkin oli mahdotonta elää ilman maitotuotteita :D

Nyt kun on taas vähän stressiä, on omien muuttuneiden ihonhoitorutiinieni myötä lähes täydelliseksi muuttunut ihoni alkanut taas kukkimaan kipeää isoa paukamaa... Vähän kiukuttaa. Jos kokeilisi välikaikaisesti tuota maidotonta.

Liityn mukaan keskusteluun! Tai siis huudan apua! :D ikää on 22 vuotta. 14 vuotiaana alkoi aknea puskeen pintaan ja sitä tulee edelleen. Suvussa on paljon aknesta kärsiviä. Pahimmin siitä on kärsineet mun äiti ja enot. Ruokavaliolla oon koittanu hillitä aknen pukkaamista mutta ei ole ollu vaikutusta. E-pillereitä söin joskus muutamia vuosia sitten mutta niistä tuli niin paljon muita ongelmia että ei ollu järkeä jatkaa. Eikä ne tainneet siihen akneenkaan vaikuttaa. Ainakaan paljoa.

Joku teistä on varmaan käynyt lääkärissä asian takia? Onko sieltä löytynyt apua?

:offtopic: Pakko kertoa että kävin vuoden alussa työterveyslääkärillä stressin ja uni ongelmien takia. Lääkäri kyseli harrastuksia ja kerroin olevani voimanostaja ja urheilen ahkerasti ja syön ruokavalioa noudattaen. Seuraavalla käynnillä samalla lääkärillä samasta asiasta lääkäri kysyi ujosti että käytätkös mitään lisäravinteita. Ihmettelin vähän ja sanoin että joooo proteiini kreatiini glutamiini ym.... "no mites sitte tämä hormoonien käyttö vaikuttaisko se tuohon akneen". Aiemmin tää lääkäri oli vain kysyny että onko sulla aina ollu akne ja kerroin että joo teinistä asti. Akne, uniongelmat ja stressi laitettiin siis hormoonien piikkiin :hyvä: kunnes pääsin verikokeisiin jossa kaikki arvot olivat kunnossa ja mitään ei löytynyt. En taida mennä jatkossa samalle lääkärille ja saata jättää harrastuksenkin mainitsematta :down:

Ihan olennainen asiahan se on lääkärille tietää käytätkö hormoneja. Ja miten se sen muuten saisi tietää kuin kysymällä niistä. Oletko antibioottikuureja vielä kokeillut akneen?

Ei siinä mitään että sitä kysyttiin, tottakai se pitää kysyä mutta kieltävän vastauksen jälkeen hän edelleen esitti että akne johtuisi niistä ja verikokeiden jälkeen vissiin ymmärsi että ei, ei se mitään käytä.

En ole vielä käynyt lääkärissä iho-ongelmien takia. Olen kuullu että akne lääkkeet kuivattais naamaa kamalasti ja näyttää entistä pahemmalta :wtf: vai onko tämä vain jotain pelottelua?

Onhan se melkein kohteliaisuus salilla kävijälle, että hormonin käyttöä epäillään :) Kannattaa kyllä ihoakin erikseen lekurille näyttää. Ehkä jopa suoraan jollekin yksityisihotautilääkärille. Joskus voi olla helpostikin hoidettavissa. Ja varmasti löydetään sellainen hoitomuoto, mikä ei johda kuivumis- tai muihin haittoihin.

En ole vielä käynyt lääkärissä iho-ongelmien takia. Olen kuullu että akne lääkkeet kuivattais naamaa kamalasti ja näyttää entistä pahemmalta :wtf: vai onko tämä vain jotain pelottelua?

Riippunee lääkkeestä. Käveltyäni suoraan yksityiselle ihotautilääkärille turvan ollessa pahimmillaan tämä sanoi, että antibioottejahan voidaan kokeilla, mutta sopivan löytyminen voi kestää parikin vuotta (yksittäisen antibiootin tehon toteamiseen menee kuukausia) ja kirjoitti saman tien järeintä lääkettä. Naama on helvetin kuiva, huulia pitää hoita Bebanthenilla todella usein eikä kuivuminen rajoitu vain kasvojen ihoon, mutta jo kuukauden käytön jälkeen naama on rauhoittuneemman ja sileämmän näköinen (vaikkakin helottaa aika punaisena - tasoitan tilannetta Eucerinin punaisuutta tasaavalla voiteella ja BB:llä). Tehon nopeus on tosi käyttäjäkohtaista käsittääkseni.

Isotretinoiinillahan on mahdollisesti todella häiritseviäkin sivuvaikutuksia, josta johtuen kävin itsekin vuosien kamppailun pohtiessani, olenko valmis näkemään vaivan - hormonaalinen akne kun ei välttämättä (todennäköisesti) silläkään ainakaan pysyvästi katoa.

Joku löytää avun ihan vaan ruokavaliota tai puhdistusrutiineja muuttamalla, mutta mikäli kärsii ihosairaudesta nimeltä akne, kehtaisin väittää niiden vaikutuksen olevan useimmiten lähinnä marginaalinen. Toki esim. ruokavaliomuutokset ovat auttaneet monia ihonsa kanssa kamppailevia, joten totta kai niitä kannattaa kokeilla jos ne tuntuvat omaan elämään istuvan. Joka tapauksessa suosittelisin ihotautilääkärillä käymistä ehdottomasti, mikäli naama tuntuu häiritsevän ja alleviivata samalla, että et haluaisi oitis turvautua kaikkein voimakkaimpaan vaihtoehtoon - lääkärillehän maksetaan siitä, että hän pyrkii löytämään sinulle sopivimman hoitomuodon. Mikäli se ei tehoa, niin mietintämyssyä päähän uudestaan sitten.

Tulipas aika saarna aamukahvin äärestä, mutta aihe on nyt sattumoisin lähellä sydäntä. :-P

Niin, pitäishän se melkein ottaa kohteliaisuutena :thumbs:

Pitääpä ottaa asiaksi hoitaa tämä naama kuntoon. Rintakehästä ja selästä on sentään hävinny lähes kokonaan verrattuna parin vuoden taakse.

Minulla finnejä alkoi pukkaamaan jotain 11-vuotiaana, mikä on normaalia. 20-vuotiaana ajattelin,että kyllä pitäisi jo pikkuhiljaa helpottaa. No ei helpottanut. Nyt 30-vuotiaana mulle riitti ja menin ihotautilääkärille. Sitä ennen oli kokeiltu kaikenlaista ja muutamilla asioilla oli erityistä vaikutusta ihooni; lisäaineet ja sokeri tekivät ihan järjettömästi finnejä. Rasvainenkaan ruokavalio ei haitannut, jos ruoka oli puhdasta. Stressi oli myös kova aiheuttamaan finnejä. Luonnontuotteet ja luonnonkosmetiikka oli ehdottomasti parempi iholle. E-pillerit auttoi silloin kun niitä käytti, mutta niitä muita oireita en halua.

Ihotautilääkäri antoi ensin antibioottikuurin akneen puoleksi vuodeksi. Ei mitään vaikutusta.
Nyt olen kuukauden syönyt Isotretinoin-aknekuuria, joka on todella tehokas. Sivuvaikutuksia on paljon, muunmuassa tuo ihon ja limakalvojen järkyttävä kuivuminen, mutta kyllä niistäkin selviää rasvalla ja suihkeilla. On noita pitkä lista muitakin oireita, mutta jos tämän saa loppuiäksi pois niin on todellakin sen arvoista.

Aknenhan voi myöhemminkin laukaista uudelleen joku uusi tekijä, mutta itsellä on lapsetkin tehty, niin suuria hormonaalisia muutoksia ei pitäisi ihan just olla.

Suositut

Back
Ylös Bottom