Käytetään nyt työaikaa hyvään tarkoitukseen. :D Tarinani löytyy (ainakin osittain) myös estrogeeni-keskustelusta ja Puolukkapäivät hukassa -ketjusta, mutta tässä vielä yhteenveto. Varoituksena, tästä tulee romaani.
Olen harrastanut urheilua koko ikäni. Mulle treenaaminen on aina ollut iso osa elämää ja myös tapa purkaa stressiä. Mitä enemmään pännii esim. työasiat, sitä enemmän ja tiukemmin treenaan. Liikatreenaamista on ilmennyt aiemminkin, mutta viime kevään painonpudotus oli ilmeisesti sitten se viimeinen pisara.
Treenasin vuosi sitten parhaimmillaan (pahimmillaan) lähes 15 tuntia viikossa. Päivä saattoi alkaa tunnin/puolentoista juoksulenkillä ja töiden jälkeen pumpiin ja pilatekseen. Useimmiten pidin viikossa yhden lepopäivän mutta palauttavia/kevyempiä treenejä tai viikkoja ei ollut. Samaan aikaa elelin jatkuvasti miinuskaloreilla. Omasta mielestäni söin paljon, mutta treenimäärään nähden todellakaan en. Söin myös yltiöterveellisesti, ei herkkuja, alkoholia jne. Paino putosi muutamassa kuukaudessa 60 -> 55, mutta en ollut kovin huolissani, enhän kuitenkaan ollut lähelläkään alipainoa.
Leimaavaa tilanteelleni oli, että tiedostin sen kai jollain tasolla itsekin, salailin mieheltä ja kavereilta todellista treenimäärää. He olivat pitkään huolissaan ja sanoivat ihan suoraan että treenaan liikaa. Huolehtiminen lähinnä ärsytti, kyllähän minä nyt rajani tiedän. Joopa joo. Lopetin vuosi sitten e-pillerit, joten monet ylirasituksen merkit menivät hormooniheilahduksen piikkiin. Kun valitin menkkojen puuttumista, lääkäri kysyi onko minulla liikunta-addiktio. Loukkaannuin ja käänsin asian vitsiksi.
Kesällä treenaaminen oli vähäisempää ja olokin parempi, syksyn tullen entinen tahti taas jatkui. Aloin olla tosi kärttyisä ja seksi ei kiinnostanut pätkääkään. Mulla on onnekseni mahdollisuus työnantajan maksamaan lääkärissä ravaamiseen, joten menin yksityiselle gynelle. Hän totesi, että estrogeenitasot ovat matalat enkä ovuloi, siksi ei myöskään menkkoja. Sain estrogeenikuurin ja siitä se riemu sitten repesi. Menetin yöuneni täysin, nukuin viisi viikkoa keskimäärin kolme tuntia yössä. Treeneistä ei tietenkään tingitty: ensin juoksumattoa, sitten punttitreeni sitten combatiin. :wall: Mies alkoi olla todella huolissaan, samoin vanhemmat. Paras ystäväni kertoi itkien näkevänsä unia joissa treenaan itseni hengiltä. Töistä ei tullut mitään, unohtelin asioita, en pystynyt keskittymään mihinkään. Kun itkin toista päivää töissä ilman mitään syytä, varasin ajan työterveyslääkärille.
Lääkäri määräsi minulle kymmenen minuutin tapaamisen perusteella uni- ja masennuslääkkeitä ja kaksi päivää sairauslomaa. Toivomaani keskusteluapua en saanut. Lähdin vastaanotolta itkien ja varasin saman tien ajan yksityiselle psykiatrille. Miljoonia verikokeita ja keskusteluja, lääkäri oli ihmeissään. Hänen mielestään en ollut masentunut tai ahdistunut, vain väsynyt. Verikokeista ei löytynyt juuri mitään, kaikki muut arvot olivat erinomaiset paitsi stressihormooni huikean korkea ja estrogeenitaso alhainen. Diagnoosiksi tuli lopulta työperäisen uupumuksen aiheuttama keskivaikea masennus. Hoitona sairauslomaa ja masennuslääkkeet. En pystynyt kertomaan lääkärille treenaamisestani, en ole vieläkään kertonut siitä yhdellekään lääkärille.
Olin sairauslomalla kaksi kuukautta, treenailin tosi kevyesti, nukuin paljon ja lepäsin. Mies kävi kanssani salilla varmistamassa, etten vedä itseäni ihan piippuun. Täysin treenitöntä jaksoa kesti jopa viikon verran ja siitä eteenpäin pari viikkoa oli tosi kevyttä (kävelyä jne). Pidempäänkin olisi kai pitänyt huilata, mutta koska kukaan ei käskenyt, en niin tehnyt.
Lääkityksestä ei ollut oikeastaan mitään vaikutusta, ei hyötyä, ei haittaa. Sehän oli mulle väärä. Lopetin sen kahden kuukauden päästä. Unilääkkeitä en ottanut.
Sairauslomani loputtua lähdimme mieheni kanssa kolmen viikon lomalle Thaimaahan, siellä vain löhöilin auringossa, söin hyvin ja snorklailin. Uskon tuon kolmen viikon totaalilevon ja pään nollauksen olleen tärkein askel kohti parantumista. Matkalla mieheni kosi minua ja sovimme sekä hääpäivän että sen, että perheenlisäystä saa tulla kun on tullakseen. Silloin päätin, että nyt mun on oikeasti parannuttava.
Menkat alkoivat helmikuussa oltuaan poissa yhdeksän kuukautta. Nyt niitä ei vaan taaskaan ole näkynyt. Ensi viikolla menen taas gynelle ja kai mun on paljastettava koko tarina. Nyt varmaan jo pystynkin siihen. Treenaan nykyisin 4-6 tuntia viikossa ja pyrin lepäämään kun siltä tuntuu. Painoakin on tullut. Olen iloinen, energinen ja positiivinen. Pinna ei enää pala enkä masennu pienistä. Ja seksi maistuu.
Enää puuttuvat ne menkat... Välillä pelottaa älyttömästi olenko saanut jotain vakavampaa vahinkoa aikaan vauvahaaveita ajatellen. Toisaalta juhlimme häitämme reilu kuukausi sitten, ehkä se stressi on taas sekoittanut kuukautiskiertoa. Kohta se selviää.
Toivottavasti joku saa apua tarinastani. Rankkaahan tämä on ollut, mutta kliseisesti se mikä ei tapa, vahvistaa. Tsemppiä kaikille!