Naapurisopu koetuksella

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja protsku
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
JohnnyB sanoi:
Kerrostaloissa nyt vaan sattuu kuulumaan kun ihmiset liikkuu, äänieristykset ei yleensä ole parhaat mahdolliset. Meille kuuluu lasten juoksua alemmasta kerroksesta, mutta käynkö siitä itkemään täällä, EN, koska se kuuluu kerrostaloelämisen varjopuoliin ja on hyväksyttävä jos aikoo kerrostalossa asua.

Ei ole hyväksyttävä, eikä muita kuin korkeintaan sinun naapureitasi kiinnosta se ettei juuri Sinua häiritse muiden melu. Poikkeuksetta taloyhtiöissä on järjestyssäännöt joissa määritellään milloin talossa tulee olla hiljaa. Ei niitä sääntöjä ole turhaan keksitty.

Itse olen ehtinyt asua niin monen eri kerrostaloasukin alakerrassa että todellakin tiedän mitä homma on pahimmillaan ja parhaimmillaan.

Toisista hepuista ei ole kuulunut pihaustakaan, toiset taas ovat jumalattomia tömistelijöitä ja bilettäjiä. Paras tapaus polki kantapäällä tahtia soittaessaan kitaraa kuulokkeet päässä, luullen soittavansa hiljaa. Oli kova poika soittamaan, saattoi soittaa putkeen esim. iltakymmenestä pitkälle aamuyöhön ja töminä oli sen mukaista. Näiden pahimpien tapausten kanssa on pitänyt käydä juttelemassa. Poikkeuksetta melu on tällä vähentynyt.

JohnnyB sanoi:
Sitä paitsi, tuskin tämä sinun yläkerrassasi asuva henkilö tahallaan aiheuttaa kävelyllään ääntä.

No se on selvä, harvallapa motivaatio riittää ihan tarkoitukselliseen häirintään. Se yläkerrassa asuva henkilö voi kuitenkin olla niin junnu tai muuten tietämätön kerrostaloasukki, ettei ole koskaan joutunut kuuntelemaan jonkun kantapääkävelyä tai mölyä itse illalla tai yöllä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
uga sanoi:
Ei ole hyväksyttävä, eikä muita kuin korkeintaan sinun naapureitasi kiinnosta se ettei juuri Sinua häiritse muiden melu...

Mitä sä selität, mä en käy itkemään missään palstalla kovaa kohtaloani vai tai pyydä ymmärrystä, jos et sitä lukemastasi pystynyt päättelemään niin en voi auttaa! Mulla on hyvät välit naapureiden kanssa ja voimme, yllätys yllätys, keskustella kuten aikuiset jos joku asia häiritsee, siihen ei tarvitä mitään taloyhtiön sääntöjä.

JohnnyB sanoi:
Noita rakenneäänien kulkeutumisia on todella vaikea estää, uusissakaan taloissa ei niiden estämiseksi ole välttämättä tehty kaikkea mitä voisi tehdä. Joustava kiinnitys voisi toimia, mutta vaikeata se äänen kulkeutumisen estäminen silti voi olla

Tiedätkö rakennetun paljonkin uusia asuinrakennuksia jotka eivät noudata rakentamismääräyksiä?

Ero 70-luvulla rakennettujen kerrostalojen ja nykyisten uusien rakennusten välillä on suuri. Nykyään pelataan kuitenkin kohtuu tiukkojen askeläänirajoitusten kanssa, eikä uusissa taloissa ongelmasta voi 70-lukulaisiin taloihin verrattuna edes puhua.

Uusimmat määräykset löytyvät osoitteesta http://www.finlex.fi/pdf/normit/1917-c1.pdf.

Uga, kun kerran tiedät kaiken rakennemetelin kulkeutumisesta, niin kerrohan miksei sitä ole vieläkään estetty. Huomasitko minun puhuvan jossain rakennemääräysten vastaisesta rakentamisesta jossain, laita ihmeessä missä niin puhuin, mutta senhän sinä jo tiesitkin että en puhunut, mutta ainahan sitä on kiva provoilla, eikös

Normeissa on aina jotkut toleranssit mitkä salillitaan, vai?

Asun itse uudessa, vain muutaman vuoden vanhassa talossa, ja tässäkin talossa äänet kulkeutuu.

uga sanoi:
Tiedätkö rakennetun paljonkin uusia asuinrakennuksia jotka eivät noudata rakentamismääräyksiä?

Ero 70-luvulla rakennettujen kerrostalojen ja nykyisten uusien rakennusten välillä on suuri. Nykyään pelataan kuitenkin kohtuu tiukkojen askeläänirajoitusten kanssa, eikä uusissa taloissa ongelmasta voi 70-lukulaisiin taloihin verrattuna edes puhua.

Uusimmat määräykset löytyvät osoitteesta http://www.finlex.fi/pdf/normit/1917-c1.pdf.

Löydytkö ehkä itse täältä Uga? Tietyn kaltaisia ihmisiä :itku:

JohnnyB sanoi:
Normeissa on aina jotkut toleranssit mitkä salillitaan, vai?

Ei sallita, mutta rakennuttaja voi aina yrittää mittauttaa uudestaan jos epäilee mittaajan laitteita. Askeläänien generointiin käytetään ihan omaa konettaan joka maksaa maltaita, ja sitten mennään alakertaan hämmästelemään mittarin kanssa.

Jos ei määräykset täyty, siitä tulee kallis remontti. Esimerkiksi revitään lattiamatot pois ja pistetään paksumpaa, paremmin askelääniä vaimentavaa tilalle.

Mikään ei tietysti estä uusissakaan taloissa sitä yläkerran naapuria repimästä olemassaolevia mattoja pois ja pistämästä esim laminaattia tilalle. Melutaso nousee, kuka vastaa?

uga sanoi:
Joo, ja sen lisäksi kuulun niihin ihmisiin jotka ovat lukeneet mm. huone- ja meluakustiikkaa korkeakoulussa. :whip:

Kiinnostaa ihan ...... ZZZZZzzzz :zzzz: oho :eek: nukahdin.

ps. sori oli pakko provota tässä kohtaa. Olen itsekkin asunut kerrostalossa ja tiedän kyllä ne kuviot, mutta näitä joka talon lakimiehiä on liikaa... :evil:

uga sanoi:
Ei sallita, mutta rakennuttaja voi aina yrittää mittauttaa uudestaan jos epäilee mittaajan laitteita. Askeläänien generointiin käytetään ihan omaa konettaan joka maksaa maltaita, ja sitten mennään alakertaan hämmästelemään mittarin kanssa.

Jos ei määräykset täyty, siitä tulee kallis remontti. Esimerkiksi revitään lattiamatot pois ja pistetään paksumpaa, paremmin askelääniä vaimentavaa tilalle.

Mikään ei tietysti estä uusissakaan taloissa sitä yläkerran naapuria repimästä olemassaolevia mattoja pois ja pistämästä esim laminaattia tilalle. Melutaso nousee, kuka vastaa?

Kuulehan nyt, jokaisella laitteella on tietty mittausepävarmuus joka vain on hyväksyttävä. Jos mitataan äänen voimakkuutta, niin mittalaitteen toleranssi (mittausepävarmuus) on myös jotain mitatusta arvosta. Myös mittausetäisyys vaikuttaa tässä tapauksessa saatuun lopputulokseen. Laitteen oikea kalibrointi voi vaikuttaa myös lopputulokseen nostavasti tai laskevasti. Mutta nyt mennään jo off-topiciksi että tärähtää.

Net Virgin sanoi:
Kiinnostaa ihan ...... ZZZZZzzzz :zzzz: oho :eek: nukahdin.ps. sori oli pakko provota tässä kohtaa. Olen itsekkin asunut kerrostalossa ja tiedän kyllä ne kuviot, mutta näitä joka talon lakimiehiä on liikaa... :evil:

Kelaa kelaa, kyllä siimaa riittää. Eikä tarvitse pyydellä anteeksi.

JohnnyB sanoi:
Kuulehan nyt, jokaisella laitteella on tietty mittausepävarmuus joka vain on hyväksyttävä. Jos mitataan äänen voimakkuutta, niin mittalaitteen toleranssi (mittausepävarmuus) on myös jotain mitatusta arvosta. Myös mittausetäisyys vaikuttaa tässä tapauksessa saatuun lopputulokseen. Laitteen oikea kalibrointi voi vaikuttaa myös lopputulokseen nostavasti tai laskevasti. Mutta nyt mennään jo off-topiciksi että tärähtää.

Totta turiset, mutta jatketaan nyt offtopicilla vielä vähän. Mittaustekniikat on toki luettu täälläkin, tiettyä epätarkkuuttahan mittauksiin liittyy aina. Desibelimittari kalibroidaan siinä missä muutkin mittarit. Pikakalibrointi onnistuu esim. paristokäyttöisellä äänilähteellä. Mitä tulee äänenvoimakkuuteen etäisyyden funktiona, pitää muistaa että huoneessa äänenvoimakkuus ei heijastusten takia laske likikään samalla tavoin kuin vapaassa kentässä.

En tiedä sen tarkemmin tuota mittausjärjestelyä ja miten monesta kohtaa itse mittaustulos otetaan, kun en noita itse tee, mutta eiköhän siihenkin joku standardi tapa ole.

Pieni mittausepävarmuus ei kuitenkaan tarkoita että jos määräyksessä lukee 53dB niin mittaajan tulos 54dB hyväksyttäisiin. Ihan sama kuin valittaisi poliisille että ei toi sun tutkasi ole tarpeeksi tarkka; se sanoo että kalibroitiin viimeksi viime viikolla ja kirjoittaa sakon tasan sen muukaan mitä tutka näytti. Näissä melujutuissa ollaan siinä mielessä paremmassa asemassa että rajatapausten lähellä voidaan tehdä juuri näitä uudelleenmittauksia, ja rakennuttaja sitten esittää sen tuloksen joka oli alle rajan ja on tietysti ihan hiljaa niistä muista mittauksista jotka eivät miellyttäneet.

Itseasiassa, jos mittarissa lukee 53 db ja mittarin mittausepävarmuus on esim +- 1 db on 54 db silloin hyväksyttävä. Poliisit kaliboivat tästä syystä mittarinsa näyttämään virheen verran alaspäin, jottei tulisi kuvaamaasi valitusta.

No heh :D Miksi herrat näin kireen väittelyn saavat aikaan :rolleyes:
Ne joilla ei ole ongelmia naapureiden kanssa olkaa onnellisia. Luulisin että harva meistä täällä pakkiksella olijoista on mitään kyttäjiä on, vai? Ymmärrän itse ihan hyvin että ei ole hääviä jos naapuri pitää meteliä. Itse juurin kärsin sellaisesta juuri kotoaan muuttaneen opiskelijan nuoruuden innosta pitää juhlia ja kuunnella musiikkia. Ei paljon naurata kun kesken unien herää siihen että kaveri kuuntelee jotain poppia. No pienellä "vihjeellä" ei enää ongelmaa ole :evil:

Joo, nyt kun tarkemmin katsoin niin siitä finlexin linkistä löytyy lopusta viitteenä miten pitää mitata. Jota kiinnostaa, katsokoon sieltä.

Ongelmatonta elämää viettelen itsekkin. Omakotitalossa. :lol2:

Kerrostalossa asuessani en itse häiriintynyt muiden äänistä, koska minun mielestäni ja lainsäädännönkin mielestä asumisen äänet saavat kuulua. :thumbs:

Net Virgin sanoi:
Kerrostalossa asuessani en itse häiriintynyt muiden äänistä, koska minun mielestäni ja lainsäädännönkin mielestä asumisen äänet saavat kuulua. :thumbs:

Jep tiettyyn pisteeseen asti äänet on sallittuja mutta kai sen rajan voi vetää siihen että kun naapurin musiikista kuuntelusta sanat saa selvää niin se on liikaa tai että kirjahyllyssä lasi helisee kun naapuri tömistelee?

japa sanoi:
Jep tiettyyn pisteeseen asti äänet on sallittuja mutta kai sen rajan voi vetää siihen että kun naapurin musiikista kuuntelusta sanat saa selvää niin se on liikaa tai että kirjahyllyssä lasi helisee kun naapuri tömistelee?

Olet vallan oikeassa. Hiljaisuuden aikana vietetyt MEGABASS-bileet eivät kuulu normaaliin ääntelyyn.

JohnnyB sanoi:
Itseasiassa, jos mittarissa lukee 53 db ja mittarin mittausepävarmuus on esim +- 1 db on 54 db silloin hyväksyttävä. Poliisit kaliboivat tästä syystä mittarinsa näyttämään virheen verran alaspäin, jottei tulisi kuvaamaasi valitusta.

Joku tarkkuus tuossa mittauksessa on, se on totta. Kuka hyvänsä kaduntallaaja ei noita mittauksia kuitenkaan saa anttilan desibelimittarilla tehdä. Veikkaan tarkkuusvaatimuksenkin olevan aika kova.

En ota kantaa siihen edellytetäänkö tässä tapauksessa mittausvirheen mahtuvan määräysten rajan sisä- vai ulkopuolelle, koska en sitä tiedä. Määräyksessä on vain raja, ja lopussa liuta ISO-standardeja mittaukselle.

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom