Näytöohjaimen jäähdytys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lej
  • Aloitettu Aloitettu

lej

Kun eivät mulle murossa vastaa niin kysyn täältä. Eli jomman kumman ajattelin näytönohjaimen (Club3d 9800 pro) vakio coolerin tilalle seuraavista hankkia: Arctic-cooling VGA Silencer tai Zalman VGA Heatpipe Cooler.

jos jollain on kokemusta näistä laitteista niin haluaisin hieman lisätietoa niistä.

Päätavoite on saada kone hiljaisemmaksi, eikä ainakaan vielä ole tarkoitus kellotella. Zalmanissa ei ole tuuletinta vakiona, mutta sellaisen saa lisävarusteena. Eli eniten kiinnostaa, kuinka kova ääni lähtee Arctic-cooling VGA Silencerista sillä hiljaisemmalla asetuksella, ja myös kuinka meluisa on se Zalmanin 80 millinen tuuletin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla on tuo Zalman koneessa, ilman tuuletinta. Pitää kellotetun Radeon 9500pro:n ihan tarpeeksi viileänä. Herculeksen kortille oli ainakin pieniä asennusongelmia, muistien päällä olevat siili eivät mahtunee olemaan paikallaan yms. Niitä piti pikkasen viilata matalammaksi, että mahtuu olemaan paikallaan. Uskoisin, että sinullekin riittää tuo Zalman ilman tuuletinta, tuulettimen kanssa taitaa hiljaisuus jäädä haaveeksi. Itse olen meinanut laittaa tulevaisuudessa vesiblokin näytönohjaimellekin kun se jo prossultakin löytyy, jaksais vaan alkaa värkkäämään. :whip:

Itselle on tulossa juuri tuo Zalmanin siili ja tuuletin, ilmoittelen sitten enemmän kun olen saanut paikalleen.

Kiitos tiedoista. Kaipa sen Zalmanin hankin, kun ei ole tarvetta kellotella, ja hiljaisuus on tärkeämpää. Ja mitä olen testejä lueskellut, niin silti vissiin jäähdyttää paremmin kuin toi vakio sirkkeli.

Noissa 9800:n vakio coolereissa on ollut luvattoman paljon vikaa. Tuuletin leikkaa kiinni ja polttaa kortin.

Juuri parhaillaan 9800:n tuulettimesta räjähtämässä laakerit, välillä leikkaa kiinni ja sit taas alkaa pyörimään. On ollut zalman niin onnistuneesti prossun päällä jo pitkään että taian hommata näyttiksellekki yhden ennen kun se hajoaa lopullisesti.

phy73 sanoi:
Noissa 9800:n vakio coolereissa on ollut luvattoman paljon vikaa. Tuuletin leikkaa kiinni ja polttaa kortin.
Meikälläkin heti kortin oston jälkeen rupesi tuuletin pitämään ääntä. Sain takuuseen uuden kortin ja siinä nyt sama vika! En enää kehdannut lähettää takaisin vaan tilasin tuon Zalmanin.

lej sanoi:
Kaipa sen Zalmanin hankin, kun ei ole tarvetta kellotella, ja hiljaisuus on tärkeämpää.

:offtopic:
Miten paljon kotelo vaikuttaa keskusyksikön hiljaisuuteen? Eli jos on tarpeeksi hyvä kotelo niin vaimentaako se bulkkituulettimen pitämää ääntä? Kumpi maksaa enemmän, hiljainen kotelo vai hiljaiset tuulettimet?

protsku sanoi:
:offtopic:
Miten paljon kotelo vaikuttaa keskusyksikön hiljaisuuteen? Eli jos on tarpeeksi hyvä kotelo niin vaimentaako se bulkkituulettimen pitämää ääntä? Kumpi maksaa enemmän, hiljainen kotelo vai hiljaiset tuulettimet?
Mulla on sellasella aika paksulla vaimennusmatolla vuorattu koko kotelo, ja kyllä sieltä läpi kuuluu näytönohjaimen ja virtalähteen äänet. Varsinkin toi näytönohjain pitää semmosta korkeaa ininää joka kuluu hyvin.

Sanoisinkin niin, että hyvä äänieristys auttaa vasta silloin jos kaikki tuulettimet ovat hiljaisia, koska se kotelon äänieristys auttaa vain tiettyyn tasoon asti.

Onko noista n.100 e:n vesijäähyistä mihinkään? Eilen katselin niitä tuolta Only4prosta ja ajattelin että jos ostaisi seuraavat tavarat sieltä tai sitten Coolputerista:

-Arctic Cooler VGA- näyttikselle, tai sitten Zalmanin Heatpipe jäähy sille. n.30e
-Prossulle blokki, esim. Zalman ZM-WB2 n. 50e
-Vesipumppu WaterChill Pump DYO Hydor L20 n.30e
+letkut yms. n.20e ja kasailisi noista paketin.

vai olisko helpompaa vain ostaa vaikkapa
H2O Sprinter vesijäähdytyssarja, 159e ?
Kumpi olisi järkevämpi? Onko tuosta valmissetistä mihinkään?

Onko kellään suositella AMD XP 2600+ -koneelle pakettia?

eikös noissa vesijäähyissä perinteisesti se lauhdutus ole toteutettu tuulettimilla? Nehän pitää salettiin ääntä mutta miten paljon? tietysti jos lauhdutuksen laittaa johonkin vähän kauemmas koneesta tms muuta kikkailua mutta se menee ehkä vähän hankalaksi. itseänikin kiinnostaisi vesijäähy lähinnä hiljaisuuden takia mutta ei oiken ole kokemusta noista enkä tiedä että tekeekö noilla halvoilla sarjoilla yhtikäs mitään.

Esim. 200e ja saa varmaan jo hyvän jäähyn.
esim. 120mm Papstin hiljainen tuuletin on melkein äänetön, jos sellaisen tuohon laittaisi niin sitten olisi ainakin hiljainen.

talvella voisi laittaa lauhdutuksen menemään ikkunasta ulos ja takaisin. Toimisikohan tuo käytännössä, onko joku kokeillut? Kun jotapakauksessahan sinne putkeen laitetaan nestettä joka ei jäädy (eikä homehdu).

phy73 sanoi:
Vesijäähy rokkaa. Ainoa ääni mitä koneesta lähtee on kiintolevyt.

Onkos tossa kuvassa olevassa käytetty jotain pakettia, vai itse koottu eri osista. Mulla on suurin piirtein saman kokoinen kotelo, mutta pituus suunnassa se on sen verran lyhyempi, että näytönohjaimen ja kovalevyjen väliin ei jää kuin 3-4 cm.

Täältä , kun valitsee vasemmasta sivusta vesijäähdytys -> paketit-> ja sitten aukeavalta sivulta klikkaa sitä linkkkiä jossa on kuvia, niin aukeavan sivun alaraunasta löytyy samanlainen kotelo joka minulla on. Ja kuvassa kotelon pohjalla oleva mötikkä ei varmaankaan koneeseeni mahdu juuri pitkän näytönohjaimen vuoksi.

Onko jollain ehdotuksia minkälainen viritys saattasi sopia. Tossa esimerkissä olis kuitenkin kätevästi toi lauhdutin kiinnitetty.

Jos jollain on uima-allas niin vetää sinne ne vesijäähdytysletkut niin ei ainakaan tarvi jäähdytintuulettimia.

Meikän jäähy

Hintaa tuli n. 300eur, ääni tulee ainoastaan kahesta 12x12 tuulettimesta jotka pyörivät hitaalla (fan only). Vielä toki saisi vaimennettua jos hommaisi portaattoman pöyrimisnopeuden säätimen mutta jäähdytys voisi siitä kärsiä liikaa. Nyt lämmöt n. 55 C kovissakin kuormissa. Tavoitteena oli saada kaikki koneen sisään ja siinä onnistuin, kotelona Antec Sonata mikä ei järin suuri koppa ole. Eli ei tarvitse lauhdutinta pistää parvekkeelle. Kivaa puuhastelua talvipäivän ratoksi, eikä tarvi olla insinööri :D

Paljon lisää vinkkejä ja artikkeleita löytyy muropaketista jos touhuun tahtoo lähteä.

Viimeksi muokattu:
Nyt on näyttikselle Zalman asennettu ja ainakin miellyttävämmäksi muuttui koneen ääni. Suosittelen. Eli ei parikymppiä ollut paha hinta tuosta. Toivottavasti vain osasin asentaa sen kunnolla, ainakin sentään vähän muistuttaa paketin kannessa olevaa. Nyt sitten alkoikin häiritsemään virtalähteen ääni, se kun pitää sellasta sirinää. Harmikseni huomasin, ettei vesi jäähyä voi asentaa kun emolevysta puuttuu ne reijät.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom