Närästys

Noi japan kuvaamat oireet on täsmälleen samat mitä itse koen silloin tällöin. En ole varma onko se närästystä, mutta ylävatsassa (rintalihasten alapuolella) on tuskainen olo ja tuo 'pala kurkussa' -tunnekin on tuttu. Itselläni tuntuu että kun tuo vaiva on päällä, niin jokin tukkii kanavat siten ettei kykene röyhtäisemään. Sitten kun onnistuu röyhtäisemään, niin tuntuu että olo helpottaa hieman. Yleensä röyhtätyttää paljon (kun vaiva ei ole päällä). Aamulle tuota tunnetta ei ole koskaan, se muodostuu päivän aikana tai vasta illalla ennen nukkumaanmenoa. Pystyasennossa oleminen helpottaa hieman, mutta nukkumaan ei pysty menemään jos oireet ovat päällä. En ole löytänyt mitään syy/seuraus-suhdetta kyseiselle vaivalle. Se tuntuu tulevan ja menevän riippumatta siitä mitä on syönyt/juonut. Eilen jouduin ensimmäistä kertaa lähtemään kotiin kesken työpäivän kun tuli aivan sietämätön olo. Iltaa kohden olo parani, ja tänään taas kaikki ollut normaalia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kirjotetaanpa vaikka tänne..Itelläni on jonkin verran tuota närästystä ja varsinkin iltaisin/aamuisin, kun useinkin tulee rahkaa vedettyä sekä ilta- että aamupalaksi. Oon alkanu pohtimaan että voisikohan rahkan happamuudella olla jotain tekemistä tään kanssa, pitäsköhän alkaa sekottamaan rahkan sekaan jotain soodaa tms?

Toisaalta luin joskus jostain lääkäripalstalta, että iltasyöminen juuri aiheuttaa närästystä. Se oli jotenkin kun täydellä mahalla menee vaaka-asentoon niin vatsahapot pääsee ruokatorveen ja syövyttävät pikkuhiljaa jotain sulkijalihasta, joten pidemmän päälle täydellä vatsalla nukkumaanmeneminen voi pahentaa oireita.. :( Pitäsköhän siis olla :david: ja unohtaa iltapalat..
Jotain pitänee kokeilla, ei oo mukava pyöriä unta saamatta kun on kuvottava olo ja närästää.. :urjo: Onneks ainakin vielä on harvemmin ollut pahempia oireita.

Jep eipä sitten näkynyt tähystyksessäkään mitään erikoista. Ja nykyinen diagnoosi on että joku niistä läpistä on heikko toimimaan ja nyt vaan pitää elää asian kanssa. Eli röyhtäilyjä tulee tavallista enemmän ja palakurkussa tunne tulee siitä röyhtäilyn aiheuttamasta rasituksesta nieluun.
Ja nyt sitten kokeillaan lääkityksenä antepsinia 4 tabua per/pvä.
Mitähän viellä keksis itse kokeilla? Onko kellään kokemuksia siitä silica tonicista?

Terve.

saattaa olla jo tässä threadissa jo sanottu, mutta tässä on yks: konsti, joka tehoaa paremmin kuin renniet tai samariinit. Aamulla tyhjään vatsaan lasillinen vettä johon sekoitetaan teelusikallinen maizena maissitärkkelystä. Ei närästä koko päivänä.

Mulla taa skuitujen syöntu panee kunnon närän päälle, ostin joskus sellasta erityisen kuitupitoista juomaa joka piti olla helvetin hyväks vatsalle, mutta toisin kävi............Samoin on nää kuitupitoiset kaurahiutaleet, kunto kaura tais vissiin olla nimi , niistä menee mulla ainakin pakki ihan sekasin

Zentic sanoi:
Vaikuttaako tuo Maizena, jos sen ottaa ruuan jälkeen? Ja paljonko sitä pitäisi sekoittaa vesilasiin?
tee lusikallinen vesilasiin, tyhjään mahaan aamulla

Japa ja Maskotti, mites olette pärjäilleet? Itsellä on ollut pari viikkoa samantapaista, nyt on ~viisi päivää ollut vähän parempi/hyvä (kahvin posijättö auttoi suuresti), mutta pitää selvittää mistä johtunee.

Perhana sentään, mahtaakohan itsellä olla myös närästystä... Mulla on ollut kurkku hiukan kipeä pari vuotta putkeen ja ääni jatkuvasti hiukan poissa. Kävin lääkärissä valittamassa, ja yhdeksi mahdolliseksi syyksi ehdotettiin tosiaan närästystä, joka tulehduttaisi kurkkua ja äänihuulia. Teoria kuulosti niin absurdilta, että jätin sen omaan arvoonsa, koska mulla ei oo ollut mitään tyypillisiä närästyksen oireita, kuten vatsahappojen nousemista suuhun tai pahaa korvennusta ruokatorvessa.

Tällä hetkellä tuntuu kuin olisi pieni "pala" ruokatorvessa tuossa rintalastan kohdalla ja kurkku on hiukan kipeä (niinkuin lähes koko ajan). Olen kova hotkimaan, juon paljon maitoa ja pari kuppia kahvia päivittäin...

Pitänee kokeilla tuota Maizena-temppua! Saas nähdä auttaako.

No närästystä edelleen on silloin tällöin ja varsinkin röyhtäilyä mutta tuntuu että siihen on tottunut joten ei ainakaan elämän laatuun vaikuta. Tuossa vaan tuli mieleen sellainen teoria että olisiko mitään vaikutusta kuiddun lisäämisellä tuohon närästykseen. Elikkä jos kuitu kulkee hitaamin suolessa ja siksi ruuansulatus hieman poreilee.
Mikään ruoka tai muu ei ole tullut selvästi syyliseksi tähän ongelmaan, vaan joskus tuntuu että se olo/tila tulee ihan tuurilla jos vaan on tullakseen. Kesällä esim sai syödä ja ryypätä ihan miten vaan ja ei mitään ongelmaa mutta sitten taas joku toinen kerta tuli pirun paha tunne rintaan, joka kyllä hävisi tosi nopeasti parilla renniellä.

gid sanoi:
Onko tuo siis närästystä, vaikka ei ilmeisesti polttele ruokatorvessa?

Närästys voi tuntua monella eri tavalla. Jollakin kipuna rinnassa,röyhtäilynä,poltteena rinnassa jne. Ei välttämättä tarvitse poltella ruokatorvessa tai tulla happamia makuja röyhtäilyn mukana suuhun.

Sepi80 sanoi:
Toisaalta luin joskus jostain lääkäripalstalta, että iltasyöminen juuri aiheuttaa närästystä. Se oli jotenkin kun täydellä mahalla menee vaaka-asentoon niin vatsahapot pääsee ruokatorveen ja syövyttävät pikkuhiljaa jotain sulkijalihasta, joten pidemmän päälle täydellä vatsalla nukkumaanmeneminen voi pahentaa oireita.. :( Pitäsköhän siis olla :david: ja unohtaa iltapalat..
Jotain pitänee kokeilla, ei oo mukava pyöriä unta saamatta kun on kuvottava olo ja närästää.. :urjo: Onneks ainakin vielä on harvemmin ollut pahempia oireita.

Mulla on ollu lapsesta asti tää kyseinen vaiva ja ollu ruokatorvessa tulehduksia ja kaikkea muuta mukavaa siihen liittyvää. Lääkäri neuvo jo aikoja sitten että nostaa patjan päätyä pikkasen, ettei mahahapot ei pääse nousemaan ruokatorveen, semmonen 10cm auttaa jo kummasti.

Tosta iltapalasta mulle muodostu sit ongelma kun salilla aloin käymään ja päädyin siihen että 1-2h ennen nukkumaan menoa vedän juomana yöproteiinit ja ei oo ainakaan vielä potkinu takasin. Jos aamusin/yöllä närästää niin mun mielestä sille kannattaa tehdä jotain ennen kun menee pahemmaks. Mulla rupes tekeen semmosta että aamupalan aikana/jälkeen kaikki tulee melkein varottamatta ylös ja sitä samaa jatku sitten pari päivää ettei mikään pysyny sisällä (hyvä juttu sinänsä kasvavassa iässä). Ne mahahapot mun käsittääkseni vahingoittaa ruokatorven limakalvoa joka sitten ottaa ja tulehtuu, jollain voi olla toki muunlaisia oireita mutta mulla oli tommosta.

Somac http://www.tohtori.fi/laakkeet/tuote.php3?ID=1265 ja
Lansoprazol http://www.tohtori.fi/laakkeet/tuote.php3?ID=1824 on meikäläisen tapauksessa tehny närästelystä lopun, molempiin joutuu tosin whineen reseptin mutta on se sen arvosta.

Edit: Noi lääkkeet toimii pirunliki samalla tavalla, somacia käytin pari vuotta sit ja nyt sain tota Lansoprazolia. Somac makso ihan sikana että sitä ei varmaan enää määrätä.

Mulla on ollu lapsesta asti tää kyseinen vaiva ja ollu ruokatorvessa tulehduksia ja kaikkea muuta mukavaa siihen liittyvää. Lääkäri neuvo jo aikoja sitten että nostaa patjan päätyä pikkasen, ettei mahahapot ei pääse nousemaan ruokatorveen, semmonen 10cm auttaa jo kummasti.

Kauanko meni ,Uzbatah, kun huomasit että sängyn päädyn nostamisesta oli jotain hyötyä?

Mulla tällä hetkellä ruokatorvi tulehtunut refluksin takia. Ja toi pahentaa mun astmaa niin ettei kestä paljoa urheilla. :( Lääkkeenä refluksiin nexium 40mg. Nyt olen käyttäny tuota 3 viikkoo. Kauankohan menee kun ruokatorve tulehdus paranee? Mulla ei vissiin hirveän paha tulehdus ole mutta tulehdus kummiski. Pikkuhiljaa alkaa turhautuun kun kokoajan kurkku/keuhkot tukossa sun muuta ton rtorven tulehduksen ja siitä seuranneen astman pahenemisen vuoksi. :curs:

EeDee sanoi:
Kauanko meni ,Uzbatah, kun huomasit että sängyn päädyn nostamisesta oli jotain hyötyä?

Mulla tällä hetkellä ruokatorvi tulehtunut refluksin takia. Ja toi pahentaa mun astmaa niin ettei kestä paljoa urheilla. :( Lääkkeenä refluksiin nexium 40mg. Nyt olen käyttäny tuota 3 viikkoo. Kauankohan menee kun ruokatorve tulehdus paranee? Mulla ei vissiin hirveän paha tulehdus ole mutta tulehdus kummiski. Pikkuhiljaa alkaa turhautuun kun kokoajan kurkku/keuhkot tukossa sun muuta ton rtorven tulehduksen ja siitä seuranneen astman pahenemisen vuoksi. :curs:

Siitä on 10v aikaa joten en muista mutta sen muistan että kun siihen tottu niin ei tasasella pystyny oikeen nukkumaan, aina oli aamulla huono olo jos ei ollu korotettu sänky. Nykyään ei tuota ongelmia nukkua tasasella mutta mieluummin tietysti korottaa päätyä jos vaan mahollista. Kuvittelisin kyllä että se korottaminen rupee auttamaan heti. Yks kova juttu muuten mitä oon välillä käyttäny ennen nukkumaanmenoa jos on närästäny, on Alsucral : http://www.tohtori.fi/laakkeet/tuote.php3?ID=52
Muitten lääkekuurien kanssa en oo ottanu samaan aikaan, pelkästään jos ei oo ollu kuuria päällä.

Kauankohan menee kun ruokatorve tulehdus paranee? Mulla ei vissiin hirveän paha tulehdus ole mutta tulehdus kummiski. Pikkuhiljaa alkaa turhautuun kun kokoajan kurkku/keuhkot tukossa sun muuta ton rtorven tulehduksen ja siitä seuranneen astman pahenemisen vuoksi. :curs:

Nykyään noi tuntuu antavan semmosia 2vko'n kuureja niin luulis sen purevan siinä ajassa. Sillon kun mulla se oli pahimmillaan ei ollu oikeestaan nykysenlaisia lääkkeitä, jotain semmosia oli mitkä autto sen ruoan postiumista mahalaukusta (on muuten nykyään kiellettyjä) eli varmaan pelkästään sänkyä korottamalla se sit parani. Se todettiin mahalaukun tähystyksellä koepaloista ja myöhemmin (n.1-2 vuoden päästä) kävin uudessa tähystyksessä jossa todettiin että tulehdusta ei enää ole.

Nää närästys hommat kannattaa ottaa vakavasti. Se on kuitenkin vatsan toimintahäiriö ja hoitamattomana jopa vaarallinen. Närästyshän on sitä kun vatsahapot, jotka ovat _syövyttäviä_, nousevat ruokatorveen ja se ei todellakaan kestä niitä happoja. Vuosikausia jatkuvat närästykset voivat tuhota ruokatorven ja uutta tuskin kasvaa tilalle.

TemeT sanoi:
Nää närästys hommat kannattaa ottaa vakavasti. Se on kuitenkin vatsan toimintahäiriö ja hoitamattomana jopa vaarallinen. Närästyshän on sitä kun vatsahapot, jotka ovat _syövyttäviä_, nousevat ruokatorveen ja se ei todellakaan kestä niitä happoja. Vuosikausia jatkuvat närästykset voivat tuhota ruokatorven ja uutta tuskin kasvaa tilalle.

Tossahan on kai se sama ilmiö kun röökinvedossa, eli se jatkuva tuleehtuu->parantuu->tulehtuu->parantuu oravanpyörä saattaa aiheuttaa syöpää eikä se oo kivaa.

TukkaBodari sanoi:
Mistäköhän vois johtua, että viimeaikoina mua on närästänyt suhteellisen paljon(melkein päivittäin)?

Minulla närästystä aiheuttaa ainakin kahvi, tulisesti maustetut ruuat ja palautusjuoman nauttiminen täysin tyhjään mahaan. Sellaista en ole huomannut että särkylääkkeistä tulisi närästystä, on pitänyt välillä syödä kipulääkkeitä säännöllisesti.

Suositut

Back
Ylös Bottom