Närästys

Ei ole tullut moisista, koska en ole ikinä syönyt/ottanut niitä :rolleyes: Närästykseni johtuu väliästä sulkija lihaksesta(letku on nielty :urjo: ), hapot nousee ruoka torveen, mutta en tajua miten toi maizena sai sen loppumaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Älä juo aterioiden aikana,pidä puolen tunnin tauko ennen ja jälkeen syönnin.Mulla iskee närästys jos juon aterioilla,vissiin vesi laimentaa vatsahappoja tjtn...

...ja sitten voi ongelman ratkaisu löytyä myös maidosta. Ei lisäravinteet sinänsä ehkä ole syypää vaan maito johon putunat sekoittaa. Meillä kotimaassa kun nykyään on maito ns. homogeneroitua, eli maidon oman rasvapalluran käsittelysta on kyse. Maidon valmistajat tekevät ko. prosessia jotta maito kestäisi pidempään eikä syntyisi ns. rasvakantta. Rasvan pilkkominen monta kertaa pienemmäksi ajaa siihen että se imeytyy esim.mahalaukussa ns.epäterveesti. Moni on löytänyt tästä johtuen, maidon pois jättämällä avun närästyksiin, ihottumiin, allergioihin, jne.

Meikäläistä on kans närästänyt jo viikon verran. Vähän kun kelailin mistä vois johtua, niin ainoo mikä tuli mieleen on kreatiinikuurin aloittaminen vajaa 2 viikkoa sitten... Rennie helpottaa hetkeksi, muuta en ookkaan kokeillu.

Mulla ei normaalisti ole ongelmia närästyksen kanssa, mutta kun vetäisee palkkarin (Reco2) niin johan närästää puolen tunnin päästä.

Ainakin runsas öljyn käyttö närästää ja kerää vatsaan ilmaa. Itse en käytä öljyä enää kuin iltaisin. Päivisin hiilaria ja prodea. Iltaisin prodea ja vähän öljyä.

heicci_84 sanoi:
Meikäläistä on kans närästänyt jo viikon verran. Vähän kun kelailin mistä vois johtua, niin ainoo mikä tuli mieleen on kreatiinikuurin aloittaminen vajaa 2 viikkoa sitten... Rennie helpottaa hetkeksi, muuta en ookkaan kokeillu.
Maizenaa 2kk ajan teelusikallinen aamuisin vesilasiin auttaa, itselläni rennie auttoi kans vaan hetkellisesti. Närästyksiä enään todella harvoin, ennen päivittäin.

Huonot yöunet, mun kohdalla.

Aina kun nukkuu tosi huonosti (alle 6h) yössä niin seuraavana aamuna ja päivänä on sellainen ihmeellinen olo mahassa, vähän kuin nälkä polttelisi vaikka juuri olisi syönyt.

Ei ilmeisesti ehdi maha palautua noin lyhyissä unissa päivän rasituksista.

Olen lukenut kaikki täällä olevat närästystä koskevat threadit ja paljon muutakin netistä ja silti olen hieman pihalla omasta ongelmastani.
Eli oikeastaan jo koko vuoden on minua paljon röyhtäyttänyt ja sillointällöin tuntuu sellaista outoa kipua/tuntemusta tuossa pallea/rintalihasten/vatsan alueella. Kunnolla en ole oikein osannut määritellä sitä että närästääkö vai mitä tekee. No nyt sitten on alkanut lisääntyä se ja pari viikkoa sitten meni tuntemukset/röyhtäily niin pahaksi että menin lekuriin. No lekuri mielti sen heti närästykseksi ja antoi kuukauden kuurin oireisiin. Samalla pari koetta jossa näkyy että vuotaa suolisto verta tai onko helikobakteeriin viittaavaa. No ei vuoda verta eikä ole helibakteeriin viittaavaa. Lääke on kyllä hieman auttanut röyhtäilyyn mutta edelleen on outoja tuntemuksia niin ylävatsassa kuin selässä lapaluiden välissä. Kumpaakin kipuun tuntuu kuin icepower auttaisi mutta esim. kumartuminen ja joku äkkinäinen liike sitten pahentaa sitä. Mitään kipeää aluetta en vatsasta painelemalla löydä. Kipu ei ole sellaista jalat alta tai muutenkaan että pahasti vaikuttaisi elämään vaan sellaista häiritsevää. Ja olen nyt ottanut maissitärkelystä aamulla mutta on vaikea sanoa että onko sillä vai lääkeellä vaikutus tuohon röyhtäilyyn. Kuurista jäljellä viellä kaksi viikkoa. Jotenkin jos luen netistä juttua närästyksestä ja esim. siitä että tulee joku hapan maku suuhun tai että yöllä oireet vaivaavat niin ei oikein täsmää minuun. Olen hieman kahdenvaihella että mitä tehdä... jos oireet jatkuvat niín parin viikon päästä odottaa letkun nielentä :urjo:
Jotenkin tuntuu että olisiko jotenkin pallean alue jumissa/krampissa, sillä kun otin Dolania olkapäähän niin kivut hävisivät vatsastakin kun taas Dolanilla sanotaan olevan närästystä pahentava vaikutus. Oli mitä oli niin hieman vaiva sotkee ja stressaa elämää... :curs:

Samoin kun olen ottanut pari paukkua niin ei ole mitään oireita, eli rentoutuminen auttaa oireisiin...

Viimeksi muokattu:
No nyt on kuuri loppunut ja edelleen hieman kyseenalainen fiilis. Tuossa kuurin puolessa välissä alkoi kyllä oireet hieman helpottaa. Varsinkin röyhtäily loppui mutta sitten tuli outoja kipuja niin kylkeen kuin palleaan. Ja kaikki tuntui pahenevan aina fyysisella rasituksella. Aamuisin ei koskaan ollut mitään röyhtäilyä tai kipuja ylävatsassa tai rinnassa. Mutta pitkin päivää sitten alkoi oireita tulla hieman oireita ja varsinkin jos oli paljon fyysistä rasitusta. Sitten kuurin loppussa alkoi olla oireet jopa parikin päivää täysin poissa mutta sitten aivan yllättäen tulivat aina sellaisena kohtauksena takaisin.
Nyt on sitten oltu keskiviikosta lähtien ilman lääkettä ja tuntuu huomattavasti paremmalta. Olen ottanut tuota Gavisconia aina ruuan jälkeen sillä tuntuu siltä että ihan kuin se kuuri olisi hieman ollut liian lyhyt sillä kun alkoi sellainen huomattava parantuminen niin se juuri loppui. Tänään on sitten sellainen koetinkivi eli firman pikkujoulut. Pitää yrittä olla kohtuu syönnillä ja juonilla. Mutta jos vaan oireet palaavat niin pitää sitten mennä letkun nielentään. On tässä jo kerennyt psyykata itsensä siihen että eikai sitä enää muuta vaihtoehtoa ole.
Hieman kuitenkin epäilyttää että voisiko nuo oireet olla jotain muuta esim. sappivaivoja sillä niihinkin nuo oireet täsmäävät.

Kuten tuossa aikasemmin hiukan että mitä jos kyse olisi "maitotaudista", kuinka paljon käytät maitotuotteita? ..mulla oli jokunen vuosi AIVAN prikuulleen samat ongelmat, voimakkaat närästykset, turvotus, jne.. Mua kuvattiin ja tutkittiin, epäiltiin sappikiviä, jne. lopulta lekuri oli veitsiä terottamassa. Söin lääkkeitä jonka avulla närästys pysyi pois, mutta turvotus ei..lääkkeet toi mukanaan voimistuneet alavatsakivut ja muut lieveoireet.

Apu löytyi kun aloin tutkimaan ruokavaliota. Kahvin, teen ja alkoholin totaalinen pois jättäminen auttoi hiukan. Melkein kaikki oireet häipyi parissa viikossa kun lopetin totaalisesti kaikkien maitotuotteiden käytön. Samalla aloin syömään viherlevää (chorella) ja suolen toiminta vakaantui (luontainen tärveltynyt nukka alkoi elpymään). Nyt elimistön on loistokunnossa, syön edelleen chorellaa ja kalkkia. Hiukan joitakin maitotuotteita varovasti voi syödä mutta en käytännössä syö niitä oikeastaan lainkaan.
Kahvi, tee, alkomahooli, pippurit, yms. ei tuota ongelmia lainkaan.

K E P A sanoi:
Kuten tuossa aikasemmin hiukan että mitä jos kyse olisi "maitotaudista", kuinka paljon käytät maitotuotteita? .....

No mulla on "laktoosivamma" ja itse olen voimakkaasti sitä mieltä että esim. kiinteän aamupalan muuttaminen maito,rahka,marja/banaani,kaurahiutale,kuitu ja prode pirtelöksi on parantanut hommaa. Samoin hieman voi olla apua niistä gefilus juomista. Eli hieman epäilen tuota maitohommaa. Enemmän tuntuisi siltä että jotenkin on vatsalihaksia tai jotain jumissa tuossa vatsassa?
No tehtiinkö sulla tähystys?

japa sanoi:
No mulla on "laktoosivamma" ...No tehtiinkö sulla tähystys?

Mulla oli varattu aika tähystykseen maaliskuun lopussa 2002, tammikuun alussa (uuden vuoden lupauksena..) lopetin maitotuotteiden syönnin, helmikuun alussa kaikki oireet oli pois ja peruin ajan. Helmikuun lopussa lopetin lääkkeiden (mm.somac) syömisen enkä ole tähän päivään mennessä syönyt enään lainkaan. Ei ole muuten tuon jälkeen tarvinnut edes juoda yhtään samariinia saatikka muita reseptivapaita närästyslääkkeitä.

Viherlevän kanssa tämä ruokavalio on ainakin mulla vähentänyt huomattavasti kaikennäköisiä yliherkyyksiä, ihottumia,jne. Yleiskunto on kohentunut huomattavasti, on pirteämpi,jne ...ja romu liikkuu aivan erilailla salilla.

Laktoosivaivat (maidon sokeri) ja maitosairaus (maidon rasva) voi usein mennä käsittääkseni käsi-kädessä..tai niiden oireet voivat olla joissakin tapauksessa samantyyppiset. Esimerkiksi juuri laktoosi-intoleranssi voi johtua maitotaudista. Ja molemmathan mm. tärvelevät ohutsuolen nukan toiminnan, jonka seuraukset voivat olla aika ikävät ja kohtalokkaat.

Maitotaudissa on kyse maitotuotteen homogeneroinnista, eli maitorasvapalluroiden puristamisesta paineessa pienempään kokoon. Näin maitoteollisuus tekee maitotuotteen myytävyyden vuoksi (maidon säilyvyys paranee=rasva ei härskiinny niin nopeasti,ei synny rasvakantta,jne). Ongelma tulee siinä että käsitellyn maitorasvan imeytyminen ei ole enään ihmiselle luonnollinen. Asiasta enemmän:
http://www.susiraja.net/sivut/susielamanmeno/2263
http://www.maitotauti.net/

Yleensä ruuansulatuselinongelmien takaa löytyy kaksi tekijää:rasva ja sokeri.
Kummankin osalta pitäisi keskittyä käsittelemättömään aineeseen, samoin rasvojen suhteen keskittyä syömään runsaasti oikean tyyppisiä rasvoja - tässä on usein syy lihomiseen ja portti laihduttamiseen.

En nyt sano että tämä sulla toimii..tai kenelläkään muulla, me kun jokainen ollaan yksilö, mutta moni..siis TODELLA MONI on saanut vastaaviin vaivoihin avun tätä kautta. Eli jos tuntuu että oireet on päällä, moinen ahdistaa ja syntyy unettomiä öitä miettiessä asian tiimoilta syntyjä syviä, niin kokeile. Se ei paljon ota jos ei annakkaan. 1-2viikkoa, maksimissaa kuukausi riittää näyttämään, mutta se edellyttää kaikkien homogeneroitujen tuotteiden pois jättämisen (katso elintarvikelista susirajanetin linkistä).

No niin kaivetaan vanhaa threadia esiin...
Nyt on kokeiltu lääkitystä ja tehty jopa se tähystys. Lekuri sanoi heti sen jälkeen että mitään erikoista ei näkynyt mutta lopulliset tulokset tulevat noin 2 viikon päästä. Nyt jäi hieman vaivaamaan että onko niissä lopullisissa tuloksissa muuta kuin se koepalojen analysointi vai käykö lekurit sen tähystyksen viellä tarkemmin lävitse. Se tähystys ei tosiaan ole mikään miellyttävä kokemus ja se oli sellainen liukuhihna suoritus siltä lekurilta että en oikeastaan kerennyt kaikkea kysellä kun se jo nakkas mut ulos ja otti seuraavan. Hieman ihmetyttää jos se kerkes siinä tähystyksen aikana jo analysoida kaikki niin tarkkaan.
Ja sitten että mitä ideoita tai tutkimuksia tähän keksisi jos tuostakaan ei löydy mitään. Oireet ovat edelleen sellaiset että aamulla herätessä ei mitään ongelmaa mutta päivän mittaan alkaa röyhtäyttää ja sitten iltaa kohden alkaa kurkussa tuntua sellainen "pala kurkussa" tunne joka aina hetkellisesti häviää nielaisun yhteydessä. Mitään sellaista karvasta makua ei tule röyhtäilyn yhteydessä. Eikä yöllä vaivaa.
Myös laktoosi,maito ja keliakia kokeet on tehty ja ainoastaan laktoosivamma löytyi.
Samoin olen seurannut ruokavaliota ja millään ei tunnu olevan pahentavaa tai parantavaa vaikutusta. Ainoastaan jos lopetan syömisen niin eipä röyhtäytä, sen huomasin kun piti paastota se 12h ennen tähystystä.
Ideoita tai kokemuksia...?

No kerrotaan oma kokemus... Mua närästi ennen yleensä varmaan joku 2-3 kertaa viikossa, eli ei nyt ihan joka päivä mutta aika usein kuitenkin. Joskus saatto olla viikkoja että se oli jokapäiväistä. Kun sitten jätin ylimääräset hiilarit pois, niin pääsin siitä(kin) vaivasta, ja monesta muusta mm. suolistoon liittyvästä vaivasta.

Ite oon nyt parisen kuukautta ottanu Maizenaa teelusikallisen veteen sekotettuna aamuisin - ja eipä oo sen jälkeen tarvinnu enää Nexiumia tai mitään muutakaan närästyslääkettä käyttää.

Ekan kerran kuulin ton Maizena-vinkin Neutraalilta jossain toisessa ketjussa, joten kiitokset hänelle hyvästä vinkistä!

japa sanoi:
Nyt jäi hieman vaivaamaan että onko niissä lopullisissa tuloksissa muuta kuin se koepalojen analysointi vai käykö lekurit sen tähystyksen viellä tarkemmin lävitse.

Kyl se varmaan oli siinä. Ne näkee kyllä heti ja sanoo jos jotain erikoista löytyy. Hyviä uutisiahan noi on jos ei mitään fysikaalista vikaa löytynyt.

japa sanoi:
Ja sitten että mitä ideoita tai tutkimuksia tähän keksisi jos tuostakaan ei löydy mitään...

Mulla todettiin palleatyrä. Aika mukavasti oon saanu närästykset pois (No ehkä rennie tai joskus kaksi menee päivässä entisen 10-15 tilalla) seuraavilla jutuilla. Nää ei ole kaikille mitään helppoja juttuja mutta suosittelen tehtäväksi omien kokemusten perusteella.

-Jos ylipainoa kannattaa laihduttaa. Jotenkin tuo rasva vyötäröllä painaa happoja ylös vatsasta. Vielä muutama kilo veke niin luulen että pääsen noista oireista kokonaan. Tämä ehkä tärkein kaikista keinoista.
-Kahvi, tee, tupakki, alkoholi pois kokonaan. Nää lisää närästystä
-Kuten tossa jo tulikin niin vähähiilarinen ruokavalio on parempi
-Syö entistä vähemmän kerralla niin vatta ei tule liian täyteen
-Jos yöllä tuppaa närästää niin mulla yöprodena hera+riisi+soija sekotus (pari desiä jauhoa) poistavan ongelman kokonaan. Raejuustokin on sopinut mulle aika mukavasti yötä vasten.

:thumbs:

Niin se on kyllä hyvä tieto että mitään vakavaa ei näkynyt.
Ei kuulemma näkynyt tyrää.
Eipä juuri liikaa painoakaan.
En käytä kahvia tai teetä kuin satunnaisesti(0-2 krt viikossa). Polttanut en koskaan ja alkoholia ehkä noin 2-3 viikon välein ruuan kanssa.
Syön 6 krt päivässä ja pieniä aterioita. Ja kun tuntuu että tässä olis juuri hieman joka pahentaa. Jos syön vain 3 krt päivässä niin tuntuu paremmalta. Mutta hieman tuo 3 krt päivässä sitten riitelee tämän harrastuksen kanssa.
Illalla otan noin tunti ennen nukkumaan menoa maito90 ja hieman apteekin kuitua. Yöllä ei närästä eikä edes aamulla vaan pikkuhiljaa alkaa päivän kuluessa. Ja ei varsinaista närästystä vaan röyhtäilyä ja pala kurkussa tunnetta.

Olisko toi sitten enemmän ruuansulatusongelmiin liittyvää tuo röyhtäilyoire. Kokeile jättää ruokavaliostasi pois yleisimpiä ruoka-aineita mitkä tiedetään aiheuttavan yleisesti ongelmia. Maito, vehnä, kala jne...

Toinen mikä tulee mieleen niin hiilareitten ja protskujen syöminen eri aterioilla. Musta oikeesti helpottaa ruuansulatusta verrattuna sekaruuan syömiseen. Ei tietty harrastuksen kannalta aina järkevää.

Piparminttutee edistää kanssa ruuansulatusta. Apteekista saa maitohappobakteereita, jotka tasapainottaa vatsan toimintaa. On musta ihan hyviä jos ruuansulatus ei jostain syystä ole ihan kondiksessa.

En tiedä ootko jo näitäkin kerennyt koittaa :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom