Närästys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja radawa
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onko kellään muilla vatsatreenin jälkeen tai raskaan cardion jälkeen närästystä?
Olen yrittänyt ruokavaliolla ja ruoka ajoilla saada pois, mutta ei meinaa millään lähteä... Pitääkö niitä närästyslääkkeitä sitten vain ottaa?

Valitettavan yleinen vaiva suomalaisilla. Jos närästys vaivaa pahasti ja esimerkiksi ruoka nousee ylös, suosittelen lääkärikäyntiä. Katso googlesta "refluksitauti". Itse olen kahdesti ollut syväkurkkuna vastaanotolla gastroskopian merkeissä. Ukko kyljelleen, hoitsu söpösti paijaamaan päätä, kun lekuri työntää letkua kohti kitusia. Epämukavaa, mutta selviää ainakin mistä on kyse.

Monet ovat saaneet apua lääkityksestä, mutta ainakin itse olen huomannut ruokavalion tärkeyden. Dieetatessa minua ei oikeastaan koskaan närästä. Bulkilla puolestaan ei pystynyt edes aamulla syömään ja toisinaan ruoka yritti tulla nopeasti takaisin sitä tietä, mitä vatsalaukkuun päätyikin. Asiaan kannattaa suhtautua kohtuullisella vakavuudella, sillä pitkäaikainen vatsahappojen ylösnouseminen voi aiheuttaa suuriakin vahinkoja. Tsemppiä!

Niistä nyt kannattaa ainakin tässä vaiheessa aloittaa. Kehoitan myös lääkärin puoleen kääntymään, pelkät renniet/samarinit on lähinnä tilapäisapu. Kokeile myös nexiumia/losecia/mitä niitä nyt on. Mutta lääkäri tietää parhaiten.

Valitettavan yleinen vaiva suomalaisilla. Jos närästys vaivaa pahasti ja esimerkiksi ruoka nousee ylös, suosittelen lääkärikäyntiä. Katso googlesta "refluksitauti". Itse olen kahdesti ollut syväkurkkuna vastaanotolla gastroskopian merkeissä. Ukko kyljelleen, hoitsu söpösti paijaamaan päätä, kun lekuri työntää letkua kohti kitusia. Epämukavaa, mutta selviää ainakin mistä on kyse.

Monet ovat saaneet apua lääkityksestä, mutta ainakin itse olen huomannut ruokavalion tärkeyden. Dieetatessa minua ei oikeastaan koskaan närästä. Bulkilla puolestaan ei pystynyt edes aamulla syömään ja toisinaan ruoka yritti tulla nopeasti takaisin sitä tietä, mitä vatsalaukkuun päätyikin. Asiaan kannattaa suhtautua kohtuullisella vakavuudella, sillä pitkäaikainen vatsahappojen ylösnouseminen voi aiheuttaa suuriakin vahinkoja. Tsemppiä!

Harvemmin mulla on närästystä on muuten vain ylensä treenatessa tai treenin jälkeen vain. 30min juoksumatolla ja kauhea polte alkaa siinä juostessa ja tulee paha olo :( Vatsa treenin jälkeen ylensä närästää iltaisin ja ainakin olen huomannut että treenibuusterit ennen vatsatreenia on ehdoton ei! Muuten närästää niin jumalattomasti!

Rennieistä nyt apu tullut ja vatsa rauhottunut niiden ottamisen jälkeen, mutta pitäisi päästä tosta treenin aikana närästyksestä vai pitäiskö ennen treeniä ottaa sitten rennie?

Pitäisköhän sitä käydä lääkärissä? :D

- - - Updated - - -

Itse taistelin pitkään tätä vastaan, ainut mikä auttoi oli röökinpolton lopettaminen, ts. sähköröökiin vaihto.. Poltatko?

En polta :)

Kokeile sitten noita somac/losec/nexium-valmisteita. Otat aamulla tai hyvissä ajoin enne reeniä. Joku teki jonkun vaahtosuojan mahan ympärillä, ja se samalla estää happojen nousun ruokatorveen. Noita käytetään siis ns. ennalta ehkäisevästi. Mutta kuten yllä todettu, mene lääkäriin. Voihan se olla että sulla on jotain rakenteellisia ongelmia (refluksi).

Lisäksi vanhan kansan ohjeita: Yöksi vesilasi pöydälle ja juokaset heti ekana aamulla sen veden kitusiin. Lisäksi aamuisin löysä kaurapuuro aamupalana niin jo alkaa suojakalvoa kertymään vatsalaukkuun :D

Kannattaa kokeilla myös glutamiinia, sinkkiä, karnosiiniä (sinkki-karnosiiniä, ei löydy suomesta) ovat limakalvoille rakennusainetta. Osalla voi oireilla myös hapottomuus eikä liikahappoisuus.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom