Näkyykö tuloksia

eli kaikki jotka tekevät ns. oman pään mukaan salilla, eli ei suoraan mistään treeniohjelmasta vaan oman mielen mukaan, näkyykö tulokset vai onko se paljon parempi suoraan treeniohjelmalla?

Noh, kyllähän tuo aloittelijalla onnistuu, mutta hyvin nopeaa tulee seinä vastaan tuolla tavalla... Meisi ainakin ottaisi heti ohjelman käyttöön alussa. (Näin teinkin)

En tee aina ohjelman mukaan, vaan otan aina tietynmittaisen jakson jollain ohjelmalla ja aina ohjelmien välillä treenailen jonkun aikaa ilman ohjelmaa.

Tällaisena jaksona jolloin varsinaista ohjelmaa ei ole, jaan kuitenkin treenattavat lihakset sopivalle viikkojaolle enkä siis treenaa yksittäistä treeniä aivan summanmutikassa vaan tuntuman mukaan liikkeitä ja toisto- /sarjamääriä muunnellen. Tällä karkealla jakamisella välttää perinteisen virheen eli pelkän yläkropan ja suosikkiliikkeiden hankaamisen.

Ilman varsinaista ohjelmaa ja tuntuman mukaan treenattaessa olen saanut kehitystä aikaiseksi. Viime talvena tuli kiekkoilun ohella noin kaksi kiloa painoa lisää ja rasvat pysyivät ennallaan. Tosin en voi tietää olisiko kehitys ollut vielä parempaa jos koko ajan olisin treenannut hyvällä ja toimivalla ohjelmalla. Talven aikaan vedin vain yhden varsinaisen ohjelman läpi. Muuten käytössä oli siis vain runko mitä minäkin päivänä treenataan. Tällä systeemillä pystyy välttämään aika hyvin uratumisen ja motivaatio säilyy hyvänä kun ei noudateta liian tarkaa ohjelmaa.

Muistaakseni joku huippubodarikin treenasi oman tuntonsa mukaan kaikki treeninsä. Tässä systeemissä on varmasti huonojakin puolia ja se vaatii aika tarkkaa oman kehon tuntemista.

Itse ainakin katson vain että tulee tehtyä tarpeeksi monta kovaa sarjaa lihaksille. Joskus teen jonkun voimaohjelman, muuten "bodailen" :D Ja kyllä sen näkee että salilla on käyty :)

Mä jätin nelijakoisen pois ja teen välillä 1- välillä 2-jakoista (ala- ja yläkroppa erikseen), ja mulla toimii tää kuin junan vessa. Pitää saada vaihtelua.

Mutta ainahan tuota jonkin systematiikan kautta tehdään, oli ohjelma sitten paperilla tai ei. Tuskin toimisi, että menis vaan salille, ja alkais tekemään sitä, mitä milloinkin huvittais.

Tahaton emissio sanoi:
Tuskin toimisi, että menis vaan salille, ja alkais tekemään sitä, mitä milloinkin huvittais.

Toisin sanoen 90% suomalaisista tekisi pelkää penkkipunnerrusta ja hauiskääntöä :D.

sitten asiaan: kyllähän ne tulokset näkyy ilman varsinaista ohjelmaa. kunhan treenaa kaikkia lihaksia tasapainoisesti.

Ohjelma on alussa hyvä. Pidemmän päälle kun treenikokemus kasvaa ja tulee rutiinia, sitä ei tarvitse.

Toi on totta, Mullaki tällä hetkellä ohjelma on vaan sellanen osviittaa antava, eli aika usein tulee vaihdettua liikkeitä, sarjoja, toistoja treeneissä.

tulee myös tehtyä enemmän salilla, kun ohjelma on tyyliin

etureidet x6
takareidet x6
pohkeet x4

sit vaan valitsemaan omat liikkeet joka salikerta ni ei tunnu siltä, että joutuu väkisin vääntämään. tosin tälläisessä systeemissä unohtuu helposti progressiivisuus.

Nightkin sanoi:
Ohjelma on alussa hyvä. Pidemmän päälle kun treenikokemus kasvaa ja tulee rutiinia, sitä ei tarvitse.

Riippuu varmaan ihmisestä. Itsellä nyt 5 vuotta säännöllistä reeniä takana ja edelleen ehdottomasti käytössä ohjelma ja tarkka treenipäiväkirja. Menisi väkisinkin mukavampien liikkeiden hinkkaamiseksi (minulla siis) jos ei ohjelmaa olisi ollenkaan.

On aina ollut treeniohjelma ja luultavasti tulee aina olemaan. Treeniohjelmat oli usein jaettu lihasryhmiin eli kokeilin/tein eri liikkeitä kun siltä tuntui. Sen kautta oppi kuuntelemaan omaa kroppaansa eli oli ihan hyvä valinta. Nyt teen tarkempaa ohjelmaa:
-Leuanveto, Dippi
lepo
-Maastaveto, pohkeet istuen
lepo
-Vinopenkkipunnerrus, kulmasoutu
lepo
-Kyykky, pohkeet seisten

Eli kaksijakoinen ohjelma. Perus voima- ja massaliikkeitä supersarjoina voimajohteisesti ja lyhyillä palautuksilla +jotain hifistelyä jos siltä tuntuu. Hyvin toimii. Ehkä joskus siirryn HST:tä kokeilemaan kunhan tästä ensin vähän kehityn.

Ite teen omat ohjelmani, ja kehitystä on tullut. nyt mennään 2 jakoisella ja voimat ovat kasvaneet, vaikka dietillä ollaankin. eli korkojen perintä on ensi viikolla.

Mun mielestä kannattaa ite rakentaa itelle ohjelma. Toki apuna kannattaa käyttää aluksi valmiita jonkun asioista tietävän ohjelmia ja muokata niistä itselle sopiva. Vaikka joku ohjelma toimii toisella kuin junan vessa niin ei se välttämättä itsellä toimi ollenkaan, mutta pienellä muutoksella saa ihmeitä aikaan. Näin olen itse toiminut ja tulosta on tullut. Mutta tämä on vain minun mielipide ja erimieltä saa olla.

ainii täl hetkel trenaan noi sarjojen pituudet vähän oman pään mukaan.
hyvin on toiminu tähän asti.

oon ny tehny koko aja kaikki liikkeet + sarjoje pituudet miltä tuntuu. salille mennessä ainoastaan tiedän mitä lihasryhmää milloinkin teen.

Mulla on ainakin järjestys mitä lihasryhmiä teen minäkin päivän ja mitä liikkeitä. Mutta sarjat ja toistot teen miten jaksaa ja tykkää. Yleensä joku 3-5 sarjaa per liike ja toistoja siinä 12-6 väliltä. Kyllä mulla ainakin toimii tuommoinen ja ei pääse kyllästymäänkään niin helposti!;)

Ite käyn salilla 2-3 kertaa viikossa. Joka toinen kerta jalat ja joka toinen kädet. Joka kerralla vatsat ja selkä.

Nyt on 3-jakonen menossa, mut meinasin et vois siirtyä 2-jakoseen parin kuukauden päästä, et kävis 3 kertaa viikossa 2-jakosella aina joka toinen treeni toista puolta ja joka toinen vastaavasti toista.

Back
Ylös Bottom