Näin vältyin alkavalta flunssalta

Asiasta löytyi haulla jo threadeja, mutta en ainakaan itse älynnyt että olisi vastaavaa threadia, jos on turha, modet voi poistaa kiitos!

Ideana tässä se, että kun tulee tarpeeksi vastauksia voidaan pohtia että onko tapauksissa joitain yhdistäviä asioita.

Elikkäs threadin säännöt (nöyrät pyynnöt):

Vastaa vain jos olet saanut koti- tai lääkärikonstein alkavan flunssan pysähtymään heti alkuunsa.

Kun tunsit flunssan ensi-oireita (mitä oireita), mitä teit, ja mitkä oli vaikutukset.

Itselläni oli eilen herätessä helvetin kipeä kurkku, ja muutenkin heikko/kuumeinen olo.

Heti olon huomattuani, rupesin juomaan todella paljon vettä. Töissä join 3 kuppia teetä joissa oli paljon hunajaa. Töistä päästyäni kävin apteekissa, otin 2x2 c-vitamiini poretablettia, 2x1 mustaherukka panadol-hottia, ja imeskelin 4 bafucin tablettia. Kävin illalla saunassa, ja koko päivänä söin aivan älyttömästi ruokaa enkä välittänyt hiilareista ja rasvoista. Yleensä syön fiksusti, eilen söin hesessä mega-aterian ja illalla älyttömän kasan pastaa ja jauhelihakastiketta. Tänään olen aloittanut samalla tavalla, aamusta c-vitamiinia ja panadol hottia sekä helvetisti ruokaa, teetä ja muita nesteitä. Tänään olo on ollut melkein normaali ja kurkkukipu on poissa. Salista pidin eilen välipäivän, ja tänään aion laiskotella myös.

Nämä toimi minulla, mikä sinulla?

Ps. Pliis ei mitään: "ei flunssaa kannata/voi/saa yrittää estää", minulla on toiminut yllämainitut konstit aikaisemminkin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mä tuun aina vitusti kipeemmäksi jos alan parantelemaan alkavaa flunssaa, kroppa vissiin luovuttaa jotenkin. jos herään kurkku kipeänä on parempi vaan jatkaa normaalisti eikä alkaa vetämään helvetisti särkylääkkeitä, vitamiineja ja muuta flunssakamaa. näin siis omalla kohdallani.

Hetimiten kun tuntee että kurkkua karhentaa taikka naama vuotaa, niin välittömästi hommaamaan seuraavat tarpeet: pullo rommia (esim. rhum pecoul), pussillinen limejä ja purkillinen eucalyptushunajaa. Ennaltaviissaallahan nuo löytyy tieten aina jo valmiina kaapista ihan vain varmuudeksi.

Sitten vain parantelemaan, eli vesi kiehuun ja kuumaan veteen sitten aina puolikkaan limen mehu, lusikallinen eucalyptushunjaa ja reilu tuimaus rommia. Hengitellään eucahöyryt sekoitellessa ja sitten hörpitään kuuma juoma niin kuumana kuin suu kestää. Toistetaan niin useasti, ettei tauti vaivaa tai se ei enää edes häiritse.

En tiedä lopettaako tuo nyt alkavan lunssan sen kummemmin tai auttaako jo päällä olevaan, mutta näin tulee aina toimittua ja eipä tuo lääkitseminen ainakaan kauhean vastenmielistä touhua ole. Eikä kyllä ole tarvinnut lunssan takia töistä olla päivääkään pois sitten aikoihin, eikä kyllä yrittäjänä ois juuri aikaakaan moiseen lomailuun. Joten päivät Duactilla töissä ja illat yllämainituin konstein sitten taistoon lunssaa vastaan.

Kannattaa pitää mielessä näitä poppakonsteja kokeillessa, että parantuiko flunssa poppakonstien vuoksi vai niistä huolimatta. Vaikka flunssa ei tullutkaan kun seisoi päällään ja lausui viisi ave mariaa, ei se välttämättä tarkoita että siitä oli hyötyä.

Valkosipulia ja PALJON!! sillä on lähteny melkein aina kurkkukipu. Vitamiinien syönti on kanssa ehkäissyt todella mainiosti.

Ei liity aiheeseen mutta täytyy ohimenne sanoa että itsellä muljahti molemmat nilkat pahasti pelissä, liekkö nivelsiteet menny tai jotain, kävely teki kuitenkin aika kipeää. Väkisin siitä vaan seuraavana päivänä juoksemaan ja pelaamaan vaan niin sillähän se lähti parissa päivässä pahimmat

Heti toinen kappale on :anssi:. Tauti nimenomaan kiertää sykleittäin mutta yleisen harhaluulon sijaan sillä ei ole mitään tekemistä ulkolämpötilan kanssa vaan lämpimissä maissa havaitaan samat aallot.

Tämmöistä itse kuullut että talvella jengi sairastuu siksi helpommiin flunssaan yms koska talvipakkasilla porukka tuppaa pakkautumaan kauemmaksi aikaa samaan tilaan --> bakteerit ym leviä helpommin ihmisestä toiseen. Eli voi ennaltaehkäistä lähtemällä ulos välillä reippailemaan !

Oma konstini on reenaamaan vaan jos pikku flunssa painaa päälle. Sillä ehdolla siis että se ei vaikuta energiatasoihin. Nenä saa vähän vuotaa ja näin, mutta jos overall olo tuntuu kehnolta niin reeni jää väliin.

Inkivääriä,sitruunaa ja hunajaa kuumaan veteen sekoitettuna. Monta kertaa päivässä. + hitosti ruokaa,lepoa ja c-vitamiinia.

Tämmöistä itse kuullut että talvella jengi sairastuu siksi helpommiin flunssaan yms koska talvipakkasilla porukka tuppaa pakkautumaan kauemmaksi aikaa samaan tilaan --> bakteerit ym leviä helpommin ihmisestä toiseen. Eli voi ennaltaehkäistä lähtemällä ulos välillä reippailemaan !

En tunne aihetta tarpeeksi osaakseni sanoa mistä tämä kiertokulku johtuu (ei taida tutkijatkaan oikein tietää) mutta se on ihan todellinen.

Älkää pitäkö Iltalehteä luotettavana lähteenä mutta linkitän kuitenkin koska juuri äskettäin oli sattuneesta syystä lyhyt artikkeli flunssasta: http://www.iltalehti.fi/flunssa/2012112816386894_fl.shtml

Kannattaa kiinnittää huomiota kohtaan yksi jossa todetaan vuodenaikavaihtelusta ja sen esiintymisestä myös lämpimissä maissa. Tällöin ihmisten kerääntymisellä samaan paikkaan ei voida selittää suurempaa tartuntaa. Lisäksi kohdassa kaksi todetaan ettei flunssavirusta epidemian aikana oikein pääse pakoon.

Siinä aikaisemmin linkitetty T-Nation artikkeli oli oikeassa että hyvä fyysinen kunto auttaa toki siihen ettei virus niin hanakasti tartu ja oireet voi tulla lievempinä.

ensioireet kun ilmenee:

3-6 kertaa päivässä, käytännön syistä ruoan yhteydessä:

kuuma juoma jossa
vihreää teetä
hunajaa
mustaherukkamehu
carmolis (10-15 tippaa)
echinaforce (30 tippaa)
joskus c-poretabletti tai berocca

samaan syssyyn lisäksi:
lisäksi c-vitskua 500-1000 mg
sinkkiä (imeskelytabletteja, tästä joku suomalainen lekuri hehkutti vallan kovastikin)
d-vitskua 10-25mcg

ruoan kanssa vielä mahd.usein valkosipulia

Placebo tai ei, yleensä välttyy tai flunssa pysyy mietona/lyhyenä kunhan aloittaa ajoissa.

Päivitys tilanteeseen: Eilen taas helvetisti ruokaa ja juomaa, sekä teetä, panadol hottia, c-vitamiinia ja bafucinia. Illalla sauna. Tänään olo mitä loistavin, naama on vain huolella pumpissa kun on vetänyt hiilaria/suolaa ja nesteitä.

Eli aukoton totuus: heseruualla flunssan saa estettyä. Millonkahan ne soittaa iltalehdestä että haluavat minulta haastattelun "näin vältät flunssan" artikkeliin?

Meikä on aika helvetin skeptinen kaikenlaisia poppaskonsteja kohtaan mutta sairastuminen on sen verta perseestä että olen itsekin pyrkinyt kehittämään siihen jonkinlaisen itsepuolustusmenetelmän. Mun kriittisen seulan on läpäissy seuraavanlainen kombo:

- C-vitamiinia 3-5g päivässä tasaisena kuurina. EI kaikkea kuumassa juomassa, sillä ainakin osa vitamiinista hajoaa korkeassa lämpötilassa.
- Sinkkiä väh 80mg/päivä kuurina. Imeskelytabletteina, jotta sinkki pääsee vaikuttamaan nielussa. Jos mahdollista, asetaattimuodossa.
- D-vitskua perkeleesti. Tarkkaa annostusta en ole keksinyt mutta n. 300-500µg tulee popsittua.
- Auringonhattu-uutetta (Echinaforce) perkeleesti kuuman juoman seassa.
- Ehkä jotain probiootteja. Näiden tehosta flunssan ehkäisyyn olen toistaiseksi vähiten vaikuttunut mutta seassa menee.

Muutamia tärkeitä huomioita:

- Tykitys pitää aloittaa HETI ensioireiden ilmentyessä.
- Ei luultavasti kannata jatkaa yli 2-3 päivää. Jos ei siihen mennessä auta niin me on hävitty tää peli ja pitää sairastella pois.

Oon aika varma, että yksinään jokaisella noista on arviolta joku säälittävä 0-2% hyöty flunssan hoitoon mutta kun vetää kaiken yhtä aikaa ja reilusti, lienee mahdollista saavuttaa ihan havaittava vaikutus. Uskoisin että olen tuolla reseptillä välttynyt viimeisen parin vuoden aikana ainakin parilta flunssalta. Placeboa on taatusti seassa, sillä olen tutkimusten perusteella valanut itseeni uskon tuohon reseptiin :) Itse asiassa jos yhtä vitullista mahatautia ei lasketa, en ole joutunut sairastelemaan moneen vuoteen.

Tärkeintä on kuitenkin ennaltaehkäisy. Jos oireita alkaa jo tulla, voi kakka olla jo niinsanotusti housussa. Itse olen melko kriittinen noiden vitamiini- ja hivenaineiden päivittäisen käytön suhteen, ja veikkaan että parasta ennaltaehkäisyä on riittävä hedelmien ja vihannesten saanti. Toki yhdistettynä vähintään kohtalaiseen fyysiseen kuntoon ja muutenkin perusterveisiin elintapoihin. Itselläni noita vitamiineja on aina kaapissa mutta pelkästään flunssien varalle.

EDIT: Nähtävästi olen hyvin pitkälle samoilla linjoilla S225T:n kanssa. Lienee tuo mainitsemasi lekuri Jan Sundell, jonka eräästä kirjoituksesta itsekin olen ottanut paljon opikseni: Flunssien ja mahatautien esto on urheilijoille tuiki tärkeää

se ol sitä sarkasmija. Lähinnä itselleni olen perustellut tuota ylensyömistä sairauden tullessa siksi että saa varmasti tarpeeksi hivenaineita ja energiaa jotta elimistö jaksaa taistella hyökkäyksiä vastaan.

Mä juon tällästä teetä jatkuvasti, mutta jos oiretta pukkaa niin reippaammin muutaman vuorokauden

Tee
- pakuritee
- lakritsijuuri
- hunaja
- ruusunmarja
- inkivääri

Kylkeen
- c-vitsku 3-5g/vrk
- d-vitsku 250-750 µg/vrk
- sinkki 100mg+/vrk
- probiootikuuri
- glutamiini 40-50g/vrk

Jos menee paljon viljoja tahi maitotuotteita, niin ainakin oireiden ajaksi saattaisi olla fiksua vähentää tai jättää mokomat konaan pois.

Ihan en pysy perässä tässä ajatuksen juoksussa. Se oli vain se 3 päivää syömäsi Panadol, mikä vei kurkkukivun ja laski lämmön normaaliksi.

Vähän huumoria kehiin :)
Toisaalta voihan toi heseruokakin auttaa? Ei ehkä nimenomaan se kyseinen hampurilainen, mitä ahmaat vaan se, että syöt yli kulutuksesi eli kroppa saa ainakin energiaa parantumisprosessiinsa :)

Itselläni flunssat kestää yleensä helposti viisikin päivää ja siihen sitten vielä pari päivää vapaata, ennen kuin uskaltaa mitään liikuntaa harrastaa. Kuten todettu tässäkin ketjussa jokunen kerta, niin melkein mitä vain ollaan valmiita kokeilemaan. Itse kokeilin viimeksi jotain Bion Immun Restorea, jota otin heti kun huomasin flunssan kaltaisten oireiden alkavan. Se on joku näistä TV:kin mainostetuista "flunssanestolääkityksistä". Flunssa jäi pariin päivään, jota en muista itse hetkeen tapahtuneen. Kokemukset siis vain toistaiseksi yhdestä kerrasta ja suoraisesti en ole halukas lisää kokeilemaankaan, mutta jos oireita alkaa jossain vaiheessa ilmetä, niin ei tästä paremmin voi varmaan flunssasta toipua...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom