Muutamia kysymyksiä syömisestä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TekneK
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen nyt muutamia kuukausia treenaillut kevyehkösti 3-5 kertaa viikossa ja lisäksi käynyt aina juoksemassa tai kävelemässä ainakin kerran pari viikossa.

Olen 182cm, painan jotain 73kg ja olen vasta viime aikoina alkanut perehtymään tarkemmin tähän syömispolitiikkaan. Selvää kehitystä olen kyllä huomannut itsessä, sillä vatsalihakset ja muutkin lihakset alkaa selvästi hiljalleen tulla esille, eikä mitään vatsamakkaroita ole ollut vuoteen.

Kuitenkin tuntuu, että olen vähän kuin "jämähtänyt" paikoilleen nyt ja luulen, että vika on syömisessä. Pari pientä kysymystä tässä:

- Paljonko olisi hyvä saada päivässä proteiinia? Syön yleensä joka aterialla raejuustoa ja jossain välissä tonnikalaakin. Onko tähän mitään yleistä käsitettä paljonko olisi hyvä saada proteiinia päivässä, vai syödäänkö sitä aina vain treenamisen mukaan? Voiko päivässä saada liikaa proteiinia?

- Toinen kysymys on hiilihydraateista.. Tämä on minulle vähän mystisempi juttu. Tiedän kyllä saavani syömistäni ruoista hiilihydraatteja aika hyvin, mutta paljonko niitä pitäisi saada päivässä? Onko tässäkin riski syödä liikaa?

- Viimeisenä tulee tuo rasvan saaminen. Syön aina hyvin vähärasvaisia ruokia. Pitääkö rasvoja saada päivässä tietty määrä, vai onko niistä vain haittaa?

- Mistä eri ravinteista olisi hyvä pitää huolta, että niitä saa tarpeeksi?

Ei mulla tämän kummempia. Koitin etsiä vastauksia muista ketjuista, mutta en oikein löytänyt. Suuret kiitokset mahdollisille neuvojille jo etukäteen. :)

Rasvasta on hyvä saada 20-30% päivän energiasta, mikä nykyään ei useimmilla rasvakammoon oppineilla ihmisillä toteudu ollenkaan. Kun ensimmäisen kerran pidin ruokapäiväkirjaa, tuli omaksi luvukseni 11% vaikka en mielestäni syönyt edes kovin vähärasvaisesti. Oliivi- ja rypsiöljyt sekä lohi on hyviä lähteitä, mutta niitä "pahoja" rasvojakaan ei saa unohtaa, eli rohkeasti vain esim. rasvaista sikaa tai pekonia aina välillä naamaan.

Joka aterialla olisi hyvä syödä proteiineja ja enintään 30 g/ateria. Enempää ei kannata syödä koska tulee vaan ihraa.
Hiilareitten määrä riippuu paljolti siitä että paljon treenaa mutta jopa lähes ilman hiilareitakin voi pärjätä(ketogeeninen ruokavalio). Samoin jos syöt liikaa hiilareita ja tulet syöneeksi enemmän kuin kulutat, tuleepi ihraa. Nämä siis painonhallinnan kannalta.

Kuituja pitää saada, niitä saat kokojyvätuotteista. Kaikki vitamiinit ja kivennäisaineet pitää myös saada, ne saat tarvittaessa purkista.
Kannattaa laskea oma kulutus kalorilaskurissa niin näet paljon pitää mättää ja mitä että pääset tavoitteiseesi, oli se sitten massan lisäys tai laihtuminen(mitä tapauksessasi epäilen)

Enempää ei kannata syödä koska tulee vaan ihraa.

Mihinkähän tämä perustuu? Ihraa tulee jos energiaa kertyy liikaa, mutta mikään makroravinne sellaisenaan ei muutu rasvaksi kroppaan - ei edes rasva.

Myytti siitä, että elimistö voi hyödyntää vain 30 grammaa proteiinia kerralla näköjään elää sitkeästi. :jahas: Jos syöt pihvin jossa on vaikka 60 grammaa proteiinia, niin luuletko ettei elimistö hyödynnä sitä täysin niiden melkein kymmenen tunnin aikana jotka se elimistössä viettää?

niin joo oikeassa olet, kirjoitin hieman persiilleen. eli sillon proteiinit varastoituvat rasvaksi jos energiaa tulee liikaa, ihan kun mikä tahansa muukin. Liiallinen proteiinin saanti ei siltikään ole hyväksi koska se voi rasittaa munuaisia. pitää myös muistaa juoda tarpeeksi, mieluiten vettä.

Kiitoksia jo näistä tiedonjyväsistä.

Suurin pelko on aina ollut, että saan liian vähän rasvaa, mutta en ole uskaltanut enempää ottaa, ettei lihoisi. Pitääkin alkaa merkkaamaan ylös, paljonko tulee rasvoja päivässä. Noita öljyjä voisi lisäillä ruokavalioon ja mukava kuulla, että sitä voi aina silloin tällöin repäistä kurkusta alas jotain rasvaisempaakin tavaraa. :hyvä:

jos yrität vähentää rasvaa niin lähde liikkeelle 33hh/33p/33r koita tolla hetken aikaa ja jos ei toimi (väsyttää ja vituttaa) niin etene 40/30/30 ja jos tän jälkeenkin väsyttää ja vituttaa niin 45/30/25 tai jopa 50/30/20..rasvat on hyvä pitää ainakin 20 niin kuin joku tossa jo taisi mainita ja proteiinit väh. 30.. koita jokaista joku pari viikkoo ja kato mikä toimii parhaiten, sitä on muiden vaikea sanoa kun kaikki ovat yksilöitä.
hyvä rasvan lähde on myös muiden mainittujen lisäksi pähkinät, esim cashew.

HCBB:ssä sanottiin että 60g proteiinia yhdellä aterialla alkaa olla aika useilla miehillä se maksimi mitä kannattaa syödä, sillä ruoansulatuksessa ei ehdi imeytyä enempää. Naisilla ja köykäsemmillä miehillä sitten vähän vähemmän ja suurilla möröillä pikkasen enemmän.

Väittäisin kuitenkin että 30g protskua on useimmille 80-100 kiloisille miehille liian vähän per ateria. Jos syödään esimerkiksi kolmen tunnin välein (niin kuin suositellaan) niin ei päivässä pituus riitä 160-200g proteiinin saantiin.

HCBB:ssä sanottiin että 60g proteiinia yhdellä aterialla alkaa olla aika useilla miehillä se maksimi mitä kannattaa syödä, sillä ruoansulatuksessa ei ehdi imeytyä enempää. Naisilla ja köykäsemmillä miehillä sitten vähän vähemmän ja suurilla möröillä pikkasen enemmän.

Väittäisin kuitenkin että 30g protskua on useimmille 80-100 kiloisille miehille liian vähän per ateria. Jos syödään esimerkiksi kolmen tunnin välein (niin kuin suositellaan) niin ei päivässä pituus riitä 160-200g proteiinin saantiin.
Ja mihin loput katoaa? :confused::confused:

e:
http://www.avoin.helsinki.fi/opetus/materiaalit/ravitsemustiede/04_pro_ruoansulatus.shtml

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=50632&page=8 viesti 73

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom