Mustasta vyöstä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timber
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
RegeX sanoi:
Suomessa on vain yksi mustavöinen, eikä yhtään ruskeata. Yksinkertaisesti on silleen että jos sinulla on vaikka purppuravyö BJJ:ssä niin silloin annat muiden mattokamppailulajien muistille vöille pahaa kyytiä :whip: .

Joten BJJ: musta vyö Juntunen :worship:

Erikoistutkija Juntunen on kyllä aika päällikkö. On ihan omakohtaisia havaintoja asiasta.

Tietosi eivät ole ihan ajan tasalla noiden ruskeiden vöiden suhteen.

Kysyisin myös, mihin kategoriaan kuuluu taekwondon, karaten tai vaikka "tavallisen" jujutsun mustavyö jolla on sininen tai purppura BJJ-vyö. Voittaako hän kenties itsensä painimalla ?

Royce Gracie korjasi taannoin haastattelussa jo lähes totuudeksi muokkautunutta käsitystä toteamalla että jujutsun avulla pienemmällä on hyvät mahdollisuudet voittaa suurempi ja vahvempi. mitään takeita siitä ei ole.

pöö.

RegeX sanoi:
...jos sinulla on vaikka purppuravyö BJJ:ssä niin silloin annat muiden mattokamppailulajien muistille vöille pahaa kyytiä...BJJ:ssä ei asiat mitata millään katoilla, tai liikesarjoilla, tai rahalla...

Olen samaa mieltä!!1§! Minunkin mielestäni nimenomaan mattokamppailulajeissa on pahimpana ongelmana nämä katat, liikesarjat ja raha!

RegeX sanoi:
...vaan yksinkertaisesti silleen että sut pistetään väntämään taysillä kokeneempaa vastaan.

Toihan kuulostaa ihan kammottavalta! Tuskin kukaan painin, judon, lukkopainin, [lisää haluamasi mattolaji tähän] kuuluisinkaan mestari on koskaan joutunut moisen tilanteen eteen! Voiko tuollaisesta koettelemuksesta edes selviytyä hengissä!?!

Onx toi vähän sama kuin Kyokushinkain 1000 miehen kumite?

...kyllä te BJJ:n peruskurssilaiset olette aika yli-ihmisiä... ;)

ardilha sanoi:
Royce Gracie korjasi taannoin haastattelussa jo lähes totuudeksi muokkautunutta käsitystä toteamalla että jujutsun avulla pienemmällä on hyvät mahdollisuudet voittaa suurempi ja vahvempi. mitään takeita siitä ei ole.

Tämä viisaus pätee kaikkiin muihin lajeihin myös. Esim. 100 kiloisella kickboxerilla on todella hyvät mahdollisuudet voittaa 60 kiloinen kaduntallaaja mutta mitään takeita siitä ei kuitenkaan ole. Näin hiukan kärjistetysti. ;)

RegeX sanoi:
Suomessa on vain yksi mustavöinen, eikä yhtään ruskeata. Yksinkertaisesti on silleen että jos sinulla on vaikka purppuravyö BJJ:ssä niin silloin annat muiden mattokamppailulajien muistille vöille pahaa kyytiä :whip: .

Olisipa mielenkiintoista nähdä matto-ottelu esim. Jorma Korhonen (ex-EM1 judo) vs Markku Juntunen.. Kaverit kai olisivat suurinpiirtein saman ikäisiä ja kokoisia.

Mun rahat olisivat kyllä JK:n puolella.

ardilha sanoi:
Erikoistutkija Juntunen on kyllä aika päällikkö. On ihan omakohtaisia havaintoja asiasta.

Tietosi eivät ole ihan ajan tasalla noiden ruskeiden vöiden suhteen.

Kysyisin myös, mihin kategoriaan kuuluu taekwondon, karaten tai vaikka "tavallisen" jujutsun mustavyö jolla on sininen tai purppura BJJ-vyö. Voittaako hän kenties itsensä painimalla ?

pöö.
:jahas:
JEp, Kaapeli Allincella treenaa 2kpl ruskeita vöitä
(Lasse Kalmi ja Juha Järvinen)

Aina kun peliin alkaa tulla rahaa, niin homma korruptoituu jollain tavalla. Senpä takia tuota mustaa vyötä voi joissakin lajeissa verrata vaikkapa näihin titteleihin. Firma ostaa pomolle vuorineuvoksen tittelin, kun se on niin hyvä pomo, firmalla menee hyvin ja tulosta tulee. No sitten jos pomo onkin paska, mutta onnistunut kääntämään yrityksen rahavirrat omaan lompakkoon, voi hän itse ostaa tuon tittelin.

Näin on varmasti myös kamppailu-urheilussa. Teknisesti taitavat/hyvin kisoissa menestyvät saavat vyökorotukset taitojen/menestyksen perusteella, kun taas jotkut muut hoitavat ne rahalla tai kaveeraamaalla. Eikä siinä mitään, kukin tyylillään. Tilanne on vaan voi olla erikoinen kun alempivyöläinen heittää ylempää ku märkää rättiä, kun vöitä ei tartte ansaita.

Onkos kamppailu-urheilussa ala-asteella ollutta tapaa, että se riittää jos vaan yrittää, vaikkei mikään onnistuiskaan? Eli "pakolliset" ylennykset tiettyjen vuosien jälkeen?

eddy sanoi:
Näin on varmasti myös kamppailu-urheilussa. Teknisesti taitavat/hyvin kisoissa menestyvät saavat vyökorotukset taitojen/menestyksen perusteella, kun taas jotkut muut hoitavat ne rahalla tai kaveeraamaalla. Eikä siinä mitään, kukin tyylillään. Tilanne on vaan voi olla erikoinen kun alempivyöläinen heittää ylempää ku märkää rättiä, kun vöitä ei tartte ansaita.

Mun täytyy nyt oikein kysyä että mistä lajista/lajeista sä mahdat puhua? Suomessa ei ole montaa lajia (judo ja BJJ, ehkä Sambo), joissa heitellään ihmisiä ja käytetään vyöarvoja. Ja kyllä niissä kaikissa se vyöarvo tarttee ansaita.

Pääsääntöisesti näissä lajeissa ei esiinny sellaista tilannetta, että alempivyöläinen heittää ylempää ku märkää rättiä. Jos esiintyy, niin se alempi etenee aika ripeästi vyöarvoissa sen märän rätin ohi, jolloin ongelma poistuu.

Sittenhän on tietysti olemassa niitäkin lajeja, joissa heittämisen lisäksi ihmisiä jopa lyödään ja potkitaan. Mutta sehän on muutenkin vähän arvelluttavaa touhua ;) joten niiden vyöarvoja en kommentoi.

eddy sanoi:
Onkos kamppailu-urheilussa ala-asteella ollutta tapaa, että se riittää jos vaan yrittää, vaikkei mikään onnistuiskaan? Eli "pakolliset" ylennykset tiettyjen vuosien jälkeen?

Ei ole. Voin erittäin omakohtaisesti vakuuttaa että ei ole. :D

Olen näköjään vähän jäljessä niistä ruskeista vöistä. Pahoittelen.

reino sanoi:
Toihan kuulostaa ihan kammottavalta! Tuskin kukaan painin, judon, lukkopainin, [lisää haluamasi mattolaji tähän] kuuluisinkaan mestari on koskaan joutunut moisen tilanteen eteen! Voiko tuollaisesta koettelemuksesta edes selviytyä hengissä!?!

[sarcasm]Tosi vaarallista varmaan![/sarcasm]
Kyse han oli nyt lajeista joissa käytetään voitä. Jos muistan oikein pystyt Judossa pääsemään siniseen vyöhön asti pelkillä katoilla ja tekniikoilla.

Ja se että joku Judon EM-1 voittaisi Juntusen, mitä tämä nyt sanoo? Tarkoittaako se että Judon 1-danin mustat vyöt ovat samaa maata kuin 1-danin BJJ vyöt?

Se mitä yritin osoittaa oli se että vaikka monessa lajissa mustat vyöt jaetaan kuin karkkia, niin BJJ ei ole yksi niistä.

Ja kyllä minä hattua nostan jos on musta vyö judossakin, mutta heti kun kuulee että "heh mulla on musta vyö taekvondos!" niin tulee vanhoista muistoista mieleen pari reppanaa TKD mustaa vyötä jotka perääntyivät ottelussa keltavöiselle kakaralle.

eddy Onkos kamppailu-urheilussa ala-asteella ollutta tapaa sanoi:
reino. Ei ole. Voin erittäin omakohtaisesti vakuuttaa että ei ole. :D[/QUOTE sanoi:
No ihan varmaan on "pakollisia ylennyksiä"
"kaveri" treenannu 10v eikä osaa mitään, silti musta vyö.
Mistä muusta se voi tulla kun treeni vuosista???

reino sanoi:
Mun täytyy nyt oikein kysyä että mistä lajista/lajeista sä mahdat puhua? Suomessa ei ole montaa lajia (judo ja BJJ, ehkä Sambo), joissa heitellään ihmisiä ja käytetään vyöarvoja. Ja kyllä niissä kaikissa se vyöarvo tarttee ansaita.
Ansaita millä? kaveeraamalla vai oikeesti taidolla, vai ehkä väkitaidolla (lue voimalla)?

Ja ite bjj-piireissä pyörineenä tiedän, että tollasia tilanteita tulee, ei nyt ihan noi karrikoiden, mutta tulee kuitenkin.
Niin ja veikkaan, että muissa lajeissa tuota tapahtuu vielä enemmän. Bjj on kuitenkin melko rehti laji :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
RegeX sanoi:
Nerokasta. Ootko jo peruskurssin suorittanu?

RegeX sanoi:
Jos muistan oikein pystyt Judossa pääsemään siniseen vyöhön asti pelkillä katoilla ja tekniikoilla.

Sä ilmaiset tuon jotenkin niin söpön kummallisesti. ;) Vastaus on ei, et pysty, vaan lisäksi tulee se hirveä kauhun hetki, jolloin sut pistetään treeneissä vääntämään iii-han täysillä itseäsi parempaa vastaan. Mutta onneksi sitä ei tarvi judossa siniseen vyöhön tehdä kun 1x2 minuuttia, eikä sitäkään o ihan pakko sitä toista minuuttia vääntää täysillä jos on nuha.

Kyllä sä teoriassa pystyt suorittamaan judossa 1. danin osallistumatta ensimmäiseenkään kilpailuun, mutta se on kyllä niin pitkä ja työläs tie, että paljon helpommalla pääsee kun panostaa vähän siihen kilpailemiseen.

Tarkemmat graduointimääräykset löytyvät allaolevasta linkistä. Jos lukee, niin kannattaa lukea ajatuksella.

http://www.dan-kollegio.fi/2 Graduoinnit/2.3 Graduointivaatimukset/2.3 Graduointivaatimukset.htm

RegeX sanoi:
Ja se että joku Judon EM-1 voittaisi Juntusen, mitä tämä nyt sanoo?

Mä en usko että näihin "meidän isä voittaa teidän isän" -spekulaatioihin kannattaa kenenkään sanoa yhtään mitään.

Mutta kuka sanoo mikä vyö Juntusella on judossa? (Minä en tiedä.) Eurooppalaisessa jujutsussa sillä on ainakin musta.

RegeX sanoi:
Tarkoittaako se että Judon 1-danin mustat vyöt ovat samaa maata kuin 1-danin BJJ vyöt?

No jos tässä maassa on tasan 1 BJJ dan ja aika monta judon 1. dania, niin se nyt on ainakin varma, että niihin judodaneihin mahtuu enemmän eritasoisia tyyppejä.

Tähän mennessä Suomessa BJJ-vöitä on jaettu erittäin niukasti ja varsin hyvin laskelmoidun markkinointisuunnitelman mukaan. Ja niin tietysti pitääkin tehdä kun lanseerataan uutta lajia. Henk.koht. vähän naurattaa tommonen että aikuisille ihmisille jaetaan natsoja, mutta se tietysti johtuu pelkästään omasta taustasta. Jatkossa vyöpolitiikka varmaan lieventyy BJJ:ssäkin.

Mutta mielenkiintoinen jatkokysymys: mitäs se sitten tarkoittaa, että pelkästään Alliance Helsinki on voittanut enemmän EM- ja MM-mitaleja kuin kaikki Suomen judokat yhteensä ikinä? Ja kaikki nämä parista kisasta. Miten tätä mielenkiintoista tilastotietoa tulisi tulkita?!?! Olen hämmentynyt.

eddy sanoi:
Ansaita millä? kaveeraamalla vai oikeesti taidolla, vai ehkä väkitaidolla (lue voimalla)?
Ja ite bjj-piireissä pyörineenä tiedän, että tollasia tilanteita tulee, ei nyt ihan noi karrikoiden, mutta tulee kuitenkin.
Niin ja veikkaan, että muissa lajeissa tuota tapahtuu vielä enemmän. Bjj on kuitenkin melko rehti laji :)

Voidaanko eddy päästä tästä semmoseen yhteisymmärrykseen, että kaikki painiskelulajit (vöillä tai ilman, puvulla tai ilman) on lähtökohtaisesti aika reiluja, koska jokaikisessä treenissä sulla on mahdollisuus päästä sparraamaan kenen kanssa vaan haluat, ja siinähän sen heti tuntee mitä kaveri osaa tai ei osaa. Kukaan ei pysty "piiloutumaan" vyöarvonsa taakse eikä sun oma vyöarvo mitenkään rajoita sitä missä treeneissä sä voit käydä tai mihin kilpailuihin osallistua (no kilpailuissa saattaa rajoittaa vähän).

Aika reilua, eikö? ;)

Ja jos jollakulla taidot on huomattavasti heikommat kuin vyöarvo edellyttäisi, niin se on sen ihmisen häpeä. Ei se minua mitenkään kaivele suuntaan tai toiseen.

RegeX sanoi:
Ja kyllä minä hattua nostan jos on musta vyö judossakin, mutta heti kun kuulee että "heh mulla on musta vyö taekvondos!" niin tulee vanhoista muistoista mieleen pari reppanaa TKD mustaa vyötä jotka perääntyivät ottelussa keltavöiselle kakaralle.

Minun mielestä ei pidä yleistää jos olet sattunut tapaamaan jonkun mustavöisen taekwondokan, joka ei sitten olekaan niin taitava kuin vyön väri antaisi osoittaa.

Yleistäminen muutenkin osoittaa mielestäni järjen köyhyyttä. Jokaisessa kamppailulajissa on edelleen kyse yksilöistä, joten mustia vöitä ja myös lajien tehokkuuksia on turha vertailla keskenään. Jokainen pidemmälle edennyt varmasti oppii ajattelemaan itse niillä aivosoluillaan ja kehittämään jotain uutta.

T: 1. Dan(TKD)

P.S. "mun isi on kovempi ku sun isi!"

reino sanoi:
Voidaanko eddy päästä tästä semmoseen yhteisymmärrykseen, että kaikki painiskelulajit (vöillä tai ilman, puvulla tai ilman) on lähtökohtaisesti aika reiluja, koska jokaikisessä treenissä sulla on mahdollisuus päästä sparraamaan kenen kanssa vaan haluat, ja siinähän sen heti tuntee mitä kaveri osaa tai ei osaa. Kukaan ei pysty "piiloutumaan" vyöarvonsa taakse eikä sun oma vyöarvo mitenkään rajoita sitä missä treeneissä sä voit käydä tai mihin kilpailuihin osallistua (no kilpailuissa saattaa rajoittaa vähän).

Aika reilua, eikö? ;)

Ja jos jollakulla taidot on huomattavasti heikommat kuin vyöarvo edellyttäisi, niin se on sen ihmisen häpeä. Ei se minua mitenkään kaivele suuntaan tai toiseen.
Juu, ollaan yhteisymmärryksessä :)

MarkusH sanoi:
Minun mielestä ei pidä yleistää jos olet sattunut tapaamaan jonkun mustavöisen taekwondokan, joka ei sitten olekaan niin taitava kuin vyön väri antaisi osoittaa.

Yleistäminen muutenkin osoittaa mielestäni järjen köyhyyttä. Jokaisessa kamppailulajissa on edelleen kyse yksilöistä, joten mustia vöitä ja myös lajien tehokkuuksia on turha vertailla keskenään. Jokainen pidemmälle edennyt varmasti oppii ajattelemaan itse niillä aivosoluillaan ja kehittämään jotain uutta.

Näin on.
Veikkaan, että noissa RegeX:n teksteissä on tahallista provoa mukana aika paljon - ensin oli kohteena judo, nyt take. Tuollaisesta toisten lajien "kunnioituksesta" ja yleisestä "tietämyksestä" voidaan päätellä, että kyseisen kaverin kamppailulajitausta rajoittuu tosiaan siihen BJJ:n alkeiskurssiin. Jos näin ei ole, on kyseessä muuten vain erikoinen tapaus.

PS. Oli laji mikä hyvänsä, myös seuroissa saattaa olla suuriakin eroja, kun tarkastellaan vöiden saannin helppoutta/vaikeutta. Jos eri opettajat myöntävät vöitä, eroja syntyy varmasti siinäkin. Joskus seuralle saattaa tulla eteen tilanne, jossa tietyn vyölajin edustajia ei ole juuri ollenkaan seurassa. Tämäkin asettaa graduoijalle varmasti jonkin asteisen paineen antaa hieman entistä helpommin kyseinen vyöarvo.

reino sanoi:
Mutta mielenkiintoinen jatkokysymys: mitäs se sitten tarkoittaa, että pelkästään Alliance Helsinki on voittanut enemmän EM- ja MM-mitaleja kuin kaikki Suomen judokat yhteensä ikinä? Ja kaikki nämä parista kisasta. Miten tätä mielenkiintoista tilastotietoa tulisi tulkita?!?! Olen hämmentynyt.

Eiköhän tuossa ole vain siitä kysymys, että BJJ:ssä on noita sarjoja, joissa jaetaan arvokisamitaleja, varmaan miljoona. Eikös suurinpiirtein kaikille vyö, ikä ja sukupuoli kombinaatiolle ole omansa.

Toisaalta eiköhän judoa kuitenkin harrasteta enemmän noin maailman mittapuulla ja tämä todennäköisesti johtaa siihen, että suhteellisesti judokat ovat parempia judossa kuin jutsukat BJJ:ssä. Vähän huonosti ilmaistu, mutta toivottavasti tuo tuosta nyt jotenkin aukeea.

Disclaimer: Tässä ei ole tarkoitus mitenkään vähätellä Alliancen kavereita, jotka oikeasti ovat taitavia ja pystyviä.

JohnnieC, tästä voimme olla yhtä mieltä.

Pahus kun ehdit ensin, mua olis lämmittänyt nähdä RegeXin puolueeton asiantuntijalausunto asiasta! :D

Sivumennen sanottuna se on mun mielestä ihan hyvä, että BJJ:ssä pyritään järjestämään arvokisat mahd. monilla sarjoilla. Jos kerran kilpaileminen ja kilpailumenestys on lajissa niin tärkeässä asemassa, niin ihan OK että porukalle tarjotaan mahdollisimman hyvät mahdollisuudet otella samantasoista vastusta vastaan. Vaikka se johtaakin hillittömään määrään eri sarjoja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom