Muovi ja estrogeeni

Veden suodattamet ova jo ikivanha tuoteryhmä. Monissa paikoissa talojen perusvarusteita.

.

Niin siis koko se iltalehden juttu koski pullovesiä. Niinkuin varmaan ymmärrät, niin valmistajat ovat riisuneet näistä pakkauksista kaiken ylimääräisen pois. Yhden sentinkin lisäkustannus tietää isoille jäteille miljoonia lisäkulua. Tällaisen "normi suodattimen" asentaminen on siis silkkaa mahdottomuus.

Sen takia jonkun pitäisi nyt keksiä joku simppeli ja halpa microfiltteri, sillä kaikilla ei ole sitä omaa Brita suodatinta takataskussa, jos vaikka ärrävesi pitäis hakee.

Jutussahan ei käsitelty virvoitusjuomia joita myydään noissa pakkauksissa vielä enemmän. Voin vannoa että sielläkään asia ei ehkä ole ihan päivänvalon kestävää (got it?)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse olen täysin vakuuttunut että muovi ym. kemikaalit on tuhonneet miesten testosteronitasot ja sperman laadun ja aiheuttaneet muutakin anti-androgeenista. Kyrvän keskimääräinen kokokin on varmaan pienentynyt. Damage tapahtuu jo sikiöaikana ja jatkuu lapsuudessa. Se mitä itse teet aikuisena on toissijaista, mutta kannattaa silti olla järkevä. Läheskään kokonaan muoveilta ja kemikaaleilta ei voi välttyä mitenkään, mutta jotain räikeimpiä kuten muoviastioissa lämmittäminen, kerman vispaus muovikipossa niin että vispilät rouhii kippoa, levitteen/rahkan ym. kaapiminen metallivälineellä niin että lastuaa muovipartikkeleita messiin..

20-luvulla syntyneillä miehillä oli 70-vuotiaana samat testotasot kuin 70-luvulla syntyneillä 30:sinä. Järkyttävää paskaa.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/01/29/ihmeaineesta-saasteeksi-kasikirjoitus

Itsehän olen todella huolissani tästä muovihommasta. Maapallo hukkuu muutenkin roskaan , meret on täynnä muovia ja myös juomavedet. Terveysvaikutuksia elimistöön päätyvillä hiukkasilla on aivan varmasti..joku estrogeeni ja kyläbodarien haban kasvu tässä nyt on pienin huolenaihe. Ihmiskunta kulkee kohti tuhoaan..

Kyrvän keskimääräinen kokokin on varmaan pienentynyt.
Tämähän on todistettu tosiaan, että näin on.

Tosiaan mitäpä väliä sillä on jos joku kossumakkaravoisilmäbodari juo herskansa muovipullosta. Varsinkin jos on ulkosella ja ai:t jne. mukana, niin asiallehan voi naureskella paskasesti. Isommassa skaalassa ja omien jälkeläisten suhteen tää onkin isompi juttu, jos ajattelee omaa napaansa pidemmälle. Kannattaa noita miettiä just omien (poika)lasten suhteen ainakin ja raskaushommissa. Toki tässä ihmiskunnan hedelmöitysongelmassa on varmasti muitakin osatekijöitä, mutta nykytiedon valossa muovikemikaalit on merkittävässä osassa.

Ihmiskunta kulkee kohti tuhoaan..

Sille on ihan termikin........ Antropogeeninen evoluutio ....

1000000 vuoden päästä

Plastic-Man-12.JPG

-So its goes - (Those three famous words from Slaughterhouse-Five, by Kurt Vonnegut)

Ei kyllä perkele pysty stressaan jostain muovista. Tässä on parempaakin stressattavaa kuin yksi muovi. Ja miten nyt vaikka vesipullon vaihtaminen alumiiniseen ratkaisee yhtään mitään? Ensinnäkin sillä ei muoville altistuminen paljoa vähene ja toiseksi sillä vaihtaa yhden pahan toiseen. Alumiinikin on terveydelle haitallista. Etenkin aivoille.

Ei kyllä perkele pysty stressaan jostain muovista. Tässä on parempaakin stressattavaa kuin yksi muovi. Ja miten nyt vaikka vesipullon vaihtaminen alumiiniseen ratkaisee yhtään mitään? Ensinnäkin sillä ei muoville altistuminen paljoa vähene ja toiseksi sillä vaihtaa yhden pahan toiseen. Alumiinikin on terveydelle haitallista. Etenkin aivoille.

Tämä on totta. Alumiinipulloissa on se pinnoite mikä eristää sen pahan alumiinin pääsemisen kroppaan, mutta jossain uutisoitiin että se eristekkin on myrkyllinen :D
Lasipullo on ainut ja paras !

Meidän salilla käykin pari kundia jotka suo treenin aikana vettä vanhoista vodka pulloista. VITUN HIFISTELIÖITÄ!

Tämä on totta. Alumiinipulloissa on se pinnoite mikä eristää sen pahan alumiinin pääsemisen kroppaan, mutta jossain uutisoitiin että se eristekkin on myrkyllinen :D
Lasipullo on ainut ja paras !

Meidän salilla käykin pari kundia jotka suo treenin aikana vettä vanhoista vodka pulloista. VITUN HIFISTELIÖITÄ!
Tätä mäkin mietin, että niissä on varmaan joku pinnoite. Mutta mikä pinnoite? Muovi? :hyper:

Tai mitä jos siinä alumiinipullossa on muovikorkki? Silloin niihin pullon kierteisiin jää varmasti tuhansia mikromuovinpaloja kun korkkia avataan ja suljetaan ja arvaa mihin ne siitä päätyy?

Noissa vodkapulloissakin on luultavasti muovitiiviste korkissa. Ei jatkoon.

'ihme hälinää kyllä, onhan sitä radoniakin melkein joka paikassa, tiedä mitä se tekis, vaikka vähentää testosteronin määrää.
Ne jotka ulisee jostain muovipulloista ja estrogeeneistä tai muovipulloista ja testosteroonin laskusta suosittelen sutikkaa x-määrää viikkoon.

Mitäpä jos tilanne on sama kuin mulla. Ei mulla oo elämässä ollut aikoihin mitään stressattavaa. Eikä turha muovin välttely teetä turhaa vaivaa, näppärästi se vesi menee työpäivän lomassa tai salilla teräspullosta. Ei se sen vaikeampaa ole. Koitan välttää turhaa muovin käyttöä terveyteni kannalta. Kun kipot vanhenee ja on aika päivitellä, niin lasista kippoa tilalle. En minä toimivia pois heitä, mutta uusia hankkiessa teen tietoisia valintoja. Koska voi.

Estrogeenit ja muovipullot, jos näin on, niin onko se iso ongelma juoda se vesi teräksisestä, ei minulle. Lääkkeitä ei mene mitään, maksimissaan buranaa ehkä kerran kahteen kuukauteen. Joten ei mua kiinnosta kiskoa sitä sutikkaakaan palan palaa, koska nautin elämästäni joka hetki ilman mitään lääkettä ja koitan sitä rakentaa niin, että ei ole sitä stressiä.

Samaan tapaan vaihdoin tefloniset pannut hiiliteräkseen. Käyn töissä, joten ei mulle oo ongelma heittää paistinpannuihin satkua jos se vaikuttaa edes yhden päivän verran elämäni pituuteen. Samoiten sain luultavasti elinikäiset pannut.

Elämä on täynnä valintoja. Toiset stressaa aamusta iltaan ja kiskoo nappia naamaan. Saa sitä vitsailla muovista, että on parempaakin stressattavaa. Mutta mullapa ei oo mitään stressattavaa mistään, niin ei ole ongelma tehdä elämässäni valintoja. Oma tapani on nauttia elämästä ja välttää stressiä tekemällä sitä mistä tykkää ja mikä antaa elämään iloa.

Oma tapani on nauttia elämästä ja välttää stressiä tekemällä sitä mistä tykkää ja mikä antaa elämään iloa.
Eipä siinä mitään. Jos saat elämään sisältöä sillä, että välttelet muovia, niin hyvähän se vain on. Tekisit sen sitten kuitenkin kunnolla. Juomapullo ja paistinpannut on yksi kärpäsen paska mitä muoviin tulee.

Mäkin muuten käytän hiiliteräs- ja rosteripannuja, mutta en muovin takia. Vaan siksi, että ne on ikuisia.

Minulla on ollut juomapullot lasia jo vuosikymmenen. Ei estrogeenin vaan maun takia. Jos vesi on muovisessa puollossa tai sheikkerissä, niin sitä pitää käydä vaihtamassa vähän väliä ettei tule muovin makua.

Monet terveyden perässä olevat ihmiset eivät stressaa yksityiskohdista, vaan nauttivat pienistä parannuksista. Tähän kategoriaan voi laittaa erilaiset proteiinit, aminot, makrot, mikrot, treeni rutiinit, varusteet yms.

Itellä lasipullot lähinnä myös helpon pestävyyden takia ja jos joskus jää protskupommi vahingossa väijymään, niin ei imase sitä hajua ja pesemällä on taas kuin uus.

Eipä siinä mitään. Jos saat elämään sisältöä sillä, että välttelet muovia, niin hyvähän se vain on. Tekisit sen sitten kuitenkin kunnolla. Juomapullo ja paistinpannut on yksi kärpäsen paska mitä muoviin tulee.

Mäkin muuten käytän hiiliteräs- ja rosteripannuja, mutta en muovin takia. Vaan siksi, että ne on ikuisia.
Sainoinko että tuossa on kaikki valintani muovin suhteen. En käsittääkseni, vaan listasin vain kaksi asiaa joista toinen ei edes liity muoviin. Sinä itse päättelit jotenkin, että tuossa on ainoat tapani vältellä muovia tai kemikaleja ylipäätään.

Nuo kaksi voi toki alla kärpäsenpaska, mutta muut valinnat elämässäni myös tukevat turhaa kemikaleille altistusta. Saatika että lienee hölmöä sinulta tulla uhkumaan kuinka jonkun asian voisi tehdä kunnolla, kun itse ylempänä pohdit kuinka elämässäsi on muutakin stressattavaa joten tähän et jaksa paneutua. Kuten sanoin, mulla ei ole mitään stressattavaa enkä tästäkään sen kummempaa sisältöä elämääni saa. Saan sitä sisältöä aivan muista asioista, mutta tämä on vain valinta oman terveyden kannalta, kuten stressitön elämäkin.

Mulle toki hiiliteräspannuissa pointti oli osittain se, että en halunnut enään sitä teflon-lastua kitusiini, mutta todellakin myös se, että ne on helvetin hyviä kamppeita. Ja ikuisia kuten totesit. Ennen vaihdoin pannua kerran vuoteen, nyt pannut ovat vaan mustuneet ja parantuneet.

Itsehän olen todella huolissani tästä muovihommasta. Maapallo hukkuu muutenkin roskaan , meret on täynnä muovia ja myös juomavedet. Terveysvaikutuksia elimistöön päätyvillä hiukkasilla on aivan varmasti..joku estrogeeni ja kyläbodarien haban kasvu tässä nyt on pienin huolenaihe. Ihmiskunta kulkee kohti tuhoaan..

Ihmiskunta kulkee kohti tuhoa, koska kaikki järkevä on kiellettyä ja pitää vaan olla olevinaan ja näyttää "parempaa ihmistä" sosiaalisessa mediassa ja syy pitää aina olla valkoisen miehen. Esim. nämä merien muovit. Se, että suomalainen juo muovipullosta joka kierrätetään ja sen elinkaaren päättyessä viedään kaatopaikalle, josta se ei mene mereen, ei tietenkään ole ongelma.
Tyynenmeren köyhempien rantavaltioden jätehuoltoon jos panostettaisiin vaikkapa kehitysyhteistyö varoista, niin saataisiin mielettömän isoja hyötyjä. Indonesia, Etelä-Amerikan maat, Thaimaa, Vietnam, Afrikan maat jne. Järjestetään sinne kierrätystä ja ennenkaikkea kunnollinen jätehuolto. Se että meillä muovisnobitellaan ja ollaan hyi-hyi, sillä ei ole mitään merkitystä.
On jotenkin pöyristyttävää että ongelmiin ei enää yritetä löytää oikeita ratkaisuja, on vain demonisointi ja jeesustelu tai hälläväliä ja siinä välissä ei tehdä niitä järkeviä juttuja.

Viimeksi muokattu:
Mitäpä jos tilanne on sama kuin mulla. Ei mulla oo elämässä ollut aikoihin mitään stressattavaa. Eikä turha muovin välttely teetä turhaa vaivaa, näppärästi se vesi menee työpäivän lomassa tai salilla teräspullosta. Ei se sen vaikeampaa ole. Koitan välttää turhaa muovin käyttöä terveyteni kannalta. Kun kipot vanhenee ja on aika päivitellä, niin lasista kippoa tilalle. En minä toimivia pois heitä, mutta uusia hankkiessa teen tietoisia valintoja. Koska voi.

Estrogeenit ja muovipullot, jos näin on, niin onko se iso ongelma juoda se vesi teräksisestä, ei minulle. Lääkkeitä ei mene mitään, maksimissaan buranaa ehkä kerran kahteen kuukauteen. Joten ei mua kiinnosta kiskoa sitä sutikkaakaan palan palaa, koska nautin elämästäni joka hetki ilman mitään lääkettä ja koitan sitä rakentaa niin, että ei ole sitä stressiä.

Samaan tapaan vaihdoin tefloniset pannut hiiliteräkseen. Käyn töissä, joten ei mulle oo ongelma heittää paistinpannuihin satkua jos se vaikuttaa edes yhden päivän verran elämäni pituuteen. Samoiten sain luultavasti elinikäiset pannut.

Elämä on täynnä valintoja. Toiset stressaa aamusta iltaan ja kiskoo nappia naamaan. Saa sitä vitsailla muovista, että on parempaakin stressattavaa. Mutta mullapa ei oo mitään stressattavaa mistään, niin ei ole ongelma tehdä elämässäni valintoja. Oma tapani on nauttia elämästä ja välttää stressiä tekemällä sitä mistä tykkää ja mikä antaa elämään iloa.

Hyviä periaatteita - ei se ole niin vaikeaa kun siitä ei tee numeroa. Vaihtoehtoja on helposti saatavilla(y)

Pistän vielä paremmaksi ja käyn treenin jälkeen paskalla istuen muovisen pöntön välireunuksen päälle.

Vittu... Oman vessanpöntön välireunus on muovia, pitää istua joko ilmassa tai posliinin päällä.

Enkä myöskään osta enää maitorahka purkkeja, tai bcaa:ta mitä lieneekään pulvereita kun niistäkin moni on pakattu muovipurkkeihin...

:sneaky:

Suositut

Back
Ylös Bottom