On erittäin yksinkertaista käyttää BPA-vapaita sheikkereitä ja juomapulloja. Itse asiassa se on todella helppoa, kun ei käytä niitä 20 vuotta vanhoja vaarin vanhoja sheikkereitä.
Itse noudatan tässä sumussa ajamisen periaatetta: kun tietoisuus tulevasta on huono, on syytä edetä varoen. Itseäni ei ainakaan kiinnosta imailla yhtään ylimääräistä muovia. Eikö pelkästää madollisten estrogeenisten vaikutusten vuoksi, vaan maalaisjärkeni vetelee litsareita naamalleni joka kerta, kun ehdotan muovin syömistä. Jos vaikutus hormonitasoihin on totta, niin aika hölmöltä tuntuisi neutralisoida kovan treenin ja kurinalaisen ruokavalion vaikutuksia muovin syömisellä.
Tuon kokoiset partikkelit on helppo suodattaa pois vedestä. Harvaan asutuilla alueilla muovien lähteitä on sen verran harvassa, että vedetkin lienevät oleellisesti puhtaampia kuin massojen kulkureiteillä.Nyt julkistettu tutkimus paljastaa ainakin sen, että mikromuoveja ei voi välttää juomalla hanaveden sijaan pullovettä. Pullovesistä nimittäin löytyi yli 0,1 millimetrin kokoisia mikromuoveja kaksi kertaa enemmän kuin hanavesistä, joita Orb Media vuosi sitten tutki.
Toisin sanoen, vaihtamalla muovisen sheikerin johonkin alumiiniseen, et todennäköisesti välty sen kummemmin mikromuovipartikkeleiden vaikutuksilta. Foliohattu nyt pois päästä.
Itse en kyllä pitäisi muovien syönnin välttelyä foliohattuosastona, mutta jokainen tietenkin tekee valintansa.