Munanvalkuaista purkissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iituli
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse asiassa juuri bongasin erään kisaajan blogista tällaisen entryn.

img_20120424_083521.jpg

Ja mites porukka litkii tämmöstä kamaa sitte? Aamulla pari shottii?

Osaako joku kertoo ravintoarvoista ja maistuuko ihan vehkeeltä?

Siis eikös tosta nyt ihan perus valkuaismunakkaan saa helposti väännettyä aamutuimaan eikä mee hermot siihen ku erottelee valkuaisia ja keltuaisia (ainakaan ku en omista sellasta erotintakaan...) Erään bodarin blogissa, en nyt muista nimeä, mutta voin etsiä, sanottiin, että oli tilattu isompi satsi briteistä.

Ja voihan noita valkuaisia kai lirauttaa puuron joukkoonkin tai protskupirtelöihin. En ainakaan itse alkais paljaaltaan juomaan.

Suomessa vaan ihan helvetin tyyriitä nuo pelkät valkuaiset. Jenkeissä myövät sellasia litran valkuaistonkkia ykkösdollareilla...

Onhan se paljon kätsempää ja nopeampaa kuin lähtisi erottelemaan keltuaisia, varsinkin jos on vähänkään riskimpi bodari joka vetelee tyyliin 15 valkuaista aamupalaks.

Tuossa twochiksissä on 15 kananmunan valkuainen.

Tuo tarjoushinta on tarjous tosiaan ja normaalihinta asettunee 5€:n tienoolle.

Peruspaketti 15kpl munia maksaa about 2.5€-> eli tuo tulee 2 kertaa kalliimmaksi. Mutta onhan tuo siis niin helppo tehdä esim. munakas jossa pelkkää roheiinia että itse laiskana suosin tuota. :) Pannu kuumaks - korkki auki - sihisihi - valmis. Valmista 5:ssä minuutissa.

Tosiaan valkuaiset on ideaali proteiinin lähde, eipä taida muuta sisältää. Ainot vaan että niitä saa kiskoa melko paljon, ja se ei ole halpaa. Erottelu ei montaa sekunttia vie jos joka päivä sitä tekee, mutta toki ei tulisi heitettyä ruokaa roskiin (keltuaiset) valmiissa tuotteessa.

Keltuaisista tulee yllättävän paljon kaloreita. Söin paketillisen munia (10) ja ajattelin että olipa iso annos vähillä kaloreilla, mutta laskuri näyttää milten 800 kcal tollaselle setille.

Mulla ainakin keltuaiset kuuluivat aamupalalla mukaan, niissähän on hyvin ravinteita. Tosin 5 munaa oli määrä.

Eikös kukkahattutätien mukaan tollasesta seuraa tyyliin välitön kuolema kun kolesterolitasot nousevat :) Todellisuudessa ei mitään väliä jos ei ole ongelmia muutenkin asian suhteen.

mutta toki ei tulisi heitettyä ruokaa roskiin (keltuaiset) valmiissa tuotteessa

Kuulostaa epätoivoseltä yritykseltä olla ekologinen. Mihinköhän tehtaalla sitten heittävät nämä keltuaiset kun ei mistää voi tietääkseni ostaa pelkkää keltuaistakaan? Ei sillä että mua vittuakaan kiinnostais olla ekohippijeejee mutta kuitenkin.

Kyllähän valkuaismassaa ja kokomunamassaa on suurkeittiöille tarjolla, ja Lindahls-meijerillä on valkuaismassaakin litran purkeissa. Eri asia sitten mikä niiden saatavuus on

Munanvalkuaisia saa myprotein.comista myös... nimikkeellä "liquid egg whites". Mutta tosiaan purkki-valkuaiset on yks näistä tuotteista, joita toivoisi myös Suomessa näkevän. Myös 'almond milk', ja erilaiset nut-butterit olis kiva saada valikoimiin.

Kuulostaa epätoivoseltä yritykseltä olla ekologinen. Mihinköhän tehtaalla sitten heittävät nämä keltuaiset kun ei mistää voi tietääkseni ostaa pelkkää keltuaistakaan? Ei sillä että mua vittuakaan kiinnostais olla ekohippijeejee mutta kuitenkin.

Itse olen saanut tuosta varmaan enemmän kommenttia ja ihmetystä kuin mistään muusta asiasta mitä olen ikinä tehnyt. Afrikan nälän hädän aiheutin ja niin edelleen :) Ei vaan, tuntuu pahalta heittää hyvää ruokaa roskiin.

On muuten törkeän hintasta +7e tarjouksessa/kg.
Toki jos rahaa on kuin rosvopääliköllä tai muuten vaan laiska, go ahead. :)

Isot kananmunat prismassa 2,54/kg (hinta noussut juuri.)
Jos ton verran pitäs maksaa nii mielummin lihaa ostaisin ja söisin.

Kiitos kaikille kovasti keskustelusta! Joo taalla jenkeissa litran valkuaistolkkeja saa $4.25 hintaan. Ne on tosi katevia aamiaismunakkaan teossa, kun haluaa liikaa rasvaa valttaa. Loytyy naturaaleja ja sit varjattyja, keltaisia, jotta nayttaa kuin ois koko munista tehty. Ja monet on lisaksi vitaminoitu kaupan paalle.

Itse pruukaan tehda maittavan munakkaan 2.5dl valkuaista + yksi oikea kokonainen muna ja mausteeksi suolaa ja mustapippuria. Jos oikein naminami munakkaan haluaa, niin sekaan voi laittaa lusikallisen vahahiilarista salsakastiketta tai esim. pakastepinaattia :)

Ilmoitelkaas tänne, jos bongaatte Turun kaupoista noita tölkkivalkuaisia. Mullakin menis parhaimmillaan 16 valkuaista päivässä niin voisi jopa hiukan maksaa siitä ettei tarvi erotella.

Ei sillä, että pelkkää valkuaista mihinkään tarvitsisin, mutta en ole missään kaupassa tuollaista myöskään bongannut.

Luuletko, että jos tehtaassa erotellaan valkuaista, niin keltuainen heitettäisiin roskiin?? Ei todellakaan.

Nykyään raaka-aineiden hyödyntämisketju on täysin aukoton, että esim. kokonaisesta naudastakin ihan kaikki (alkaen karvoista ja sorkista päättyen luihin ja ytimiin) käytettään jonkun asian tuottamiseen (mikä ei välttämättä ole edes ruokaa, mutta jotain kumminkin) vaikka sinä et siitä ostaisi kuin pihviä. Kananmunistakin keltuaiset menee majoneesin tai rasvaleviitteen valmistukseen ja kuoret laitetaan lannoitteen tai vastaavan raaka-aineeksi ja jopa kuorista pois pesty kananpaska myydään kuluttajalle Biolaanin nimellä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom