Munanvalkuaista purkissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iituli
  • Aloitettu Aloitettu
Luuletko, että jos tehtaassa erotellaan valkuaista, niin keltuainen heitettäisiin roskiin?? Ei todellakaan.

Nykyään raaka-aineiden hyödyntämisketju on täysin aukoton, että esim. kokonaisesta naudastakin ihan kaikki (alkaen karvoista ja sorkista päättyen luihin ja ytimiin) käytettään jonkun asian tuottamiseen (mikä ei välttämättä ole edes ruokaa, mutta jotain kumminkin) vaikka sinä et siitä ostaisi kuin pihviä. Kananmunistakin keltuaiset menee majoneesin tai rasvaleviitteen valmistukseen ja kuoret laitetaan lannoitteen tai vastaavan raaka-aineeksi ja jopa kuorista pois pesty kananpaska myydään kuluttajalle Biolaanin nimellä.

En luule.
Epäilin mutta en tienny. Elä hermostu.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En luule.
Epäilin mutta en tienny. Elä hermostu.

Nettikirjoittelun tulkinnan ihanuutta... jos joka lauseen perässä ei ole hymiötä, niin se on "hermostumista" tai muuta vastaavaa. Ei milläään viitsisi ensin kirjoittaa yhden postin vastausta / kommenttia ja sen jälkeen selventää muutaman postin verran, että mitä tarkoitti ja mihin sävyyn sen sanoi.

Minä olen tavallinen suomalainen mies enkä voi sille mitään, että tunnen itseni idiootiksi aina, kun kirjoitan kaksoispistettä ja sulkuviivaa peräkkäin, mutta laitetaan nyt pari tähän ettei tule väärää kuvaa mielentilasta :) :)

...olenko minä ainoa, jonka mielestä hymiöiden käyttö on tyttöjen ja homppeleiden hommaa :)

Anteeksi off topic.

Nettikirjoittelun tulkinnan ihanuutta... jos joka lauseen perässä ei ole hymiötä, niin se on "hermostumista" tai muuta vastaavaa. Ei milläään viitsisi ensin kirjoittaa yhden postin vastausta / kommenttia ja sen jälkeen selventää muutaman postin verran, että mitä tarkoitti ja mihin sävyyn sen sanoi.

Sitten pitää vaan osata kirjoittaa kerralla niin kuin tarkoittaa

Kiitos kaikille kovasti keskustelusta! Joo taalla jenkeissa litran valkuaistolkkeja saa $4.25 hintaan. Ne on tosi katevia aamiaismunakkaan teossa, kun haluaa liikaa rasvaa valttaa. Loytyy naturaaleja ja sit varjattyja, keltaisia, jotta nayttaa kuin ois koko munista tehty. Ja monet on lisaksi vitaminoitu kaupan paalle.

Itse pruukaan tehda maittavan munakkaan 2.5dl valkuaista + yksi oikea kokonainen muna ja mausteeksi suolaa ja mustapippuria. Jos oikein naminami munakkaan haluaa, niin sekaan voi laittaa lusikallisen vahahiilarista salsakastiketta tai esim. pakastepinaattia :)

Pakko sanoa tähän väliin että on kyllä vaan mun mielestä laiskuus huipussaan kun kananmunienkin pitää olla valmiiksi eroteltuja. Toki edustamassasi maassa tämän mielikuvana ymmärrän, mutta kyllä on vaan perusasiat elämässä hukassa jos tolle linjalle lähdetään, enkä oikeesti tajua että kuka Suomessa on niin laiska ja tyhmä, että ostaa kalliilla hinnalla valmiiksi eroteltuja ja käsiteltyjä valkuaisia. :rolleyes:

Pakko sanoa tähän väliin että on kyllä vaan mun mielestä laiskuus huipussaan kun kananmunienkin pitää olla valmiiksi eroteltuja. Toki edustamassasi maassa tämän mielikuvana ymmärrän, mutta kyllä on vaan perusasiat elämässä hukassa jos tolle linjalle lähdetään, enkä oikeesti tajua että kuka Suomessa on niin laiska ja tyhmä, että ostaa kalliilla hinnalla valmiiksi eroteltuja ja käsiteltyjä valkuaisia. :rolleyes:

Yksi syy miksi itse haluaisin halvalla hinnalla pelkkiä valkuaisia on juuri dietatessa vähäkalorisempi ruokavaihtoehto. Voisinhan tietysti itsekin erottaa keltuaiset, mutta tässä tapauksessa oikeastaan joutuisin heittämään keltuaisia roskiin ja tätä ruoan tuhlaamista en haluaisi tehdä. Valmiiksierotettujen kohdalla sentään tietää että keltuaiset käytetään hyväksi jossain muussa ruokakäytössä. Suomessahan tämä ongelma onkin siinä, että pelkkiä valkuaisia ei ole pahemmin saatavilla, joten hinta on sitten niin korkea, ettei hyöty ole hinnan väärti.

Syita, miksi mieluummin valitsen valkuaiset purkissa, ovat:

1) Ei tarvitse heittaa keltuaisia roskiin.
2) Saastaa aikaa.
3) Hinta on vain hiukan kalliimpi kuin kokonaisten munien.

En kylla kutsuisi itseani laiskaksi. On haastavaa jo yhdistaa tohtorintason tutkijan ammatti ja ammattilaistason kehonrakentajan elamantapa. Molemmat vaatii varsin paljon aikaa paivassa, joten kaikki pienetkin arkirutiinia helpottavat seikat ovat kullanarvosia! En ukso, etta kovin tyhmakaan olen - tuskin olen ammattiuraani ihan sattumalta saavuttanut ;)

Paitsi että raakana munan protskut imeytyy huonosti.

Niin vai imeytyykö se proteiini huonommin, vai huonosti? Ja mikä on yleisesti ottaen on *"huonosti imeytyvä" jos syön valkuaisia sen verran että niistä tulee proteiinia 30g ja kaikki 30g myös imeytyy niin onko se silloin huonosti imeytyvää jos 1h sijasta imeytymiseen menee 2h? Ei mun mielestä!!

Mutjoo..kypsänä paremmin anyway.

Niin vai imeytyykö se proteiini huonommin, vai huonosti? Ja mikä on yleisesti ottaen on *"huonosti imeytyvä" jos syön valkuaisia sen verran että niistä tulee proteiinia 30g ja kaikki 30g myös imeytyy niin onko se silloin huonosti imeytyvää jos 1h sijasta imeytymiseen menee 2h? Ei mun mielestä!!

Mutjoo..kypsänä paremmin anyway.

Sinun esimerkissä sitä kutsuttaisiin paremminkin hitaasti imeytyväksi kuin huonosti imeytyväksi. Hitaasti imeytyvässä ei ole mitään pahaa tietyissä tilanteissa, kuten iltapalassa.

Mutta enivei, jonkin tutkimuksen/legendan mukaan raakana syödystä kananmunasta ei imeydy kuin 50%, tai jotain sellaista...

Mutta enivei, jonkin tutkimuksen/legendan mukaan raakana syödystä kananmunasta ei imeydy kuin 50%, tai jotain sellaista...

Ja tässä se tutkimus eli raa'an kananmunan proteiinista imeytyy vain n. 50%

"In this study, it was shown that after ingestion of 25 g of raw egg protein, almost 50% is malabsorbed over 24 h. The higher digestibility of cooked egg protein presumably results from structural changes in the protein molecule induced by heating, thereby enabling the digestive enzymes to gain broader access to the peptide bonds. It has been suggested that the reduced digestibility of raw egg white is at least partially related to the presence of trypsin inhibitors in raw egg white"

http://jn.nutrition.org/content/128/10/1716....ct

Tosiaan valkuaiset on ideaali proteiinin lähde, eipä taida muuta sisältää. Ainot vaan että niitä saa kiskoa melko paljon, ja se ei ole halpaa. Erottelu ei montaa sekunttia vie jos joka päivä sitä tekee, mutta toki ei tulisi heitettyä ruokaa roskiin (keltuaiset) valmiissa tuotteessa.

Keltuaisista tulee yllättävän paljon kaloreita. Söin paketillisen munia (10) ja ajattelin että olipa iso annos vähillä kaloreilla, mutta laskuri näyttää milten 800 kcal tollaselle setille.

Eikös kukkahattutätien mukaan tollasesta seuraa tyyliin välitön kuolema kun kolesterolitasot nousevat :) Todellisuudessa ei mitään väliä jos ei ole ongelmia muutenkin asian suhteen.

Eikös nyt viimeiset tutkimukset ole kumonneet tuon myytin, että kananmuna nostaa kolesterolitasoja.

Ruoasta saatavalla kolesterolilla ja veren kolesterilla ole mitään yhteyttä. Eli periaatteessa ihan sama miten paljon kolesterolia syöt, sillä ei ole mitään vaikutusta veren kolesteroliarvoihin.

Ja tutkimuksessa käytettiin esimerkkinä muutamaa kananmunaa päivässä. Ei esimerkiksi useita kymmeniä. Joillain joilla on paskat geenit ja kroppa vastaa ravintoon eri lailla niin arvot voi hyvinkin mennä vituilleen _suurilla määrillä_.

Eilen näin Turun Länsikeskuksen K-cittarissa tarjouksessa näitä. Tais olla 2€/pönikkä. Jätin hyllyyn ja ostin oikeita kananmunia.

Kiitos tiedusteluraportista, käydään tarkistamassa tilanne. Tuohon hintaan syntyy varmasti kaupat.

Syön parhaillaan Two chicks -purkkivalkuaisista tehtyä kokkelia suuren tyytyväisyyden vallitessa. Maku on hieman erilainen kuin itse erotelluissa mutta ihan ok. Tuolla parilla eurolla jos saa jatkossakin niin tulen hyödyntämään tuotetta lähes päivittäin. Nythän tämä tulee halvemmaksikin, kuin kokonaisten ostaminen, ajan ja vaivan säästöstä puhumattakaan.

Loistavaa!

Aamulla menee smoothien sekaan desi ja loput illalla munakkaaseen. Purkki siis tulee tuhottua päivässä. Tulee pikkasen kalliiks, mutta jotenki oon jääny koukkuun tohon helppouteen.

Lidukassa on näin halpoja munia ja ne kuulostaa tältä: fclkie -.,,.58745687OLIBHGB77777777/////

98,- senttiä 10 munaa, itsellä menee 15-25 munaa päivässä. Maalaistollon järjellä, jos syön näitä koko ajan niin on ainakin kokoajan sitten sitä vitun proteiinia imeytymässä hitaasti niin ei tule katabolia vaivoja sitten.

Maitorahkaa vedetään oikein puurokauhalla sitten bodailu kerhoissa ja sehän tunnetusti on näin, jotta maitoproteiini imeytyy todella hitaasti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom