Sittenhän sulle sopis ku nenä päähän Genelecin 8260 kaiuttimet.
Siinä tulee glm huonekorjauspaketit ja autocal softat mukana.
Nuo on vaan tuhottoman kalliit. Mutta ne pitää kyllä hyvin hintansa.
Jos vähän pienemmällä budjetilla niin sitten 8250a, siinä on dsp, autocal korjaukset sun muut.
Voi hemmetti kun olis itelläkin varaa ostaa noin hyvät kaiuttimet. Kun mulla on se kaiuttimien tekeminen semmosta mukavaa näperrystä.
Mulla on nytkin kaapit täynnä elementtejä, voisinkin harkita kokonaan uusien kaiuttimien tekemistä sen sijaan että tekisin bassojalustat nykyisille hm-32selle.
Oikeastaan mulla on ollut kaikennäköisiä kaiuttimia, mm. fullrange torvikaiuttimet, joissa oli taivaallinen stereokuva. Siitä hyviä kokemuksia saaneena
voisin suunnitella tangbandin 3" fullrange-elementtiin ja tällaiseen ovaalin muotoiseen bassoelementtiin, jakotaajuuden voisi sijoittaa 200hz kohdille.
Bassoelementissä on neodyymi magneetti ja se näyttää tältä:
Ja itse fullrange-elementti on tämän näköinen:
Tällälailla saisi kahdella elementillä hyvin laajan kuuntelualueen, tärkein äänialue tulisi yhden elementin toistamana, josta on selvää äänenlaadullista hyötyä.
Bassoelementti vaan täydentää jostain 200hz alaspäin. Fullrange toimisi alueella 200hz-20khz ja toimisi niin sanottuna pistelähteenä.
Ja koska ensimmäisen asteen suotimeen tulee bassolle kela ja diskantille (fullrange) kondensaattori jakosuotimen hinnaksi tulisi noin 50€ kpl, tällaiselta näyttää kela:
Koska tuon fullrange-elementin taajuusvaste on hyvin tasainen, siitä saadaan hyvin tasapainoinen ääni ja ennen kaikkea ei tarvita mitään notch-filttereitä. Perus 1.asteen suodin kääntää napaisuutta 90 astetta, mutta koska kumpaankin elementtiin tulee sama vaiheenkääntö ei sitä tarvitse huomioida.
Itse jakosuodin on hyvin yksinkertainen ja näyttää tältä.
Kaiuttimen voisi tehdä refleksikoteloituna ja lattiakaiuttimena, fullrange-elementille lohkaistaisiin kotelosta noin 5litran osuus suljettuna ja bassoelementille tulisi noin 50litran refleksikotelo. Kummankin elementin päätoiminta-alueella herkkyys on aikalailla sama jotain 88-90db/w, joten mitään suotimia tarvita niiltäkään osin. kotelon sisämitat olisi 18cm, 110cm ja 28cm. Kotelo tehtäisiin 18mm vanerilevystä levystä jolloin koko kotelon mitoiksi tulisi n L22cm ,K114cm ja S32cm.
Yhden kaiuttimien osien hinnaksi voidaan laskea seuraavat tarvikkeet:
Bassoelementti, 70€
Laajakaistaelementti, 30€
Kondensaattori, 100uf, 30€
HQ-ferriittikansikela, 6,80 mh, 45€
Hifitalo t80 terminaali, kullattu, 5€
kaiutinkaapeli 1 metri, 2€
tyrotex vaimennusmateriaali, 15€
Aspa vaimennusvanu, 8.50€
Koivuvaneri BB/WG 1220x2440 x18mm 51,50€/kpl
Tällöin yhden kaiuttimen hinnaksi tulisi noin 250€
Kaiuttimen specsit olisivat seuraavanlaiset, arvio.
Herkkyys 88db/w
Impedanssi, n. 4ohm
suositeltava vahvistinteho 50-150w
taajuusvaste 25hz-20khz -6db, 20hz-20khz -9db
Kaiutinpari tulisi siis maksamaan noin 500€.
Saman hintaluokan tehdasvalmisteisia kaiuttimia olisi esim. amphion helium3.
Kaiuttimen specsejä.
Herkkyys 86db/w
Impedanssi 8ohm.
Suositeltava vahvistinteho 20-100w
Taajuusvaste 47 - 30 000 Hz
Tästä huomataan,, että itse tehty kaiutin on specseiltään ylivertainen, se on paljon herkempi, kestää enemmän tehoa, toistaa paljon alempaa.
Äänenlaadusta ei voi sanoa mitään, mutta luultavasti itse tehdyllä olisi erinomainen äänenlaatu johtuen laadukkaista osista, suunnitteluvaiheessa jakosuodinkomponenttien arvot voivat vähän heitellä.
Valmiissa kotelossa täytyy kuitenkin mitata kaiutinelementit erikseen ja yhdessä erilaisilla jakosuodinconfiguraatioilla ja kun löytyy paras sellaiset tehdään.
Itse tehdyn kaiuttimen ylivertaisuus selittyy paljon paremmalla bassoelementillä joka leikataan vasta kahdessasadassa hertsissä, jolloin siitä otetaan kaikki irti, vastaavasti fullrange -elementti
toistaa koko lopun taajuusvastealueen.
Lisäksi kaiutin on lattiakaiutin, joten sen kotelo on suurempi, mahdollistaen toiston alempaa ja herkemmän toiston.
Tämmöiset minä rakentaisin itselleni ja vastaavasti rakentaisin d-luokan pääteparin itse hypexin ucd180hg -moduuleista.
Ei tarvitsisi tällöin ostaa kuin esivahvistin, senkin voi tehdä itse jos taidot riittää. Itselläni se on just ja just
Vahvistimet maksaa suurinpirtein 200€/kanava, jolloin päätteet maksaisi 400€. Vielä kun rakentaisi passiivisen esivahvistimen, sellaisen tekee 200€:lla.
Tällöin koko stereosetin hinnaksi tulisi 1100€.
Jos ostaisi 600€ amphion helium 3:set ja 500€ integroidun vahvistimen voisin lyödä vasemman pallini vetoa että itse tehdyt soisivat paremmin.
Ne soivat alempaa, ne soivat kovempaa, päätteet on aivan huippuluokkaa, signaalitie olisi hyvin suora, joka yleensä korreloi hyvän stereokuvan kanssa.
Tässä vähän pohdintoja hifiharrastuksesta ja kaiutinrakennuksesta.